Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tässä maailmantilanteessa ei pitäisi olla mitenkään erityisen vaikeaa lobata puolustusvoimille budjettia, kunhan talous ei vaan kyykkää muista syistä.

Näkemyksiä siitä, että paljonko siellä oikeasti tarvitaan ja minkäverran rahaa heillä on kykyä käyttää järkevästi ilman että lähtee holtittomaan laukkaan on varmaan yhtä monta kuin on asiaa tarkasteleviakin.

Oishan tuolla kyllä selviä kehityskohteita ainakin omaan silmään mihin vois olla syytä paneutua hyvän sään aikaan.
 
Tässä maailmantilanteessa ei pitäisi olla mitenkään erityisen vaikeaa lobata puolustusvoimille budjettia, kunhan talous ei vaan kyykkää muista syistä.

Näkemyksiä siitä, että paljonko siellä oikeasti tarvitaan ja minkäverran rahaa heillä on kykyä käyttää järkevästi ilman että lähtee holtittomaan laukkaan on varmaan yhtä monta kuin on asiaa tarkasteleviakin.

Oishan tuolla kyllä selviä kehityskohteita ainakin omaan silmään mihin vois olla syytä paneutua hyvän sään aikaan.
Ihan hyvä ja postiivinen kannanotto, mutta sinäkään et ole huomannut olennaista: ei puolustusbudjetilla (1,1 ...1,818% BKT:sta) ole minkäänlaista vaikutusta kansantalouteemme. Se on niin mitätön summa verrattuna muuhun "julkiseen" talouteen. Lainausmerkeissä siksi, että merkittävä osa julkisista menoista on jo jonkun yksityisen tahon tukemista, eikä suurella osalla siitä ole enää mitään tekemistä julkisten palveluiden kanssa.

Sen sijaan esim SOTE-menot (n. 30% BKT:sta) on otettava suurennuslasin alle, kun kansantalouden kestävyyttä tarkastellaan.
 
Onko mitään käänteentekevää tässä vrt. Tekniikkatalous?

 
Kellään Talouselämän tilausta voimassa? Oma alennettu tilaukseni loppui muutama päivä sitten, ja peruin tilauksen, koska opiskelijabudjetilla en moiseen käytä yli kymppiä kuussa.
 
Ihan hyvä ja postiivinen kannanotto, mutta sinäkään et ole huomannut olennaista: ei puolustusbudjetilla (1,1 ...1,818% BKT:sta) ole minkäänlaista vaikutusta kansantalouteemme. Se on niin mitätön summa verrattuna muuhun "julkiseen" talouteen. Lainausmerkeissä siksi, että merkittävä osa julkisista menoista on jo jonkun yksityisen tahon tukemista, eikä suurella osalla siitä ole enää mitään tekemistä julkisten palveluiden kanssa.

Sen sijaan esim SOTE-menot (n. 30% BKT:sta) on otettava suurennuslasin alle, kun kansantalouden kestävyyttä tarkastellaan.
Ei mulla tuo prosentuaalinen osuus tuossa jännätä nykybudjetilla vaan lähinnä se, että jos se BKT absoluuttisena arvona vaikka puolittuu jonku urpon kauppasodan tai kuplan posahtamisen takia, niin se prosenttiluku puolustusbudjetissa voi absoluuttisella euromäärällä mitattuna olla tuolla 1.8% arvollakin vastaavasti enää puolet nykyisestä ja vastaava rahoitus vaatisikin sitten jo vähintään 3.6% BKT:sta ja se voi olla joissain piireissä vähän vaikea myydä.

Tottahan se kuitenkin on, että jos säästöjä lähdetään hakemaan niin siellä on lihavampiakin porsaita teuraalle talutettavana. Multa jos kysytään niin röökimiehet, alkoholistit ja läskit (Sori vaan jätkät, ei mitään henkilökohtaista.) saa mun puolesta kärsiä elämäntapansa seuraukset ennemmin omasta lompakostaan kuin että pv:n budjettiin kajottaisiin näiden takia.

Mutta jos nyt oletetaan että sitä taloudellista katastrofia ei tule tai en ainakaan itse sitä pelkää, niin ei se silti hukkaan menisi jos tuolta vähän heruttelis hankintoihin lisää roposia nyt kun meno on semmosta että se voisi onnistua helposti. Moni yllättävänkin tärkeä asejärjestelmä on loppupeleissä ihan taskurahaa kun aletaan tarkastelemaan isoa kuvaa eikä kaikki oo automaattisesti HX ja LV2020 tason megarepäisyjä joihin lätkästään miljardiluokan hintalappua. Jos rahaa tulee, niin sitten miettii kohteet sen mukaan mitä sillä järkevimmin saa. Ei sitä tiedä vaikka tulis hullut päivät ja sais sutokoptereita, uutta korkeatorjutaa, K9 optiota tai vaikka jotain hienoa varustetta nurmiporille, mitä nyt ikinä sattuvatkaan tarvitsemaan.

offtopic kevennys: Onkohan PV muuten koskaan miettinyt mitään gofundme projektia jossa kerätään kolehti suoraan kansalta (eikä sitten mitään suojeluraha vitsejä) ja katsotaan että mitä kivaa sillä sais. :unsure: Sen sijaan että ollaan aina roinaamasa rahaa vähemmälle määrälle sotaveteraaneja niin oiski hienoa ku oven takana ois kirkassilmäset mortit lippaan kanssa hihkumassa että "Me ostetaan näillä sakaramiinoja ja taisteluhelikoptereita!". Kyllä multa ainaki heruis. :p
 
Ei mulla tuo prosentuaalinen osuus tuossa jännätä nykybudjetilla vaan lähinnä se, että jos se BKT absoluuttisena arvona vaikka puolittuu jonku urpon kauppasodan tai kuplan posahtamisen takia, niin se prosenttiluku puolustusbudjetissa voi absoluuttisella euromäärällä mitattuna olla tuolla 1.8% arvollakin vastaavasti enää puolet nykyisestä ja vastaava rahoitus vaatisikin sitten jo vähintään 3.6% BKT:sta ja se voi olla joissain piireissä vähän vaikea myydä.

Tottahan se kuitenkin on, että jos säästöjä lähdetään hakemaan niin siellä on lihavampiakin porsaita teuraalle talutettavana. Multa jos kysytään niin röökimiehet, alkoholistit ja läskit (Sori vaan jätkät, ei mitään henkilökohtaista.) saa mun puolesta kärsiä elämäntapansa seuraukset ennemmin omasta lompakostaan kuin että pv:n budjettiin kajottaisiin näiden takia.

Mutta jos nyt oletetaan että sitä taloudellista katastrofia ei tule tai en ainakaan itse sitä pelkää, niin ei se silti hukkaan menisi jos tuolta vähän heruttelis hankintoihin lisää roposia nyt kun meno on semmosta että se voisi onnistua helposti. Moni yllättävänkin tärkeä asejärjestelmä on loppupeleissä ihan taskurahaa kun aletaan tarkastelemaan isoa kuvaa eikä kaikki oo automaattisesti HX ja LV2020 tason megarepäisyjä joihin lätkästään miljardiluokan hintalappua. Jos rahaa tulee, niin sitten miettii kohteet sen mukaan mitä sillä järkevimmin saa. Ei sitä tiedä vaikka tulis hullut päivät ja sais sutokoptereita, uutta korkeatorjutaa, K9 optiota tai vaikka jotain hienoa varustetta nurmiporille, mitä nyt ikinä sattuvatkaan tarvitsemaan.

offtopic kevennys: Onkohan PV muuten koskaan miettinyt mitään gofundme projektia jossa kerätään kolehti suoraan kansalta (eikä sitten mitään suojeluraha vitsejä) ja katsotaan että mitä kivaa sillä sais. :unsure: Sen sijaan että ollaan aina roinaamasa rahaa vähemmälle määrälle sotaveteraaneja niin oiski hienoa ku oven takana ois kirkassilmäset mortit lippaan kanssa hihkumassa että "Me ostetaan näillä sakaramiinoja ja taisteluhelikoptereita!". Kyllä multa ainaki heruis. :p
Jos Suomen BKT puolittuu, niin sitten ei tarvitse enää miettiä kuka on kusessa. Se on ihan kaikki.
 
Jos Suomen BKT puolittuu, niin sitten ei tarvitse enää miettiä kuka on kusessa. Se on ihan kaikki.
Kyllä nyt oikeasti pitäisi vähän hahmottaa kansantalouden ja julkisen talouden realiteetteja, ettei nuorempi lukijakunta mene ihan sekaisin. Ne rahamäärät, mitä julkisessa taloudessa ja BKT:ssa kiertää, todellakin kiertää. Jos puolustusvoimien käyttöön ostetaan esineitä ulkomailta, se raha katoaa kansantaloudesta. Muusta rahasta suurin osa kiertää tililtä toiselle. Jos jotain haluat poistaa, se menee sitten koulutuksen, sairaanhoidon ja infrastruktuurin puolelle. Näistä ensimmäinen ja jälkimmäinen on ne, millä rakennetaan se mitä on yleensäkään perustetta puolustaa ja pitää yllä. Tyhmä kansa voi heiluttaa nuijia mutta ei paljon muuta, ja se ei liiku minnekään ellei ole infraa. Eikä liiku puolustuvoimatkaan. Ihan pienet kymmenien tai satojen miljoonien leikkaukset näkyy kokonaisten ikäluokkien putoamisena syrjään ja menemään muuten samalla pois taistelukunnosta. Sairaanhoidosta voi ottaa pois ulkomailta hankittavia esineitä. Jos niistä tingitään, se on valinta että omat isovanhemmat saavat kuolla aikaisemmin tai omalle lapselle ei saadakaan sairaanhoitoa, kun se sitä tarvitsee. Tai vaimo kuolee lapsivuoteeseen ja sotilaasta tuleekin yksinhuoltaja. Näin yksinkertaistaen samalla mitalla.

Puolustusmenojen osuus BKT:sta on ihan kohdillaan, ei siellä ole juurikaan liikuteltavissa niihin osiin, jotka eivät kierrä takaisin. Parjaamistasi sosiaalimenoista ylivoimainen osuus tulee takaisin kiertoon joko työnä tai suorina verokertyminä. Se pelivara, mistä haluat tosiasiassa siirtää rahoja PV-hankintoihin, on noin kymmenen prosentin siivu julkisista menoista (hatusta vetäen). Ja siellä on ne kriittiset infrat ja sairaaloiden laitteistot, muun muassa.

PS. PV ostaa ulkomaisia esineitä vain ja ainoastaan, jos Suomesta vastaavasti lähtee esineitä ja palveluja vientiin. Vienti ei hoidu asevoimin (kuin yhdellä tai kahdella valtiolla kerrallaan maailmassa), vaan tarvitaan koulutusta, infrastruktuuria ja turvallinen ympäristö palveluiden, sairaanhoidon, sosiaaliturvan ja hyvän hallinnon muodossa. Niitä ei yksityinen markkina tuota, vaan julkinen raha. Yksityinen markkina taas ei toimi ilman niitä. PV on yksi palvelu näiden joukossa, ja sekin on täysin riippuvainen muiden julkisen palvelun osa-alueiden menestyksestä. Jos taas sossutapaukselle heitetään vajaa tonni kuussa, siitä 80-90% palautuu kiertoon, ja se loppu 10-20% kuluu ruuan ja esineiden tuonti- tai raaka-ainekuluihin joka tapauksessa, jos ihminen ylipäänsä on elossa eikä sitä kuihduteta kuoliaaksi. Töissä oleva ihminen taasen tuottaa kokonaisuuteen muutaman prosentin lisäarvon, ja loput rahasta kiertää pääosin samassa kehässä kuin sossutapauksella. Ihan hyvä systeemi meillä on.

PPS. Ja kyllä, jokaisessa hallinnonalassa ja julkisessa(kin) palvelussa on omat feelunsa, jotka voisi olla paremmin. Siihen auttaa parhaiten koulutus, jotta niissä hommissa olisi ihmisiä, jotka ymmärtää laajemmin eikä ajattele itsensä tai tuottamansa palvelun olevan maailman napa ja tärkein asia, vaan osa herkkää kokonaisuutta ja pieni huolenpitoa vaativa ratas muiden joukossa. Yhteiskuntaoppi ei ole turha aine. Pidetään tämä kasassa, jotta yksi näistä tärkeistä palveluista voi ostaa jonkinasteisen määrän HX-esineitä.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusministeriön strategisten suorituskykyhankkeiden johtajan Lauri Purasen mukaan ”tarjous on sen luonteinen kokonaisuus, että sen luovuttaminen ja vastaanottaminen vaativat aika paljon järjestelyjä”.

”Emme avaa tarkkoja aikatauluja, mutta toki viestimme määräajan jälkeen vastaanotettujen tarjousten määrän”, Puranen kertoo.

Tämä hieman kryptinen, sähköpostitse annettu vastaus antaa ymmärtää, että tarjousten määrä ei välttämättä olisikaan viisi. Tähän saakka mukana kisassa ovat olleet Gripen E:n ja Eurofighterin lisäksi ranskalainen Rafale sekä yhdysvaltalaiset Super Hornet ja F-35.

Uutta monitoimihävittäjää valitseva HX-organisaatio ei ole antanut tarjoajille yksityiskohtaisia ohjeita siitä, mitä ne saavat kertoa tarjouksistaan julkisuuteen ennen niiden jättämistä tai sen jälkeen.

”Lähtökohtaisesti luotamme tarjoajien kokemukseen ja osaamiseen myös viestinnän osa-alueella, eikä ongelmia pelisääntöjen ymmärtämättömyyden osalta ole ollut oikeastaan missään vaiheessa hanketta. Antamamme ohjeistus on ollut verrattain kevyttä, ja sitä on annettu tapauskohtaisesti tai tarjouspyynnöissä”, Puranen kertoo.

Tiukka salailu kuuluu tällaisen toiminnan luonteeseen. Sitä perustellaan ostajan maanpuolustuksellisilla intresseillä, myyjän puolustushallinnon salassapitovelvoitteilla ja myyjän liikesalaisuuksilla. Ensin mainittujen suojaamiseksi tarjoajille on kerrottu, mitä tietoa saa julkistaa.

”Tarjoajat ovat saaneet julkistaa tiettyjä perustietoja (koneiden määrä, aseiden tyyppitiedot, teollisen yhteistyön suunnitelmat yleisellä tasolla) jo alustavista ja tarkennetuistakin tarjouksista, ja sama linja jatkuu myös lopullisten tarjousten osalta”, Puranen kertoo.
Ilmeisesti politiikka on muuttunut jossakin vaiheessa ja nyt tarjoajat saavatkin sanoa tarjouksissaan olevat koneiden määrät. Voimmeko odottaa toukokuussa tietoja koneiden lukumääristä tarjouksissa, kun enää ei ole kilpailuteknistä syytä pitää moinen tieto salassa kilpailijoilta.
 
Päätös tehdään vuoden loppuun mennessä ja aikataulu on taktisesti hyvin mietitty sitäkin vasten, että viimeinen täyden vaalikauden toimintakykyisenä istunut hallitus lopetti vuonna 2003 eli Lipponen II. Meillähän elää jo polvi, joka ei tunne aikaa jolloin hallitukset istuivat toimintakykyisinä vaalikauden ajan.

Sellanen uhkakuva tai ehkäpä paremmin viivästyksen tai mutkistumisen mahdollisuus tässä mielestäni on, että hallitus kaatuu ennen päätöstä.
 
Päätös tehdään vuoden loppuun mennessä ja aikataulu on taktisesti hyvin mietitty sitäkin vasten, että viimeinen täyden vaalikauden toimintakykyisenä istunut hallitus lopetti vuonna 2003 eli Lipponen II. Meillähän elää jo polvi, joka ei tunne aikaa jolloin hallitukset istuivat toimintakykyisinä vaalikauden ajan.

Sellanen uhkakuva tai ehkäpä paremmin viivästyksen tai mutkistumisen mahdollisuus tässä mielestäni on, että hallitus kaatuu ennen päätöstä.
Jos ei tule uusia vaaleja niin ei tapahdu kuin tekninen viivästys korkeintaan, sillä eduskunnassa on täysi kannatus pl. vasurit.
Totta toki tuo katkokausien ja kierrätyksen normalisoituminen. On loikkailtu vaikka mihin ministerin paikoilta.
 
Jos ei tule uusia vaaleja niin ei tapahdu kuin tekninen viivästys korkeintaan, sillä eduskunnassa on täysi kannatus pl. vasurit.
Totta toki tuo katkokausien ja kierrätyksen normalisoituminen. On loikkailtu vaikka mihin ministerin paikoilta.
Jos hallitus kaatuu joskus toukokuun ja elokuun välissä, ei tule edes teknistä viivettä päätöksessä. Jopa vaalit ehditään pitää ennen syyskuuta, jos tarve. Päätöksen paikka on varmaan marraskuussa, joten siihen saakka asia on virkamiesten, ei poliitikkojen, käsissä. Sitten päätös kyllä on mahdollista tehdä viikossa. Se hyöty on hankkeen laajapohjaisesta parlamentaarisesta valmistelusta, jolloin vas voi ihan hyvin yksin vastustaa. Syytä en kyllä käsitä, eikö suurimman uhan yhteiskuntajärjestyskin ole jo muuttunut heidän aatteestaan aika kauas?
 
Ihan pienet kymmenien tai satojen miljoonien leikkaukset näkyy kokonaisten ikäluokkien putoamisena syrjään ja menemään muuten samalla pois taistelukunnosta. Sairaanhoidosta voi ottaa pois ulkomailta hankittavia esineitä. Jos niistä tingitään, se on valinta että omat isovanhemmat saavat kuolla aikaisemmin tai omalle lapselle ei saadakaan sairaanhoitoa, kun se sitä tarvitsee. Tai vaimo kuolee lapsivuoteeseen ja sotilaasta tuleekin yksinhuoltaja.
Toki jos kriittisistä paikoista leikataan, niin haitat voivat olla pahat.

Mutta jos terveydenhoidosta ja varsinkin ns. syrjäytymisen ehkäisystä puhutaan, niin ne ovat valtavan isoja kokonaisuuksia joihin mahtuu monenlaista vähemmän tärkeää tai tehotonta. Terveydenhoidon puolella esimerkkejä tästä on esimerkiksi valtavat mittasuhteet saanut kiinteistöjen uudisrakentaminen ja monet it-hankkeet. Syrjäytymisen ehkäisy taas on monella tapaa kotouttamiseen ja kehitysapuun rinnastettava projektipainoitteinen kokonaisuus, jossa on paljon sellaista toimintaa jonka nettovaikutus on lähellä nollaa tai jopa negatiivinen. Siis kaadetaan paljon rahaa johonkin jotta näyttäisi siltä, että tehdään ongelmille jotain, ja se mitä oikeasti tapahtuu on toissijaisessa roolissa.
Puolustusmenojen osuus BKT:sta on ihan kohdillaan, ei siellä ole juurikaan liikuteltavissa niihin osiin, jotka eivät kierrä takaisin. Parjaamistasi sosiaalimenoista ylivoimainen osuus tulee takaisin kiertoon joko työnä tai suorina verokertyminä. Se pelivara, mistä haluat tosiasiassa siirtää rahoja PV-hankintoihin, on noin kymmenen prosentin siivu julkisista menoista (hatusta vetäen). Ja siellä on ne kriittiset infrat ja sairaaloiden laitteistot, muun muassa.
Julkisen sektorin menot ovat yli 130 miljardia euroa vuodessa. Tämä summa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenet. Puolustusbudjetti on tuosta summasta melkoisen pieni siivu. Muutama miljardi lisää puolustukseen per vuosi ei olisi millään lailla mahdoton järjestettävä vaan täysin normaalia julkisen talouden järjestelyä jota tehdään jatkuvasti.
 
Syytä en kyllä käsitä, eikö suurimman uhan yhteiskuntajärjestyskin ole jo muuttunut heidän aatteestaan aika kauas?
Ihmiset muuttuu hitaasti. Maailmankatsomus valetaan jo nuorena.
Toisaalta onhan se poliittisesti järkevää tavoitella eri yleisöjä ja ottaa neuvotteluasemia asettumalla vastahankaan, jolloin voi yrittää tingata vastineeksi jotain.
 
Tuossa Talouselämän artikkelissa mainittiin, että todennäköisesti joulukuussa HX-esitys viedään päätettäväksi valtioneuvostolle:

Tuossa sisältä pieni ote aikataulusta:
Kesän aikana puolustusvoimat käy läpi tarjousten huoltovarmuuden, järjestelmien elinkaarikustannukset sekä arvioi luvatun teollisen yhteistyön laajuuden. Tässä vaiheessa joku ehdokas voi vielä pudota pois.

Syksyllä on edessä ratkaiseva arviointivaihe, jossa selvitetään tarjolla olevien järjestelmien tehokkuus Suomen puolustusta jäljittelevissä sotapeleissä. Vasta sen jälkeen puolustusvoimat tietää, kenen HX-paketti tuo uskottavimman puolustuskyvyn.

Todennäköisesti joulukuussa puolustusministeriö vie pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitukselle runsaasti salainen-leimoja sisältävän esityksen, jossa yksi vaihtoehto on muiden edellä. Hallitus hyvin todennäköisesti valitsee sen, mutta jos kärki on hyvin tasainen, vaa’assa painaa myös turvallisuuspoliittinen harkinta

Aika tiukkaa tekee, jos vasta joulukuussa asiasta päätetään. Koska tuon valtioneuvoston päätöksen jälkeen vielä pitäisi tänä vuonna keretä käydä voittajan kanssa tarkemmat sopimusneuvottelut, jne... ja laittaa niiiden perusteella ensimmäiset maksut voittajalle, koska tämän vuoden budjetissa on jo ensimmäiset maksut koko hankkeelle.
 
Tuossa Talouselämän artikkelissa mainittiin, että todennäköisesti joulukuussa HX-esitys viedään päätettäväksi valtioneuvostolle:
Aikamoisen todennäköistä, ettei käydä loppuun tänä vuonna valinnan jälkeisiä sopimuksia. Tuo rahan käytön ajoitus ei ole minkäänlainen ongelma. HX-hankkeen osaltahan on jo pitkään ollut tiedossa sen ulottuminen jopa 2032 vai mitä se oli.
Voihan ne vaikka maksaakin sen tänä vuonna. Eihän se ole kuin pieni osuus siitä mikä tullaan käyttämään.
 
"Puolustusmenojen osuus BKT:sta on ihan kohdillaan, ei siellä ole juurikaan liikuteltavissa niihin osiin, jotka eivät kierrä takaisin. Parjaamistasi sosiaalimenoista ylivoimainen osuus tulee takaisin kiertoon joko työnä tai suorina verokertyminä. Se pelivara, mistä haluat tosiasiassa siirtää rahoja PV-hankintoihin, on noin kymmenen prosentin siivu julkisista menoista (hatusta vetäen). Ja siellä on ne kriittiset infrat ja sairaaloiden laitteistot, muun muassa"

Puolustusmenojen osuus ei millään tavalla ole ollut kohdillaan. Se on ollut alle puolet siitä, mitä Suomen sotilasmaantieteellisessä asemassa olisi pitänyt käyttää puolustukseen. Joku Irlanti tai Portugali on pikkuisen eri juttu.

Puolustusbudjetistakin suurin osa "kiertää". Vain se osuus ulkomailta suoritetuista hankinnoista, jotka jää "teollisen yhteistyön" ulkopuolelle on nettomenetys tässä kohtaa. Mutta ei ole ilmaisia lounaita: koska Suomessa ei voida tai haluta valmistaa enemmän sotilaallisessa maanpuolustuksessa tarvittavasta materiaalista, tämä hinta on maksettava. Se voisi hyvin olla noin 1,5 miljardia vuodessa. Syydetään sitä rahaa turhempaankin.

Esim nykyinen suuntaus, että suomalaiset ei enää tee töitä, vaan makaa keskikaljaa litkien himassa ja virolaiset, ukrainalaiset, puolalaiset ja romanialaiset käy tekemässä täällä työt, elää kuin spartalaiset ja vie rahat kotimaihinsa on paljon suurempi ongelma kuin puolustusmateriaalin hankinnat ulkomailta. Eipä kukaan muista tätä mainita. Tuohon liittyy vielä se, että nämä työt tekemättä jättämät suomalaiset on sitten elätettävä verovaroista... Mikä entisestään heikentää motivaatiota tehdä enää mitään tässä maassa.
 
Esim nykyinen suuntaus, että suomalaiset ei enää tee töitä, vaan makaa keskikaljaa litkien himassa ja virolaiset, ukrainalaiset, puolalaiset ja romanialaiset käy tekemässä täällä työt, elää kuin spartalaiset ja vie rahat kotimaihinsa on paljon suurempi ongelma kuin puolustusmateriaalin hankinnat ulkomailta. Eipä kukaan muista tätä mainita. Tuohon liittyy vielä se, että nämä työt tekemättä jättämät suomalaiset on sitten elätettävä verovaroista... Mikä entisestään heikentää motivaatiota tehdä enää mitään tässä maassa.
Suomalaiset kattoo tänne kuskatuista ulkomaalaisista mallia. Kannattaako suomalaisten raataa jos ulkomaalaisvahvistusten ei tarvi? Ja sitten vielä nämä EU:n elvytyspaketit ja tulevaisuudessa EU-verot joissa miljardeja siirretään ulkomaille Brysselin päätöksellä - innostaako kaleerin soutaminen jos hyöty liitelee muihin jäsemaihin?
 
Suomalaiset kattoo tänne kuskatuista ulkomaalaisista mallia. Kannattaako suomalaisten raataa jos ulkomaalaisvahvistusten ei tarvi? Ja sitten vielä nämä EU:n elvytyspaketit ja tulevaisuudessa EU-verot joissa miljardeja siirretään ulkomaille Brysselin päätöksellä - innostaako kaleerin soutaminen jos hyöty liitelee muihin jäsemaihin?
Sanopa muuta. Tätä moni miettii. Suomalaisilta on pumpattu viimeisen 10 vuoden aikana se reilu 20 miljardia ahneiden ja typerien Keski-Euroopan pankkiireiden tappioiden peittämiseen. Ehkä Paavo Arhinmäen kannattaisi olla siitä enemmän huolissaan kuin hävittäjistä?
 
Puolustusmenojen osuus ei millään tavalla ole ollut kohdillaan. Se on ollut alle puolet siitä, mitä Suomen sotilasmaantieteellisessä asemassa olisi pitänyt käyttää puolustukseen. Joku Irlanti tai Portugali on pikkuisen eri juttu.
PV painii ihan samojen ongelmien kanssa kuin lähes kaikki muutkin julkisen palvelun osat; rahaa on noin puolet siitä mitä pitäisi, jotta tehtävä onnistuu kunnolla. Rahapulan seurauksena tapahtuu myös virheitä, kun ei ole varaa pitää kunnon työvoimaa suunnittelemassa ja tekemässä kunnolla. PV on sentään saanut pitää oman sektorinsa kohtuullisen rauhassa ilman, että pikavoittoja hakevat poliitikot tulevat puuttumaan detaljeihin ja sotkemaan kaiken niinkuin muilla julkisilla sektoreilla. Tuotannon valuminen ulkomaille on ollut tietoinen poliittinen valinta ("EU:n ytimeen pääsy", Lipponen ja Niinistö. Samaan jamaan olisi päädytty toki Nato-jäsenyydenkin kautta), samoin kuin työn teettäminen sellaisella itäeurooppalaisella halpatyövoimalla, joka tekee työtä palkalla jolla ei Suomessa perhettä pysty elättämään. Semmoista on elämä länsimaisessa markkinataloudessa, mutta ei Suomella täällä maailman syrjässä ole ollut hirveästi vaihtoehtojakaan. Ei se tilanne kyynärpäätaktiikalla parane, eikä sillä että jokainen sektori vinkuu omasta poterostaan, että pitäisi saada enemmän kuin muut ja muilta pitäisi ottaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top