Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tuo, sanotaanko, äärivasemmisto on Suomessa tänä päivänä aika harvinainen ilmiö. Enemmän on maltillisia vasemmistolaisia, samanlaisia kuin esimerkiksi kotimaista aseteollisuutta bodanneessa Ruotsissa aikanaan.
Monesta asiasta olemme @Huhta täysin samaa mieltä mutta tässä kohtaa olemme ihan hitusen eri mieltä.

Äärivasemmisto voi kohtalaisen hyvin ja paksusti nuoremmassa polvessa, vanhempaa väkeä unohtamatta. Esimerkkeinä nostaisin maantieteellisenä eritoten paikkakunnat Kotka-Hamina, Kemi, Karkkila joissa mieli on laajalti punainen ihan äänestysikäisissä ja tuossa laajuudessa siellä on melko kovaakin kommaria seassa. Toki jos äärivasemmisto-kehykseen kelpaa vain avoimeen vallankumoukseen pyrkivät niin eihän sinne jää kuin uusnatsit joiden äärivasemmistolainen poliittinen ote oikeisto/vasemmisto akselilla useasti asetetaan väärin oikeistolle vaikka siellä on kansallis-sosialistinen poliitiikka toiveissa. Miten tämä liityy uusimpaan hävittäjähankintaa? Kummankaan äärilaidan ääni ei onneksi pääse siinä määrin vaikuttamaan päätökseen että vaikka niiden kannatus olisi kummassakin päässä käyrää 3%, sinne jää vielä 94% tolkun kanssa väliin jossa tukeva marginaali vaikkapa 2/3 enemmistönkin rajaan. Näin Vapunaaton aamuna konservatiivinen oikeistolainen ei voinut olla varoittamatta punaisen aatteen nykyisessäkin yhteiskunnassa piilevästä pirullisuudesta edelleen. (edellinen sisältää sitten ripauksen huumoria & itseironiaa, älkää tukehtuko simaanne = Hauskat Vaput palstalaisille). :)
 
Ei niitä tarvitse leventää. Laittaa vaan siivet suppuun.
Tyypillinen maakuntakentän suojarakennelma perustuu tosiaan kallioleikkaukseen joten niissä ei varmaan tule erityistä murhetta. Ei kai SH sentään ole siivet nipussa kovin paljoa leveämpi kuin vaikka Rafale. Muutamat HAS-tyyppiset suojat DK-ajalta saattavat olla ongelma mutta ne ovat voineet olla sitä jo nykykalustolle.
 
Onko syynä sille, että Typhoonista, Rafalesta ja F-35:sta ei kerrottu konemääriä se, että he eivät saaneet 64:tta kasaan niin, että pysyisivät vielä budjettiraamien sisällä?

Veikkauksia?
 
Onko syynä sille, että Typhoonista, Rafalesta ja F-35:sta ei kerrottu konemääriä se, että he eivät saaneet 64:tta kasaan niin, että pysyisivät vielä budjettiraamien sisällä?

Veikkauksia?
Veikkaan että kaikki tarjokkaat pyörivät siellä 60 koneen tuntumassa.
 
Mielenkiintoinen kohta Boeingin tarjouksessa on että DSC-esityksessä mainitut 8 kpl F-Superia jäivät nyt lopullisessa paketissa pois. Mukana siis tuo 50 kpl E-mallia ja 14 kpl EA-mallia.

Lentoposti spekuloi myös ADM-160 MALD ohjuksella ja ATS-järjestelmällä. Kaikkea ei kuitenkaan ostettaisi heti vaan tämäkin tarjous on tiekartta koneiden kehittämiseen. Sama varmasti kuin muillakin ehdokkailla.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo..._rjestelm_n_50_super_hornetia_ja_14_growleria
 
Mikä on Suomen puolustuksen kannalta paras ratkaisu?

Päätehtävä ilmatilan puolustaminen. Miten pystytään estämään hyökkääjän tulo Suomen ilmatilaan.
Maavoimien tukeminen.

Suomi sai torstaina viideltä hävittäjävalmistajalta tarjoukset Ilmavoimien vanhenevan Hornet-hävittäjän seuraajaksi. Saab on luvannut kertoa lukumäärät tänään perjantaina.

Hmm...hajautettu taistelutapa ja maantietukikohdat.

Kiitotievaatimus F-35A < 2400m
Kiitotievaatimus Super Hornet < 780m
Kiitotievaatimus Eurofighter < 700m
Kiitotievaatimus Dassault Rafale < 450m
Kiitotievaatimus Saab Gripen E < 600m




Valintapäätökseen vaikuttaa:
1. Huoltovarmuus
2. Teollinen yhteistyö 30 prosenttia
3. Suorituskyky

Suorituskykyä arvioidaan:
Täyttääkö asetetut ehdot 2 viikkoa kestävässä sotapelissä, tehtävistä selviytyminen ja tehtävistä palaaminen hengissä. Tiedustelukyky, tulituki ja kaukovaikuttaminen. Kyky toimia ja operoida itsenäisesti. Käyttö- ja ylläpitokustannukset, kauaskantoinen tuli, tukikohdissa huoltaminen ja tankkaaminen ja kuinka nopeasti voidaan palata takaisin tehtävään. Ilmavoimat rakennettu 64 koneelle henkilöstöineen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän näitä electronic attack asioita simuloidaan pian ajettavissa sotapeleissä kun kaikilla se puoli on vielä kesken?
Ja toisaalta valitaan minkä valmistajan tarjous tahansa, missä EW-puolta harjoitellaan jos rauhan aikana ei haluta että tieto suorituskyvystä tulee julki?
 
Hmm...hajautettu taistelutapa ja maantietukikohdat.

Kiitotievaatimus F-35A < 2400m
Kiitotievaatimus Super Hornet < 780m
Kiitotievaatimus Eurofighter < 700m
Kiitotievaatimus Dassault Rafale < 450m
Kiitotievaatimus Saab Gripen E < 600m
Nuo ovat aika epäselviä taistelutilanteissa. F-35 on noussut vajaakuormaalla "Billie" Flynnin mukaan Pariisissa 580 m matkalta, tosin varmaan puolella tankilla ja ilman aseita.
Enkä usko että mikään noista lähtee tuolla matkalla lähellä maksimikuormaa.

Ilmavoimien mukaan operointi kentiltä lähellä maksimikuormaa ja suuntavakavuus laskussa ovat ne jotka kiinnostavat. Tilapäiskentät ovat karkeasti puolet normaalista 3 km kiitotiestä, joten kyllä tuohon marginaaliin pääsevät kaikki. Gripen pienimpänä voi olla ongelmissa suurella kuormalla. Koko vaikuttaa vääjäämättä suorituskykyyn.
 
Mikä on Suomen puolustuksen kannalta paras ratkaisu?

Päätehtävä ilmatilan puolustaminen. Miten pystytään estämään hyökkääjän tulo Suomen ilmatilaan.
Maavoimien tukeminen.

Suomi sai torstaina viideltä hävittäjävalmistajalta tarjoukset Ilmavoimien vanhenevan Hornet-hävittäjän seuraajaksi. Saab on luvannut kertoa lukumäärät tänään perjantaina.

Hmm...hajautettu taistelutapa ja maantietukikohdat.

Kiitotievaatimus F-35A < 2400m
Kiitotievaatimus Super Hornet < 780m
Kiitotievaatimus Eurofighter < 700m
Kiitotievaatimus Dassault Rafale < 450m
Kiitotievaatimus Saab Gripen E < 600m




Valintapäätökseen vaikuttaa:
1. Huoltovarmuus
2. Teollinen yhteistyö 30 prosenttia
3. Suorituskyky

Suorituskykyä arvioidaan:
Täyttääkö asetetut ehdot 2 viikkoa kestävässä sotapelissä, tehtävistä selviytyminen ja tehtävistä palaaminen hengissä. Tiedustelukyky, tulituki ja kaukovaikuttaminen. Kyky toimia ja operoida itsenäisesti. Käyttö- ja ylläpitokustannukset, kauaskantoinen tuli, tukikohdissa huoltaminen ja tankkaaminen ja kuinka nopeasti voidaan palata takaisin tehtävään. Ilmavoimat rakennettu 64 koneelle henkilöstöineen.

Vaikea on uskoa että F-35 tarvii täydessä kuormassa 2400m ja gripen mahan alus pulleana nousee 600m jälkeen. Tää on vähän sama kuin gripenin huippunopeus.
 
Lopullinen valinta sisältää 20 F-35 konetta, 30 Eurofighteria, 14 Growleria ja 2 Global Eyetä. Tällä tavalla saadaan tasapainoinen paketti.
 
Millaisiin määriin lentotunteja ja lähtöjä per aikayksikkö eri vaihtoehdoilla pääsee, ja mikä on huoltotuntien suhde lentotunteihin? Onko F-35 tässä vertailussa altavastaaja vs. esim. Super Hornetit?
Tätä on varmaan jo käsitelty, eli voi linkata sopivaan kohtaan aiempaa keskustelua.

Noin muuten, jos tarjouspyynnössä oli jokin 10 miljardin ehdoton yläraja, ja vaikkapa F-35 vaikuttaisi selkeästi parhaalta, mutta konemäärä jäisi liian pieneksi, olisi älytöntä jos ei pantaisi vaikkapa 10% lisää itse toteutettavaan ostokseen, että voitaisiin valita paras vaihtoehto - mikä se sitten lieneekään.
 
Millaisiin määriin lentotunteja ja lähtöjä per aikayksikkö eri vaihtoehdoilla pääsee, ja mikä on huoltotuntien suhde lentotunteihin? Onko F-35 tässä vertailussa altavastaaja vs. esim. Super Hornetit?
Tätä on varmaan jo käsitelty, eli voi linkata sopivaan kohtaan aiempaa keskustelua.

Noin muuten, jos tarjouspyynnössä oli jokin 10 miljardin ehdoton yläraja, ja vaikkapa F-35 vaikuttaisi selkeästi parhaalta, mutta konemäärä jäisi liian pieneksi, olisi älytöntä jos ei pantaisi vaikkapa 10% lisää itse toteutettavaan ostokseen, että voitaisiin valita paras vaihtoehto - mikä se sitten lieneekään.
F-35 vs. Gripen -keskustelua löytynee kaikista ketjuista ;)
 
Back
Top