Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eivat ne nyt ihan sellaisessa jamassa ole kuin kirjoitetaan (taallapain itsensa ruoskiminen on suosittu ajankulu -keskustelupalstoilla siis - vaikka katolisesta uskosta enemmiston osalta jo luovuttiinkin kauan sitten).

Northern Group joukkojen merkitys voi nousta yllattavankin merkittavaksi, koska jos sellaisia Suomeen tulisi, niin siita on vaikea konstruoida samanlaista eskalaatiota kuin NATOn kanssa tehdyn sopimuksen aktivoimisesta
- Saksa (eika myoskaan USA) ole mukana
- amphibi-kykya loytyy, eli Ahvenanmaalla ei tarvitse tulla (kriisin de-eskaloimiseksi) edes maihin, senkun lipuu niilla nurkilla. Leimanhan voi lyoda olosuhteiden mukaan:
a) harjoitus
b) valmiuden nostaminen
c)...
 
Suomen turva ulkomaista on käytännössä USA. Se on ainoa maa, jolla sotamateriaalia on niin paljon, että siitä voidaan melkeintä mitä tahansa nimikettä lähettää Suomeen muutamia kymmeniä tai satoja kappaleita, jos Suomi on pulassa. Puhun lähinnä ohjuksista, ehkä jopa lentokoneista, varaosista, elektroniikasta, polttoaineista ja muusta erikoismateriaalista. Yhdelläkään maalla, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska ml. ei tälläistä kykyä ole. Se on syytä muistaa myös Kasarmintorilla. Ja varmaan muistetaankin.
Tulee mieleen vuoden 1973 Yom Kippur sota ja Operaatio Nickel Grass. Muistan vielä iltapäivälehden lööpin sodan ajalta, jossa kerrottiin USA:n alkaneen lennättää Phantomeita Israelille. Vasta vuosia myöhemmin luin kuinka laaja operaatio se oli. Sen aikana USA lennätti noin 100 F-4:sta, 46 A-4 Skyhawkia ja runsaasti muuta aseistusta ja varaosia Israeliin. Koska Etelä-Euroopan maat kielsivät USA:n ylilennot, jouduttiin kehittämään monimutkainen systeemi lentoja varten. Lajesin kenttä Azoreilla oli viimeinen jota saatettiin käyttää ennen Israelia, joten kaikki lennot meni sen kautta ja koneet lensivät Välimerellä kapeaa käytävää Pohjois-Afrikan arabimaiden ja Etelä-Euroopan välissä Israeliin Lodin kentälle. Lennot Israeliin tehtiin USA:laisilla lentäjillä ja koneet luovutettiin Lodin kentällä Israelille ja samalla vaihdettiin tarvittaessa tunnukset koneista. Nopeimmillaan koneet oli jo parissa tunnissa Lodiin laskeutumisen jälkeen tosi toimissa rintamalla. 6 uutta F-4:sta lennätettiin suoraan McDonnell Douglasin tehtaalta St.Louisista.

Varsinkin Skyhawkien siirto oli koneen lyhyen toimintamatkan takia erikoinen. 36 konetta lennätettiin USA:sta KC-135 tankkerien saattamana Azoreille. Tukialus USS J.F.Kennedy oli Gibraltarista länteen ja sen tankkauskoneet tankkasivat Skyhawkit jotka lensivät Sisilian luona olevalle USS Franklin D. Rooseveltille, jossa yöpyivät. Viimeinen tankkaus tehtiin Kreetan luona olleen USS Independencen tankkereilla.

Kaikkiaan kuljetuskoneet toivat Israeliin yli 22 000 tonnia aseita, ammuksia ja muita tarvikkeita. Mukana oli mm. 4 M60 panssarivaunua, 36 M-109 ja 7 M-107 telatykkiä ammuksineen, 3 täysin varusteltua HAWK-ilmatorjuntapataljoonaa ja 12 Chaparral ilmatorjuntajärjestelmää. Sodan jälkeen lennätettiin vielä 25 M60 ja M48 panssaria. Meriteitse tuli vielä vajaat 200 M60 ja M48 panssaria ja 250 M113:sta.

Myös Israelin lentoyhtiö El Al kuljetti kaikilla mahdollisilla lentokoneilla aseita USA:sta. Ensimmäiset lennot alkoivat jo ennen kuin USA käynnisti operaationsa. Ensimmäisessä lastissa oli mm. AIM-9G Sidewindereitä.
 
Tulee mieleen vuoden 1973 Yom Kippur sota ja Operaatio Nickel Grass. Muistan vielä iltapäivälehden lööpin sodan ajalta, jossa kerrottiin USA:n alkaneen lennättää Phantomeita Israelille. Vasta vuosia myöhemmin luin kuinka laaja operaatio se oli. Sen aikana USA lennätti noin 100 F-4:sta, 46 A-4 Skyhawkia ja runsaasti muuta aseistusta ja varaosia Israeliin. Koska Etelä-Euroopan maat kielsivät USA:n ylilennot, jouduttiin kehittämään monimutkainen systeemi lentoja varten. Lajesin kenttä Azoreilla oli viimeinen jota saatettiin käyttää ennen Israelia, joten kaikki lennot meni sen kautta ja koneet lensivät Välimerellä kapeaa käytävää Pohjois-Afrikan arabimaiden ja Etelä-Euroopan välissä Israeliin Lodin kentälle. Lennot Israeliin tehtiin USA:laisilla lentäjillä ja koneet luovutettiin Lodin kentällä Israelille ja samalla vaihdettiin tarvittaessa tunnukset koneista. Nopeimmillaan koneet oli jo parissa tunnissa Lodiin laskeutumisen jälkeen tosi toimissa rintamalla. 6 uutta F-4:sta lennätettiin suoraan McDonnell Douglasin tehtaalta St.Louisista.

Varsinkin Skyhawkien siirto oli koneen lyhyen toimintamatkan takia erikoinen. 36 konetta lennätettiin USA:sta KC-135 tankkerien saattamana Azoreille. Tukialus USS J.F.Kennedy oli Gibraltarista länteen ja sen tankkauskoneet tankkasivat Skyhawkit jotka lensivät Sisilian luona olevalle USS Franklin D. Rooseveltille, jossa yöpyivät. Viimeinen tankkaus tehtiin Kreetan luona olleen USS Independencen tankkereilla.

Kaikkiaan kuljetuskoneet toivat Israeliin yli 22 000 tonnia aseita, ammuksia ja muita tarvikkeita. Mukana oli mm. 4 M60 panssarivaunua, 36 M-109 ja 7 M-107 telatykkiä ammuksineen, 3 täysin varusteltua HAWK-ilmatorjuntapataljoonaa ja 12 Chaparral ilmatorjuntajärjestelmää. Sodan jälkeen lennätettiin vielä 25 M60 ja M48 panssaria. Meriteitse tuli vielä vajaat 200 M60 ja M48 panssaria ja 250 M113:sta.

Myös Israelin lentoyhtiö El Al kuljetti kaikilla mahdollisilla lentokoneilla aseita USA:sta. Ensimmäiset lennot alkoivat jo ennen kuin USA käynnisti operaationsa. Ensimmäisessä lastissa oli mm. AIM-9G Sidewindereitä.
Niin. Suomellakin on kokemuksia siitä kun avustuskuljetukset kielletään. Talvisodan aikana natsi-Saksa kielsi Italian toimitukset ja Norja ja Ruotsi Ranskan ja Englannin... Semmoista se veljeys on kun oikein veri punnitaan. Kannattaisi pitää historian opetukset mielessä.

Kieltäisiköhän Norja USA:n koneiden lennon tukialuksilta tai Islannista (kuljetuskoneet) Suomeen jos olisi ns. tilanne päällä?
 
Tulee mieleen vuoden 1973 Yom Kippur sota ja Operaatio Nickel Grass. Muistan vielä iltapäivälehden lööpin sodan ajalta, jossa kerrottiin USA:n alkaneen lennättää Phantomeita Israelille. Vasta vuosia myöhemmin luin kuinka laaja operaatio se oli. Sen aikana USA lennätti noin 100 F-4:sta, 46 A-4 Skyhawkia ja runsaasti muuta aseistusta ja varaosia Israeliin. Koska Etelä-Euroopan maat kielsivät USA:n ylilennot, jouduttiin kehittämään monimutkainen systeemi lentoja varten. Lajesin kenttä Azoreilla oli viimeinen jota saatettiin käyttää ennen Israelia, joten kaikki lennot meni sen kautta ja koneet lensivät Välimerellä kapeaa käytävää Pohjois-Afrikan arabimaiden ja Etelä-Euroopan välissä Israeliin Lodin kentälle. Lennot Israeliin tehtiin USA:laisilla lentäjillä ja koneet luovutettiin Lodin kentällä Israelille ja samalla vaihdettiin tarvittaessa tunnukset koneista. Nopeimmillaan koneet oli jo parissa tunnissa Lodiin laskeutumisen jälkeen tosi toimissa rintamalla. 6 uutta F-4:sta lennätettiin suoraan McDonnell Douglasin tehtaalta St.Louisista.

Varsinkin Skyhawkien siirto oli koneen lyhyen toimintamatkan takia erikoinen. 36 konetta lennätettiin USA:sta KC-135 tankkerien saattamana Azoreille. Tukialus USS J.F.Kennedy oli Gibraltarista länteen ja sen tankkauskoneet tankkasivat Skyhawkit jotka lensivät Sisilian luona olevalle USS Franklin D. Rooseveltille, jossa yöpyivät. Viimeinen tankkaus tehtiin Kreetan luona olleen USS Independencen tankkereilla.

Kaikkiaan kuljetuskoneet toivat Israeliin yli 22 000 tonnia aseita, ammuksia ja muita tarvikkeita. Mukana oli mm. 4 M60 panssarivaunua, 36 M-109 ja 7 M-107 telatykkiä ammuksineen, 3 täysin varusteltua HAWK-ilmatorjuntapataljoonaa ja 12 Chaparral ilmatorjuntajärjestelmää. Sodan jälkeen lennätettiin vielä 25 M60 ja M48 panssaria. Meriteitse tuli vielä vajaat 200 M60 ja M48 panssaria ja 250 M113:sta.

Myös Israelin lentoyhtiö El Al kuljetti kaikilla mahdollisilla lentokoneilla aseita USA:sta. Ensimmäiset lennot alkoivat jo ennen kuin USA käynnisti operaationsa. Ensimmäisessä lastissa oli mm. AIM-9G Sidewindereitä.
Tuosta on jäänyt Israelille varsin vahva muistijälki siitä kuka on kaveri ja kuka ei. Israel oli tuolla kertaa kuitenkin se jonka kimppuun hyökättiin.
 
Nythan edeltavien paivien viestittaminen on aukaistu tutkijoille, ja vahva viesti USA;sta oli "Do not pre-emt!" koska 1967 toisinto ei ehka olisi uponnut hyvin maailman mielipideilmastoon.
- vastapainona oli lupaus, etta ammuttavaa ei tule puuttumaan, kun rahina alkaa
- eika sita puuttunut, ei silloin (lupaus pidettiin), eika myohemminkaan
 
Niin. Suomellakin on kokemuksia siitä kun avustuskuljetukset kielletään. Talvisodan aikana natsi-Saksa kielsi Italian toimitukset ja Norja ja Ruotsi Ranskan ja Englannin... Semmoista se veljeys on kun oikein veri punnitaan. Kannattaisi pitää historian opetukset mielessä.

Kieltäisiköhän Norja USA:n koneiden lennon tukialuksilta tai Islannista (kuljetuskoneet) Suomeen jos olisi ns. tilanne päällä?
Niin, tämän takia korpeaa aina kun tulee puhe Suomen aseveliakselista ja mielikuvituksellisten natsisympatioiden osoittelusta. Minkäs teet kun Saksa laittoi ulkomaankaupan pussiin Norjan ja Tanskan valtauksella. Motissa oltiin kuin peijooni, Ruotsi myös. Tosin Ruotsi sen verran onnellisena sijainnin puolesta, ettei sitä tarvinnut vallata. Puola on tästä vinkkelistä lyhyimmän korren vetäjä näillä main, Benelux kakkosena. Vaikka myös Tsekkoslovakia sai maistaa samaa.
Ei ole mukava sijaita isojen pukarien välissä. Ei niitä kiinnosta onko pienellä halua osallistua.
 
Nythan edeltavien paivien viestittaminen on aukaistu tutkijoille, ja vahva viesti USA;sta oli "Do not pre-emt!" koska 1967 toisinto ei ehka olisi uponnut hyvin maailman mielipideilmastoon.
- vastapainona oli lupaus, etta ammuttavaa ei tule puuttumaan, kun rahina alkaa
- eika sita puuttunut, ei silloin (lupaus pidettiin), eika myohemminkaan
Suomen tulee hankkiutua USA:n suhteen juuri samaan asemaan. Jos kerta Nato-jäsenyys on kansan vuosikymmeniä jatkuneen dis-informoimisen jälkeen pois suljettu, niin sitten menetelmä B: USA. Kyllä homma niinkin toimii. Ja hyvin, kuten nuo tapahtumat osoittavat.
 
Niin. Suomellakin on kokemuksia siitä kun avustuskuljetukset kielletään. Talvisodan aikana natsi-Saksa kielsi Italian toimitukset ja Norja ja Ruotsi Ranskan ja Englannin... Semmoista se veljeys on kun oikein veri punnitaan. Kannattaisi pitää historian opetukset mielessä.

Kieltäisiköhän Norja USA:n koneiden lennon tukialuksilta tai Islannista (kuljetuskoneet) Suomeen jos olisi ns. tilanne päällä?

Jos tuo lainaamasi pätkä pitää paikkansa ja Nato-Portugali, Nato-Italia ja Nato-Kreikka kielsivät Nato-Yhdysvaltoja käyttämästä edes ilmatilaansa hyödyksi, niin miksipä Norjakaan päästäisi jenkkejä lentämään avustuskuljetuksia Suomeen ilmatilansa läpi?
 
Suomen tulee hankkiutua USA:n suhteen juuri samaan asemaan. Jos kerta Nato-jäsenyys on kansan vuosikymmeniä jatkuneen dis-informoimisen jälkeen pois suljettu, niin sitten menetelmä B: USA. Kyllä homma niinkin toimii. Ja hyvin, kuten nuo tapahtumat osoittavat.

Tanskan salmet ovat kansainvälistä vettä, eli nähtävästi jenkit voivat tuoda tavaraa laivalla Suomeen. Mutta onko Tanskan salmissa kansainvälistä ilmatilaa vai täytyykö Suomeen lentääkseen saada ensin jonkin ympärysvallan hyväksyntä?
 
Jos tuo lainaamasi pätkä pitää paikkansa ja Nato-Portugali, Nato-Italia ja Nato-Kreikka kielsivät Nato-Yhdysvaltoja käyttämästä edes ilmatilaansa hyödyksi, niin miksipä Norjakaan päästäisi jenkkejä lentämään avustuskuljetuksia Suomeen ilmatilansa läpi?
Ei Portugali ihan sulkua laittanut jos Azoreilla sai tehdä välilaskut. Ja sitä kautta kierrätettiin myös materiaalia muualta Euroopasta Israeliin.
 
Ei Portugali ihan sulkua laittanut jos Azoreilla sai tehdä välilaskut. Ja sitä kautta kierrätettiin myös materiaalia muualta Euroopasta Israeliin.

Näköjään. Mikäköhän tuossakin on ollut, ettei mantereella saa, mutta Azoreilla kyllä?
 
Oliko mantereen yli lentäminen kielletty? Oliko se edes tarpeen?

Tarkoitin tankkaamista Portugalissa. No, ylipäätään outo kuvio näine tukialuskikkailuineen - luulisi KC-135:ien pystyneen lentämään koneet Azoreilta Israeliin, jos kerran USA:sta Azoreille onnistui. Ehkä tämä maallikolle oudolta näyttäytyvä kuvio oli sitten optimaalinen, jos ei yksinkertaisin.
 
Tarkoitin tankkaamista Portugalissa. No, ylipäätään outo kuvio näine tukialuskikkailuineen - luulisi KC-135:ien pystyneen lentämään koneet Azoreilta Israeliin, jos kerran USA:sta Azoreille onnistui. Ehkä tämä maallikolle oudolta näyttäytyvä kuvio oli sitten optimaalinen, jos ei yksinkertaisin.
Se on kyllä totta että Lajesista lähtiessä olisi varmasti ollut tarvis tankata heti mantereelle päästyä. Azorit ovat kuitenkin varsin kaukana Atlantilla. Ja olihan siinä Espanjakin vieressä jossa USA:lla oli useampikin lentotukikohta vaikka maa ei vielä Natossa ollutkaan. Juuri USA:lla on onneksi konstit tuollaiseenkin siirtolentoon.
 
Näköjään. Mikäköhän tuossakin on ollut, ettei mantereella saa, mutta Azoreilla kyllä?
USA ollut Azoreilla ww2 alkaen, oli tarkea siirtolennoissa.

Manner-Portugalissa USA:lla ei ollut tukikohtia.

Joten Portugalin hallitus saattoi sanoa, ettei toiminnassa ole mikaan muuttunut, eika mitaan lisalupia kysytty.

Olihan Falklandin sodassa avaiasemassa ollut Ascensionin kentta USAF:in
- eivat mukisseet, kun RAF tunki sen tapotayteen koneita; tais olla hetkittain nousujen ja laskujen suhteen "Euroopan" vilkkain kentta
 
USA ollut Azoreilla ww2 alkaen, oli tarkea siirtolennoissa.

Manner-Portugalissa USA:lla ei ollut tukikohtia.

Joten Portugalin hallitus saattoi sanoa, ettei toiminnassa ole mikaan muuttunut, eika mitaan lisalupia kysytty.

Olihan Falklandin sodassa avaiasemassa ollut Ascensionin kentta USAF:in
- eivat mukisseet, kun RAF tunki sen tapotayteen koneita; tais olla hetkittain nousujen ja laskujen suhteen "Euroopan" vilkkain kentta
Ascension on kuitenkin Britannian aluetta joten olisi ollut erikoista jos USA olisi kieltänyt sen käytön. Jonkinmoinen yhteiskäyttökenttä se kaiketi oli. Tuurilla kiitotietäkin oli pidennetty juuri sodan alla.
 
Niin. Suomellakin on kokemuksia siitä kun avustuskuljetukset kielletään. Talvisodan aikana natsi-Saksa kielsi Italian toimitukset ja Norja ja Ruotsi Ranskan ja Englannin... Semmoista se veljeys on kun oikein veri punnitaan. Kannattaisi pitää historian opetukset mielessä.

Kieltäisiköhän Norja USA:n koneiden lennon tukialuksilta tai Islannista (kuljetuskoneet) Suomeen jos olisi ns. tilanne päällä?
Mikäs estää moisen kiellon kiertämisen siten että koneet lentää ensin Norjaan, laskeutuu, tankkaa, ja nousee uudelleen, ja jatkaa sitten vasta Suomeen?
Viimeisessä vaiheessa Norja ei voine enää estää lentosuunnitelman tekemistä/jättämistä Suomeen, vai voiko?
Ja edelliset jää estämättä jo siksikin että Norja on NATO maa, ja siinä roolissa sitoutunut edesauttamaan Norjaan tulevia sotilaskuljetuksia USA:sta, joista sillä hetkellä on kyse. Koneethan vaan kävi siellä harjoittelemassa pikaisesti, esim tankkausta maassa ja pikaista huoltotoimenpiteenä tehtyä visuaalista tarkastusta esim moottorin osalta.

Siitä en sitten enää puhu mitään olisiko Ruotsilla siinä välissä mitään estettä asettaa kuljetuksille hankaluuksia rajan ylitysten suhteen vai ei. Sen tosin voi kiertää joko etelästä tai pohjoisesta. Eteläisellä kiertoreitillä tosin ei olisi tarvetta lentää USAsta norjaankaan, vaan monet sen eteläpuolella olevat NATOvaltiot Saksasta Isobritanniaan kävisivät silloin paremmin välilaskupaikaksi.
 
Ascension on kuitenkin Britannian aluetta joten olisi ollut erikoista jos USA olisi kieltänyt sen käytön. Jonkinmoinen yhteiskäyttökenttä se kaiketi oli. Tuurilla kiitotietäkin oli pidennetty juuri sodan alla.
No ei tietenkaan (vuokraisantaa vaikeampi haataa) mutta kentan kaytosta (lennonjohtoa myoden) ja kunnostuksesta vastasi USAF
- heitin vaan sekaan, jotta Lajes (tarkeampi) ja sen erikoisasema hahmottuisi. Sita kun ihmeteltiin.
 
Käytännössä usein on löydetty jos jonkunmoisia keinoja rajoitusten kiertämiseen. "Emme tiedä mistä tuo kalusto on peräisin, se ei ole meiltä koska olemme kieltäneet kaluston toimittamisen sotaakäyvään maahan". Ysärinä ex-Jugoslavian maat laitettiin täydelliseen asevientikieltoon kun olivat sodassa ja kaikenlaista ikävää pääsi aina joskus uutisiin. Tämän asevientikiellon aikana Kroatia 'löysi' 'jostain' 30-40 MiG-21:stä ja kolmisenkymmentä helikopteria, mukaan lukien 10 Mi-24:ää. Hämmästyttävää...
Pahat kielet kertovat osan olleen harppi-Saksan tavaraa.
 
Viimeisen 10v aikana suomalaistakin ampumatavaraa loytynyt Libyasta ja lahempaa Paivantasaajaa Afrikassa
- tuskin ovat valtiollista vientia
- tuolla Moukari-vitjassa, ihan alussa ihmetytti 'syyttamattajattamis' paatos Egyptin tykeista; eiko osanneet puuhamiehet kysya neuvoa niilta, jotka Israelia ja sita kiertotieta myoten Et. Afrikkaa olivat varustaneet monena vuosikymmenena?
 
Back
Top