Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
F-35:n logistiikkakonseptihan NATO:ssa on juuri sen suuntainen, että kaikkien varaosat ovat yhteisessä logistiikkajärjestelmässä kaikkien käytössä. Tämä ei tunnetusti ole tehnyt koneen käytöstä poikkeuksellisen edullista, vaikka voisi se perinteisellä logistiikalla olla vielä kalliimpaa. Lisäksi (tämän palstan lukijoille) on arvoitus miten käy, kun kaikki NATO-maat rupeavat sotimaan samaan aikaan.

Varmasti joku yritys varastoi puolestamme ohjuksia, moottoreita tms. sodan varalle. Kustannus tästä tulee reilusti ylittämään omaksi ostamisen hinnan 30 vuoden käyttöajan aikana. Jollekin 5 vuoden ajalle se voisi jopa olla järkevän hintaista.

Ainoa tunnettu vaihtoehto varastoinnille on massamaisen tuotannon edellytysten ylläpitäminen. Tällaisen tuotannon pitäminen valmiudessa maksaa 30 vuodessa enemmän kuin kertasatsin ostaminen pienemmältä linjalta ja varastointi. Sotilasilmailussa menee helposti vuosia siitä, kun ensimmäinen aliurakoitsija alkaa tilata raaka-ainetta siihen, kun lopullinen tuote toimitetaan asiakkaalle. Tämä johtuu pitkälti siitä, että tuotteita eikä niiden komponentteja tehdä jatkuvasti, vaan aina tilauserä kerrallaan, koska markkinat ovat pienet ja kulutus epätasaista.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö koneellla pitäisi pystyä liukua jollekin kentälle tahansa vaikka moottori menisikin tuusan nuuskaksi? Ainakin matkustajalentokoneilla pystyy liukua sen sata kilometriäkin. Ja tuolla säteellä kyllä sodan aikana löytyy maantietukikohtaa ja lentokenttää, jne...
Eivät nykyhävittäjät liidä kyllä yhtään mihinkään, ainakaan 60-luvun F-4 Phantomista lähtien... nykykoneet on vielä suunniteltu erittäin labiileiksi/ fly-by-wire, eli ilman kunnon pökköä tulipesässä tulevat tonttiin ihan ballistisesti, paitsi siivet saattavat aiheuttaa pientä kaaosta, lähinnä lyhentymistä siihenkin lentorataan.
Moottori on kuolleena täysin ylipainoinen siipipinta-alaan nähden, ja painojakauma on helvetillinen. Menee takapainoisena perskeikkaa kuoleman kierteeseen, ja siivetkin repeävät irti jos vauhtia oli tarpeeksi.
Kahvasta ehtii/ pystyy toivottavasti kuski vetää...
 
Näyttää tviitti jo poistuneen saatavilta; mitä oli?
Ilmavoimien komentajan tviitti.

Kommentoi että ne (harvat) BVR-ohjukset jotka vielä 2030-luvulla ovat kuranttia tavaraa olisi teoriassa mahdollista hyödyntää jos Yhdysvaltalais-kone voittaa HX:n.

Ne on kuitenkin tarkoitus korvamerkata toisen järjestelmän käyttöön ja että kilpa halutaan pitää tasapuolisena myös tuon osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain havaintoja eri konevaihtoehtojen osalta, miten meidän 4 koneen parvea on tarjouksissa/ominaisuuksissa kehuttu?

Growleria voi peilata varmaan parhaiten, mutta muut? Meneekö yks edelle ja maalittaa vai mennäänkö häirintä edellä? Onko kokoonpano 4, 1+3 vai 2+2?
 
Ilmavoimien komentajan tviitti.

Kommentoi että ne (harvat) BVR-ohjukset jotka vielä 2030-luvulla ovat kuranttia tavaraa olisioriassa mahdollista hyödyntää jos Yhdysvaltalais-kone voittaa HX:n.

Ne on kuitenkin tarkoitus korvamerkata toisen järjestelmän käyttöön ja että kilpa halutaan pitää tasapuolisena myös tuon osalta.
Nyt näkyy taas, tai sitten poisti edellisen ja tarkensi(?) sanavalintoja:

 
Kuten totesin, heitin ajatuksen joko tyrmättäväksi tai jatkokehittelyn alaiseksi. Pointtina tässä oli, kuinka nuo budjetin raamit voitaisiin kiertää, tai sitten - hieman kummelia mukaillen - hämätään vihervasemmistoa tai sitä rataa.
Meinaat siis sitä vihervasemmistoa, joka on yhtä kuin suomen demokraattisesti valittu hallitus?

Ei täällä nyt sentään missään paskastaniassa olla.

Budjetti on annettu ja sillä mennään. Kaikki hämäämisjutut on maanpetosta.
 
Meinaat siis sitä vihervasemmistoa, joka on yhtä kuin suomen demokraattisesti valittu hallitus?

Ei täällä nyt sentään missään paskastaniassa olla.

Budjetti on annettu ja sillä mennään. Kaikki hämäämisjutut on maanpetosta.
Ennen kaikkea siksi hämyt tarkoittaisivat käytännössä Maavoimien hankintojen leikkaamista. Ei ole kohtuutonta odottaa että Ilmavoimat hoitaa hommansa kymppimiljardilla.
 
Ennen kaikkea siksi hämyt tarkoittaisivat käytännössä Maavoimien hankintojen leikkaamista. Ei ole kohtuutonta odottaa että Ilmavoimat hoitaa hommansa kymppimiljardilla.
Tämä. Kai sitä voi olla ainainen valittaja, mutta omasta mielestäni HX:n 10 miljardin erillisrahoitus on jo erittäin hyvin hoidetty lobbaus normaalitilaan nähden ja tähän summaan sitten on syytä mahduttaa kaikki tarvittava poliittisen ohjauksen mukaisesti. Meillä armeija tottelee siviilihallintoa, jolta on tullut mandaatti käyttää 10 miljardia erillisrahoituksena HX:lle. Kyllä siihen täytyy olla jo erittäin tyytyväinen ja hyväksyä, että 64 hävittäjästä voidaan joutua jonkun verran tinkimään.

Olisihan tilanne voinut olla paljon huonompikin. Eli esim. siitä 2,8 miljardin budjetista rahoittaa hankinta. Tai että erillisrahoitus kattaisi vain osan hankinnasta.
 
Joo, kaikki puliveivaukset 10 yli söisi luottamusta rotan lailla. Kannattaa osata tyytyä kun on runsaasti aiempiin odotuksiin nähden luvattu.
Juu, ensimmäinen oli eri lailla muotoiltu.
Siinä oli se virhe, että Frisk oli kääntänyt alkuperäisen "teoriassa siis mahdollista US HX" -> "In theory these could be used by the #HXhanke winner". Mutta tarkoitushan ei ollut ehdottaa, että voittaja on US-tarjokas.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt näkyy taas, tai sitten poisti edellisen ja tarkensi(?) sanavalintoja:

Näinhän se on, ei noista hirveää etua saa. Sama pätee JASSM:iin, jotka alkavat hapattua suhteellisen pian. Jälkimmäisen elinkaaren kasvattaminenkin saattaa olla hankalaa, kun pääkäyttäjä on siirtänyt keskittymisensä muihin versioihin ja turbiinivalmistaja on lakkauttanut toimintansa.

Huhtanen taas vaihteeksi yrittää nyhjäistä juttua tyhjästä.
 
Näinhän se on, ei noista hirveää etua saa. Sama pätee JASSM:iin, jotka alkavat hapattua suhteellisen pian. Jälkimmäisen elinkaaren kasvattaminenkin saattaa olla hankalaa, kun pääkäyttäjä on siirtänyt keskittymisensä muihin versioihin ja turbiinivalmistaja on lakkauttanut toimintansa.

Huhtanen taas vaihteeksi yrittää nyhjäistä juttua tyhjästä.

Mielenkiintoista on, että JASSM-ER oli kummankin US HX:n ilmoituksessa kongressille. Miten se mahtaa vaikuttaa tavallisen JASSM:n tulevaisuuteen? Voiko lukumäärästä päätellä, että tavallinen JASSM poistuu? Vai auttaako JASSM-ER:ään päätyminen niin paljon, että myös tavallinen JASSM saadaan koneisiin kiinni lisäämällä pari riviä koodia?

Lukemani perusteella ainakin jossakin vaiheessa JSOW:n eri variantit suunniteltiin säilyttämään sama koko, paino ja painopiste integraatiokustannusten minimoimiseksi. Liekö sitten AGM-158 -tuoteperhe uskollinen samalle konseptille. Uudesta moottorista ja lisääntyneestä kantamasta päätellen ehkä ei, mutta mistä sitä tietää, onko alkuperäinen kuori ollut täyteenahdettu vaiko ei.
 
Tavallinen JASSM on jo poistunut (refurbit eri asia, tiedä häntä kelpaako -ER integroituun koneeseen vanha sellaisenaan). Viimeinen tilaus oli Lot 14 ja tiedossa oli, että kuti tarvitsisi uudelleensuunnittelun, koska komponentteja oli poistunut lopullisesti tuotannosta. Esim. sen moottorin valmistaja lakkautti koko liiketoimintansa siltä alueelta. Kesästä 2017 tilaukset ovat olleet JASSM-ER:ää. Eli Lot 15/16 ja Lot 17/18.
Lot 19:ssä tulee jo JASSM-XR:ää osa (toimitukset alkaa 2024). https://www.airforcemag.com/usaf-to-start-buying-extreme-range-jassms-in-2021/

Toki on samanlainen, ei ole tainnut tulla luettua JASSMista juuri mitään näinä vuosina? Kun LRASM ja CHAMP mahtui myös sen kuoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Tavallinen JASSM on jo poistunut (refurbit eri asia, tiedä häntä kelpaako -ER integroituun koneeseen vanha sellaisenaan). Viimeinen tilaus oli Lot 14 ja tiedossa oli, että kuti tarvitsisi uudelleensuunnittelun, koska komponentteja oli poistunut lopullisesti tuotannosta. Esim. sen moottorin valmistaja lakkautti koko liiketoimintansa siltä alueelta. Kesästä 2017 tilaukset ovat olleet JASSM-ER:ää. Eli Lot 15/16 ja Lot 17/18.
Lot 19:ssä tulee jo JASSM-XR:ää osa (toimitukset alkaa 2024). https://www.airforcemag.com/usaf-to-start-buying-extreme-range-jassms-in-2021/

Toki on samanlainen, ei ole tainnut tulla luettua JASSMista juuri mitään näinä vuosina? Kun LRASM ja CHAMP mahtui myös sen kuoriin.

Tarkoitin, että poistuuko tavallinen JASSM Suomen riveistä.
 
Tavallinen JASSM on jo poistunut (refurbit eri asia, tiedä häntä kelpaako -ER integroituun koneeseen vanha sellaisenaan). Viimeinen tilaus oli Lot 14 ja tiedossa oli, että kuti tarvitsisi uudelleensuunnittelun, koska komponentteja oli poistunut lopullisesti tuotannosta. Esim. sen moottorin valmistaja lakkautti koko liiketoimintansa siltä alueelta. Kesästä 2017 tilaukset ovat olleet JASSM-ER:ää. Eli Lot 15/16 ja Lot 17/18.
Lot 19:ssä tulee jo JASSM-XR:ää osa (toimitukset alkaa 2024). https://www.airforcemag.com/usaf-to-start-buying-extreme-range-jassms-in-2021/

Toki on samanlainen, ei ole tainnut tulla luettua JASSMista juuri mitään näinä vuosina? Kun LRASM ja CHAMP mahtui myös sen kuoriin.

Heh, olen tietoinen, että JASSM ja JASSM-ER käyttävät samaa ulkokuorta. Kysymys on, säilyikö sama paino ja painopiste? Jos ei, niin taas käy tie tuulitunneliin, koelentoihin ja yleiseen säätämiseen.

Missile Threat ilmoittaa, että JASSM ja JASSM-ER jakavat saman laukaisupainon. Vielä jää kuitenkin auki, onnistuiko painopisteen säilyttäminen samana. Sinänsä voisi olettaa, että se olisi pidetty, mutta mistä näitä tietää.
 
Back
Top