Raveni
Greatest Leader
Niin, ehkä vaihdottomuus oli kuitenkin näennäistä. Raskaat raketinheittimetkin ovat viimevuosiin saakka toimineet lähinnä miinalinkoina. Nyt niihin on taidettu saada +70km tarkkuusrakettia. Olen aiemminkin kirjoittanut ja olen edelleenkin sitä mieltä, että Suomi ei ole USA näissä asioissa. Meillä on rajalliset resurssit ja tuntuu, että nyt yritetään sohia vähän joka puolella. Jos meiltä loppuu lentävät maalit kesken niin maavoimien tukeminen on ihan ok. Jotenkin en vain usko, että meillä olisi niin hyvä mäihä tämän asian kanssa, että ne lentävät laitteet loppuisivat kesken. Meillä on koulutettu niin ilmatulenjohtajia kuin kehitetty kaukovaikuttamista syvälle vihollisen selustaan. Edelleenkin vain puuttuu vaikkapa pitkäntoiminta-ajan, pitkän kantaman lennokkijärjestelmä.Kaukovaikuttamisessa vaihtoehdottomuus oli kuitenkin todellista. Euroopassa ei valmisteta raskaita raketinheittimiä tai niille tykistöohjuksia. Hornettiin aseiden hankkiminen Euroopasta taas olisi todella kallis prosessi.
Olen edelleenkin huvittunut niistä ajatuksista, että käymme tuhoamassa vihollisen koneet kentille ja komentopaikat niille sijoilleen. Tuntuu, että maalien löytäminen on ongelma vain muille muttei Suomelle. Onko muuten edelleenkään yksikään hornetti laskeutunut maantiekentälle täydessä aselastissa a-g tehtävästä? Onnistuuko se edes vai täytyykö kamat dumpana jonnekin kun niitä aika kriittisiä maaleja ei löytynytkään? Sodassa on aina hiekkaa rattaissa ja hommat ei mene niin kuin on toivottu tai suunniteltu. Ei ne ole menneet jenkeilläkään jolla tavaraa riittää ja tiedustelukyky on millä tahansa mittarilla mitattuna ihan eri kaliiberia Suomen kanssa. Olisin itse nähnyt jotenkin parempana sen, että maavoimien välittömään tulitukeen ja liikkuvuuteen olisi panostettu ja ilmavoimien tehtävänä olisi säilynyt pääpiirteittäin taivaan puhtaana pitäminen. Sillä riittää ihan varmasti siinäkin työtä.