Kunnon risteilyohjuksen puuttuminen F-35-tarjouksesta voi olla merkityksellistä. Jos F-18 tulee 1850km lentävällä risteilyohjuksella ja F-35 tulee 550km lentävällä ohjuksella, niin ero on jo huomattava. Tähän vielä lisäksi se, että kuulemma 60% nyky-Hornetin ylläpitoinfrasta voidaan hyödyntää Super-Hornetin kanssa, niin alkaa vaaka vähintään kallistumaan tasapainopisteeseen.
Kaikki kulminoitunee kuitenkin siihen, kuinka paljon Ilmavoimia oikeasti kiinnostaa pysyä siinä 10% budjetista HX-ylläpitoon -mantrassa. Lukuja voidaan aina keksiä tilanteeseen sopivasti ja totuus on, että kukaan ei tiedä 30-35 vuoden elinkaarella, mitä vuotuiset kustannukset tulevat olemaan. Ehkä ensimmäiset 5 vuotta voidaan vielä suht tarkasti ennustaa. Ja jos koneet on ostettu, on helpompi vaatia myöhemmin puolustusbudjetin kasvattamista sanomalla, että kalliit koneet makaa hangaarissa, kun ei ole varaa lentää ja huoltaa. Jos taas ollaan tosissaan kiinnostuneita kustannuksista, niin sitten Super Hornet on todella vahvoilla