Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Sanohan rafalen kaveri myös vaatimattomasti, etttä rafale oli paras kone naton elso harjoituksessa. Mukana oli kuulemma rafale, typhoon, gripen ja GROWLER :eek:
Rafalella on tietty maine kyllä ja taistelukokemusta, mutta niin monella muullakin. Kaikki kehuvat omiaan tietysti. Asioista voi olla montaa mieltä, mutta sitä en niele että Rafale tai muut peittoisivat varsinaisen elso-koneen sen leipälajissa. Mitä harjoituksessa testattiin ja mitä siellä näyttiin koneiden kyvyistä, on eri sitten asia.

Growlerin kykyjä ei näytetä suomalaisillekaan edes euroopassa, vaan delegaatio matkustaa marraskuussa Washingtonin osalvaltioon seuraamaan Growlerien temppuja testialueella.

Komppaan magitsua tässä. Mustalainenkin myi jääkaappiaan hyvänä ja vasta jälkikäteen selvisi että "se on umpijäässä".
 

"Tämä tarkoittaa, että nykyiset ilmataisteluohjukset joudutaan korvaamaan osana HX-hankintaa ja ohjusten hankinta tehdään samassa yhteydessä ja samasta rahoituksesta kuin mistä muukin HX-kokonaisuus hankitaan. "

Eli ajatus nykyisten ohjusten käyttämisestä sotapeli-simulaatiossa voitanee haudata.
 
Onni onnettomuudessa on, että uudemmat amraamit voidaan kierrättää ilmatorjunnalle. Vanhemmat menevät suoraan varmaankin romutukseen. Uutta BWR ohjusta oltaisiin varmaankin joka tapauksessa hankittu. Nämähän eivät tainneet olla mm. jenkkien myyntilistalla mukana, eli hintaa noistakin saadaan jokunen sata miljoonaa.
 
Noista vähäisistä F-35 varamoottoreista vielä. Kai te muistatte tämän uutisen?
https://www.lentoposti.fi/uutiset/p...an_becn_kokonaan_aim_norway_kauppojen_j_lkeen

Tai

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ar...-nuo-valtioiden-yritykset-ja-f-35-havittajat/

"Samana ajankohtana Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. siirtyi kokonaisuudessaan Patrialle. Yrityksen nimi muuttui Patria Belgium Engine Center SRL -yritykseksi (0898.937.602) ja yritys on Patria ISP Oy:n alla (ISP (International Support Partnerships)). Suihkumoottorihuoltoyrityksestä löytyy hyvin rekisteritietoja Belgiasta (rekisteritietoja). Rekisteriin hallituksen jäseniksi on merkitty tavanomaiseen tapaan Jukka Holkeri ja Harri Lähti."

Miten luulette vaikuttavan?
*muoks lisätty linkki
 
Viimeksi muokattu:
Entäs liittyvät infra-ratkaisut? Voisiko mennä vuosia korkeita maksuja perineen Senasttikiinteistön piikkiin?
 
Noista vähäisistä F-35 varamoottoreista vielä. Kai te muistatte tämän uutisen?
https://www.lentoposti.fi/uutiset/p...an_becn_kokonaan_aim_norway_kauppojen_j_lkeen

Tai

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ar...-nuo-valtioiden-yritykset-ja-f-35-havittajat/

"Samana ajankohtana Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. siirtyi kokonaisuudessaan Patrialle. Yrityksen nimi muuttui Patria Belgium Engine Center SRL -yritykseksi (0898.937.602) ja yritys on Patria ISP Oy:n alla (ISP (International Support Partnerships)). Suihkumoottorihuoltoyrityksestä löytyy hyvin rekisteritietoja Belgiasta (rekisteritietoja). Rekisteriin hallituksen jäseniksi on merkitty tavanomaiseen tapaan Jukka Holkeri ja Harri Lähti."

Miten luulette vaikuttavan?
*muoks lisätty linkki

Niin, siinähän ne F-35:sten moottorihuoltopalapelin osaset pikkuhiljaa napsahtelevat paikoilleen.

Olisiko tässä myös paikka spekuloida puuttuvien ohjusten mysteeriä? Patrian osittain omistama Nammo valmistaa ainakin Wikipedian mukaan AIM-120 AMRAAM -ohjuksia tai niiden osia. Miksi siis mennä merta edemmäs kalaan? Patrian ja sen tytär- tai konserniyhtiöiden kautta järjestyy sekä moottoreiden huolto että pääaseistuksen huolto ja hankintaketju. Mitä jos Ilmavoimat vuokraa tai hankkii uusia ohjuksia rauhanaikaan tarvittavan maltillisen eli hyvin pienen määrä Nammon kautta? Ja sitten Nammolla ja/tai sen logistiikkaketjun yläpäässä Raytheonilla (tai niiden omistamalla bulvaanilla) on kuitenkin myyntivarastoissaan - yllätys, yllätys - Suomen ilmavoimille (tai Nordic-maille) kriisiaikaan sopiva määrä puikkoja säilytyksessään. Ohjukset saadaan ulkoistettua F-35 tarjouksesta, mutta ne ovat kuitenkin olemassa.

Kehitelkää tätä ajatusta pidemmälle tai tyrmätkää se. En minä näistä amatöörinä mitään tiedä. Ajatusketjussani voi siis olla jos jonkinlaisia virheitä.

Mietin vain.
 
Niin, siinähän ne F-35:sten moottorihuoltopalapelin osaset pikkuhiljaa napsahtelevat paikoilleen.

Olisiko tässä myös paikka spekuloida puuttuvien ohjusten mysteeriä? Patrian osittain omistama Nammo valmistaa ainakin Wikipedian mukaan AIM-120 AMRAAM -ohjuksia tai niiden osia. Miksi siis mennä merta edemmäs kalaan? Patrian ja sen tytär- tai konserniyhtiöiden kautta järjestyy sekä moottoreiden huolto että pääaseistuksen huolto ja hankintaketju. Mitä jos Ilmavoimat vuokraa tai hankkii uusia ohjuksia rauhanaikaan tarvittavan maltillisen eli hyvin pienen määrä Nammon kautta? Ja sitten Nammolla ja/tai sen logistiikkaketjun yläpäässä Raytheonilla (tai niiden omistamalla bulvaanilla) on kuitenkin myyntivarastoissaan - yllätys, yllätys - Suomen ilmavoimille (tai Nordic-maille) kriisiaikaan sopiva määrä puikkoja säilytyksessään. Ohjukset saadaan ulkoistettua F-35 tarjouksesta, mutta ne ovat kuitenkin olemassa.

Kehitelkää tätä ajatusta pidemmälle tai tyrmätkää se. En minä näistä amatöörinä mitään tiedä. Ajatusketjussani voi siis olla jos jonkinlaisia virheitä.

Mietin vain.
Tällä palstalla esiintyy ERITTÄIN PALJON ajatusta, että joku muu maa tai jotkut yritykset pitävät varastoissaan meille varattuna aseita, ajoneuvoja, sensoreita, järjestelmiä, ym, jotta Suomen ei tarvitse niistä maksaa kuin vasta jos tulee sota.

En usko, että maailma toimii näin. Aivan järjetön bisnesajatus yrityksille ja valtioille. Vaikka olisihan se hienoa rakentaa Suomelle mahtava armeija ilmaiseksi, kun kaikki maailman asefirmat ja ystävälliset valtiot kustantaisivat kaiken ja saisivat rahansa vain jos meillä sattuu tulemaan tositarve.

Toki joitakin poikkeuksia saattaa olla, sillä tavalla, että jotakin ei vain hankita, ja lasketaan sen varaan, että Itämeren kriisissä sitten esim USAn intressissä on meidän auttaminen tältä osin. Siinä on sitten riskinsä, enkä usko tällaista toiveajattelun varaan rakentamista kovin paljoa PV:llä esiintyvän.
 
Niin, siinähän ne F-35:sten moottorihuoltopalapelin osaset pikkuhiljaa napsahtelevat paikoilleen.

Olisiko tässä myös paikka spekuloida puuttuvien ohjusten mysteeriä? Patrian osittain omistama Nammo valmistaa ainakin Wikipedian mukaan AIM-120 AMRAAM -ohjuksia tai niiden osia. Miksi siis mennä merta edemmäs kalaan? Patrian ja sen tytär- tai konserniyhtiöiden kautta järjestyy sekä moottoreiden huolto että pääaseistuksen huolto ja hankintaketju. Mitä jos Ilmavoimat vuokraa tai hankkii uusia ohjuksia rauhanaikaan tarvittavan maltillisen eli hyvin pienen määrä Nammon kautta? Ja sitten Nammolla ja/tai sen logistiikkaketjun yläpäässä Raytheonilla (tai niiden omistamalla bulvaanilla) on kuitenkin myyntivarastoissaan - yllätys, yllätys - Suomen ilmavoimille (tai Nordic-maille) kriisiaikaan sopiva määrä puikkoja säilytyksessään. Ohjukset saadaan ulkoistettua F-35 tarjouksesta, mutta ne ovat kuitenkin olemassa.

Kehitelkää tätä ajatusta pidemmälle tai tyrmätkää se. En minä näistä amatöörinä mitään tiedä. Ajatusketjussani voi siis olla jos jonkinlaisia virheitä.

Mietin vain.
Jotenkin vaikea ajatella, että bisnestä tekevä yritys sitoisi pääomaa varastoonsa jotta Suomi voisi kriisi tilanteesta siitä varastosta ostaa. Kriisitilanteessa jota ei ehkä koskaan tule.
 
Itse asiassa kun muistellaan tätä koronaa kun paska osui keväällä tuulettimeen ja eri maat alkoivat hamstraamaan maskeja lähes mihin hintaan tahansa niin on hyvä pohtia, että jos paska joskus taas kerran osuu tuulettimeen oikein kunnolla euroopassa niin aseita, ammuksia yms. ei välttämättä ole saatavilla kovinkaan helposti. Silloin on pärjättävä sillä mitä meillä on rajojen sisäpuolella. Maat muuttuvat hyvin äkkiä itsekkäiksi kun turvallisuudesta on kyse.
 
Jotenkin vaikea ajatella, että bisnestä tekevä yritys sitoisi pääomaa varastoonsa jotta Suomi voisi kriisi tilanteesta siitä varastosta ostaa. Kriisitilanteessa jota ei ehkä koskaan tule.
Ei tietenkään mikä tahansa yritys vaan yritys, josta enemmistön omistaa Suomen valtio.

Kuten totesin, heitin ajatuksen joko tyrmättäväksi tai jatkokehittelyn alaiseksi. Pointtina tässä oli, kuinka nuo budjetin raamit voitaisiin kiertää, tai sitten - hieman kummelia mukaillen - hämätään vihervasemmistoa tai sitä rataa.

Mitä Lunnin heittoon tulee, niin joka tapauksessa ne ohjukset happanevat jossain varastossa kaikki rauhan vuodet, tai kunnes tulevat ammutuksi harjoituksissa. Loppujen lopuksi kaikenlainen varastoon hamstraaminenhan on melko epätaloudellista ja vanhanaikaista. Mitä jos näille miljoonia maksaville älylaitteille olisikin kehitetty tai kehitteillä jonkinlaista uutta elinkaarimallia, jossa osta, unohda varastoon ja lopulta tuhoa -ajattelun sijaan voitaisiinkin toimia toisin?
 
Ei tietenkään mikä tahansa yritys vaan yritys, josta enemmistön omistaa Suomen valtio.

Kuten totesin, heitin ajatuksen joko tyrmättäväksi tai jatkokehittelyn alaiseksi. Pointtina tässä oli, kuinka nuo budjetin raamit voitaisiin kiertää, tai sitten - hieman kummelia mukaillen - hämätään vihervasemmistoa tai sitä rataa.

Mitä Lunnin heittoon tulee, niin joka tapauksessa ne ohjukset happanevat jossain varastossa kaikki rauhan vuodet, tai kunnes tulevat ammutuksi harjoituksissa. Loppujen lopuksi kaikenlainen varastoon hamstraaminenhan on melko epätaloudellista ja vanhanaikaista. Mitä jos näille miljoonia maksaville älylaitteille olisikin kehitetty tai kehitteillä jonkinlaista uutta elinkaarimallia, jossa osta, unohda varastoon ja lopulta tuhoa -ajattelun sijaan voitaisiinkin toimia toisin?
Hyvä kun heitetään uusia ajatuksia, vaikka sitten rohkeasti tyrmättäväksikin. Usein ne ajatukset myös tyrmätään, joskus niistä kimpoaa uusia rönsyjä, ja joskus ne tyrmätään, kun ne tyrmääjät eivät perkeleet ymmärrä ajatuksen hienoutta. ;) Hyvä kun laitoit.
 
Noista vähäisistä F-35 varamoottoreista vielä. Kai te muistatte tämän uutisen?
https://www.lentoposti.fi/uutiset/p...an_becn_kokonaan_aim_norway_kauppojen_j_lkeen

Tai

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ar...-nuo-valtioiden-yritykset-ja-f-35-havittajat/

"Samana ajankohtana Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. siirtyi kokonaisuudessaan Patrialle. Yrityksen nimi muuttui Patria Belgium Engine Center SRL -yritykseksi (0898.937.602) ja yritys on Patria ISP Oy:n alla (ISP (International Support Partnerships)). Suihkumoottorihuoltoyrityksestä löytyy hyvin rekisteritietoja Belgiasta (rekisteritietoja). Rekisteriin hallituksen jäseniksi on merkitty tavanomaiseen tapaan Jukka Holkeri ja Harri Lähti."

Miten luulette vaikuttavan?
*muoks lisätty linkki
Kyllähän tuo on muistissa ja jo silloin todettu askeleena kohti F35 hankintaa ja ylläpitoa sekä tietosuojaa mutta kun kyseinen konserni ei valmista moottoreita. Tässä oli kyse varamoottoreista.

Sikäli tällä on varmasti jotakin tekemistä asian kanssa, koska jos F35 moottori menee vaihtokuntoon niin ettei sitä voitu estää tai ennakoida niin yksimoottorisena silloin menee koko konekin.
 
Sikäli tällä on varmasti jotakin tekemistä asian kanssa, koska jos F35 moottori menee vaihtokuntoon niin ettei sitä voitu estää tai ennakoida niin yksimoottorisena silloin menee koko konekin.
Eikö koneellla pitäisi pystyä liukua jollekin kentälle tahansa vaikka moottori menisikin tuusan nuuskaksi? Ainakin matkustajalentokoneilla pystyy liukua sen sata kilometriäkin. Ja tuolla säteellä kyllä sodan aikana löytyy maantietukikohtaa ja lentokenttää, jne...
 
Noista vähäisistä F-35 varamoottoreista vielä. Kai te muistatte tämän uutisen?
https://www.lentoposti.fi/uutiset/p...an_becn_kokonaan_aim_norway_kauppojen_j_lkeen

Tai

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ar...-nuo-valtioiden-yritykset-ja-f-35-havittajat/

"Samana ajankohtana Pratt & Whitney Belgium Engine Center S.P.R.L. siirtyi kokonaisuudessaan Patrialle. Yrityksen nimi muuttui Patria Belgium Engine Center SRL -yritykseksi (0898.937.602) ja yritys on Patria ISP Oy:n alla (ISP (International Support Partnerships)). Suihkumoottorihuoltoyrityksestä löytyy hyvin rekisteritietoja Belgiasta (rekisteritietoja). Rekisteriin hallituksen jäseniksi on merkitty tavanomaiseen tapaan Jukka Holkeri ja Harri Lähti."

Miten luulette vaikuttavan?
*muoks lisätty linkki
Ei mitenkään? Patria on yhtiö joka tekee liiketoimintaa, vaikka onkin Suomen valtion hallinnassa. Jos viittaat jotenkin siihen että Suomi olisi jo jotenkin sitoutunut F-35:n niin sehän olisi jo herättänyt kilpailijoiden parissa kuohuntaa. Tuo olisi riskialtista HX-kilpailun kannalta ja aivan liian ilmiselvää lobbausta.
 
Eikö koneellla pitäisi pystyä liukua jollekin kentälle tahansa vaikka moottori menisikin tuusan nuuskaksi? Ainakin matkustajalentokoneilla pystyy liukua sen sata kilometriäkin. Ja tuolla säteellä kyllä sodan aikana löytyy maantietukikohtaa ja lentokenttää, jne...
Mitäänhän en tiedä mutta hävittäjillä on aika pienet siivet vs. matkustajakoneet. Mahtaako tuollaisilla tyngillä miten paljon liidellä kun työntövoimaa ei ole.
 
Ei mitenkään? Patria on yhtiö joka tekee liiketoimintaa, vaikka onkin Suomen valtion hallinnassa. Jos viittaat jotenkin siihen että Suomi olisi jo jotenkin sitoutunut F-35:n niin sehän olisi jo herättänyt kilpailijoiden parissa kuohuntaa. Tuo olisi riskialtista HX-kilpailun kannalta ja aivan liian ilmiselvää lobbausta.
Enhän mä niin sanonut, mutta liiketoimintaa harrastava yhtiö on saattanut tehdä investoinnin tulevaisuutta ajatellen. Se että Suomalaisella yrityksellä olisi jo valmius huoltaa F-35 moottoreita, ei varmastikaan ole huoltovarmuutta heikentävä tekijä?
Kyllähän tuo on muistissa ja jo silloin todettu askeleena kohti F35 hankintaa ja ylläpitoa sekä tietosuojaa mutta kun kyseinen konserni ei valmista moottoreita. Tässä oli kyse varamoottoreista.
Ei valmista, mutta miksei kyseinen yhtiö voisi myös säilyttää omassa varastossaan moottoreita. Ajatellaan vaikka että kys. Yhtiön asiakkaita olisivat Norjan, Suomen ja Belgian ilmavoimat. Olisi järkevää pitää varamoottoreista varastossa. Toisaalta, jos ajattelet että varamoottoreista ei ole vastaavaa hyötyä, vaan koko lavetti on kaput jos moottori hajoaa, niin sitten tästä ei ole kuin huoltovarmuuden kannalta hyötyä.
 
Enhän mä niin sanonut, mutta liiketoimintaa harrastava yhtiö on saattanut tehdä investoinnin tulevaisuutta ajatellen. Se että Suomalaisella yrityksellä olisi jo valmius huoltaa F-35 moottoreita, ei varmastikaan ole huoltovarmuutta heikentävä tekijä?
Ei heikennä huoltovarmuutta, mutta parantaako se sitä? Toiminnot on Norjassa ja Belgiassa. Patria on tehnyt nuo kaupat koska se on jo pitkään halunnut keskittyä kaluston ylläpitotoimintoihin ja siinä se onkin vahvoilla. Suomen ilmavoimien Hawkit ja Hornetit huolletaan Hallissa, Tampereella ja Tikkakoskella ja se on sitä tarvittavaa huoltovarmuutta.

Eli huoltovarmuuteen ei vaikuta tai voi vaikuttaa mitenkään se että minkälaista ylläpitotoimintaa Patria harrastaa ulkomailla. Koneet ja huolto pitää olla suomen kamaralla. Piste.
 
Eli huoltovarmuuteen ei vaikuta tai voi vaikuttaa mitenkään se että minkälaista ylläpitotoimintaa Patria harrastaa ulkomailla. Koneet ja huolto pitää olla suomen kamaralla. Piste.
Ai siis osaaminen, valmiit sopimukset ja kontaktit valmiina ei vaikuta mitään? Mikä estää toiminnan laajentamisesta Suomeen jos Suomella sattuu joskus vastaavia koneita olemaan?
 
Back
Top