Ja mikäli Ranska lähtee lipettiin FCAS-projektista, saattaa Espanja ja Saksa liittyä Tempestiin. Ainakaan kaksistaan he eivät sitä enää suunnittelisi.Kutakuinkin juuri noin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja mikäli Ranska lähtee lipettiin FCAS-projektista, saattaa Espanja ja Saksa liittyä Tempestiin. Ainakaan kaksistaan he eivät sitä enää suunnittelisi.Kutakuinkin juuri noin.
Miten vaikuttaa Brexit näihin yhteistyökuvioihin?Ja mikäli Ranska lähtee lipettiin FCAS-projektista, saattaa Espanja ja Saksa liittyä Tempestiin. Ainakaan kaksistaan he eivät sitä enää suunnittelisi.
Ja mikäli Ranska lähtee lipettiin FCAS-projektista, saattaa Espanja ja Saksa liittyä Tempestiin. Ainakaan kaksistaan he eivät sitä enää suunnittelisi.
Tullut oltua työprojekteissa kaikkien näiden maiden kanssa, Britit, Ranska, Ruotsi, Jenkit.
Jos pitäisi laittaa maat paremmuusjärjestykseen, sen mukaan miten hyvä on toimia yhdessä ,se olisi tämä.
1 Britit=ei mitään pahaa sanottavaa.
2.Jenkit=money talks.
3.Ranska=Se ei ole meidän syy, vaan teidän!
4.Ruotsi=Täysiä huijareita kaikki.
Sepecat Jaguarinkin kanssa oli ongelmia. Sen piti pohjautua Breguet 121 koneeseen, mutta koska britit tarvitsivat yliäänen nopeuteen pystyvän koneen ja paremman avioniikan, niin käytännössä kone jouduttiin suunnittelemaan kokonaan uusiksi. Lisää skismaa brittien ja ranskalaisten välillä tuli siitä, kun Jaguariin johtanut sopimus allekirjoitettiin, niin samalla sovittiin toisesta raskaammasta taistelukoneesta Anglo-French Variable Geometry (AFVG). Ranskalaiset vetäytyivät projektista 1967 ja sen jälkeen testasivat erilaisia kääntyväsiipisiä Mirage G malleja ja päätyivät lopulta Mirage F1:een. Britit jatkoivat AFVG:n kehittämistä omin voimin ja lopuksi sai muita kumppaneita mukaan ja siitä syntyi Panavia Tornado.Sekin on hyvin mahdollista. Leopard1/AMX30, Leopard2/Leclerc, EF 2000 /Rafale, F124/Horizon jne jne. Sepecat Jaguar lienee niitä harvoja onnistuneita projekteja.
Älä naurata, jukuripäisyytesi asian suhteen paljastuu tuosta.
Niin tarkoitatko tässä nyt ilmasta-maahan -aseistusta yleensä vai pelkästään risteilyohjuksia? Ruotsin ilmavoimien tarpeet ovat monelta osin samanlaisia joten oletan että Gripeniin integroidaan tarvittava aseistus kautta linjan, vaikka loppuvalikoima voi olla pienempi mitä Eurofighteriin tai Super Hornettiin on tarjolla. Risteilyohjusten suhteen taas näyttää aika selvältä, Typhoonin ja Rafalen mukana tulee Storm Shadow, Gripenin Taurus ja amerikkalaisten kanssa JASSM-mikälie, ei varmaan sen enempää niitä säädetä.Saabilla on se erikoisin dilemma kun ei ole tarjota muuta kuin Taurusta. Kaikkiin muihin täytyy hakea ostajan luvat itse ja toivoa edelleen saavansa ne.
Näiden tulevien koneiden kehitys voi olla vähän kaksipiippuinen juttu HX:n kannalta. Niistä voi kyllä valua uutta teknologiaa vanhempiinkin, mutta yhtä hyvin voi käydä niin että ne 'imuroivat' kehittäjävaltion resurssit vanhempien tyyppien ajanmukaistamiselta. Mirage 2000-5:lle kävi juuri näin, Ranskalle se on vain sivutyyppi jonka kehitys pysähtyi kun Rafale tuli käyttöön. Siihen ei ole integroitu Meteoria yms. pitempikantamaista ohjusta, no SCALP sentään on kai mahdollinen kiitos emiraattien. Taiwan on yrittänyt saada koneelle MLU:ta mutta se on osoittautunut kalliiksi kun se pitäisi tehdä vain Taiwanille.Tuo samahan löytyy Rafalelta; FCAS ja sen teknologioiden liittäminen Rafaleen. Ja Rafalella elinkaaressa vielä painaa ydinaserooli, joka takaa sillä pitkälle elinkaaren kuten Mirage-2000:lla takasi. Ja Ranskalla on uskottavampi hävittäjäsuunnittelijan historia kuin Britannialla, joten laittaisin kolikkoni FCAS:n taakse mitä tulee sen ajallaan ja uhkakuvia vastaavan teknologiseen kehitykseen vs. Tempest. Ja tätä kautta Rafalekin saisi nopeammin FCAS:n teknologioita kuin Typhoon Tempestin. Ja muutenkin Rafalen näytöt teknologian kehityksesä ovat uskottavammat tähän asti, niin en näe että mikä muuttuisi olennaisesti Typhoonik hyväksi seuraavina vuosikymmeninäkään.
Hyvä pointti ja tämä kääntää vaakakuppia entistä enemmän F-35:n suuntaan. Se on kokonaisvaltaisesti paras ja turvallisin vaihtoehto. Super Hornetkin rupeaa jo olemaan liikaa elämänsä ehtoopuolella, ja CFT:n kariutuminen indikoi mahd. aiempaa poistumista US Navyn arsenaalista. Ja yksin emme voi jäädä hävittäjän kanssa.Näiden tulevien koneiden kehitys voi olla vähän kaksipiippuinen juttu HX:n kannalta. Niistä voi kyllä valua uutta teknologiaa vanhempiinkin, mutta yhtä hyvin voi käydä niin että ne 'imuroivat' kehittäjävaltion resurssit vanhempien tyyppien ajanmukaistamiselta. Mirage 2000-5:lle kävi juuri näin, Ranskalle se on vain sivutyyppi jonka kehitys pysähtyi kun Rafale tuli käyttöön. Siihen ei ole integroitu Meteoria yms. pitempikantamaista ohjusta, no SCALP sentään on kai mahdollinen kiitos emiraattien. Taiwan on yrittänyt saada koneelle MLU:ta mutta se on osoittautunut kalliiksi kun se pitäisi tehdä vain Taiwanille.
Sitten esimerkiksi F-35:n ja Super Hornetin merkitys legacy-malleille - onhan niistä tullut jotain, esimerkiksi F-16:lle APG-83. Mutta välttämättä ne ei ole olleet merkityksellisiä Suomen kaltaiselle käyttäjälle joka ei rupea tekohengittämään vanhaa konetta vaan luopuu siitä sitten kun se putoaa ykkösdivarista.
No eikö kannattaisi lähtökohtaisesti puhua vain hyvistä aseista? Ikään kuin tässä ollaan mitään romuja haalimassa. Kyse on ilmavoimista! Mitä muuta löytyy markkinoilta tuohon hintaan? Eipä tule mieleen, että olisi liikkunut moista maiden välillä mitä hävittäjäkauppoja katselee. Lähin mielleyhtymä on venäläisten Gremlin / GZUR hypernopeusohjukseen (1500km), josta tulee joko sutta tai sekundaa - 2023 paikkeilla kerrottu alkavan testit. https://iz.ru/1127234/anton-lavrov-...u-giperzvukovuiu-raketu-ispytaiut-v-2023-godu https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/gremlin-gzur.htmMiten niin? Ei se mitenkään vaikeaa olisi. Matkalento jossain 20k jalassa, ison sivusuhteen siivet, minimaalinen avioniikka. Mikään hyvä ase se ei kyllä olisi, mutta mahdollista. Ei se kantama ainoa autuaaksi tekevä asia ole, muutenhan meillekin olisi ostettu alunperin Taurus joka kantaa 200-300km kauemmaksi kuin perus-JASSM. En tietenkään tiedä millaisia HX-skenaariot ovat, mutten usko että paljoakaan on merkitystä onko ohjuksen kantama 900 vai 1800km.
F-35 vuonna 2045 tienoilla Block 7/mikälie versiossaan lienee kyllä jo sellainen kehityksen suhteen, että muut kisaajat ovat siinä auttamattomasti pudonneet kehityksessä taakse.Tääällä sitä pohditaan miten mikäkin valmistaja tai konetyyppi ja jopa asejärjestelmä kehittyy ja päivittyy pärjätäkseen F35:lle. Mutta mieleen ei tule, että F35 jossa on se otollisin alusta, datan määrä ja elektroniikka niin sehän se itseasiassa elinkaaripäivityksissä vasta kehittyykin.
Friskin tuoreimmassa oli mainittu se anonyymi ruotsalainen Twitter-vuodatus, joka valitteli kuinka C/D päivittäminen samalla kun E on kuviossa on kova paikka. Ei ole saatavilla osaavaa väkeä, joten avainhenkilöiden kuormitus on merkittävää. Tämä on jonkinlainen haaste ja miten mahdollinen siirtymä siitä Tempestin kehittämiseen ja lopulta haluun ostaa ja ylläpitää mietityttää. Onko Ruotsilla varaa pitää E kyydissä 2040-luvun loppua kohti jos on aika ostaa Tempestia. Gripen E:n piti alkuperäisen ajatuksen olla ratkaisu, jonka ekat eläköinnit piti alkaa jo 2042.Näiden tulevien koneiden kehitys voi olla vähän kaksipiippuinen juttu HX:n kannalta. Niistä voi kyllä valua uutta teknologiaa vanhempiinkin, mutta yhtä hyvin voi käydä niin että ne 'imuroivat' kehittäjävaltion resurssit vanhempien tyyppien ajanmukaistamiselta.
And speaking of the Defence Bill, it is far from a certain grand slam for the Swedish Air Force, as the answer to the realisation that cutting the Swedish fighter force to just 60 aircraft (the number of JAS 39E ordered) was a bad idea wasn’t to increase the size of the order, but rather to maintain the current JAS 39C/D fleet for longer. Beside the obvious issue of lower relative quality for the total force when keeping upgraded older aircraft in service instead of ordering more modern platforms, there is also little room for growth among the highly specialised workforce of the Swedish stakeholders when suddenly two fast-jets are to be kept up to date in parallel.
An anonymous engineer from the Combat Aircraft department of the Swedish Defence Material Administration raised questions over on Twitter, noting that some of the engineers at the department are looking at 150 to 170% workload for the foreseeable future due to new 39C/D related developments. The optimist sees possibilities for Finnish industry to step in following an HX win for Saab, the pessimist questions if the small and competent Swedish aviation sector can continue to keep pushing out the kind of high-quality high-end solutions they are known for?
Wikipedian mukaan tämä 1000nm versio painaisi 2.3 tonnia, mikä rupeaa olemaan vähän liian painava taktisille hävittäjille. Epäilen että mediassa on menneet nämä versiot keskenään sekaisin.Ihan huvikseenko myös arvelet neuvottelukierrosten saatossa yhdessä neuvotellun 1800km kantavasta? Suomen on pitänyt pyytää juuri siihen versioon myyntilupaa.
Wikipedian mukaan tämä 1000nm versio painaisi 2.3 tonnia, mikä rupeaa olemaan vähän liian painava taktisille hävittäjille. Epäilen että mediassa on menneet nämä versiot keskenään sekaisin.
Kappas, kuinka sattuikaan sopivasti... Alkaako soittaa kelloja? Jää ehkä osalta vastaavat kantamatta. Siksikin ylivoimainen kyky. Ei vain aseen saatavuus, vaan myös ylipäänsä mahdollisuus käyttää. Hävittäjäpommittaja on tässä elementissään.Additionally, each wing has a 5,000 lb (2,300 kg) inboard station
https://webcache.googleusercontent....s/menu-id-149.html+&cd=10&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
"The service expects to issue an award in March to start buying system components for 400 JASSM-ERs, or AGM-158Bs, and then modify it later to establish an order for 40 AGM-158B-2s, previously known as AGM-158Ds, Air Force spokeswoman Ilka Cole recently told Inside Defense."
Saab on Tempestissä vain junioripartneri, en olisi tästä kovin huolissani.Friskin tuoreimmassa oli mainittu se anonyymi ruotsalainen Twitter-vuodatus, joka valitteli kuinka C/D päivittäminen samalla kun E on kuviossa on kova paikka. Ei ole saatavilla osaavaa väkeä, joten avainhenkilöiden kuormitus on merkittävää. Tämä on jonkinlainen haaste ja miten mahdollinen siirtymä siitä Tempestin kehittämiseen ja lopulta haluun ostaa ja ylläpitää mietityttää. Onko Ruotsilla varaa pitää E kyydissä 2040-luvun loppua kohti jos on aika ostaa Tempestia. Gripen E:n piti alkuperäisen ajatuksen olla ratkaisu, jonka ekat eläköinnit piti alkaa jo 2042.
Tässä mielessä näen kyllä elinkaaren suhteen Gripen E:n turvallisempana kuin Typhoonin, Rafalen tai Super Hornetin on. Pääkäyttäjä on sitä vasta ottamassa käyttöön. Ne kriittiset kysymykset taas sitten voidaan esittää Gripenin pääkäyttäjän suhkot pienistä resursseista ja pienestä käyttäjäkunnasta, joka johtaisi taas meidän puolella elinkaarikustannusten nousuun, kun pienellä porukalla pienelle määrää hävittäjoä pitäisi tehdä kalliita päivityksiä. Ja samaten Gripen E:n pienehkö koko ja sen aiheuttamat suorituskyvyn laskut ovat huolenaihe.Gripen on tässä suhteessa turvallisimpia valintoja HX-jengissä koska se ei ole vielä edes palveluskäytössä. S
Kappas, kuinka sattuikaan sopivasti... Alkaako soittaa kelloja? Jää ehkä osalta vastaavat kantamatta. Siksikin ylivoimainen kyky. Ei vain aseen saatavuus, vaan myös ylipäänsä mahdollisuus käyttää. Hävittäjäpommittaja on tässä elementissään.
Lockheed Martin F-35 Lightning II - Wikipedia
en.wikipedia.org
Suomen lapussa on se AGM-158B-2. Sitten on toimittajan USAF:n puhenaiselta saama vahvistus, että kyseessä on JASSM-XR. Friskillä on puolestaan Lockheed Martinilta vahvistus, että AGM-158B-2 on JASSM-ER:n seuraava variantti. Toki voit keksiä mielikuvitusversion siitä, jollaista ei julkisesti tiedetä olevan... tai sitten kohtuullisella todennäköisyydellä arvioida, että kyseessä on juuri tuo, josta tiedetään. Sillä tilauksen kerrotaan olevan vain testeistä kiinni ja juuri JASSM-XR:n tiedetään olevan testeissä loppuvuodesta 2021.