Gyllis1
Respected Leader
No eikö tämä juuri käyty läpi. AMRAAM D on sama asia kuin C-8.Niin, kai se voisi olla.
Aika vahvalla pohjalla taitavat olla korpraalinkin jutut jos ihan perustiedotkin ovat hukassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No eikö tämä juuri käyty läpi. AMRAAM D on sama asia kuin C-8.Niin, kai se voisi olla.
Vuonna 2018 kustannukset (huolto + operointikustannukset) olivat USA:ssa 2018:
F-18A-D 4,5 miljoonaa $/kone
F-18E/F 6,41 miljoonaa $/kone
F-18G 6,55 miljoonaa $/kone
F-35A 8,84 miljoonaa $/kone
Pitää paikkansa: tarjous käsitti 67 konetta, joiden hinta kuitenkin ylitti tarkoituksen varatun budjetin 9,5 miljardia mk. Lisää varoja ei hallitus esittänyt vaan pudottamalla Hornetien määrää 3:lla saatiin hanke mahtumaan suunniteltuihin puitteisiin. Keskellä lamaa tehty oikeistohallituksen päätös herätti laajaa arvostelua, joka varmaan olisi yltynyt ennestään määrärahan ylityksestä.Käsittääkseni DX-hankkeessa tarjous saatiin 67 F-18 - koneesta, mutta Suomi pudotti itse määrää kolmella, ja käytti varat muiden koneiden varustuksen parantamiseen (muistaakseni puhuttiin "suunnistusvarustuksesta")???
Mielenkiintoinen tilasto. Super Hornet ja Growler ovat yllättävän lähellä toisiaan. Mitä lie sitten laskettu mukaan... Super Hornetin Syyriaan pudottamat pommit? Growlerin häirintäsäiliöiden huoltokustannukset? Vai pelkkä runko?
Tuota MiG-29 eliniän käyttökustannusta ihmettelen. Onko se tosiaan 2 x F-16:n arvo, mutta puolet pienemmälle ajalle eli oikeasti siis 4 x F-16 kustannukset? Vai onkohan tuossa vain tehty laskennallinen harjoitus siitä, mitä kustannus olisi, jos konetta pystyisi käyttämään 30 v, vaikka todellisuudessa vain 15vPitää paikkansa: tarjous käsitti 67 konetta, joiden hinta kuitenkin ylitti tarkoituksen varatun budjetin 9,5 miljardia mk. Lisää varoja ei hallitus esittänyt vaan pudottamalla Hornetien määrää 3:lla saatiin hanke mahtumaan suunniteltuihin puitteisiin. Keskellä lamaa tehty oikeistohallituksen päätös herätti laajaa arvostelua, joka varmaan olisi yltynyt ennestään määrärahan ylityksestä.
Alla Valtioneuvoston pöytäkirjan liite, jossa on saadut tarjoukset sekä pieleen mennyt ennustus elinkaarikustannuksista:Katso liite: 50319
Olikohan tuo loppujen lopuksi järkevää, kun tuollaiset suunnisteluvarustukset voisi siirtää MLU:n puolelle hankittavaksi ja samalla olisi saatu kolme konetta enemmän.Käsittääkseni DX-hankkeessa tarjous saatiin 67 F-18 - koneesta, mutta Suomi pudotti itse määrää kolmella, ja käytti varat muiden koneiden varustuksen parantamiseen (muistaakseni puhuttiin "suunnistusvarustuksesta")???
Olikohan tuo loppujen lopuksi järkevää, kun tuollaiset suunnisteluvarustukset voisi siirtää MLU:n puolelle hankittavaksi ja samalla olisi saatu kolme konetta enemmän.
Näissä käyttökuluissa tulee mieleen se, että eikö niitä voisi myös siirtää myös muille momenteille? Eli jos tehdään esim. maalinosoitusta, tiedustelua, jne... maa - ja merivoimille harjoituksissa niin, se otettaisiin jonkunlaisista puolustushaarojen yhteisistä rahoista?
Tuota MiG-29 eliniän käyttökustannusta ihmettelen. Onko se tosiaan 2 x F-16:n arvo, mutta puolet pienemmälle ajalle eli oikeasti siis 4 x F-16 kustannukset? Vai onkohan tuossa vain tehty laskennallinen harjoitus siitä, mitä kustannus olisi, jos konetta pystyisi käyttämään 30 v, vaikka todellisuudessa vain 15v
Eikai se migin airframe tuossa ajassa vielä miksikään mennyt, mutta vankka muistikuva olisi siitä että moottoreiden lentotiima olisi tuossa kohti nollassa ja uusien mottien hommaaminen edessä ja tuo hinta tulisi siitä. Lisäksi noissa tuuppasi olemaan semmosia "Voidaan suorittaa vain venäjällä/ukrainassa" huoltoja paperilla johon ei kukaan tervejärkinen täällä meidän päässä.Tuon laskelman realistisuutta voi kyseenalaistaa aika lailla. Itse veikkaan, että se tehtiin osittain varmistamaan, ettei Mig-29:iä valita missään tapauksessa vaan valinta osuisi länsikoneeseen ja osittain estämään keskustelua hankittavien koneiden määristä.
Kuten @Old Boy tuossa jo sanoikin laskelmahan ei pitänyt paikkaansa ollenkaan. Ja tuon ajan Migit lentävät edelleen mm. Puolassa, Intiassa, Syyriassa, Perussa ja muutamassa muussa maassa, joten puheet 15 vuoden käyttöiästä olivat ihan tuubaa.
Hyvä näin kuitenkin. Onneksi ei valittu Migiä. Mutta nyt ei ole varaa/syytä tehdä samaa virhettä käyttökustannusten suhteen.
Tähän malliin asiasta kerrottu kun haetaan hävittäjän suorituskykyä kaukovaikuttamiseen ja rynnäkointiin sekä maa- ja merivoimien kanssa tilannekuvan luomiseen ja maalittamiseen.Näin tultaneen ainakin meillä menettelemään. Uskoisin, että ainakin tulevan HX:n ISTAR-kykyjen, elektronisen vaikuttamisen ja kaukovaikuttamisen ylläpitokustannuksia ositetaan osaksi yhteisten suorituskykyjen ylläpitoa?
Tuota MiG-29 eliniän käyttökustannusta ihmettelen. Onko se tosiaan 2 x F-16:n arvo, mutta puolet pienemmälle ajalle eli oikeasti siis 4 x F-16 kustannukset? Vai onkohan tuossa vain tehty laskennallinen harjoitus siitä, mitä kustannus olisi, jos konetta pystyisi käyttämään 30 v, vaikka todellisuudessa vain 15v
Yksi motivaatio ison summan näyttämiseksi saattaa olla myös, ettei kukaan poliitikko olisi keksinyt vaatia MiG:in hankkimista. Ehkä haluttiin varmistaa, että missään tapauksessa MiG ei tule valituksiOlen antanut kertoa itselleni, että venäläiskoneiden elinkaarikustannuksissa joudutaan ottamaan huomioon moottoreiden huomattavasti lyhyempi elinkaari, noin puolet rungon elinkaarejsta ja moottorit joudutaan siksi vaihtamaan kaikkiin koneisiin. Väite ei ole oman sivistykseni valossa ainakaan tyystin tuulesta temmattu, läpi suihkulentämisen aikakauden venäläisillä on ollut suuria ongelmia moottoreiden elinkaaren kanssa (toki oli muillakin, mutta Venäjällä ongelmat olivat lähteideni mukaan vakavampia ilmeisesti kuumalujametallurgian ja valmistustekniikan rajoitteista johtuen). Lisäksi vuonna 1991 MIG-29 oli vielä uusi kone johon ei oltu integroitu vielä uusimpia venäläisohjuksia R-73 ja R-77 (MiG-23MLD-kuskit antoivatkin R-73:lla ja kypärätähtäimellä kaartotaistelussa alkusarjan 29:lle isän kädestä harjoituksissa aivan 80-luvun lopulla), joten summaan on voitu sisällyttää kehityskustannuksia.
Tuplien osalta "karsittu varustus" todella täydennettiin myöhemmin, nykyään ei ole eroa.
Tuon laskelman realistisuutta voi kyseenalaistaa aika lailla. Itse veikkaan, että se tehtiin osittain varmistamaan, ettei Mig-29:iä valita missään tapauksessa vaan valinta osuisi länsikoneeseen ja osittain estämään keskustelua hankittavien koneiden määristä.
Kuten @Old Boy tuossa jo sanoikin laskelmahan ei pitänyt paikkaansa ollenkaan. Ja tuon ajan Migit lentävät edelleen mm. Puolassa, Intiassa, Syyriassa, Perussa ja muutamassa muussa maassa, joten puheet 15 vuoden käyttöiästä olivat ihan tuubaa.
And while they might be taking part in the same media event, the tone certainly tells of the battle heating up. Boeing discarded outright the theory of ordinary fighters working as EW-platforms, noting that an AESA radar will only provide X-band jamming, and only during ingress, leaving you unprotected when exiting the target area, while Lockheed Martin explained how the F-35A doesn’t require support from electronic warfare platforms or ISR assets “as opposed to 4th generation fighters”.
Eli bojon matkustajalentokoneiden osia tehtäisiin IP:nä?The major talking points of Boeing were the Growler and their industrial participation package. There won’t be final assembly of aircraft or engines in Finland in case of a Boeing win, but rather production of large aircraft and engine structures.
Rohkea arvaus, mutta tulee sellainen ajatus että onkohan vielä liian aikaista nuolaista 260 osalta.In any case, a Boeing spokesperson confirmed that while they are “pretty happy with that [the AIM-120C-8]”, there obviously are “other things” coming in the near future (read: the AIM-260 JATM).
Olen antanut kertoa itselleni, että venäläiskoneiden elinkaarikustannuksissa joudutaan ottamaan huomioon moottoreiden huomattavasti lyhyempi elinkaari, noin puolet rungon elinkaarejsta ja moottorit joudutaan siksi vaihtamaan kaikkiin koneisiin. Väite ei ole oman sivistykseni valossa ainakaan tyystin tuulesta temmattu, läpi suihkulentämisen aikakauden venäläisillä on ollut suuria ongelmia moottoreiden elinkaaren kanssa (toki oli muillakin, mutta Venäjällä ongelmat olivat lähteideni mukaan vakavampia ilmeisesti kuumalujametallurgian ja valmistustekniikan rajoitteista johtuen). Lisäksi vuonna 1991 MIG-29 oli vielä uusi kone johon ei oltu integroitu vielä uusimpia venäläisohjuksia R-73 ja R-77 (MiG-23MLD-kuskit antoivatkin R-73:lla ja kypärätähtäimellä kaartotaistelussa alkusarjan 29:lle isän kädestä harjoituksissa aivan 80-luvun lopulla), joten summaan on voitu sisällyttää kehityskustannuksia.