BAE:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Anthony Gregory totesi toimittajille järjestetyssä puhelinkonferenssissa, että uusi tutka mahdollistaa Eurofighterin operoimisen vihollisen hallitsemassa ilmatilassa hieman samalla tavalla kuin F-35.
Taktiikat ovat toki erilaisia: siinä missä F-35 luottaa häiveominaisuuksiinsa, Eurofighterissä vihollisen tutkia, lentokoneita ja ohjuksia vältellään aktiivisen häirinnän avulla.
”Kyseessä ei ole yksi yhteen -kyvykkyys [Eurofighter vs. F-35] vaan joissakin tilanteissa toinen kone on toista parempi.”
RAF:ssa Eurofighter operoi yhteistoiminnassa F-35:n kanssa, mutta Gregory painottaa, että uusi tutka sopii myös niihin maihin, joiden ilmavoimat käyttää vain yhtä monitoimihävittäjää.
”ECRS Mk2:lla, Spear-ohjuksella (elso-häirintäohjus), Meteor-ilmataisteluohjuksella ja muilla teknologioillamme varustettu Typhoon on erittäin kyvykäs järjestelmä. Suomi etsii pääosin puolustuksellisessa roolissa pitkällä maarajalla operoivaa konetta, joka joissakin tilanteissa operoi myös korkean uhkan ympäristöissä. Kun ajattelee Eurofighterin nopeutta, sen toimintasädettä ja kykyä tavoittaa [vihollisia], ne ovat [näihin tarpeisiin] parempia kuin F-35:ssä.”
Gregory korostaa, että Suomen huoltovarmuusvaatimukset otetaan huomioon myös tutkaa kehitettäessä, ja suomalaiset voivat kehittää tutkajärjestelmää vapaasti omaa uhkaympäristöään ajatellen.
Tiedossa ei ole, miten BAE aikoo demonstroida Suomen ilmavoimille järjestelmän kyvykkyyttä, mikäli HX-hankintapäätös tehdään suunnitelman mukaan vuoden 2021 aikana, mutta järjestelmiä voidaan evaluoida myös esimerkiksi laboratorio-olosuhteissa.