Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eikös Ukrainassa ollut näin, että ensin ilmestyi lennokki taivaalle ja siitä 15 min päästä tuli murkulaa niskaan. Pystyykö vedettävä kalusto edes irtautumaan ja siirtymään muualle 15 minuutissa?
Nainhan se oli. Tuossa '93' dokumentissa sivuutetaan suurin tuon tyyppinen katastrofi aika nopeasti, mutta vastoin sen aikaista raportointia, yksikot eivat olleet leiriytymassa, vaan olivat ryhmittyneet kahteen hyokkayskolonnaan. Enimmakseen parhaalla panssaroidulla kalustolla, mita Ukrainasta loytyi
... pahaa jalkea tuli silti, kun kuorma-ammukset riputtelivat tunkeutumiskykyisia ammuksia paalta kasin tankkien ja kuljetuspanssareiden alueille
 
Tämän lisäksi on halpoja radio-ohjattavia nelikoptereita, joissa kamerasta live feed tulenjohtoon. Ovat pienikokoisia ja vaikea torjua varsinkin kun ovat halpoja, joten niitä voi olla paljon. Eikös Ukrainassa ollut näin, että ensin ilmestyi lennokki taivaalle ja siitä 15 min päästä tuli murkulaa niskaan. Pystyykö vedettävä kalusto edes irtautumaan ja siirtymään muualle 15 minuutissa?
En tiedä paljonko milläkin tykillä kestää päästä liikkeelle, mutta varmasti vaikuttaa esim. minkälaisessa maastossa on asemat ja kuinka kaukana tiestä. Telatykit pitäisi liikahtaa selvästi nopeammin.
 
En tiedä paljonko milläkin tykillä kestää päästä liikkeelle,
'Uusin' Patrian mainosvideo vaittaa AMOS/ NEMO ratkaisun pystyvan ampumaan tarkasti liikkeella
- uskoisko tuota, etta tornin tasainratkaisu pystyisi taysin eliminoimaan tien toyssyjen vaikutuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ei ollut Henry Fordkaan törmännyt laajemmin ajatukseen, että hevoskäyrryt voitaisiin korvata auto-mobiililla. Laajemmin haluttiin vain nopeampi hevoinen...

Jonkun osaksi koituu aina olla se ensimmäinen.
Totta mutta näen itse kuitenkin että on eri asia korvata hevoskärryt auto-mobiililla kuin korvata hevoskärryt kuuma-ilmapallolla. Hävittäjät ovat tehokkaita mutta eivät voi korvata maavoimia.
 
Juu, ei ollut Henry Fordkaan törmännyt laajemmin ajatukseen, että hevoskäyrryt voitaisiin korvata auto-mobiililla. Laajemmin haluttiin vain nopeampi hevoinen...

Jonkun osaksi koituu aina olla se ensimmäinen.

Totta. Ja yleensä se ensimmäinen epäonnistuu. Aika moni teki autoja ennen Henryä. Suurin osa näistä ensimmäisistä on kadonnut historian hämärään hävittyään kilpailun hevosille.

Jo nyt on selvää, että ilmatorjunnan kehittämiseen pitäisi alkaa satsata tutkimus/kehityspuolella. Israel on käytännön esimerkki sitä, mihin tilanne on menossa. Heitteiden, ei lavettien torjunta on tulevaisuutta. Ja ilmatorjunta tarkoittaa tässä myös ELSO:a, ei vain kineettistä torjuntaa.
 
Vedettävä tykistö ja muut jutut jotka toimivat niin että pysähdytään yhteen paikkaan pitkäksi aikaa ovat melkoisessa riskissä vastatykistön ja ilmahyökkäysten suhteen. Nyt on näitä droneja jotka voivat pörrätä taivaalla tuntikaupalla etsien sopivaa maalia. Kun sellainen löytyy voivat saman tien tilata tykistöiskun tai iskeä itse jos on loitering munition tms.

Dronejen ja roikkuvien heitteiden kannalta on aika lailla yksi ja lysti, liikkuuko maali vai onko paikallaan. Itse asiassa liikkuva maali on helpompi havaita ja sitä on vaikeampi puolustaa. Itseliikkuvat telatykit eivät ole ratkaisu droneongelmaan - vaikka näin voisi äkkiä intuitiivisesti ajatella. Viime vuosien sodissa niitä on tuhottu tai vaurioitettu kymmenittäin.

Nato-jäsenyys käytännössä poistaa hyökkäyksen uhan täydellisesti. Mutta toki, oman alueen pitämiseen pitää Suomen kaltaiselta jäsenmaalta kyvyt löytyä, joten se 2% BKT:stä on MINIMI.
Tämän kun tietää, niin ei voi kuin ihmetellä, että kenen etuja viher-vasemmiston johto oikein ajaa?

Allianssit eivät ole freebieitä, vaan voivat myös altistaa uhalle. Nato-jäsenyyden NETTOturvallisuuslisä ei ole yksiselitteinen. Mutta tämä ei kuulu tähän ketjuun...
addendum: Niin ja Ruotsin asevelvollisuus lakkautettiin oikeistohallituksen aikana, silloinen puolustusministeri korosti ettei Venäjä ole uhka ja lykkäsi puolustushankintoja.
 
Viimeksi muokattu:
The Lot 19 award also paves the way for a future production cut-in modification to facilitate low-rate initial production (LRIP) of 40 AGM-158B-2 ‘extreme-range’ variant JASSMs, previously referred to as JASSM-XR or AGM-158D.

Jaahas Janesin toimittajakin on tarttunut AGM-158B-2 nimikkeeseen. En löytynyt alkuperäistä lähdettä, mutta budjetti ym asiakirjat puhuvat kyllä D mallista vielä viime vuonna.
 
Jaahas Janesin toimittajakin on tarttunut AGM-158B-2 nimikkeeseen. En löytynyt alkuperäistä lähdettä, mutta budjetti ym asiakirjat puhuvat kyllä D mallista vielä viime vuonna.
Niin, mutta sen Inside Defensen lähde taisi olla ilmavoimien tiedotusupseeri. Tietty väärinymmärrys ja vahvistiko juuri sen osan lauseesta.
Oli mitä oli, siihen on lupa plakkarissa. On testissä, kukaan ei vielä ostanut eikä olla omaa alustaamme valittu.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Ja yleensä se ensimmäinen epäonnistuu. Aika moni teki autoja ennen Henryä. Suurin osa näistä ensimmäisistä on kadonnut historian hämärään hävittyään kilpailun hevosille.

Jo nyt on selvää, että ilmatorjunnan kehittämiseen pitäisi alkaa satsata tutkimus/kehityspuolella. Israel on käytännön esimerkki sitä, mihin tilanne on menossa. Heitteiden, ei lavettien torjunta on tulevaisuutta. Ja ilmatorjunta tarkoittaa tässä myös ELSO:a, ei vain kineettistä torjuntaa.
Et ymmärtänyt oikein. Eihän Henry keksinytkään itse autoa, vaan sen, miten siitä tehdään massojen tuote. Ja siinä Ford onnistui ja taitaa olla edelleenkin olemassa.

Autonvalmistajat ei myöskään hävinneet hevoselle. Kadonneet autonvalmistajat ovat hävinneet toisille, paremmille automerkeille. Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi autoa, mutta kuljetusvälineenä hevosia arvioidaan olevan enää muutama miljoona. Yhteensä hevosia on n. 69 miljoonaa. Että pysytäänpä faktoissa.

Israel on tosiaan hyvä esimerkki. Mutta ei siinä mielessä kuin luulet.

Sen ilmavoimat dominoivat Lähi-Idän taivaita suvereenisti, eikä yksikään hamemaa uskalla edes koittaa. Kannatan mallin ottamista jyrkästi.

Israelin ilmatorjunta on lähinnä suunnattu terroristien ampumia raketteja vastaan ja siihen se onkin tehokas (toki toimii myös mahdollista valtiollista toimijaa vastaan, mutta lue edellinen kappale). Vain murto-osaa havaittuja kohteita tarvitsee ampua (loput on menossa pellolle) ja sitten ammutaan tarpeeksi, että osuu. Suojattava alue on pieni ja uhka tiedetään mistä se tulee. Suomen tilanne on täysin eri. Suomi ei heitteitä pysty torjumaan ilmatorjunnalla koskaan eikä kannata edes yrittää. Jonkinlaisen BMD-kyvyn luominen maksaisi 10 - 20 mijardia ja ottaisi aikaa 15 - 20 vuotta. Silti suojattu alue olisi vain muutamia kymmeniä - pari sataa neliökilometriä. Aktiivinen BMD on enemmän poliittinen ase, kuin todellinen sodankäynnin väline.

Sen sijaan Suomen ilmavoimat voi itse iskeä näitä heitteiden lähteitä vastaan ja siten vähentää uhkaa merkittävästi. Loput hoituu hajauttamalla, harhauttamalla, linnoittamalla ja palautumalla. Suomi on jo nyt luonut ns. taistelukentän tyhjyyden näistä arvokkaista maaleista, joten montaa Iskanderia tai Kalibria tänne ei kannata odotella. Pienempiä heitteitä (tykistöraketit vast) ei kannata alkaa edes ajatella torjuttavan ilmalennon aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Dronejen ja roikkuvien heitteiden kannalta on aika lailla yksi ja lysti, liikkuuko maali vai onko paikallaan. Itse asiassa liikkuva maali on helpompi havaita ja sitä on vaikeampi puolustaa. Itseliikkuvat telatykit eivät ole ratkaisu droneongelmaan - vaikka näin voisi äkkiä intuitiivisesti ajatella. Viime vuosien sodissa niitä on tuhottu tai vaurioitettu kymmenittäin.
Siinä mielessä telatykit vähentävät ongelmaa, että jos dronet toimivat maalin tähystäjinä ja maali tuhotaan tykistön tarkkuusammuksilla. Tätä ratkaisua ainakin Venäjä on käyttänyt paljon Syyriassa. EDIT: näistä ammuksista ainakin Krasnopol pystyykin osumaan hitaasti liikkuviin maaleihin joita osoitetaan laserilla. Joten liikkuvuus ei pelasta, mutta ehkä vaikeuttaa osumista jos liikutaan tarpeeksi vauhdilla tai Suomen oloissa päästään näkösuojaan tms.

 
Viimeksi muokattu:
Et ymmärtänyt oikein. Eihän Henry keksinytkään itse autoa, vaan sen, miten siitä tehdään massojen tuote. Ja siinä Ford onnistui ja taitaa olla edelleenkin olemassa.

Autonvalmistajat ei myöskään hävinneet hevoselle. Kadonneet autonvalmistajat ovat hävinneet toisille, paremmille automerkeille. Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi autoa, mutta kuljetusvälineenä hevosia arvioidaan olevan enää muutama miljoona. Yhteensä hevosia on n. 69 miljoonaa. Että pysytäänpä faktoissa.

Israel on tosiaan hyvä esimerkki. Mutta ei siinä mielessä kuin luulet.

Sen ilmavoimat dominoivat Lähi-Idän taivaita suvereenisti, eikä yksikään hamemaa uskalla edes koittaa. Kannatan mallin ottamista jyrkästi.

Israelin ilmatorjunta on lähinnä suunnattu terroristien ampumia raketteja vastaan ja siihen se onkin tehokas (toki toimii myös mahdollista valtiollista toimijaa vastaan, mutta lue edellinen kappale). Vain murto-osaa havaittuja kohteita tarvitsee ampua (loput on menossa pellolle) ja sitten ammutaan tarpeeksi, että osuu. Suojattava alue on pieni ja uhka tiedetään mistä se tulee. Suomen tilanne on täysin eri. Suomi ei heitteitä pysty torjumaan ilmatorjunnalla koskaan eikä kannata edes yrittää. Jonkinlaisen BMD-kyvyn luominen maksaisi 10 - 20 mijardia ja ottaisi aikaa 15 - 20 vuotta. Silti suojattu alue olisi vain muutamia kymmeniä - pari sataa neliökilometriä. Aktiivinen BMD on enemmän poliittinen ase, kuin todellinen sodankäynnin väline.

Sen sijaan Suomen ilmavoimat voi itse iskeä näitä heitteiden lähteitä vastaan ja siten vähentää uhkaa merkittävästi. Loput hoituu hajauttamalla, harhauttamalla, linnoittamalla ja palautumalla. Suomi on jo nyt luonut ns. taistelukentän tyhjyyden näistä arvokkaista maaleista, joten montaa Iskanderia tai Kalibria tänne ei kannata odotella. Pienempiä heitteitä (tykistöraketit vast) ei kannata alkaa edes ajatella torjuttavan ilmalennon aikana.
Suomella ja Israelilla on tiettyjä eroja. Israelin puolustusbudjetti on muhkea Suomeen nähden. Siellä ei todellakaan ole nerfattu maavoimia vaan niiden iskukyky sekä koko on varmasti riittävä kaikkia elueen valtoja vastaan. Sitten se alue. Siellä ei tosiasiallisesti ole kovinkaan varteenotettavaa vihollista Israelille tällä hetkellä. Länsiliittoutuneet ovat pitäneet huolta siitä. Suomella on naapurissa suurvalta jota ei voida verrata lähi-idän maihin.
 
Siinä mielessä telatykit vähentävät ongelmaa, että jos dronet toimivat maalin tähystäjinä ja maali tuhotaan tykistön tarkkuusammuksilla. Tätä ratkaisua ainakin Venäjä on käyttänyt paljon Syyriassa. EDIT: näistä ammuksista ainakin Krasnopol pystyykin osumaan hitaasti liikkuviin maaleihin joita osoitetaan laserilla. Joten liikkuvuus ei pelasta, mutta ehkä vaikeuttaa osumista jos liikutaan tarpeeksi vauhdilla tai Suomen oloissa päästään näkösuojaan tms.
Shoot&scoot -taktiikka perustuu siihen että vihollisen vastatoiminnassa on havainnointi-paikannus-tuhoa -ketjussa viivettä koska tieto pitää analysoida ja välittää ketjun lenkkien osalta toisille. Joskus 2MS aikana tykkien asemia katsottiin lentokuvista tai paikannettiin visuaalisesti, soonisesti tai matemaattisesti, sitten tehtiin tulisuunnitelmat ja alettiin ampua...kaikessa tässä kesti kauan. Hevoset ehti valjastaa ja tykkimiehistö polttaa mahorkat ennenkuin tarvi liikahtaa. Myöhemmin kehittyneet ammuntamenetelmät ja vastatykistötutkat johti siihen että vastatoimet voitiin aloittaa paljon nopeammin, mutta vieläkin itseliikkuvalla tykillä pääsi yleensä helposti karkuun. Jos meni täpärälle niin panssari suojasi sirpaleilta.
Mutta nykyään tosiaan ketjussa voi olla vain kaksi nopeaa lenkkiä - drone tai lentokone tähystää, välittää tiedon suoraan valmiudessa olevalle tykille joka voi ampua osoitukseen. Vastatoimet voi tulla vain muutamassa minuutissa. Alkaa olemaan tiukkaa telatykillekin, etenkin kun laserohjattavia ammuksia voi tosiaan ampua liikkuviin. Ja sitten loitering munition/aseistetut lennokit (ja sama pätee tietysti perinteisiin maataistelukoneisiin tai helikoptereihin) voivat toimia heti havaittuaan kohteen. Ketjussa ei ehkä olekaan enää kuin yksi lenkki, jolloin ei enää voi luottaa viiveeseen eikä liikkuvuus enää auta. Tälloin kallis telatykki voi olla jopa huonompi kuin vanhanaikainen vedettävä, koska yhden telatykin tuhoaa yhdellä ammuksella, kymmenen vedettävää vaatii sentään 10 ammusta. -Näin erittäin rankasti yksinkertaistaen.

Olen samaa mieltä Analystin kanssa siitä ettei Israelista ehkä voi ottaa Iron Domen kanssa ainakaan vielä suoraa mallia. Heillä on erittäin kompakti ilmatila ja vastassa yksinkertaisia ballistisia ammuksia joiden torjunta on helppoa.
 
Et ymmärtänyt oikein. Eihän Henry keksinytkään itse autoa, vaan sen, miten siitä tehdään massojen tuote. Ja siinä Ford onnistui ja taitaa olla edelleenkin olemassa.

Autonvalmistajat ei myöskään hävinneet hevoselle. Kadonneet autonvalmistajat ovat hävinneet toisille, paremmille automerkeille. Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi autoa, mutta kuljetusvälineenä hevosia arvioidaan olevan enää muutama miljoona. Yhteensä hevosia on n. 69 miljoonaa. Että pysytäänpä faktoissa.

Israel on tosiaan hyvä esimerkki. Mutta ei siinä mielessä kuin luulet.

Sen ilmavoimat dominoivat Lähi-Idän taivaita suvereenisti, eikä yksikään hamemaa uskalla edes koittaa. Kannatan mallin ottamista jyrkästi.

Israelin ilmatorjunta on lähinnä suunnattu terroristien ampumia raketteja vastaan ja siihen se onkin tehokas (toki toimii myös mahdollista valtiollista toimijaa vastaan, mutta lue edellinen kappale). Vain murto-osaa havaittuja kohteita tarvitsee ampua (loput on menossa pellolle) ja sitten ammutaan tarpeeksi, että osuu. Suojattava alue on pieni ja uhka tiedetään mistä se tulee. Suomen tilanne on täysin eri. Suomi ei heitteitä pysty torjumaan ilmatorjunnalla koskaan eikä kannata edes yrittää. Jonkinlaisen BMD-kyvyn luominen maksaisi 10 - 20 mijardia ja ottaisi aikaa 15 - 20 vuotta. Silti suojattu alue olisi vain muutamia kymmeniä - pari sataa neliökilometriä. Aktiivinen BMD on enemmän poliittinen ase, kuin todellinen sodankäynnin väline.

Sen sijaan Suomen ilmavoimat voi itse iskeä näitä heitteiden lähteitä vastaan ja siten vähentää uhkaa merkittävästi. Loput hoituu hajauttamalla, harhauttamalla, linnoittamalla ja palautumalla. Suomi on jo nyt luonut ns. taistelukentän tyhjyyden näistä arvokkaista maaleista, joten montaa Iskanderia tai Kalibria tänne ei kannata odotella. Pienempiä heitteitä (tykistöraketit vast) ei kannata alkaa edes ajatella torjuttavan ilmalennon aikana.

Ym
 
Et ymmärtänyt oikein. Eihän Henry keksinytkään itse autoa, vaan sen, miten siitä tehdään massojen tuote. Ja siinä Ford onnistui ja taitaa olla edelleenkin olemassa.

Autonvalmistajat ei myöskään hävinneet hevoselle. Kadonneet autonvalmistajat ovat hävinneet toisille, paremmille automerkeille. Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi autoa, mutta kuljetusvälineenä hevosia arvioidaan olevan enää muutama miljoona. Yhteensä hevosia on n. 69 miljoonaa. Että pysytäänpä faktoissa.
Autot korvasivat hevoset, mutta lentokoneet eivät korvanneet autoja. Vaikka Ford tätäkin ennusti...
 
... Alkaa olemaan tiukkaa telatykillekin, etenkin kun laserohjattavia ammuksia voi tosiaan ampua liikkuviin. Ja sitten loitering munition/aseistetut lennokit (ja sama pätee tietysti perinteisiin maataistelukoneisiin tai helikoptereihin) voivat toimia heti havaittuaan kohteen. Ketjussa ei ehkä olekaan enää kuin yksi lenkki, jolloin ei enää voi luottaa viiveeseen eikä liikkuvuus enää auta. Tälloin kallis telatykki voi olla jopa huonompi kuin vanhanaikainen vedettävä, koska yhden telatykin tuhoaa yhdellä ammuksella, kymmenen vedettävää vaatii sentään 10 ammusta. -Näin erittäin rankasti yksinkertaistaen.
Joten mielenkiintoista katsoa millä ne 122:t joskus korvataan.
 
Leikitään paholaisen asianajajaa ja kysyn, mikä ruotsalaisessa vaihtoehdossa on ammattimiehen näkökulmasta pielessä? Kysymys myös @Analysti lle.

Paholaisen asianajaja viittaa yhteen Naton käyttämään CDAG-pöytäpeliin. Mutta HX-valinta ylittää kyllä oman ammatillisen osaamisen, eli liikutaan työssäoloajan huhujen ja omien mielipiteiden/käsitysten varassa.

Olen toki perehtynyt ruotsalaisten ilmapuolustuksen kehityksen historiaan. Siinä Tunnan - Lansen - Draken - Viggen - JAS sekä STRIL kehitysaskeleet ja hajautettu tukeutumisjärjestelmä ovat olleet osaamisen ja kyvykkyyden voittokulkua. Arvioni on, ettei esim NL olisi pärjännyt kylmän sodan aikana Ruotsin ilma- tai meripuolustukselle.

Nykyään on pakko kuitenkin ottaa huomioon kansantalouden kesto, asevoimien koko ja yleinen tahto. Ed eivät välttämättä indikoi enää kovin hyvää. Eli JAS on vaarassa jäädä pohjolan marginaalituotteeksi, ja meillä ei välttämättä ole tahtoa (vaikka kykyä olisikin) ed kyvyn ylläpitoon ja kehittämiseen.

Lisäksi joidenkin kotimaisten poliitikkojen ennenaikaisen tyhmät ulostulot S-R-puolustusyhteistyöstä, ja JAS:n esittäminen sen jonkinmoisena airueena vaikuttaa myös käsityksiin.
 
Et ymmärtänyt oikein. Eihän Henry keksinytkään itse autoa, vaan sen, miten siitä tehdään massojen tuote. Ja siinä Ford onnistui ja taitaa olla edelleenkin olemassa.

Autonvalmistajat ei myöskään hävinneet hevoselle. Kadonneet autonvalmistajat ovat hävinneet toisille, paremmille automerkeille. Maailmassa on tällä hetkellä yli miljardi autoa, mutta kuljetusvälineenä hevosia arvioidaan olevan enää muutama miljoona. Yhteensä hevosia on n. 69 miljoonaa. Että pysytäänpä faktoissa.

Israel on tosiaan hyvä esimerkki. Mutta ei siinä mielessä kuin luulet.

Sen ilmavoimat dominoivat Lähi-Idän taivaita suvereenisti, eikä yksikään hamemaa uskalla edes koittaa. Kannatan mallin ottamista jyrkästi.

Israelin ilmatorjunta on lähinnä suunnattu terroristien ampumia raketteja vastaan ja siihen se onkin tehokas (toki toimii myös mahdollista valtiollista toimijaa vastaan, mutta lue edellinen kappale). Vain murto-osaa havaittuja kohteita tarvitsee ampua (loput on menossa pellolle) ja sitten ammutaan tarpeeksi, että osuu. Suojattava alue on pieni ja uhka tiedetään mistä se tulee. Suomen tilanne on täysin eri. Suomi ei heitteitä pysty torjumaan ilmatorjunnalla koskaan eikä kannata edes yrittää. Jonkinlaisen BMD-kyvyn luominen maksaisi 10 - 20 mijardia ja ottaisi aikaa 15 - 20 vuotta. Silti suojattu alue olisi vain muutamia kymmeniä - pari sataa neliökilometriä. Aktiivinen BMD on enemmän poliittinen ase, kuin todellinen sodankäynnin väline.

Sen sijaan Suomen ilmavoimat voi itse iskeä näitä heitteiden lähteitä vastaan ja siten vähentää uhkaa merkittävästi. Loput hoituu hajauttamalla, harhauttamalla, linnoittamalla ja palautumalla. Suomi on jo nyt luonut ns. taistelukentän tyhjyyden näistä arvokkaista maaleista, joten montaa Iskanderia tai Kalibria tänne ei kannata odotella. Pienempiä heitteitä (tykistöraketit vast) ei kannata alkaa edes ajatella torjuttavan ilmalennon aikana.

Esitin asiani huonosti. Tarkoitin sitä, että ensimmäiset autot eivät menestyneet, koska ne olivat toisaalta raakileita ja toisaalta koska yhteiskunta ei ollut infraltaan riittävän kehittynyt. Esimerkkinä jos vaikka polttoaineen tuotanto ja jakelu eivät ole kehittyneet, ei itse autolla ole menestymisen mahdollisuuksia vaikka se olisi paljonkin parempi keksintö kuin hevonen.

Fordin menestys johtui siitä, että hän osui oikeaan aikaan oikealla ratkaisulla. Ei siitä, että hän olisi ollut ensimmäinen. Mutta se tuosta.

En ole eri mieltä Israelia koskevista huomioistasi. Mutta johtopäätöksestä en ole samaa mieltä.

Totta on, että IAF on ylivoimainen. Mutta vain omassa viitekehyksessään. Israel vs. nykyiset vastustajansa ei ole sama tilanne kuin Suomi vs. Venäjä eikä tule olemaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Jos hinaat Israelin Suomen paikalle, niin väitän, että Israel ei pysty estämään Venäjän maahyökkäystä ilmavoimillaan. Hieman hidastamaan mutta siinä kaikki. Luonnollisesti Israelilla on myös todella vahvat maavoimat ja koko kansa aseissa, koska he tietävät itsekkin sen, että pelkillä ilmavoimilla ei pysätytetä edes arabeja. Ei ole pysäytetty ennen, eikä pysäytetä jatkossakaan. Maavoimat yhdessä ilmavoimien kanssa, eivät ilmavoimat yksinään, ovat pelastaneet Israelin olemassaolon ja väitän, näin on asian laita edelleen.

Olen täysin samaa mieltä BMD-kyvystä. Se on rahakkaiden hommaa tällä hetkellä eivätkä edes he pysty siihen mitenkään huomattavassa määrin. Vielä...

Täsmäaseet muuttavat tilanteen väkisinkin. Esimerkkinä voi ottaa vaikka Kosovon konfliktin. USA ja NATO eivät pystyneet koko konekannallaan kuin raapaisemaan Serbien asevoimia. Sää, maasto, Ito:n aiheuttamien tappioiden pelko jne. neutraloivat ilmavoimat sen osalta lähes täysin. Maavoimien käyttöä ei uskallettu edes ajatella.

Mutta iskemällä infraan Serbia pakotettiin luovuttamaan. Taistelukentän tyhjyys on tyhjyyttä vain, jos taistelukenttänä nähdään asevoimat. Tästä lopussa lisää.

Tilanne on se, että risteilyohjusten ja droonien halpeneminen ja tarkkuuden parantuminen johtavat väistämättä siihen, että jos niitä ei pystytä torjumaan, Serbian kohtalo on edessä jos joudumme aseelliseen konfliktiin. Oli meillä 40, 50 tai vaikka 80 konetta. Me joudumme massasotaan täsmäaseilla ja tilanne on aivan sama kuin ennen. Tappio on väistämätön.

Vastustaja pystyy laukomaan ohjuksia 500-1000km päästä eikä meillä ole millä estää tätä tilannetta. Me toki voimme ampua JASSM:eja tai mitä nyt käsissä onkaan ja saada tuhottua moniakin kohteita, mutta me emme pysty estämään mitenkään sitä, että meitä nuijitaan päivästä toiseen.

Taistelukenttä laajasti ajateltuna on täynnä lihavia, herkullisia kohteita Kalibreille, Kh-101:lle, Kh-55:lle, Kh-59:lle jne.. Voimalaitokset, muuntajakentät, strategiset polttoainevarastot, vietiliikenteen solmukohdat (kuuluisa kontti Santahaminassa = suomen nettiyhteydet), lämpövoimalat, Kela:), Alkon varasto(=automaattinen luovutus) jne.

Yksikään noista ei heikennä suomea sotilaallisesti lyhyessä juoksussa. Mutta ovat äärimmäisen kivuliaita yhteiskunnalle ja pitkässä juoksussa. Ja hienoa kyllä, siviilejä ei edes kuole juurikaan, mikä on poliittista bonusta.

En mene siihen, mitä tämä kehitys tarkottaa armeijan kannalta. Riittäkään se, että jos vastustaja pääsee mälläämään 10-50k maksavilla drooneilla ja paukuttamaan niillä Moukarin kerrallaan (tai vaikka Pohjanmaan kerrallaan), niin heikosti käy.

En tiedä, mitä PV ajattelee tästä kehityksestä. Itse ottaisin ja itkisin päättäjiltä 100-200 miljoonaa vuodessa ELSO-kykyjen tutkimiseen ja kehittämiseen tuolta näkökannalta (kantosignaalien ja GLONASS- häirintä). Lisäksi panostaisin ammusilmatorjunnan kehittämiseen droonien lähitorjuntaa ajatellen. Siinä sitä olisi ihan kv-tason kehittämis- ja bisnesmahdollisuuksiakin sen sijaan, että puuhastellaan joidenkin kuljetuspanssarien kanssa joita valmistaa suunnilleen joka toinen nyrkkipaja maailmassa.

Ugh.
 
Siinä mielessä telatykit vähentävät ongelmaa, että jos dronet toimivat maalin tähystäjinä ja maali tuhotaan tykistön tarkkuusammuksilla. Tätä ratkaisua ainakin Venäjä on käyttänyt paljon Syyriassa. EDIT: näistä ammuksista ainakin Krasnopol pystyykin osumaan hitaasti liikkuviin maaleihin joita osoitetaan laserilla. Joten liikkuvuus ei pelasta, mutta ehkä vaikeuttaa osumista jos liikutaan tarpeeksi vauhdilla tai Suomen oloissa päästään näkösuojaan tms.


Näitähän löytyy. Perinteisempää telatykkien rusikointia nähtiin Libyassa 2011 mm. ranskisten toimesta. Näkösuojaa oli tosin hankalaa tuolta löytää, kun "Ilmavaara" oli huudettu....


d98msjrean011.jpgPalmaria_bengasi_1903_0612_b1.jpg
 
Näitähän löytyy. Perinteisempää telatykkien rusikointia nähtiin Libyassa 2011 mm. ranskisten toimesta. Näkösuojaa oli tosin hankalaa tuolta löytää, kun "Ilmavaara" oli huudettu....
Jep, ilmauhkaa vastaan tuollainen aakee laakee vähillä puilla on varmaan se vihoviimeinen ympäristö. Toisaalta Rafalet voivat pudottaa täsmäpomminsa niin kaukaa ettei välttämättä mitään varoitusta ehdi tulla ennen kuin räjähtää. Tuollainen etävaikuttaminen tekee nykyajan konflikteista aika v-mäisiä jalkaväen sotilaille joilla harvoin on mitään tutkantapaista varoitinta lähistöllä samalla tavalla kuin hävittäjäkoneissa tai isommissa laivoissa.
 
Back
Top