mechanicus
Kenraali
F-35:n logistiikkakonseptihan NATO:ssa on juuri sen suuntainen, että kaikkien varaosat ovat yhteisessä logistiikkajärjestelmässä kaikkien käytössä. Tämä ei tunnetusti ole tehnyt koneen käytöstä poikkeuksellisen edullista, vaikka voisi se perinteisellä logistiikalla olla vielä kalliimpaa. Lisäksi (tämän palstan lukijoille) on arvoitus miten käy, kun kaikki NATO-maat rupeavat sotimaan samaan aikaan.
Varmasti joku yritys varastoi puolestamme ohjuksia, moottoreita tms. sodan varalle. Kustannus tästä tulee reilusti ylittämään omaksi ostamisen hinnan 30 vuoden käyttöajan aikana. Jollekin 5 vuoden ajalle se voisi jopa olla järkevän hintaista.
Ainoa tunnettu vaihtoehto varastoinnille on massamaisen tuotannon edellytysten ylläpitäminen. Tällaisen tuotannon pitäminen valmiudessa maksaa 30 vuodessa enemmän kuin kertasatsin ostaminen pienemmältä linjalta ja varastointi. Sotilasilmailussa menee helposti vuosia siitä, kun ensimmäinen aliurakoitsija alkaa tilata raaka-ainetta siihen, kun lopullinen tuote toimitetaan asiakkaalle. Tämä johtuu pitkälti siitä, että tuotteita eikä niiden komponentteja tehdä jatkuvasti, vaan aina tilauserä kerrallaan, koska markkinat ovat pienet ja kulutus epätasaista.
Varmasti joku yritys varastoi puolestamme ohjuksia, moottoreita tms. sodan varalle. Kustannus tästä tulee reilusti ylittämään omaksi ostamisen hinnan 30 vuoden käyttöajan aikana. Jollekin 5 vuoden ajalle se voisi jopa olla järkevän hintaista.
Ainoa tunnettu vaihtoehto varastoinnille on massamaisen tuotannon edellytysten ylläpitäminen. Tällaisen tuotannon pitäminen valmiudessa maksaa 30 vuodessa enemmän kuin kertasatsin ostaminen pienemmältä linjalta ja varastointi. Sotilasilmailussa menee helposti vuosia siitä, kun ensimmäinen aliurakoitsija alkaa tilata raaka-ainetta siihen, kun lopullinen tuote toimitetaan asiakkaalle. Tämä johtuu pitkälti siitä, että tuotteita eikä niiden komponentteja tehdä jatkuvasti, vaan aina tilauserä kerrallaan, koska markkinat ovat pienet ja kulutus epätasaista.
Viimeksi muokattu: