Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kyllä toveri. Siinä missä Herra Engines on kiistaton asiantuntija, F-16.netin amerikkalaisvastineet ovat kompromettoituneet vuosien lockmart-aivopesulla ja niiden juttuja ei ole uskomista.

Tanskan hankinnan julkinen raportti ei käy todisteeksi mistään, siellä ilmavoimien henkilökunta on joutunut samanlaisen amerikkalais-manipuloinnin kohteeksi kuin meidän omien ilmavoimien entinen komentaja.
Täytyy kyllä sanoa että mp.netissä on nykyään paremmat keskustelut kuin F-16.netissä. Siellä oli aikoinaan paljon oikeasti asioista perillä olevia, mutta nykyään lähinnä brosyyrejä kuolaavia fanipoikia. Usein mil.foorumeille tuppaa käymään niin, kun sotanörtit huomaavat että jollain palstalla on laadukasta settiä, he floodaavat ne ja ekspertit häipyvät takavasemmalle. Keypublishing-foorumi oli toinen esimerkki tästä. Sinne kirjoitti aikoinaan useampikin ilmailukirjailija, mutta yhteiselo nörttisektorin kanssa ei sujunut.

Tanskan julkisessa vertailussa oli joitain kummallisuuksia joita ei selitetty siinä, eikä kukaan muukaan ole niitä selittänyt muuten kuin kuvailemallasi tavalla. Miksi lienee. Luulisi että niin laadukkaan arvion perusteella olisi kritiikki helppo tyrmätä.
 
Tanskan julkisessa vertailussa oli joitain kummallisuuksia joita ei selitetty siinä, eikä kukaan muukaan ole niitä selittänyt muuten kuin kuvailemallasi tavalla. Miksi lienee. Luulisi että niin laadukkaan arvion perusteella olisi kritiikki helppo tyrmätä.
Varmasti "joitain kummallisuuksia" voi löytää ihan kaikista vertailuista. Niiden varjolla voikin sitten näppärästi antaa palttua koko raportille. Varsinkin jos lopputulokset eivät vastaa omia ennakkoluuloja ja toiveita siitä miten asiat ovat.

Hahaa! Sivun 14 englannin kielisessä käännöksessä on pilkkuvirhe. Hmmm, pyysivät tarjouksen vain kaksipaikkaisista... Selvät todisteet siitä että koko kisa on rigattu alusta asti. Samoin kuin kaikki muutkin kisat jotka F-35 on voittanut. Yllättävän korruptoituneita persläpimaita on skandinavia ja länsi-Eurooppa täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti "joitain kummallisuuksia" voi löytyy ihan kaikista vertailuista. Niiden varjolla voikin sitten näppärästi antaa palttua koko raportille. Varsinkin jos lopputulokset eivät vastaa omia ennakkoluuloja ja toiveita siitä miten asiat ovat.
Kärjistäminen on tekniikka johon turvaudutaan kun asia-argumentit loppuvat, tai niitä ei ollut alun perinkään.
 
Kärjistäminen on tekniikka johon turvaudutaan kun asia-argumentit loppuvat, tai niitä ei ollut alun perinkään.
No, laita argumentteja millä perusteella DCA-suorituskykyvertailu Tanskan raportissa ei pidä paikkaansa niin ruvetaan käymään niitä yhdessä läpi.
 
Yllättävän korruptoituneita persläpimaita on skandivia ja länsi-Eurooppa täynnä.
Deloittelta varmaan saa tilattua auditoinnin, joka juurikin kertoo ettei korruptiota ole. Sellaisen saa VTV:ltäkin.

Nyt lähinnä vaan ajan takaa, että jos deloitte jotain lausuu niin onko se välttämättä koko totuus? Varsinkin kun kyse on niinkin monimutkaisesta asiasta kuin hävittäjä-hankinnasta, johon ei heiltäkään varmasti löydy oikeaa vastausta apteekin hyllyltä. Toki he parhaansa mukaan prosessia jälkikäteen auditoi kun siitä maksetaan.
 
Deloittelta varmaan saa tilattua auditoinnin, joka juurikin kertoo ettei korruptiota ole. Sellaisen saa VTV:ltäkin.

Nyt lähinnä vaan ajan takaa, että jos deloitte jotain lausuu niin onko se välttämättä koko totuus? Varsinkin kun kyse on niinkin monimutkaisesta asiasta kuin hävittäjä-hankinnasta, johon ei heiltäkään varmasti löydy oikeaa vastausta apteekin hyllyltä. Toki he parhaansa mukaan prosessia jälkikäteen auditoi kun siitä maksetaan.
Auditoinnissa auditoidaan aina se, mitä tehtävänannossa on tarkalleen kuvattu. Ammattilainen osaa halutessaan tehdä auditointiraamit, joiden ulkopuolelle jää ns. riittävä määrä merkittäviä tekijöitä siten, ettei auditoinnissa löydy mitään moitittavaa, vaikka prosessi olisi riggattu alusta alkaen kohti haluttua lopputulosta. Sama onnistuu myös kilpailutuksissa ja julkisissa hankinnoissa, jos halutaan. Ammattilaiset osaavat tehdä sen hyvin, ilman pelkoa oikeudellisista tai taloudellisista seurauksista. Huippuammattilaiset osaavat tehdä sen niin, ettei häviävä osapuoli edes tajua koko asiaa.

Teen tällaisten porsaanreikien metsästystä työkseni ja myöskin osaan tehdä tuollaisia auditointitoimeksiantoja, jos tarvis olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin niin sitä mainostetaan.
Jos kaupan olisi Tranche 1 koneita pitäisi paikkaansa. Monitoimihävittäjä se on on nykyään, vaikka alunperin ilmaherruuskoneeksi olisi suunniteltu:
Eurofighter Typhoon is the world’s most advanced swing-role combat aircraft providing simultaneously deployable Air-to-Air and Air-to-Surface capabilities.
 
Deloittelta varmaan saa tilattua auditoinnin, joka juurikin kertoo ettei korruptiota ole. Sellaisen saa VTV:ltäkin.

Nyt lähinnä vaan ajan takaa, että jos deloitte jotain lausuu niin onko se välttämättä koko totuus? Varsinkin kun kyse on niinkin monimutkaisesta asiasta kuin hävittäjä-hankinnasta, johon ei heiltäkään varmasti löydy oikeaa vastausta apteekin hyllyltä. Toki he parhaansa mukaan prosessia jälkikäteen auditoi kun siitä maksetaan.
Jos ehdottomasi pitää paikkaansa, eikä se täysin mahdotonta tietysti ole. Kaikki muutkin julkiset tiedot ovat yhtä epäluotettavia ja spekulaatio on turhaa.
Joudumme siis odottamaan Ilmavoimien tuloksesta ja lopullista päätöstä.
 
Deloitten auditoima vertailuraportti jonka Tanskan ilmavoimien upseerit ovat virkavastuulla tehneet vuonna 2016.

Totta kai joku random vatipää mp.netissä osaa ja tietää paremmin.


Ps. Oletko sinä huomannut että HX:ssä ei ole yhtään ilmaherruushävittäjää mukana?

Ymmärrän tuskasi:). Pahaltahan tilanne näyttää sekä Tanskassa että Norjassa.

Homma kusi jo ennen ensimmäisen koneen tuloa. Esimerkiksi Flyvestation Skrydstruppin muutoskustannukset ovat osoittautuneet huomattavasti korkeammiksi kuin raportissa (The Virkavastuu) kerrottiin (piti olla 650 milj DK, on jo nyt 1,1 Mrd DK). Lisäksi tulee ilmeisesti kustannuksia ääniongelmien hoidosta. The Raportti ei luonnollisestikkaan tiennyt näistä mitään.

Pahempaa on tiedossa. Norjassa ,joka sai ensimmäiset koneensa 2018 on todettu, että esimerkiksi polttoaineen kulutus lentotuntia kohden on 60% korkeampi kuin F-16:lla. Tanskalla samoin kuin Norjalla on siis myös F-16 jota F-35 tulee korvaamaan. (Norjan Valtiontalouden Tarkastusviraston raportti parlamentille vuodelta 2019 liittyen F-35:n ongelmiin salattiin täydellisesti puolustusministeri Bakke-Jensenin päätöksellä. Olisi ollut mielenkiintoinen lukea:))

Kuvittele nyt. Siis 60%!?!? Noin heikolla suorituskyvyllä ja "sileänä" nkun F-16 kantaa ulkoisena lastin??? Mitäköhän se kulutus on, kun koneeseen laitetaan ulkoiset ripustimet että saadaan kunnollinen asekuorma? Riittääkö 100%? Ja miten käy stealthin?? Puhumattakaan suorituskyvystä?? Koko ajan perusteluna on ollut se "sileys". Muutama pommi tai 4 AMRAAM:ia... Eipä Tanska toisaalta ole oikeaan sotaan joutumassa joten ei tuo ylitsepääsemätön ongelma ole.

Kaikki muut kustannukset päälle, niin jos vertailu menee kuten USA:ssa niin ylläpitokustannukset ovat sen +100% verrattuna F-16 koneisiin. Kun F-35:t saavat sitten lisää ikää, kukaan ei pysty edes arvaamaan kustannusten tasoa. Mutta onneksi virkavastuussa olleet ovat jo todennäköisesti eläkkeellä tai LM:n konsulttihommissa siinä vaiheessa:).

Toivotaan, että suomen versiossa on side-kick ominaisuus jota on lupailtu Block 4 päivitykseen ja saataisiin se 6 ohjusta sisäisesti. Ettei tarvitse keksiä ominaisuuksia joita ei ole kuten Tanskan Deloitte/The Virkavastuu- raportissa tehtiin.
 
Kun F-35:t saavat sitten lisää ikää, kukaan ei pysty edes arvaamaan kustannusten tasoa.
Lentotuntihinta kehittyy yleensä sellaisena u-kirjaimen muotoisena käppyränä. Eli käyttö on kalleinta siellä elinkaaren alku ja loppupäässä.

Ja juu, ei minulla mitään tuskaa ole. Otan tässä juuri mökillä aurinkoa, siemailen gt:tä (monkey 47) ja ihmettelen kun ilmavoimien Grob sahaa tuossa yllä edes takaisin.
 
Homma kusi jo ennen ensimmäisen koneen tuloa. Esimerkiksi Flyvestation Skrydstruppin muutoskustannukset ovat osoittautuneet huomattavasti korkeammiksi kuin raportissa (The Virkavastuu) kerrottiin (piti olla 650 milj DK, on jo nyt 1,1 Mrd DK).
Juu, muihin konetyyppeihin päädyttäessä ei lentotukikohtainfralle tarvi tehdä ikinä mitään ja rakennuskustannusten nousu on korruptoituneiden tanskalaisupseerien syytä. Meneeköhän suoraan Lockheed Martinille rahat noistakin?
 
No, laita argumentteja millä perusteella DCA-suorituskykyvertailu Tanskan raportissa ei pidä paikkaansa niin ruvetaan käymään niitä yhdessä läpi.
Koska suorituskykyvertailun perusteita ei avattu (ymmärrettävää kyllä) niin mahdotonta sanoa onko niissä jotain hämärää. Omaan silmään ne NÄYTTIVÄT oikeansuuntaisilta mutta tällehän ei voi mitään painoarvoa laittaa.
Raportin taloudellisuus-osa-alueiden kummallisuudet pistävät tietenkin miettimään onko loppuraporttikaan sitten niin laadukas. Voi olla, tai olla olematta.
 
Viimeksi muokattu:
Äh, taasko joku HX-teemanumero? Voisivat joskus kirjoittaa jostain muustakin kuin siitä pirun HooÄksästä. Jo ysärinä kypsyin Hornet-valinnan jälkeen kun kolme vuotta lehden aiheet oli vain Hornet sitä ja Hornet tätä.
EI ole teemaa, vaan vertailu. Perttula haluaa tehdä sen uusimmilla ja vuosien ajalta keräämillään tiedoilla. Korosti kyllä ihan asiallisesti että hänellä ei ole kaikkia faktoja, eikä kykyä arvioida kuin hankkimiensa tietojen pohjalta. Eräänlaista leikittelyä, mutta tositarkoituksella. Onhan koneista tullut tarjoustenkin perusteella joitain seikkoja esiin julkisesti sekä päivityksiä HX_hankkeen alusta lähtien.

Ihan kiva on lukea näitä, koska ominaisuuksia on arvioitu jopa ihan matemaattisin perustein. Jos pitäydyttäisiin vain virallisten ilmoitusten ja hankejohtajan blogin kirjoituksissa, olisi perin tylsää ja yksipuolista seurata hanketta. Tarkkaan harkitulle spekulaatiolle on paikkansa.
 
EI ole teemaa, vaan vertailu. Perttula haluaa tehdä sen uusimmilla ja vuosien ajalta keräämillään tiedoilla. Korosti kyllä ihan asiallisesti että hänellä ei ole kaikkia faktoja, eikä kykyä arvioida kuin hankkimiensa tietojen pohjalta. Eräänlaista leikittelyä, mutta tositarkoituksella. Onhan koneista tullut tarjoustenkin perusteella joitain seikkoja esiin julkisesti sekä päivityksiä HX_hankkeen alusta lähtien.

Ihan kiva on lukea näitä, koska ominaisuuksia on arvioitu jopa ihan matemaattisin perustein. Jos pitäydyttäisiin vain virallisten ilmoitusten ja hankejohtajan blogin kirjoituksissa, olisi perin tylsää ja yksipuolista seurata hanketta. Tarkkaan harkitulle spekulaatiolle on paikkansa.
Oliko tuossa vertailussa mitään uutta tietoa, jota ei täällä ole vielä kerrottu?
 
Ymmärrän tuskasi:). Pahaltahan tilanne näyttää sekä Tanskassa että Norjassa.

Homma kusi jo ennen ensimmäisen koneen tuloa. Esimerkiksi Flyvestation Skrydstruppin muutoskustannukset ovat osoittautuneet huomattavasti korkeammiksi kuin raportissa (The Virkavastuu) kerrottiin (piti olla 650 milj DK, on jo nyt 1,1 Mrd DK). Lisäksi tulee ilmeisesti kustannuksia ääniongelmien hoidosta. The Raportti ei luonnollisestikkaan tiennyt näistä mitään.

Pahempaa on tiedossa. Norjassa ,joka sai ensimmäiset koneensa 2018 on todettu, että esimerkiksi polttoaineen kulutus lentotuntia kohden on 60% korkeampi kuin F-16:lla. Tanskalla samoin kuin Norjalla on siis myös F-16 jota F-35 tulee korvaamaan. (Norjan Valtiontalouden Tarkastusviraston raportti parlamentille vuodelta 2019 liittyen F-35:n ongelmiin salattiin täydellisesti puolustusministeri Bakke-Jensenin päätöksellä. Olisi ollut mielenkiintoinen lukea:))

Kuvittele nyt. Siis 60%!?!? Noin heikolla suorituskyvyllä ja "sileänä" nkun F-16 kantaa ulkoisena lastin??? Mitäköhän se kulutus on, kun koneeseen laitetaan ulkoiset ripustimet että saadaan kunnollinen asekuorma? Riittääkö 100%? Ja miten käy stealthin?? Puhumattakaan suorituskyvystä?? Koko ajan perusteluna on ollut se "sileys". Muutama pommi tai 4 AMRAAM:ia... Eipä Tanska toisaalta ole oikeaan sotaan joutumassa joten ei tuo ylitsepääsemätön ongelma ole.

Kaikki muut kustannukset päälle, niin jos vertailu menee kuten USA:ssa niin ylläpitokustannukset ovat sen +100% verrattuna F-16 koneisiin. Kun F-35:t saavat sitten lisää ikää, kukaan ei pysty edes arvaamaan kustannusten tasoa. Mutta onneksi virkavastuussa olleet ovat jo todennäköisesti eläkkeellä tai LM:n konsulttihommissa siinä vaiheessa:).

Toivotaan, että suomen versiossa on side-kick ominaisuus jota on lupailtu Block 4 päivitykseen ja saataisiin se 6 ohjusta sisäisesti. Ettei tarvitse keksiä ominaisuuksia joita ei ole kuten Tanskan Deloitte/The Virkavastuu- raportissa tehtiin.
Erikoista on että Tanskan raportissa F-35 arvioitiin paljon muita halvemmaksi sekä hankkia että käyttää. Tämän loisteliaan tuloksen jälkeen hankintaa supistettiin 27 koneeseen.
Noh, pitää toivoa että Nato-maiden ylläpitojärjestelmä on tehoton ja kallis Suomeen verrattuna.
 
Koska suorituskykyvertailun perusteita ei avattu (ymmärrettävää kyllä) niin mahdotonta sanoa onko niissä jotain hämärää. Omaan silmään ne NÄYTTIVÄT oikeansuuntaisilta mutta tällehän ei voi mitään painoarvoa laittaa.
Raportin taloudellisuus-osa-alueiden kummallisuudet pistävät tietenkin miettimään onko loppuraporttikaan sittenkään niin laadukas. Voi olla, tai olla olematta.

Gylliksen viestissä olevan suorituskykyisyys-kaavion tulkinta on kyllä mielenkiintoista! Typhoon on puolustuksellisessa vastailmatoiminnassa lähempänä F-35:ttä, joka on siis paras, kuin Super Hornetia. Miksi näin? Typhoonissa on toki raakaa voimaa toisella tapaa kuin Super Hornetissa, mutta sekö yksinään selittää eron koneiden välillä? Jos taas näin on, niin silloin F-35:n korkea sijoitus jää hämäräksi. Ellei lasketa, että häiveen avulla päästään lähelle ilman vihollisen pakenemista.

Lisäksi Sveitsissä Typhoon ymmärtääkseni arvioitiin Rafalea huonommaksi tässä(kin) suhteessa. Voisiko Rafale siis olla F-35:n veroinen tai jopa parempi puolustuksellisessa vastailmatoiminnassa?

(In b4 "et voi verrata kahden maan evaluaatioita".)
 
Erikoista on että Tanskan raportissa F-35 arvioitiin paljon muita halvemmaksi sekä hankkia että käyttää. Tämän loisteliaan tuloksen jälkeen hankintaa supistettiin 27 koneeseen.
Noh, pitää toivoa että Nato-maiden ylläpitojärjestelmä on tehoton ja kallis Suomeen verrattuna.
Ööö, mitähän raporttia olet katsellut? Siinä arvioitiin 28 F-35:n käytön olevan hieman halvempaa kuin 38 Super Hornetin.
Life-Cycle-Costs.png
 
Back
Top