Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .

edit: Onpa oudosti todettu tämä kohta
Käytännössä Suomi joutuu päättämään, ovatko eurooppalaiset kilpailijat ensi vuosikymmenellä amerikkalaisten tasolla tai ohi.
 
Viimeksi muokattu:

edit: Onpa oudosti todettu tämä kohta

Outo viittaus myös Kroatian hankinnasta, joka ei liity mitenkään uuden sukupolven hävittäjiin eikä HX-kisaan.
 
Se on totta, mutta en kuitenkaan pidä Suomeen verrattuna mitenkään relevanttina, kun heille tarjottiin vanhaa Gripeniä ja F-16:ta. Ja siirtyvät näihin MiG-21:stä.
Kisa ei ole millään muotoa relevantti, mutta Rafalen omistaminen on. Mutta vain sitä ajatellen, että itse ostettaisiin ja sittenkin 10+ kpl ei kovin paljoa muuta kokonaisuutta. Jos olisi ollut eka/ainoa edeltävä eurooppalainen ostaja niin sitten.
 
Katsoin, että minkälaisia määriä muilla Balkanin mailla on ilmavoimien kalustoa, ja 12 Rafalella Kroatia hyppää kyllä selkeästi kärkeen ilma-aseen vahvuudessa Balkanilla. Vaikka toisaalta 12 ei ole mikään oikein sotimiseen sopiva luku, koska sillä tuskin pyörittää edes kahta hävittäjää jatkuvasti ilmassa, vaan ennemminkin tekee ilmatilan variointia. Toki tuo toimii kynnysasejärjestelmänä tuolla lukumäärällä, joka pakottaa muut ottamaan huomioon nämä Rafalet sotasuunnitelmissaan. Ja tietty jos hankkivat SCALP-ohjuksia, jne... niin niillä saa tehtyä sodasta naapurimaille astetta vittumaisempaa.
 

JSOW-ER perutaan ja USN ostaa JASSM-ER:ia. Tarkoittaa tosin sitä, että F-35C sisäinen JSOW ei toteudu. Mutta ei myöskään Super Hornetiin tule JSOW-ER vaan JASSM-ER.
Eli HX-hankkeen DSCA-papereiden AGM-154C-1 ylle voi vetää raksit.
Kaiken lisäksi Friskin hehkuttama JASSM B-2 ei ole ilmeisesti sittenkään D. Vaan ER:n versio, johon ei tehty uusia siipiä eikä myöskään Weapon Data Linkia. Eli ei uudelleenmaalitusta. Parannuksina on luultavasti lähinnä häirintäsietoisempi (M code) gps. D:ssäkään ei ole uusia siipiä, mutta on WDL ja sitten muuta aaltomuotokehitystä.
Kasvoiko kummankaan kantama sitten 1000km:sta kun ei tehty uusia siipiä?

 
Viimeksi muokattu:

edit: Onpa oudosti todettu tämä kohta
Kai se on joku epätoivoinen viimeinen yritys selittää, että eurooppalaiset 4. sukupolven hävittäjät voisivat muka jotenkin olla kilpailukykyisiä F-35 vastaan. Jutussa kuitenkin sanotaan, että uudet koneet korvaavat Rafalen, Typhoonin ja Gripenin 2040-luvulla. Tämä tarkoittaa, että Suomi ei niitä valitse, koska käytämme HX:ää vuoteen 2060 asti.
 
Kai se on joku epätoivoinen viimeinen yritys selittää, että eurooppalaiset 4. sukupolven hävittäjät voisivat muka jotenkin olla kilpailukykyisiä F-35 vastaan. Jutussa kuitenkin sanotaan, että uudet koneet korvaavat Rafalen, Typhoonin ja Gripenin 2040-luvulla. Tämä tarkoittaa, että Suomi ei niitä valitse, koska käytämme HX:ää vuoteen 2060 asti.
No ei nyt ihan noin. F-35 ei ole missään vaiheessa valmistajamaan ykköskone siinä roolissa, johon Suomi sitä hankkisi, eikä varmasti enää 2040-luvun jälkeen jos NGAD tulee käyttöön. Parhaassa tapauksessa kaikilla noilla on 2040-luvulta eteenpäin olemassa kakkosrivin tehtävä valmistajamaassaan, ja monissa asiakasvaltioissa edelleen ykköskoneena. Huonossa tapauksessa kehitys on pysähtynyt, ja kaikki ovat edelleen ykköskoneita omissa rooleissaan. Se, että Suomella nämä kakkosrivin koneet ovat ykköskoneita 2040-50-luvuillakin (kuten monella muullakin pienellä asiakasmaalla) on hinta siitä, että kaikki munat laitetaan nyt yhteen koriin, kun ei ole kuulemma varaa kahteen.
 
No ei nyt ihan noin. F-35 ei ole missään vaiheessa valmistajamaan ykköskone siinä roolissa, johon Suomi sitä hankkisi, eikä varmasti enää 2040-luvun jälkeen jos NGAD tulee käyttöön. Parhaassa tapauksessa kaikilla noilla on 2040-luvulta eteenpäin olemassa kakkosrivin tehtävä valmistajamaassaan, ja monissa asiakasvaltioissa edelleen ykköskoneena. Huonossa tapauksessa kehitys on pysähtynyt, ja kaikki ovat edelleen ykköskoneita omissa rooleissaan. Se, että Suomella nämä kakkosrivin koneet ovat ykköskoneita 2040-50-luvuillakin (kuten monella muullakin pienellä asiakasmaalla) on hinta siitä, että kaikki munat laitetaan nyt yhteen koriin, kun ei ole kuulemma varaa kahteen.
Eikö Suomi ole hankkimassa monitoimihävittäjää ja siinä roolissahan F35 on käsittääkseni USAF:n ykköskone.
 
Kaiken lisäksi Friskin hehkuttama JASSM B-2 ei ole ilmeisesti sittenkään D. Vaan ER:n versio, johon ei tehty uusia siipiä eikä myöskään Weapon Data Linkia. Eli ei uudelleenmaalitusta. Parannuksina on luultavasti lähinnä häirintäsietoisempi (M code) gps. D:ssäkään ei ole uusia siipiä, mutta on WDL ja sitten muuta aaltomuotokehitystä.
Kasvoiko kummankaan kantama sitten 1000km:sta kun ei tehty uusia siipiä?

Miksiköhän lapuissa on sitten tuo "karvalakkimalli" eikä parasta? Eikö jenkit halunneet tarjota vai eikö Suomessa koeta uudelleenmaalitusta hintansa arvoiseksi kyvyksi?
 
Miksiköhän lapuissa on sitten tuo "karvalakkimalli" eikä parasta? Eikö jenkit halunneet tarjota vai eikö Suomessa koeta uudelleenmaalitusta hintansa arvoiseksi kyvyksi?
Ei kai ole vielä tuotannossa (eli on kehitystä vielä kesken vähän?). Vasta ensi vuonna voisi tilata.
 
USA:lla on eri koneet eri tehtäviin. F-22 ilmaherruuskone, pommikoneet erikseen jne. Kaikkea ei tarvi tehdä yhdellä koneella joten ihan eri tilanne kuin pienillä mailla jotka yrittävät pärjätä yhdellä konetyypillä.
Jenkeillä ja monella muullakin maalla on eri koneita eri tehtäviin, mutta meillä on köyhyydestä johtuen valittu yhden koneen malli. Hyvä tai huono, sillä mennään.
Hakusessa on siis monitoimihävittäjä ja F35 on monitoimihävittäjä. Ja jos nyt ajatellaan mikä kone on F35:n käyttäjämailla modernimpi monitoimihävittäjä? Jenkeillä tämän kategorian vanhemmat koneet ovat F16 ja F18.

tutka@ esitti väitteen ettei F35 olisi " valmistajamaan ykköskone siinä roolissa, johon Suomi sitä hankkisi". Mielestäni tämän väitteen takana on vanhentunut käsitys siitä mitä Ilmavoimat on hankkimassa, ajatellaan vielä torjuntahävittäjää. Ilmavoimat kuitenkin puhuu muistakin tehtävistä kuin vain hävittäjätorjunta.
 
Jenkeillä ja monella muullakin maalla on eri koneita eri tehtäviin, mutta meillä on köyhyydestä johtuen valittu yhden koneen malli. Hyvä tai huono, sillä mennään.
Hakusessa on siis monitoimihävittäjä ja F35 on monitoimihävittäjä. Ja jos nyt ajatellaan mikä kone on F35:n käyttäjämailla modernimpi monitoimihävittäjä? Jenkeillä tämän kategorian vanhemmat koneet ovat F16 ja F18.

tutka@ esitti väitteen ettei F35 olisi " valmistajamaan ykköskone siinä roolissa, johon Suomi sitä hankkisi". Mielestäni tämän väitteen takana on vanhentunut käsitys siitä mitä Ilmavoimat on hankkimassa, ajatellaan vielä torjuntahävittäjää. Ilmavoimat kuitenkin puhuu muistakin tehtävistä kuin vain hävittäjätorjunta.
Ilmavoimat on muuttamassa ja muuttaa rooliaan aivan keskeisesti. Se ensisijainen tarkoitus toki pysyy, eli estää ilmatilamme käyttö Suomea vastaan. Tähän liityy uusia vaatimuksia ja lisäksi ilmavoimien tehtäväkenttä laajenee uusille alueille.

Uusia vaatimuksia ilmatilamme suojaamiseen on halu vaikuttaa myös ohjushyökkäyksiin. Vieläkään meillä ei ole voimavaroja niiden torjumiseen ilmassa. Kuitenkin pelkän maalikohteittemme hajauttamisen lisäksi Suomi kehittää kykyään kaukovaikuttamiseen ja maalinosoitukseen jolla muun kaukovaikuttamisen lisäksi on pyrkimys eliminoida ohjusasemat ja ohjukset jo maassa.

Maamaalien tuhoamisen lisäksi puolustusvoimat kehittää tulenjohdon synkronointia ja tiedon välittämistä jossa ilmavoimien ja maavoimien sekä merivoimien operatiiviset ja tiedustelutiedot välittyvät taistelutilanteessakin kaikkien puolustushaarojen kesken. Hävittäjän merkitys on tässä keskeinen. Tätä kautta tehtävät laajenevat myös merialustemme tukemiseen ja merimaalien torjuntaan.

ja kyllä, näihin tehtäviin USAn modernein monitoimihävittäjä on F-35.
 
Jenkeillä ja monella muullakin maalla on eri koneita eri tehtäviin, mutta meillä on köyhyydestä johtuen valittu yhden koneen malli. Hyvä tai huono, sillä mennään.
Hakusessa on siis monitoimihävittäjä ja F35 on monitoimihävittäjä. Ja jos nyt ajatellaan mikä kone on F35:n käyttäjämailla modernimpi monitoimihävittäjä? Jenkeillä tämän kategorian vanhemmat koneet ovat F16 ja F18.

tutka@ esitti väitteen ettei F35 olisi " valmistajamaan ykköskone siinä roolissa, johon Suomi sitä hankkisi". Mielestäni tämän väitteen takana on vanhentunut käsitys siitä mitä Ilmavoimat on hankkimassa, ajatellaan vielä torjuntahävittäjää. Ilmavoimat kuitenkin puhuu muistakin tehtävistä kuin vain hävittäjätorjunta.

Kaikki kilpailussa mukana olevat koneet ovat "monitoimihävittäjiä". Mutta niillä on varmasti isot erot kyvyssä hoitaa eri tehtäviä. Typhoon on ensisijaisesti ilmataistelukone. F35 on enemmän A-to-G kone. Vaikka olisi kuinka monitoimikone, ei kaikkia tehtäviä pystytä hoitamaan yhtä hyvin.

Totta on, että ilmavoimat on saanut/haalinut itselleen lisää roolia kokonaispuolustuksen näkökulmasta. Iso kysymys on se, kuinka suuri painokerroin kullekkin tehtävälle annetaan nykyään. Mitä enemmän painotusta annetaan A-to-G toiminnalle, sitä vahvemmilla F35 on. Perinteisellä jaolla valittu kone ei missään tapauksessa olisi F35 mutta ajattelu on tosiaan muuttunut.

Se, kuinka järkevää suomen kokonaispuolustuksen rakentaminen ilmavoimien pohjalta on oma keskustelunsa ja on toivottavasti käyty huolella ennen koko HX-prosessin alkua läpi. Ilmavoimien roolin ajattelu on jo meillä historiassa mennyt jo kertaalleen pieleen kun kuviteltiin pommikoneiden olevan "se" juttu. Nyt sama usko on taas voimissaan. Toivottavasti tällä kertaa ollaan oikeassa.
 
Back
Top