Hanski
Ylipäällikkö
Ilmeisesti muita vaihtoehtoja ei ole?Maksimaalista suorituskykyä ei ehkä edusta 64 hävittäjää tykkiaseistuksella. 51 uusimmilla ohjuksilla varustettua konetta tuottanee suuremman suorituskyvyn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ilmeisesti muita vaihtoehtoja ei ole?Maksimaalista suorituskykyä ei ehkä edusta 64 hävittäjää tykkiaseistuksella. 51 uusimmilla ohjuksilla varustettua konetta tuottanee suuremman suorituskyvyn.
Saab julkisti pressitilaisuudessa, että HX-tarjoukseen sisältyy uusi, ilmasta laukaistava häirintäohjus. Eli ilmeisesti vähän kuin MALD tai SPEAR EW. Ohjuksen häirintäjärjestelmä on kehitetty Saabin Tampereen yksikössä.
Joskus aiemminkin on tällaista suorituskykyä esitetty konseptina, tämä kuva ei ole Kauhavan esityksestä vaan aikaisemmasta:
Ei välttämättä, ranskalaiset ovat olleet tähän asti äärimmäisen hiljaisia muihin verrattuna joten ei harmainta aavistustakaan mitä kaikkea tarjoavat. Rafalessa on kuitenkin SPECTRA joka on ilmeisesti erittäin hyvä elso-kyvyiltään, ja voihan olla että tarjoavat myös jotain houkutuslinturatkaisua muiden tapaan. Mitään johtopäätöksiä ei siis kannata vielä vetää mistään.HX-ehdokkaiden keinot (esim.) ilmatorjunnan läpäisemiseksi sisäisten järjestelmien lisäksi (julkaistut tiedot):
Typhoon: Spear 3 EW
SH: Growler + mahdollisesti MALD
F-35: Häive (+ mahdollisesti MALD)
JAS-39E: saattohäirintä-podi + yllä oleva harhamaali
Rafale: ???
Onko Rafale tässä osiossa heikoimmilla?
Ensinnäkin, Puranen ei aivan tarkkoja juttuja paljasta tässä vaiheessa. Toisekseen, olen nähnyt jopa 20% ja enemmänkin hinnanalennuksia tapahtuvan, kun joku asia halutaan myydä. Myös USA:n hallinnon osuutta, mihin hintaan he saavat puristettua nuo Suomen koneet, jotka valmistetaan tulevaisuudessa, on arvoitus. Kaupalliset toimijat ovat enemmän osakkeenomistajiensa narussa ja voivat joutua heittämään pyyhkeen kehään. Suuruuden ekonomia puuttuu kolmelta tarjokkaalta.
Veikkaanpa, että tämän vierailun aikana keskustellaan myös siitä mikä merkitys asialla olisi jos Suomi hankkisi HX-hävittäjät USAsta
Yhdysvaltojen ilmavoimaministeri vierailee Suomessa
Yhdysvaltojen ilmavoimaministeri Barbara Barrett vierailee Suomessa 27.-28. elokuuta osana laajempaa Pohjoismaiden kiertuettaan.
Barrettin Suomen vierailua isännöi puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti.
Vierailun aikana Barrett ja Juusti keskustelevat Suomen ja Yhdysvaltojen puolustusyhteistyöstä.
Samalla ilmavoimaministeri informoi uudesta Yhdysvaltojen ilmavoimien arktisesta strategiasta.
Suomen lisäksi Barrett vierailee myös Ruotsissa, Norjassa, Islannissa ja Tanskassa.
U.S. ambassador to Finland
In 2008 and 2009, Barrett was U.S. ambassador to Finland under President George W. Bush. Barrett was also a senior advisor to the U.S. Mission to the United Nations. She is a member of the Council on Foreign Relations and a participant with Global Leadership Foundation, Club of Madrid and World Economic Forum. She served as chairman for the State Department's Women's Economic Empowerment Working Group, U.S. Advisory Commission on Public Diplomacy and U.S. Secretary of Commerce's Export Conference.
Aviation career
An instrument-rated pilot, Barrett was the first civilian woman to land in an F/A-18 Hornet on an aircraft carrier. In 2014, Barrett was inducted into the Arizona Aviation Hall of Fame and received the Worcester Polytechnic Institute Presidential Medal from President Laurie Leshin.[12] She has trained as an astronaut, and was the backup spaceflight participant for the Soyuz TMA-16 flight to the International Space Station. Barrett was also deputy director of the Federal Aviation Administration and vice chairman of the U.S. Civil Aeronautics Board.
She climbed Tanzania's Mt. Kilimanjaro in August 2007 and bicycled 900 kilometers throughout Finland while ambassador.
Siis nimenomaan, kun ne vääntävät Suomen koneita osana omaa slotiaan, niin silloin "alennuksen" saaminen eli siis hinnasta tulee niin tiukka kun siitä voi tulla, on mahdollista. Jos Suomi olisi tuolla yksin n. 60 koneen kanssa, niin neuvotteluasema olisi kertaluokkaa heikompi.Kun hallinto neuvottelee hinnat osana omia hankintojaan, niin hankala taitaa olla vääntää siihen alennusta. Voivat toki vapauttaa meidät kehityskustannusten siivusta, mutta se lienee muutaman prosentin kokonaisuudesta
Todelliseen alennukseen tarvittaisiin Suomen erittäin vankkaa paaluttamista maailman TURPO-näyttämölle Israelin ja Egyptin tapaan! Sitten aukeaisi Foreign Military Financing -rahahanat.
Rafale: ???
Onko Rafale tässä osiossa heikoimmilla?
Siis nimenomaan, kun ne vääntävät Suomen koneita osana omaa slotiaan, niin silloin "alennuksen" saaminen eli siis hinnasta tulee niin tiukka kun siitä voi tulla, on mahdollista. Jos Suomi olisi tuolla yksin n. 60 koneen kanssa, niin neuvotteluasema olisi kertaluokkaa heikompi.
Suomen asema taas on Washingtonille erittäin tärkeä. Siitä ei vain niin paljon melua pidetä. Ehkä suomalaisen vaikutusvaltaisen, mutta Moskovan talutushihnassa olevan 5.kolonnan takia?
...mutta eihän tämä mikään uutinen ole? 3000 tunnin palvelusaika oli oikein hyvin ja tasapainoisesti suunniteltu elinikätavoite ottaen huomioon koneen muut varustukset ja suunniteltu käyttö. (elementin lujuus on tarkasti suunniteltu metalliseoksen ja rakenteen mekaaninen investointivalinta = hinta) Tuon 39A:n pääspeksi oli aluepuolustus parinsadan hajautetun pistepuolustajan voimin ja tarkoitus oli, että uusia yksilöitä uusin varustein rakennetaan tasaiseen tahtiin, ja 3000h tuottaa yli parinkymmenen vuoden käyttöiän. Tasainen kehitystahti sitten tuotti C:n, joka myöskin mukautettiin muuttuneen geostrategisen tilanteen ja teollisuuden/asiakkaan uusien konventioiden mukaan pitkäikäisemmäksi koneeksi. Ja A:t muunnettiin C:ksi ilmeisen onnistuneesti, eikä alunperin kevyemmälle speksille suunniteltu tavara mennyt hukkaan. Ja nyt sitten ollaan E:ssä.Huh huh! Onneksi ei ostettu Gripukka A:ta kun viimeksi tarjottiin.
Elinikä 3000h! C:ssä ei enää säästelty, vaan suunniteltiin 8000h tasolle.
Ymmärtääkseni rahalla on tekemistä myös brittien alkuperäisen F-35 tilauksen konemäärän karsimisen kanssa. Ja kuten panssarivaunu-keskustelusta voi lukea UK:ssa ollaan karsimassa vähän kaikkea muutakin. Mm. onko Challenger2 tason tankeille enää tarvetta vai pärjättäisiinkö jatkossa kevyemmällä kalustolla..
Lisää sanamuotoiluja Puraselta tulkittavaksi; täydentää Kipinän muotoiluja:
Hävittäjähankinta yritetään sulloa 10 miljardiin â puolustusministeriön Puranen: Emme pyydä lisää rahaa
Kahdella ensimmäisellä tarjouskierroksella kaikkien ehdokkaiden tarjoukset ylittivät 10 miljardia euron ylärajan.yle.fi
Tuo olisi tosiaan kohtuu hyvä perustelu julkiseen keskusteluun. Voi olla julkisuuskuvan kannalta parempi konemäärä kuin 56 tai 58.
Ihme fiksaatio 64:ään. Ei varmasti ole jokaisella noin. Sen sijaan 9,9x on mahdollisesti hinta kaikilla, koska tiedetään katto ja tuskin sen alle jättäytymisellä arvellaan olevan PR-mielessä samaa etua kuin lisäsuorituskyvyn ostossa lopulla rahalla. Sinänsä olisi saabbimainen veto, mutta kun hintaa ei pisteytetä.
Puranenkaan ei vielä tiedä lopullisia tarjouksia ja olisi varsin erikoista, ettei ilmavoimat pyrkisi maksimisuorituskykyyn, joka yllätys yllätys saavutetaan maksimihävittäjämäärällä. Jotkin tarjoajista tarvitsevat muita koneita suorituskykyyn ja näillä hävittäjien määrä pienenee väkisinkin.
Eli jos mennään tuolla, että 11-12 miljardia 64 koneesta, niin kymppiin mahtuu sitten 54-58 konetta. Eli tässä alan itse varautua siihen, että hankittavien hävittäjien määrä on siinä 56 tienoilla.Lisää sanamuotoiluja Puraselta tulkittavaksi; täydentää Kipinän muotoiluja:
Hävittäjähankinta yritetään sulloa 10 miljardiin â puolustusministeriön Puranen: Emme pyydä lisää rahaa
Kahdella ensimmäisellä tarjouskierroksella kaikkien ehdokkaiden tarjoukset ylittivät 10 miljardia euron ylärajan.yle.fi