Ei mulla tuo prosentuaalinen osuus tuossa jännätä nykybudjetilla vaan lähinnä se, että jos se BKT absoluuttisena arvona vaikka puolittuu jonku urpon kauppasodan tai kuplan posahtamisen takia, niin se prosenttiluku puolustusbudjetissa voi absoluuttisella euromäärällä mitattuna olla tuolla 1.8% arvollakin vastaavasti enää puolet nykyisestä ja vastaava rahoitus vaatisikin sitten jo vähintään 3.6% BKT:sta ja se voi olla joissain piireissä vähän vaikea myydä.
Tottahan se kuitenkin on, että jos säästöjä lähdetään hakemaan niin siellä on lihavampiakin porsaita teuraalle talutettavana. Multa jos kysytään niin röökimiehet, alkoholistit ja läskit (Sori vaan jätkät, ei mitään henkilökohtaista.) saa mun puolesta kärsiä elämäntapansa seuraukset ennemmin omasta lompakostaan kuin että pv:n budjettiin kajottaisiin näiden takia.
Mutta jos nyt oletetaan että sitä taloudellista katastrofia ei tule tai en ainakaan itse sitä pelkää, niin ei se silti hukkaan menisi jos tuolta vähän heruttelis hankintoihin lisää roposia nyt kun meno on semmosta että se voisi onnistua helposti. Moni yllättävänkin tärkeä asejärjestelmä on loppupeleissä ihan taskurahaa kun aletaan tarkastelemaan isoa kuvaa eikä kaikki oo automaattisesti HX ja LV2020 tason megarepäisyjä joihin lätkästään miljardiluokan hintalappua. Jos rahaa tulee, niin sitten miettii kohteet sen mukaan mitä sillä järkevimmin saa. Ei sitä tiedä vaikka tulis hullut päivät ja sais sutokoptereita, uutta korkeatorjutaa, K9 optiota tai vaikka jotain hienoa varustetta nurmiporille, mitä nyt ikinä sattuvatkaan tarvitsemaan.
offtopic kevennys: Onkohan PV muuten koskaan miettinyt mitään gofundme projektia jossa kerätään kolehti suoraan kansalta (eikä sitten mitään suojeluraha vitsejä) ja katsotaan että mitä kivaa sillä sais.
Sen sijaan että ollaan aina roinaamasa rahaa vähemmälle määrälle sotaveteraaneja niin oiski hienoa ku oven takana ois kirkassilmäset mortit lippaan kanssa hihkumassa että "Me ostetaan näillä sakaramiinoja ja taisteluhelikoptereita!". Kyllä multa ainaki heruis.