Samovarius
Ylipäällikkö
60-luvun lopulle asti koneiden elinkaaret oli kaikkialla varsin lyhyitä. Sitten elektroniikan ja sen tuomien suorituskykyvaatimusten myötä koneista tuli niin kalliita ettei kellään ollut enää varaa uusia fliittiä 10-15 vuoden välein. Kun runkojen piti kestää, niin sitten piti moottoreillekin suunnitella lisää elinaikaa. NL oli tästä kehityksestä hiukan jäljessä, MiG-29 oli viimeisiä näiden vanhojen linjojen mukaan suunniteltu kone: vanhenee poistoon 15-20 vuodessa, lentää pääasiassa lyhkäisiä torjuntalentoja kevyessä ilmataisteluvarustuksessa, ja maailmansotahan voi alkaa koska tahansa -> turha pistää rungolle tai moottorille hirveitä elinikiä.
NL:ssä moottorien elinikää lyhensi varmaan myös se että oltiin digitekniikassa jäljessä. Lännessä digitaalisten ohjausyksiköiden käyttöönotto paransi moottorien käyttöikää ja luotettavuutta rutkasti. RD-33 pääsi FADEC-tasolle vasta viime vuosikymmenellä.
Tohon vaikutti kans se, että ilmailun kehittyminen oli tavattoman nopeaa WW2 lopusta 60-luvulle saakka, ja konesukupolvet vanhenivat hangaareihin nopeammin kuin niiden rungot ajettiin loppuun. 50-luvun puolivälin kovat raudat F-86 tai MiG-15 olivat 60-luvun lopussa melkeinpä romurautaa. Elinkaaren ei edes odotettu olevan kymmentäkään vuotta, mikä taas mahdollisti kevyempien rakenteiden käytön ja suorituskykyä pidettiin tärkeämpänä. Neukuissa saatettiin käyttää tätä suunnitteluperusteena tietty edelleen eikä vallan perusteetta, jakautuvathan useat sen lentokonetyypeistä selkeästi useampaan sukupolveen (vaikka MiG-21F:llä ja bisillä ei ollut enää paljoa tekemistä keskenään). Moottorien eliniän kanssa kamppailu oli venäläistekniikalla myös ihan aito ongelma jota ratkottiin pitkään, esmes MiG-25:n R-15:n elinkaari oli 70-luvun alussa 150 tuntia ja loppupuolella 750. Se myös rakennettiin pitkälti nikkeliterässeoksesta ainakin alkupäässä tuotantosarjaa, sillä nikkelilejeerinkien tai titaanien tuotanto ei syystä tai toisesta tahtonut onnistua. Samasta syystä itse hävittäjäkin on melkein kokonaan (80%) rosteria. 80-luvulla MiG-31:ssä titaanin määrä oli jo kaksin- ja kevytmetallien (voisin päätellä, että puhutaan korkean lämpötilan silumiineista) kolminkertaistunut. Titaanin metallurgisesti heikko laatu oli suuri ongelma lännessäkin, missä ongelmaa tarkottiin suurempien resurssien voimin ja ironisesti suurin osa USA:ssa käytetystä titaanimalmista oli ymmärtääkseni peräisin Neuvostoliitosta. 70-luvun alussa lännessä saatiin jo aikaan hyvin puhtaita titaanilaatuja mutta idässä oltiin ilmeisesti noin 15 vuotta jälkivaiheessa.