Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Se on melkein samanlainen kysymys kuin mikä on lempivärisi. Ei tiedetä juuri mitään keskeisten suorituskykyjen hyvyydestä. Tiedetään vain, että jonkinlaista kykyä on. Ei miten paljon, missä kontekstissa ja miten vertautuu.
Nyt en ymmärrä, siinä luki 64 f-35 + varaosia ja aseet ja summa 10.6 miljardia euroa? siis onko se summa vaan otettu hatusta? hitte på summa bara sådär ? ja tuota mikä on sun lempivärisi? :giggle:
 
Ihan mutulla noista ottaisin Salamat. Growler antaisi Suomelle kykyjä joista voisi vain haaveilla, mutta hintalappu on kova. F-35 siipien alle voi pultata Jasmiinit ja ampua vähän kauempaa, että ketut stealthista siinä tilanteessa.
 
Noita lukuja turha niin tarkasti tuijottaa, mutta antaa se jotain osviittaa ja olisin luullut lukujen olevan toisinpäin.

F-35, Rafale, SH, Gripen, Typhoon. Siinä minun järjestykseni ja perustuu pelkästään mutuun ja henkilökohtaiseen mieltymykseen.
 
Ei kannata paljoa mielikuvitella lisää Boeingin pakettiin kun näkyi jo $14.5 hintalappu. On alaspäin sovittelemista 9.4€ kohti jo ennestään melkoisesti. Määrähän ei tule olemaan siis lähellekään tuo. Sen voinee aloittaa 12 G ja 8 F:stä. E:tä tulee sitten ehkä 40 eikä 50.

Ja 48 Super Hornetia korvaamassa 62 Legacy Hornetin suorituskykyä? Ei kuulosta täysimääräiseltä korvaamiselta. Kyllä kuulkaa Super Hornet on ulkona. Liian kallis.
 
Voi korvata nykyisen kunnes jossakin arvioidussa ajassa Myöhemmin tulee uusi jota tilataan sitten sen jälkeen. Siihen asti arvioidaan, että kaksi nykyistä varamoottoria riittää.
Tämähän on olevinaan kummiskin jonkinlainen kilpailutus? Jos joltain toimittajalta jätetään tavaraa myöhemmäksi, esim moottorit ja BVR ohjukset, niin jätetäänkö "niiden" rahatkin käyttämättä.

Tällä mietin siis sitä, että voi aiheuttaa jotain närää kilpailijoista jos joltain jää jotain ostettavaksi myöhemmin????
Kilpailutus ei aivan onnistu.

Kaikkihan vois sanoa että ostakaa "noita" ja "noita" sitten myöhemmin uudella rahatukulla.
 
Tämähän on olevinaan kummiskin jonkinlainen kilpailutus? Jos joltain toimittajalta jätetään tavaraa myöhemmäksi, esim moottorit ja BVR ohjukset, niin jätetäänkö "niiden" rahatkin käyttämättä.
Totta tuokin, mutta voihan moottorit olla budjetoitu vaikka niihin ei myyntilupaa vielä tarvitakaan. Tuleehan muutoinkin tavaraa USA myyntiluvan ulkopuolelta ja myös erillisiä kuluja kuten tukikohdat, ylläpito, logistiikka, koulutus jne.

Kuuluuhan mm F35:n pakettiin monenmoista elektronisen häirinnän komponettia, sensorifuusiota ja growlerin rinnastettavaa kykyä mutta ei niitä myyntilupaan eritellä koska kuuluvat koneeseen rakennettuihin järjestelmiin.
 
tuota mikä on sun lempivärisi? :giggle:
F-35. Perustelen sen sillä, että koen riskien olevan hallitumpia kun suorituskyvyn kärki ei kasaudu muutamaan superkoneeseen (2 Global Eyea tai 12 Growleria). Hyvin tarkkaan vertailuun ei ole eväitä koska ei tiedä todellisuudessa aiheen käytännöstä mitään.

Rafale ainoana todellisena vaihtoehtona. Mutta se on siitä ongelmallinen kun tiedetään, että käytännössä kaikkien länsimaiden sotatoimet vaatii nykyään USA:n tukea. Pienempänä yksityiskohtana on vaikea kuvitella miten saavat järjestettyä yhtä edullisen asepaketin kuin AMRAAMin ja JASSMin jatko. Niillä kun on tuotantomääriensä puolesta myös ylivertainen huoltovarmuus (eli tarve ostaa itse vähemmän).
 
Ihan mutulla noista ottaisin Salamat. Growler antaisi Suomelle kykyjä joista voisi vain haaveilla, mutta hintalappu on kova. F-35 siipien alle voi pultata Jasmiinit ja ampua vähän kauempaa, että ketut stealthista siinä tilanteessa.

No toisaalta meistä kukaan ei tiedä hintalapun suuruutta. Siihen asti olettakaamme, että se on hyväksyttävissä oleva.
 
Vähäinen moottorien määrä voisi teoriassa liittyä kiinteähintaiseen ylläpitosopimukseen, sehän on täysin poikkeava muihin verrattuna. Tai moottoriosat on pilkottuna "spares" osiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähäinen moottorien määrä voisi teoriassa liittyä ylläpitosopimukseen, sehän on täysin poikkeava muihin verrattuna.
En tiedä miten se toimii mutta tässä arvaus. Kun moottoriin tulee vika joka vaatii sen irroittamista tai isompi huolto niin se lähetetään ulkomaille missä niitä nyt huolletaankin. Täällä tuupataan vara moottori paikoillensa. Tuolta lähetetään tehdahuollettu/korjattu motti tilalle. Se selittäisi sen miksi niitä moottoreita ei tarvita montaa.
 
Back
Top