Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Toisaalta ostimme 64 Hornetia, joissa 128 moottoria ja tälle määrälle 8 varamoottoria. Eli yhtensä yksi varamoottori per 16 moottoria tai varamoottorrit neljälle hävittäjälle. Ja F-35:n moottori on luotettavampi muistaakseni kuin Hornetin, joten kahdelle hävittäjälle varamoottorit ei kuulosta niin huonolta.
 
F117:sta oli käsittääkseni tarkoitus tehdä jatkokehitelmä, jonka varustukseen olisivat kuuluneet myös sidewinderit. Uutta konseptia tarjottiin 1980-luvulla mm briteille, mutta vastaus oli ei, koska rahat menivät Tornado-laivaston rakentamiseen.
Lockheedin varhaiset ATF-konseptit pohjautuivat F-117:een. Ne eivät olleet kovin hyviä ja vissiin varsin viime tingassa tuhersivat kasaan kokonaan uuden konseptin josta tuli YF-22.
 
HX säännöt kieltävät käyttämästä nykyisiä aseita sotapeli-simulaatiossa, tasapuolisuuden takia. Ehkä ohjukset tulee erillisenä myyntilupana, kenties jo ensi viikolla.

Aiemmin mainittu teoria Meteor-intregraatiosta on aika epätodennäköinen, koska se edellyttäisi Ranskan lupaa. Joku AIM-260 on paljon todennäköisempi.
Eikös Britit integroi jo Meteor ohjusta omiin F-35 hävittäjiin? Vai missasinko pointin?

 
Ihmettelen myös tätä hieman. Ehkä kun moottori on modulaarinen niin kokonaisille varamoottoreille on vähemmän tarvetta?
Tai sitten tässä ilmenee se lämärin myyntitykkien kuvailema ”perusvarasto” varaosista Suomessa ja loput varaosista keskusvarastolla toisessa maassa. Syynä kustannusten hallinta. Eli loput varamoottorit sitten ostettaisiin vasta tarpeen ilmettyä keskusvarastolta.

Ostettavien moottorien kokonaismäärä ei voi nousta enää, koska tästä määrästä on tehty ilmoitus kongressille, mutta vähentämällä koneiden määrä esim. 60 kappaleeseen saadaan varamoottorien määräksi kahden sijaan 6 kpl
 
Eikös Britit integroi jo Meteor ohjusta omiin F-35 hävittäjiin? Vai missasinko pointin?

No ei olla F-35 Berttaa hankkimassa, joten brittien integrointi ei järin auta.
 
No ei olla F-35 Berttaa hankkimassa, joten brittien integrointi ei järin auta.
“This is a significant milestone for the UK Combat Air’s capability. This initial package of work officially commences the integration of Meteor and SPEAR and will enhance the operational capability of the UK’s Lightning Force in the future; it is also a positive step for the wider F-35 enterprise as it adds additional capability choice for international customers.

Onko tuo tosiaankin vaan F-35B:lle? Briteillä ei ole muita kun B versioita, mutta silti.

 
Lockheedin varhaiset ATF-konseptit pohjautuivat F-117:een. Ne eivät olleet kovin hyviä ja vissiin varsin viime tingassa tuhersivat kasaan kokonaan uuden konseptin josta tuli YF-22.

Kyllä se havainnekuva briteille tarjotusta koneesta ainakin ulkoisesti näytti F117:lta. Myyntiaikomus ja tietoja konekonseptista tukialusversio ml taitaa löytyä wikipedian F117-artikkelin viiteluettelosta, ellen täysin väärin muista?
 
Ihmettelen myös tätä hieman. Ehkä kun moottori on modulaarinen niin kokonaisille varamoottoreille on vähemmän tarvetta?
Kokonaisia moottoreita tarvitaan sitä varten, että kun laivueessa vikaantuu tai tarvitsee huoltoa moottori, on uusi odottamassa vaihtoa. Tällä tavalla kone lentää taas hyvin pian. Jos varamoottoria ei ole tukikohdassa, koneen saaminen taivaalle hidastuu selvästi. Jos joudutaan odottamaan, että moottoriin vaihdetaan moduuli ja asennetaan sama moottori takaisin, on kulunut jo vähintään useita vuorokausia.

Kaksimoottorinen kone ei tarvitse tuplamäärää vaihtomoottoreita, koska usein on tarve vaihtaa vain toinen.
 
Eikös F-35:n kohdalla myöskin moottorien huolto tapahdu ulkomailla? Eli motti konttiin, kontti laivaan ja huoltoon meiningillä..
 
Tuolla kantamallahan kutitellaan itse Pimeyden Ruhtinaan valtaistuinta, voipi olla ikävä pidäke hyökkäyshaluille, kun Kremlin seinään voi jysähtää muutama ohjus.


Ks. yllä.
Toivottavasti Suomelta löytyy tuossa kohtaa myös ballistinen ohjusvene jossain Atlannin syvyyksissä joka tarvittaessa laukaisee vastaiskuna useamman ”ukon moukarin” Kremliin. En nimittäin muuten ampuisi ydinasevaltaa millään ohjuksella.
 
“This is a significant milestone for the UK Combat Air’s capability. This initial package of work officially commences the integration of Meteor and SPEAR and will enhance the operational capability of the UK’s Lightning Force in the future; it is also a positive step for the wider F-35 enterprise as it adds additional capability choice for international customers.

Onko tuo tosiaankin vaan F-35B:lle? Briteillä ei ole muita kun B versioita, mutta silti.


Kait britit ovat ottaneet huomioon myös mahdolliset A-version hankinnat, jos aikovat vielä tavoitella sitä 138 konetta. Tosin spekulaatioitahan on ollut määrän puolittamisesta ja varojen suuntaamisesta Tempest-projektiin.

Valmiit interfacetkin ovat parempi kuin ei mitään, jää enää sertifioinnit puuttumaan...
 
Toivottavasti Suomelta löytyy tuossa kohtaa myös ballistinen ohjusvene jossain Atlannin syvyyksissä joka tarvittaessa laukaisee vastaiskuna useamman ”ukon moukarin” Kremliin. En nimittäin muuten ampuisi ydinasevaltaa millään ohjuksella.

Suomen ohjushankinnat kyllä indikoivat ihan jotain muuta. Käyttöä varten niitä hankitaan, ja en yhtään epäile, etteikö niitä tarpeen vaatiessa käytettäisiin!
 
Toivon mukaan euro koneista saadaan myös tarkempia tietoja siitä mitä tarjous voisi tällä hetkellä sisältää ja mikä paketin hinta voisi olla. Eihän nuokaan mihin yhdysvallat on nyt myyntiluvan myöntänyt lopullinen tarjous ole koska menevät budjetin yli. Jotain niistäkin siis tipahtaisi pois. Itseäni ehkä kiinnostaisi tarkemmat sisällöt mitä tulee dassaulttiin ja saabiin. Pidän itse noita todennäköisimpinä vaihtoehtoina jos valinta johonkin euro koneeseen osuisi.
 
Sinänsä mielenkiintoinen tuo vientilupa asia on, että nuohan ovat ilmeisesti niitä määriä ja välineitä joilla myyjä ajattelee selvittävän Suomen asettamista skenaarioista. Jos tingimme jostain niin tarkoittaako se sitten, että Suomen asettamat skenaarioiden läpäiseminen ei enää onnistuisi?
 
Kokonaisia moottoreita tarvitaan sitä varten, että kun laivueessa vikaantuu tai tarvitsee huoltoa moottori, on uusi odottamassa vaihtoa. Tällä tavalla kone lentää taas hyvin pian. Jos varamoottoria ei ole tukikohdassa, koneen saaminen taivaalle hidastuu selvästi. Jos joudutaan odottamaan, että moottoriin vaihdetaan moduuli ja asennetaan sama moottori takaisin, on kulunut jo vähintään useita vuorokausia.

Kaksimoottorinen kone ei tarvitse tuplamäärää vaihtomoottoreita, koska usein on tarve vaihtaa vain toinen.
F-35 moottori on suunniteltu niin, että mahdollisimman suuri osa komponenteista on vaihdettavissa suoraan ilman että koko moottoria tarvitsee irrottaa ja ymmärtääkseni vielä melko nopeasti. Jos koko pata pitää kaivaa ulos, niin siinä on todennäköisesti sellainen vika, että se fööni ei lennä muutenkaan ihan äkkiä vaan vaatii kunnolla purkamista. Huoltotarpeen suunnittelussa on tuossa kohti tultu jonkin verran eteenpäin samoin kuin luotettavuudessa joten se varamoottorien määrä mitä tuossa on tarjottu voi hyvinkin riittää jopa sille 64 koneen fleetille.
 
Back
Top