Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Korpaali voi vähän hoppuilla ton kanssa! Haastatteluissa on aina väärinymmärryksen mahdollisuus, varsinkin kun kumpikaan osapuoli ei välttämättä ole yksityiskohdista totaalisen selvillä.
Niin, mutta kyseessä onkin jo Inside Defensen Sara Sirotan väite, jota korpraali tarkistaa jutussaan LM:ltä ja saa yllä mainitun vähän ympäripyöreän lainauksen vahvistukseksi.
Eli ehdottaisit, että kahteen kertaan olisi väärin ymmärretty eri ihmisten tahoilta vaikka jälkimmäinen on juuri siksi lähtenyt varmistamaan... ehkä, mutta virheen todennäköisyys kai laskee huomattavasti alkuperäisestä?

@Mikser Nimikkeen yllättävästä vaihtumisesta toki ollut koko ajan kyse. Nyt on se väite vaihtumisesta ja Friskin saama hieman epämääräinen, ei ainakaan kieltävä vahvistus. Loppu on johtopäätöstä tukevia yhteensattumia.

Sehän tässä on vaikeaa kun XR:n tapaiseen ei olisi odottanut pyydetyn tai annetun lupaa. Siksi sitä ei helpolla usko.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä netin ihmeellisestä? Lukekaa nyt se Friskin tuorein kunnolla, kun juuri tuo artikkeli on viitattuna siinä ja sitten Lockheedin ukolta vahvistuksen tapainen.
Eli Frisk on nähnyt tuon parin viikon takaisen Inside Defensen jutun "AGM-158B-2s, previously known as AGM-158D" ensiksi ja sitten saanut Lockheedilta vastauksen sen tiedon pohjalta lähetettyyn tiedusteluun "AGM-158B2 will be the next variant in the line of JASSM-ER missiles. The USAF is expected to begin procurement of the JASSM-ERB2 beginning in Lot 19."

Kun nuo on ensin arvioitu tai kiistetty niin voi palata muuhun asiaan liittyvään.
Selväähän tuossa on se, ettei LM:n ukko sano suoraan että B2=D=XR, mutta sanoo vaan, että next variant of ER eli niitä ER:iä on nyt enemmän kuin yksi. Eikä DSCA:ssa 200kpl B-2 minusta viittaa myöskään harjoituskutiin, kun siellä on niitä 2 kpl useampaa erilaista B-2 testimallia heti perään. Sitten Frisk yhdistelee tietoa aiemmin kerrottuun XR:n aikatauluun Lot 19 osalta (jossa kerrottu tavoitteeksi tilata 40 XR:ää aiemmin).

En itsekään miellä 100% varmuutta lopulliselle johtopäätökselle saadun, mutta journalistisia periaatteita näyttää noudatetun. On alkuperäinen laatulehden tekemä väite, johon Frisk on pyytänyt hevosen suusta kommentin.

Faktat minun ymmärtääkseni:
DSCA:ssa 9. lokakuuta 2020 Suomella on AGM-158B-2.
Inside Defensen Sara Sirota kertoo 8. helmikuuta 2021, että AGM-158B-2 on AGM-158D eli JASSM-XR.
Lockheed Martin kertoo kysyttäessä Corporal Friskille 8. helmikuuta ja eilisen välisenä aikana, että ER-variantteja on vähintään kaksi ja tämä B-2 on tuoreempi "next variant" ja vahvistaa USAF aikeen alkaa ostaa juuri sitä Lot 19:ssä... ja Sirotan jutussa myöhemmin tilattava Lot 19:n muutos 40 kpl B-2 ja väite, että siltä osin kyseessä ex-D/ex-XR.

Johtopäätös:
Lupa on XR:ään, mutta ostetaanko hieman eri asia. Ehkä tuolla valtuudella menee se vain 900km kantava aiempi ER:kin.
Mikäli pitää paikkaansa, niin onhan se jo jonkinlainen... sanotaanko arvovalinta tarjota 1800km puikkoa Suomelle.

Jos olisin HX:n ei-USAlainen tarjoaja niin kyllä alkaisi korveta. Mistä vastine? Pelkkä ER oli jo luokkaa hampaat sisään, mutta odotettua, kun A:ta ei enää tehdä.
Juu. Kyllä se arvovalinta on. :)
 
"The service won't add the AGM-158B-2 purchase to the Lot 19 contract and begin low-rate initial production until the new weapon completes testing,"
Eli tuonkin perusteella ei ole se ikiaikainen JASSM-ER.

Tuolla kehvelillä alkaa jo pärjätä USA tyynellä valtamerellä kantaman puolesta. Mitä lienee korpraali puolestaan jo maalittanut Ufassa? ;)

Täällä muuten aiempaa XR-keskustelua vuodelta 2019 parin viestin verran:
 
Viimeksi muokattu:
Kovin on sekavaa JASSM-ER:n kanssa. FY2021 budjettikirjasta:

"The JASSM-Extended Range (ER) variant has two configurations, AGM-158B and AGM-158D, which have a more fuel-efficient engine, greater fuel capacity, and adds 2.5 times the standoff range at greater than 500nm. The JASSM-ER maintains the same outer mold line and lowobservable properties as JASSM-BL, but replaces the turbojet engine with a higher thrust, more fuel efficient turbofan engine. The AGM-158B is currently integrated on the F-15E, B-1 and B-52 aircraft with integration on the F-16 by the end of FY 2020 and B-2 by FY 2021. The AGM-158D is in development with the goal of enhancing performance and incorporating multiple initiatives via a single system level update including new wing and chine designs and software updates for increased range and survivability. The threshold aircraft for AGM-158D is the B-1."

Tämän mukaan JASSM-ER:stä on kaksi varianttia, AGM-158B ja AGM-158D ja XR:stä ei puhuta mitään.

https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/fy2021/fy2021_Weapons.pdf
 
@Merten sheriffi Mitä sanot asiantuntijana mahdollisuudesta, että Trump jyräsi läpi 1800km puikon myyntiluvan kun aiemmin on nikoteltu MTCR:n 300km/500kg rajan kanssa? Sehän kävisi kuvioon, jossa hän repi laajemmin tieltään noita kykyjä rajoittavia lippuslappusia. UAE:n F-35 myyntilupa jo matkalla ovesta ulos tavallaan ehkä kertoi myös vastaavasta ajatusmaailmasta.

Eli ikään kuin Trump MFGA 2020? :unsure:
 
@Merten sheriffi Mitä sanot asiantuntijana mahdollisuudesta, että Trump jyräsi läpi 1800km puikon myyntiluvan kun aiemmin on nikoteltu MTCR:n 300km/500kg rajan kanssa? Sehän kävisi kuvioon, jossa hän repi laajemmin tieltään noita kykyjä rajoittavia lippuslappusia.
SORRY pakko sanoa etten tiedä noista enempää kuin sika tuulimyllyistä.
 
Johtopäätös:
Lupa on XR:ään, mutta ostetaanko hieman eri asia. Ehkä tuolla valtuudella menee se vain 900km kantava aiempi ER:kin.
Mikäli pitää paikkaansa, niin onhan se jo jonkinlainen... sanotaanko arvovalinta tarjota 1800km puikkoa Suomelle.

Jos olisin HX:n ei-USAlainen tarjoaja niin kyllä alkaisi korveta. Mistä vastine? Pelkkä ER oli jo luokkaa hampaat sisään, mutta odotettua, kun A:ta ei enää tehdä.
Kantama ei ole kaikki kaikessa. Eli siis JASSMissahan oli alkujaan Harpoonin Teledyne-moottori, mutta ER-versiossa se vaihdettiin Tomahawkin Williams F107:aan, joka on kompaktimpi ja erittäin taloudellinen. Taurukseen valittiin toinen Williamsin moottori joka on yli 2 kertaa tehokkaampi, koska haluttiin panostaa ohjuksen tunkeutumiskykyyn kantaman kustannuksella. Storm Shadowin Microturbo TRI-60-30 on samaa luokkaa. Huomattavaa että ohjuksen laivastoversioon vaihdettiin pienempi TRI-50 -moottori koska haluttiin lisää kantamaa.

Lisäksi toinen juttu millä profiileilla kantamat on saavutettu. 1800km kantama ei ehkä ole niin hottia jos ohjus lentää hitaasti ja korkealla.

edit. moottorivertailua
Teledyne J402, työntövoima 299kg, pituus 74cm, paino 46kg
Williams F107-WR-105, työntövoima 288kg, pituus 61cm, paino 30kg
Williams P8300-15, työntövoima 680kg, pituus 70cm (en löytänyt painotietoa)
Microturbo TRI-50, työntövoima 347kg, pituus 68cm, paino 50kg
Microturbo TRI-60-30, työntövoima 544kg, pituus 85cm, paino 61kg
 
Viimeksi muokattu:
Joo, onhan niitä perusteita moottorivalintoihin. Me ostettiin kuitenkin JASSM jo kerran Tauruksen sijaan ja niin on tehnyt ehkä joku (Puola, ehkä RAAF) muukin. Taurus on Saksan Tornadoa verten jos katsoo kokonaismyyntimääriä. Sen päälle pieni kuriositeettierä Espanjan Horneteihin. Sitä en tiedä oliko heillä JASSM kuvioissa vai miksi piti Taurus saada. Etelä-Korealle se meni koska JASSMiin eivät saaneet lupaa.

Ostajia on ollut melko vähän siihen nähden mitä siitä on puhuttu. Kappalemäärät on kuitenkin jo kohtalaisia Saksan ja Etelä-Korean panoksella.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, onhan niitä perusteita moottorivalintoihin. Me ostettiin kuitenkin JASSM jo keran Tauruksen sijaan ja niin on tehnyt moni muukin. Taurus on Saksan Tornadoa verten jos katsoo kokonaismyyntimääriä. Sen päälle pieni kuriositeettierä Espanjan Horneteihin. Sitä en tiedä oliko heillä JASSM kuvioissa vai miksi piti Taurus saada. Etelä-Korealle se meni koska JASSMiin eivät saaneet lupaa.

Ostajia on ollut melko vähän siihen nähden mitä siitä on puhuttu. Kappalemäärät on kuitenkin jo kohtalaisia Saksan ja Etelä-Korean panoksella.
Mitähän meinaa Saksa tehdä jäljelläoleville ohjuksille jos Tornadolla lentäminen loppuu 2025?
 
Joo, onhan niitä perusteita moottorivalintoihin. Me ostettiin kuitenkin JASSM jo keran Tauruksen sijaan ja niin on tehnyt moni muukin. Taurus on Saksan Tornadoa verten jos katsoo kokonaismyyntimääriä. Sen päälle pieni kuriositeettierä Espanjan Horneteihin. Sitä en tiedä oliko heillä JASSM kuvioissa vai miksi piti Taurus saada. Etelä-Korealle se meni koska JASSMiin eivät saaneet lupaa.

Ostajia on ollut melko vähän siihen nähden mitä siitä on puhuttu. Kappalemäärät on kuitenkin jo kohtalaisia Saksan ja Etelä-Korean panoksella.
Eikös se Taurus mennyt Espanjassakin Typhooniin?
 
Joo, onhan niitä perusteita moottorivalintoihin. Me ostettiin kuitenkin JASSM jo kerran Tauruksen sijaan ja niin on tehnyt ehkä joku (Puola, ehkä RAAF) muukin. Taurus on Saksan Tornadoa verten jos katsoo kokonaismyyntimääriä. Sen päälle pieni kuriositeettierä Espanjan Horneteihin. Sitä en tiedä oliko heillä JASSM kuvioissa vai miksi piti Taurus saada. Etelä-Korealle se meni koska JASSMiin eivät saaneet lupaa.

Ostajia on ollut melko vähän siihen nähden mitä siitä on puhuttu. Kappalemäärät on kuitenkin jo kohtalaisia Saksan ja Etelä-Korean panoksella.
Miten niin eivät saaneet lupaa?:unsure:. Kyseessä kuitenkin erittäin läheinen kumppani joka operoi esimerkiksi Aegis hävittäjillä ja salamoilla.
 
Näin vaikuttaa olleen. Jopa SLAM-ERiä on jouduttu ostamaan Lähi-idässä (2013 UAE ja Saudit). JASSMin suhteen on oltu kitsaampia kuin hävittäjien (mm. Israelin takia). 4.5-sukupolven hävittäjistä on myyty parempaa versiota kuin USAlla itse. Eurokauppiaiden arvioidaan saaneen etua tästä Lähi-Idässä kun heillä ei ole ollut esteitä myydä Storm Shadowia ja SCALPia koneidensa myyntivalttina.
UAE:n Black Shaheenin tapauksessa kerrotaan juorua, että se on Storm Shadow, jonka MTCR (300km/500kg) alle pysyminen olisi tehty siten, että "polttoainetankki" olisi jätetty vajaaksi jolloin syntyi nimellinen alitus.

(tuolla näkyy 290 km Black Shaheenille)

Tämän peruskuvio on se, ettei 300km/500kg teknologiaa myydä maihin, joilla on pieninkään mahdollisuus käyttää ennen pitkää sitä ydinaseen alustana. Eli ei maihin, joissa on kuolattu rikastamisohjelmien perään tai muuten sellaiisin, joihin ei voi luottaa. Trumpin kaudella ei tunnetusti tosin piisattu juuri tällaisista rajoituksista. Esim. Open Skiesista ja JPCOA:sta eli Iranin ydin-diilistä (pääsyä Iranilta jäädytettyihin kv-rahoihin sitä vastaan etteivät kehitä) irtautuivat.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa tehdä tiukkaa HX:n ratkaisevassa sotapelissä eurokoneilla F35:a vastaan. Kun yleinen mantra on, että kun ei ole häivekonetta alla, niin sitten käytetään parempia aseita, joissa on suurempi kantama. Mutta nyt kun F-35:n tärkein ilmasta-maahan nyrkkikin on jo moninkerroin esim. Storm Shadowia kantamaltaan, jne... edistyneempi ja meille saatetaan tarjota AIM-260-ohjusta, joka on ilmeisesti Meteorin luokkaa ainakin kantamaltaan ja suorituskyvyltään. Sitä on kyllä vaikea keksiä, että mistä se ratkaiseva ero sitten siinä simuloivassa sotapelissä muodostuu. Kun jos F-35 näkee vihollisen kauimpaa, pystyy ampumaan kaikista kauimpaa (kauimmaksi kantavimmilla aseillaan), pystyy pysymään parhaiten näkymättömissä, jne... niin kyllä siinä on muiden vaikea päihittää F-35:a.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa tehdä tiukkaa HX:n ratkaisevassa sotapelissä eurokoneilla F35:a vastaan. Kun yleinen mantra on, että kun ei ole häivekonetta alla, niin sitten käytetään parempia aseita, joissa on suurempi kantama. Mutta nyt kun F-35:n tärkein ilmasta-maahan nyrkkikin on jo moninkerroin esim. Storm Shadowia kantamaltaan, jne... edistyneempi ja meille saatetaan tarjota AIM-260-ohjusta, joka on ilmeisesti Meteorin luokkaa ainakin kantamaltaan ja suorituskyvyltään. Sitä on kyllä vaikea keksiä, että mistä se ratkaiseva ero sitten siinä simuloivassa sotapelissä muodostuu. Kun jos F-35 näkee vihollisen kauimpaa, pystyy ampumaan kaikista kauimpaa, pystyy pysymään parhaiten näkymättömissä, jne... niin kyllä siinä on muiden vaikea päihittää F-35:a.
Saas nähdä. Mielenkiintoiseksi käy ja peli kovenee.
 
Back
Top