Samovarius
Ylipäällikkö
Mirage F1 olisi varmaankin ollut noin 1975-76 paras saatavilla ollut vaihtoehto. Mutta olisiko se ollut Drakenia parempi? Se ei varmaankaan olisi tullut ainakaan Drakenia halvemmaksi, ja 70-luvun puolivälissä suorituskyky oli jokseenkin samaa luokkaa. Tutkat lienevät olleet samaa leveliä, Miragessa Cyrano IV ja Drakenissa Cyrano II-pohjainen jatkokehitelmä? Mirage F taisi kantaa kahta tutkaohjusta, Super 530F. Drakenien Sidewinder olisi käynyt suoraan. Toiminta-aika kahdella ohjuksella ja lisäsäiliöillä 2 h 15 min sensijaan MiGiin nähden suorastaan loistava, ja myös parempi kuin Drakenilla. Draken kantoi AIM-4 ja AIM-26B Falcon -tutkaohjuksia, mutta myytiinkö jälkimmäisiä Suomelle? Tietovuojärjestelmä Drakenissa taasen oli ilmeisesti parempi, siinä kun oli sellainen ja Mirage F:n avioniikka ja ilmeisesti myös taistelujärjestelmä oli vanhemmasta Mirage III:sta.
Suorituskykyerojen arvointi on vähän vaikeaa, kun se kiteytyy näiden kahden koneen välillä pitkälti tuohon tutkaohjukseen, eli onko Super 530F parempi kuin AIM-26B? Ainakin teoriassa sen kantama on pidempi, eikä 530F:ää pidä sekoittaa Super 530:een, joka oli jokseenkin hyödytön. Iipat ampuivat pari ja kiroten heittivät vehkeet mäkeen ja lähtivät MiGien kanssa mieluummin puukkohippasille tykeillä (samaa voisi muuten sanoa myös Falconin ip-versiosta: sen virittyminen oli kertakäyttöinen ja epävarma. Vietnamissa siitä ei pidetty yhtään). Espanja ja Kreikka lensivät Mirage F:ää Super 530 F (ja ehkä ainakin Kreikka Mirage 2000-asiakkaana myöhemmin 530D?) kyydissään ilmeisesti loppuun asti, mistä voinee päätellä ohjuksen olleen Sparrowin veroinen?
Poliittinenkin kysymys pitää YYA-Suomessa huomioida, samoin talodellinen. MiG-21bis nauttii ainakin hyvän hinta-laatusuhteen mainettaja tämän edullisuuden takia sillä lennetään edelleen. Jos Drakeneita oli varaa ostaa toinen laivue vasta 1984, Mirageen ei varmaankaan ollut varaa 1975, kun konetyyppi oli aivan uusi. Ranska oli paljon enemmän kosher poliittisesti kuin vaikka Britannia, tai hyi olkoon, USA. Myymään Ranska on aina ollut halukas, mutta olisivatko sitä olleet valmiit hyväksymään kotimaiset politrukit tai, vähemmissä määrin, NATO?
Suorituskykyerojen arvointi on vähän vaikeaa, kun se kiteytyy näiden kahden koneen välillä pitkälti tuohon tutkaohjukseen, eli onko Super 530F parempi kuin AIM-26B? Ainakin teoriassa sen kantama on pidempi, eikä 530F:ää pidä sekoittaa Super 530:een, joka oli jokseenkin hyödytön. Iipat ampuivat pari ja kiroten heittivät vehkeet mäkeen ja lähtivät MiGien kanssa mieluummin puukkohippasille tykeillä (samaa voisi muuten sanoa myös Falconin ip-versiosta: sen virittyminen oli kertakäyttöinen ja epävarma. Vietnamissa siitä ei pidetty yhtään). Espanja ja Kreikka lensivät Mirage F:ää Super 530 F (ja ehkä ainakin Kreikka Mirage 2000-asiakkaana myöhemmin 530D?) kyydissään ilmeisesti loppuun asti, mistä voinee päätellä ohjuksen olleen Sparrowin veroinen?
Poliittinenkin kysymys pitää YYA-Suomessa huomioida, samoin talodellinen. MiG-21bis nauttii ainakin hyvän hinta-laatusuhteen mainettaja tämän edullisuuden takia sillä lennetään edelleen. Jos Drakeneita oli varaa ostaa toinen laivue vasta 1984, Mirageen ei varmaankaan ollut varaa 1975, kun konetyyppi oli aivan uusi. Ranska oli paljon enemmän kosher poliittisesti kuin vaikka Britannia, tai hyi olkoon, USA. Myymään Ranska on aina ollut halukas, mutta olisivatko sitä olleet valmiit hyväksymään kotimaiset politrukit tai, vähemmissä määrin, NATO?