Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Pekka toimii kun kemiallinen ase Venäjää ja Kiinaa vastaan. Tarvittaessa myös hiekkamaille.

Ongelma tietty on, että Suomen vientitalouden pyörät hidastuu samaa tahtia.
 
Perkele, sehän oli JASSM-XR Suomen molemmissa DSCA:ssa eli kantama 1800 km. Pikkuisen pyörryttää näin vanilja-JASSMin 370 km+ jälkeen. Näin vaikuttaisi Lämäri Friskille vahvistaneen? Siis ei JASSM-ER vaan aiemmin tunnettu JASSM-XR, joka on nyt vain myös -ER nimen alla...

No, katsotaan nyt ostetaanko lopulta ja onko otettu vähän etukenoa tulkinnoissa. Merkit viittaa kuitenkin siihen, että jassmiinin suorituskykyyn on tietyiltä osin todella vaikea muiden maiden tarjokkaiden vastata.

Minkälaisen vastaavan puikon Saab luvannee integroida, sen haluaisin kyllä kuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Perkele, sehän oli JASSM-XR Suomen molemmissa DSCA:ssa eli kantama 1800 km. Pikkuisen pyörryttää näin vanilja-JASSMin 270 km+ jälkeen. Näin vaikuttaisi Lämäri Friskille vahvistaneen? Siis ei JASSM-ER vaan aiemmin tunnettu JASSM-XR, joka on nyt vain myös -ER nimen alla...
Noita kun tilataan ensin 200, niin voidaan rauhassa tilata 100 PrSM ohjusta 500 km kantamalla muutaman vuoden kuluttua, eikä venäjältä kuulu enää kuin pihinää.
 
Suomalaisilla koneilla ei ole perinteisesti menty karkuun naapurimaahan, vaan hyökätty päin vihollista. Tää kuvio on jätetty ihan hamemiehille. Suomessa koneen tärkein ominaisuus on kyky voittaa vastustaja, ei olla samaa merkkiä jonkun toisen maan kanssa. Lisäksi Ruotsi on niin monenlaisen ohjuksen kantamassa, ettei siinäkään asiassa juurikaan ole eroa. Tavallisten koneiden suorittamien hyökkäysten kannalta se on enemmän suojassa, ohjuksissa ei eroa käytännössä ole.

Täällä ei ihmisillä, niin kuin luonnollisesti sinullakaan ihan muun alan ihmisenä, ole oikeaa käsitystä miten ilmasotaa käydään. Sitä ei Suomen alueella voi käydä Ruotsin tukikohdista. Ei edes Suomen läntisimmistä osista. Se on oltava yllättävän lähellä sitä "rintamaa" jos aikoo saada jotain aikaiseksi hävittäjätorjunnassa.

Se sama konemerkki ei edelleenkään auta yhtään siihen, että Ruotsilla ei vaan ole antaa yhtään ohjusta Suomelle. Voi olla jopa niin, että vaikka on sama kone, ei niihin mene samat ohjukset! Ei edes sama radio. Voi olla, että moottorikin on eri, toinen on modattu toimimaan vaikka Jet A-1:llä, toiselle kelpaa vain Mil-polttoaine. Ei samat varaosakortit tutkaan. Ei sama tutkavaroitin... ei sama osu-heitin jne jne jne... Kyllä Suomen on vain rakennettava homma niin, että ihan itse pärjätään noissa kuvioissa. Ohjuksia voisi ehkä saada hädän hetkellä lisää, kun valitaan oikein.
Näetkö syvyydellä yleensäkään mitään merkitystä ilmapuolustuksen kannalta idästä tulevan vihollisen torjunnan kannalta? Olisiko omienkin tukikohtien optimi sijainti mielestäsi mahdollisimman lähellä itärajaa?
 
Näetkö syvyydellä yleensäkään mitään merkitystä ilmapuolustuksen kannalta idästä tulevan vihollisen torjunnan kannalta? Olisiko omienkin tukikohtien optimi sijainti mielestäsi mahdollisimman lähellä itärajaa?
Syvyydellä on merkitystä, ei kannata olla ihan edessä, niin vastustaja ei voi tulla täysillä kuormilla tukikohtaa pommittamaan. Siten, ei ehkä ihan lähellä itärajaa (Joensuu, Lappeenranta, Savonlinna) mutta linjalla Rovaniemi, Oulu, Rissala, Tikkakoski, Halli ja Pirkkala lienee melko optimaalinen tukikohtalinja? Jota sitten täydentää hiukan siitä eteenpäin olevat maantietukikohdat. Hätäväistöihin taakse olisi silloin käytettävissä Turku, Pori, Vaasa ja Kokkola + maantietukikohdat.

Minä kyllä uskon ilmaoperaatiokeskuksen suunnitelleen tämän ihan ammattitaidolla enkä usko, että heitä kannattaa täällä neuvoa... :)
 
Syvyydellä on merkitystä, ei kannata olla ihan edessä, niin vastustaja ei voi tulla täysillä kuormilla tukikohtaa pommittamaan. Siten, ei ehkä ihan lähellä itärajaa (Joensuu, Lappeenranta, Savonlinna) mutta linjalla Rovaniemi, Oulu, Rissala, Tikkakoski, Halli ja Pirkkala lienee melko optimaalinen tukikohtalinja? Jota sitten täydentää hiukan siitä eteenpäin olevat maantietukikohdat. Hätäväistöihi käsn taakse olisi silloin käytettävissä Turku, Pori, Vaasa ja Kokkola + maantietukikohdat.

Minä kyllä uskon ilmaoperaatiokeskuksen suunnitelleen tämän ihan ammattitaidolla enkä usko, että heitä kannattaa täällä neuvoa... :)
Lieneekö kukaan täällä pyrkinyt ilmaoperaatiokeskusta neuvomaan? Tämä on ihan vaan keskustelupalsta. Mutta toki minäkin uskon heidän suunnittelleen asiat ammattitaidolla. Uskon kuitenkin, että heidän sodan ajan suunnitelmiin kuuluu tukeutuminen Ruotsin puolelle, tilanteissa joissa se katsotaan edulliseksi. Ruotsikin vaikuttaisi rakentavan kykyä tähän liittyen.

Noin muuten, mikset voi keskustella ihmisiksi?
 
Perkele, sehän oli JASSM-XR Suomen molemmissa DSCA:ssa eli kantama 1800 km. Pikkuisen pyörryttää näin vanilja-JASSMin 370 km+ jälkeen. Näin vaikuttaisi Lämäri Friskille vahvistaneen? Siis ei JASSM-ER vaan aiemmin tunnettu JASSM-XR, joka on nyt vain myös -ER nimen alla...

No, katsotaan nyt ostetaanko lopulta ja onko otettu vähän etukenoa tulkinnoissa. Merkit viittaa kuitenkin siihen, että jassmiinin suorituskykyyn on tietyiltä osin todella vaikea muiden maiden tarjokkaiden vastata.

Minkälaisen vastaavan puikon Saab luvannee integroida, sen haluaisin kyllä kuulla.

Korpaali voi vähän hoppuilla ton kanssa! Haastatteluissa on aina väärinymmärryksen mahdollisuus, varsinkin kun kumpikaan osapuoli ei välttämättä ole yksityiskohdista totaalisen selvillä.

Nopeasti kuuklettamalla näyttäisi mallien olevan AGM-158A JASSM-BL, AGM-158B JASSM-ER, AGM-158C LRASM ja AGM-158D (JASSM-XR). Näyttää kuitenkin siltä että kuukle haulla vain suomalaisten FMS hakemuksessa oli mainittu tuo AGM-158B-2, joka tietysti on uusi termi, mutta hakemuksesta löytyi kuintekin JASSM-ER eikä -XR. -XR on varmastikin ollut tuolloin käytössä oleva nimike. Eli toki tuossa pieni epämääräisyys on.


Maaliskuu 2019 JASSM SAR mainitsee ainakin D:n olevan "under development", joka viittaisi JASSM-XR malliin.
Helmikuu 2020 virallinen määritelmä taitaa olla "The JASSM family of missiles includes: JASSM Baseline ¨(JASSM-BL/AGM-158A) and, JASSM Extended Range (,JASSM-ER/AGM-158B and JASSM-ER/AGM-158D')." eli voi olla että JASSM-XR termistä on luovutta, mutta se on silti edelleen AGM-158D.

EDIT: 2016 löytyi eka -XR kuukle maininta joltain korealaiselta sivulta ja 2017 ilmeisesti vähän virallisempia USAF julkistuksia.
 
Viimeksi muokattu:
https://webcache.googleusercontent....s/menu-id-149.html+&cd=10&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Toisaalta netin ihmeellisestä maailmasta löytyi sitten tällainen.

"The service expects to issue an award in March to start buying system components for 400 JASSM-ERs, or AGM-158Bs, and then modify it later to establish an order for 40 AGM-158B-2s, previously known as AGM-158Ds, Air Force spokeswoman Ilka Cole recently told Inside Defense."

Liekö nimike vaihtunut? Ottia tuosta sitten selvää.
 
https://webcache.googleusercontent....s/menu-id-149.html+&cd=10&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Toisaalta netin ihmeellisestä maailmasta löytyi sitten tällainen.

"The service expects to issue an award in March to start buying system components for 400 JASSM-ERs, or AGM-158Bs, and then modify it later to establish an order for 40 AGM-158B-2s, previously known as AGM-158Ds, Air Force spokeswoman Ilka Cole recently told Inside Defense."

Liekö nimike vaihtunut? Ottia tuosta sitten selvää.

Miltä vuodelta toi on? Linkissä on vuodet 2010/11.
 
Uutisessa on päiväys 8 helmikuuta 2021, tuo 2010/2011 johtuu varmaan siitä, että kyseessä jonkinlainen kokoomasivu minne on kerätty uutisia pitkältä ajalta.
 
Jos on uus moottori, niin se on ER. Jos ei moottoria niin se on liitopommi AGM. Sitten on erilaisille taistelukärjille omat kirjaimensa.
 
Toisaalta netin ihmeellisestä maailmasta löytyi sitten tällainen.
Mistä netin ihmeellisestä? Lukekaa nyt se Friskin tuorein kunnolla, kun juuri tuo artikkeli on viitattuna siinä ja sitten Lockheedin ukolta vahvistuksen tapainen.
Eli Frisk on nähnyt tuon parin viikon takaisen Inside Defensen jutun "AGM-158B-2s, previously known as AGM-158D" ensiksi ja sitten saanut Lockheedilta vastauksen sen tiedon pohjalta lähetettyyn tiedusteluun "AGM-158B2 will be the next variant in the line of JASSM-ER missiles. The USAF is expected to begin procurement of the JASSM-ERB2 beginning in Lot 19."

Kun nuo on ensin arvioitu tai kiistetty niin voi palata muuhun asiaan liittyvään.
Selväähän tuossa on se, ettei LM:n ukko sano suoraan että B2=D=XR, mutta sanoo vaan, että next variant of ER eli niitä ER:iä on nyt enemmän kuin yksi. Eikä DSCA:ssa 200kpl B-2 minusta viittaa myöskään harjoituskutiin, kun siellä on niitä 2 kpl useampaa erilaista B-2 testimallia heti perään. Sitten Frisk yhdistelee tietoa aiemmin kerrottuun XR:n aikatauluun Lot 19 osalta (jossa kerrottu tavoitteeksi tilata 40 XR:ää aiemmin).

En itsekään miellä 100% varmuutta lopulliselle johtopäätökselle saadun, mutta journalistisia periaatteita näyttää noudatetun. On alkuperäinen laatulehden tekemä väite, johon Frisk on pyytänyt hevosen suusta kommentin.

Faktat minun ymmärtääkseni:
DSCA:ssa 9. lokakuuta 2020 Suomella on AGM-158B-2.
Inside Defensen Sara Sirota kertoo 8. helmikuuta 2021, että AGM-158B-2 on AGM-158D eli JASSM-XR.
Lockheed Martin kertoo kysyttäessä Corporal Friskille 8. helmikuuta ja eilisen välisenä aikana, että ER-variantteja on vähintään kaksi ja tämä B-2 on tuoreempi "next variant" ja vahvistaa USAF aikeen alkaa ostaa juuri sitä Lot 19:ssä... ja Sirotan jutussa myöhemmin tilattava Lot 19:n muutos 40 kpl B-2 ja väite, että siltä osin kyseessä ex-D/ex-XR.

Johtopäätös:
Lupa on XR:ään, mutta ostetaanko hieman eri asia. Ehkä tuolla valtuudella menee se vain 900km kantava aiempi ER:kin.
Mikäli pitää paikkaansa, niin onhan se jo jonkinlainen... sanotaanko arvovalinta tarjota 1800km puikkoa Suomelle.

Jos olisin HX:n ei-USAlainen tarjoaja niin kyllä alkaisi korveta. Mistä vastine? Pelkkä ER oli jo luokkaa hampaat sisään, mutta odotettua, kun A:ta ei enää tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top