Pelkästään siitä, että norjalaiset pystyy operoimaan sillä aikoinaan pohjoisessa voi päätellä paljon.Kun Norja aikanaan saa ensimmäinen F-35:n käyttöönsä ja kun kone aikanaan altistetaan hangaarin ulkopuoliselle laajemmalle työskentelylle kovassa pakkasessa, niin on aika epätodennäköistä, että ei-nato suomi-insinöörit ovat siinä vieressä seuraamassa livenä koneen telemetriaa ja työskentelyn kokonaisvaltaista sujuvuutta..
Kaikki muutkin ongelmat ovat tulleet julki ko. ohjelmassa ja joudutaan ratkaisemaan jo nykyisten käyttäjien osalta. Jos Norja havaitsee, se korjataan ennen kuin Suomessa tarvitsee asiasta huolestua.
Onhan sitä jo aika paljon myös kylmätestattu. Vasta oli se lehtijuttu, jossa läpikäytiin sekä kuuma että kylmä.
Siksi kun kukaan ei myy käytettynä sellaista hävittäjää, jonka vielä itse kelpuuttaisi ko. tehtävään. Poislukien Ruotsi, jossa tehtiin liikaa C/D Gripeniä aikanaan. Siinäkin oli tosin kyse enemmänkin liisauksesta, joka on erittäin rajoitettu malli vuokraajan kannalta. Juuri mitään ei saa tehdä.Miksi Ilmavoimat saa aina parasta, uusinta ja kalleinta ja Maavoimat saa vaan käytettyä kalustoa?
Puolet elinkaaresta lennetty hävittäjä olisi todennäköisesti vanhentunut ja siihen liittyvän koulutus/huoltojärjestelmän rakentaminen maksaisi vuositasolla enemmän suhteessa kuin pakasta vedettyjen koko elinkaaren.
Käytettyä ei ole nykymarkkinoilla enää oikein tarjolla maavoimillekaan. Oltiin hyvissä ajoin liikkeellä. Lisäksi ykkösnyrkkien taakse kelpaa sekunda. Asevelvollisuusarmeija on liian kallis varusteltavaksi uudella. Ilmavoimissa ja merivoimissa oltava paremmassa tikissä kun ovat jatkuvassa valmiudessa eli ensimmäisenä toimimassa.
Viimeksi muokattu: