Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuuluuhan niitä uutisia että eri maat ovat kiinnostuneita ostamaan Rafaleja. Intia voi hyvin ostaa koneita lisää kunhan saavat ensi vuonna ensimmäisen erän viimeisetkin koneet käyttöön.Rafalesta kiinnostaisi kuulla edes pihauksen verran uutta. On vihoviimeinen pettymys kun toisista vuotaa tietoa kuin siivilästä. Kehvelit eivät edes kehu itseään julkisuudessa.
Ranskalla kun on halutessaan tuota deterrence-puolta eri malliin kuin esim. Ruotsilla.
Mahtaa tehdä tiukkaa HX:n ratkaisevassa sotapelissä eurokoneilla F35:a vastaan. Kun yleinen mantra on, että kun ei ole häivekonetta alla, niin sitten käytetään parempia aseita, joissa on suurempi kantama. Mutta nyt kun F-35:n tärkein ilmasta-maahan nyrkkikin on jo moninkerroin esim. Storm Shadowia kantamaltaan, jne... edistyneempi ja meille saatetaan tarjota AIM-260-ohjusta, joka on ilmeisesti Meteorin luokkaa ainakin kantamaltaan ja suorituskyvyltään. Sitä on kyllä vaikea keksiä, että mistä se ratkaiseva ero sitten siinä simuloivassa sotapelissä muodostuu. Kun jos F-35 näkee vihollisen kauimpaa, pystyy ampumaan kaikista kauimpaa (kauimmaksi kantavimmilla aseillaan), pystyy pysymään parhaiten näkymättömissä, jne... niin kyllä siinä on muiden vaikea päihittää F-35:a.
Mitkä ovat tämän kallistuman takana olevat syyt?Eurovaihtoehdoista olen yhä enemmän kallistumassa EF:n kannalle, vaikka Rafalen kannattaja olenkin.
Rafalesta kiinnostaisi kuulla edes pihauksen verran uutta. On vihoviimeinen pettymys kun toisista vuotaa tietoa kuin siivilästä. Kehvelit eivät edes kehu itseään julkisuudessa.
Ranskalla kun on halutessaan tuota deterrence-puolta eri malliin kuin esim. Ruotsilla.
Missä viipyy keittiön kautta tarjottu härski paketti? Toisaalta eihän siitä kannata antaa vihiä muille ennen tarjousten jättöajan päättymistä.
Nyt voi vain kuvitella mitä tästäkin viime aikaisesta muut tuumivat. Ruotsin charm offensivesta muut tuskin piittaavat, mutta Growler-rehentelyt (kuinka UAE ei saanut lupaa) ja JASSM-näkymä ehkä voisi vaikuttaa oman tarjouksen kriittisessä arvioinnissa.
Sveitsin myötä paljastunee joitain kortteja. Silloin on tosin Suomeen jo vastattu.
"The evaluation reports are planned to be concluded in the 1st quarter of 2021. The type selection by the Federal Council is planned for both systems in the 2nd quarter of 2021."
Air2030: Second proposals for new fighter aircraft and extended-range ground-based air defence systems received
Current information from the Federal Administration. All press releases from the Federal Administration, the departments and offices.www.admin.ch
Mitkä ovat tämän kallistuman takana olevat syyt?
Tuo samahan löytyy Rafalelta; FCAS ja sen teknologioiden liittäminen Rafaleen. Ja Rafalella elinkaaressa vielä painaa ydinaserooli, joka takaa sillä pitkälle elinkaaren kuten Mirage-2000:lla takasi. Ja Ranskalla on uskottavampi hävittäjäsuunnittelijan historia kuin Britannialla, joten laittaisin kolikkoni FCAS:n taakse mitä tulee sen ajallaan ja uhkakuvia vastaavan teknologiseen kehitykseen vs. Tempest. Ja tätä kautta Rafalekin saisi nopeammin FCAS:n teknologioita kuin Typhoon Tempestin. Ja muutenkin Rafalen näytöt teknologian kehityksesä ovat uskottavammat tähän asti, niin en näe että mikä muuttuisi olennaisesti Typhoonik hyväksi seuraavina vuosikymmeninäkään.Varmaankin BAES:n tuleva Tempest, ja sen teknologioiden uittaminen Typhooniin. Nähtävästi toimiva teknologiapohja ja projekti, kun SAAB uskalsi lähteä mukaan.
Vai MicaKeittiötarjousten perusidea on, että ne tulevat oikeasti vasta päätöksenteon jälkeen!
Mm ITO 04 (Umkhonto) valinnan jälkeen Puolustusministeriöön ilmaantui Mica-merkkinen vaihtoehto, joka ei ollut edes tarjouskilpailussa mukana
En nyt tiedä onko JASSM-ER välttämättä 'edistyneempi' kuin kilpailijat. Väittäisin itse asiassa että molemmat euro-ohjukset ovat todennäköisesti tunkeutumiskykyisempiä kuin JASSM. Kuten sanoin, ei kantama ole kaikki kaikessa. Mikään temppuhan ei olisi suunnitella Hornetista ammuttava risteilyohjus jonka kantama olisi vaikka 2500 kilometriä.Mahtaa tehdä tiukkaa HX:n ratkaisevassa sotapelissä eurokoneilla F35:a vastaan. Kun yleinen mantra on, että kun ei ole häivekonetta alla, niin sitten käytetään parempia aseita, joissa on suurempi kantama. Mutta nyt kun F-35:n tärkein ilmasta-maahan nyrkkikin on jo moninkerroin esim. Storm Shadowia kantamaltaan, jne... edistyneempi ja meille saatetaan tarjota AIM-260-ohjusta, joka on ilmeisesti Meteorin luokkaa ainakin kantamaltaan ja suorituskyvyltään. Sitä on kyllä vaikea keksiä, että mistä se ratkaiseva ero sitten siinä simuloivassa sotapelissä muodostuu. Kun jos F-35 näkee vihollisen kauimpaa, pystyy ampumaan kaikista kauimpaa (kauimmaksi kantavimmilla aseillaan), pystyy pysymään parhaiten näkymättömissä, jne... niin kyllä siinä on muiden vaikea päihittää F-35:a.
Älä naurata, jukuripäisyytesi asian suhteen paljastuu tuosta.Mikään temppuhan ei olisi suunnitella Hornetista ammuttava risteilyohjus jonka kantama olisi vaikka 2500 kilometriä.
Tuo samahan löytyy Rafalelta; FCAS ja sen teknologioiden liittäminen Rafaleen. Ja Rafalella elinkaaressa vielä painaa ydinaserooli, joka takaa sillä pitkälle elinkaaren kuten Mirage-2000:lla takasi. Ja Ranskalla on uskottavampi hävittäjäsuunnittelijan historia kuin Britannialla, joten laittaisin kolikkoni FCAS:n taakse mitä tulee sen ajallaan ja uhkakuvia vastaavan teknologiseen kehitykseen vs. Tempest. Ja tätä kautta Rafalekin saisi nopeammin FCAS:n teknologioita kuin Typhoon Tempestin. Ja muutenkin Rafalen näytöt teknologian kehityksesä ovat uskottavammat tähän asti, niin en näe että mikä muuttuisi olennaisesti Typhoonik hyväksi seuraavina vuosikymmeninäkään.
Eli veikkaat, että FCAS:n suunnittelusta Saksan kanssa ei tule mitään niin kuin EF:n kanssa kävi ja Ranska eroaa koko hommasta ja tekee oman FCAS:n ja Saksa tekee jotakin puolivillaista omaksi ratkaisuksi. Sinänsä mikäli näin käy, niin Tempestillä voi olla se pitkä tikku, koska viidennen sukupolven häivehävittäjän suunnittelu yksin n. 70-miljoonaiselta kansalta ja sen taloudelta voi olla aika paljon hankalempi kuin Tempestin takana olevalta porukalta.Mitä tulee Saksa-Ranska yhteistyöhön, niin olen melkoisen varma, että tulemme jatkossa näkemään ranskalaisen FCAS:n ja saksalaisen uuden polven Leopard 3 (ei Napoleon) panssarivaunun.
Minusta tietyiltä tyypeiltä pitäisi kerätä se ministeriön takaoven kulkuttunniste ihan oikeasti nyt pois...Keittiötarjousten perusidea on, että ne tulevat oikeasti vasta päätöksenteon jälkeen!
Mm ITO 04 (Umkhonto) valinnan jälkeen Puolustusministeriöön ilmaantui Mica-merkkinen vaihtoehto, joka ei ollut edes tarjouskilpailussa mukana
Mikähän mahtaisi olla syynä? Oisko se, että ns. poliittinen kerroin joko puuttuu prosessista, tai sitten se kääntyy kuitenkin sen lafkan tappioksi. Eikä kalliit hinnatkaan nyt varsinaisesti auta asiaa...MBDA:lla on ollut harvinaisen huono osumaprosentti Suomessa.
Mitäpä tuota kursailemaan, totuushan se on. Nuo sieltä ois tulossa, ei tässä Viron hyökkäystä tartte pelätä...
Eli veikkaat, että FCAS:n suunnittelusta Saksan kanssa ei tule mitään niin kuin EF:n kanssa kävi ja Ranska eroaa koko hommasta ja tekee oman FCAS:n ja Saksa tekee jotakin puolivillaista omaksi ratkaisuksi. Sinänsä mikäli näin käy, niin Tempestillä voi olla se pitkä tikku, koska viidennen sukupolven häivehävittäjän suunnittelu yksin n. 70-miljoonaiselta kansalta ja sen taloudelta voi olla aika paljon hankalempi kuin Tempestin takana olevalta porukalta.