Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Niin pitää miettiä näin myös että lyökö 40 kpl F-35 ulos 60 kpl Gripen E ja tai 60kpl Typhoon, Rafale, F-18 Super Hornet...siis taistelussa
 
Ei tässä nyt oo mitään kyseenalaista. Se vaan on tosiasia, että muutama vuosi sitten ihan yleisesti pidettiin selvänä, useat pitivät, että koneet maksavat paljon enemmän kuin mitä nyt arvioidaan tai alustavasti tiedetään. Budjettina mainittiin esim. jopa 20 miljardia jos koneita olisi sama määrä joten konemäärän pääteltiin loogisesti vähenevän reipaasti koska tuollaisia rahoja ei löydy. Neljääkymmentä konetta pidettiin ihan kattona ja todennäköisenä määränä noin kahta-, kolmeakymmentä konetta. Julkisesti ääneen sanottu erillisrahoitus-sana oli merkki valtavasta hyväuskoisuudesta ja niin tyhmästä henkilöstä jota kenen tahansa olisi helppo kusettaa. Tällainen oli useiden yleinen sentimentti, palstan henki, fiilis, yleinen mielipide jne.

Ok. Jos näin oli. Sitten täällä oltiin kyllä aika pihalla asioista.
 
Niin pitää miettiä näin myös että lyökö 40 kpl F-35 ulos 60 kpl Gripen E ja tai 60kpl Typhoon, Rafale, F-18 Super Hornet...siis taistelussa
Voi Jeesus, miten tämä voi olla näin vaikeaa... Ei tarvi miettiä koska ei ole minkäänlaista näyttöä siitä, että neljänkymmenen F-35:n hinnalla voisi hankkia kuuttakymmentä Gripeniä saati muutakaan luettelemaasi konetta.

F-35 -fanien(kaan) ei kannattaisi masentua toimittajien tai toimitushyypiöiden kirjoitteluista. Se on vain sellaista, elämä jatkuu.
Hyvä neuvo, ja teidän Gripen-fanien juttuihin pitäisi asennoitua samalla tavalla ja nähdä se viihteellinen puoli:
Jatkakaa vaan ihmeessä F-35:n hinnasta ja suorityskyvystä spekulointia. Muun muassa mustiksen ja sinun syvällä rintaäänellä esittämät liikehtimiskykyanalyysit, ja jokuvaan, ravenin ja muiden talous-spesialistien hinta-arviot vuoden parin takaa ovat hyvää viihdykettä.
 
Ok. Jos näin oli. Sitten täällä oltiin kyllä aika pihalla asioista.

Vielä sellainen kommentti, että tunnistan tuosta yhden kohdan. Olen myös puhunut erillisrahoituksesta ja moni palstalla on ollut sitä mieltä, ettei erillisrahoitusta tule.

En ole kuitenkaan tulkinnut, että se olisi palstan yleinen mielipide. Vaan, äänessä ovat olleet vain ne, jotka ovat olleet sitä mieltä. En ole kokenut, että minua olisi pidetty typeränä.

Eikä sillä ole minulle sinänsä mitään väliä että tuleeko erillisrahoitus vai ei. Eihän sitä edes vielä tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tässä nyt mitään selvää mistään vielä edes ole. Jos nyt kuitenkin viittii lukea muutaman vuoden vanhoja viestejä näistä lentokoneketjuista niin näkee mitä yritän sanoa. Ja löyty sieltä munkin pieleen menneitä arveluita.
 
...

Hyvä neuvo, ja teidän Gripen-fanien juttuihin pitäisi asennoitua samalla tavalla ja nähdä se viihteellinen puoli:
Jatkakaa vaan ihmeessä F-35:n hinnasta ja suorityskyvystä spekulointia. Muun muassa mustiksen ja sinun syvällä rintaäänellä esittämät liikehtimiskykyanalyysit, ja jokuvaan, ravenin ja muiden talous-spesialistien hinta-arviot vuoden parin takaa ovat hyvää viihdykettä.

Hmm. No, ihan kuinka vain. Minulla on kotona tällainen "hankkijan" lippis:
IMG_2298.JPG
Hieno, eikös vain?
Nojatuoli-ilmamarsalkkana voin ottaa "asiantuntevasti" kantaa vaikka mihin koneiden ominaisuuteen. Mutta pääasia on se, että on kiva että on hauskaa kun on mukavaa!

Tuosta F-35 -kirjoittelusta ja pahasta mielestä tuli muistikuva:
Muutkin koneet ovat saaneet aikojen saatossa sanan säilästä siipeensä kuka mistäkin syystä. Ja herkkää on ollut. Parhaiten julkisesti dokumentoituja ja sinäputkessa levitettyjä ovat mielestäni olleet Gripenien törmäykset planeetan pinnan kanssa.
Jännitän itse puolittain samaa tuon E:n kohdalla. Ee voe mittään. :D

P.S. Pikkupojalla oli Gripen lippis, mutta ketale on hukannut sen jonnekin. Ostin sen tuliaiseksi 2013 Linköpingin ilmailumuseosta, joka on ihan vierailemisen arvoinen paikka svedulandiassa.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.talouselama.fi/uutiset/b...evat-haivekoneiden-sopivuutta-suomeen-6656413

"Kaivopuiston lentonäytöksessä perjantaina vierailevien lentokonetehtaiden BAE Systemsin ja Saabin edustajat kyseenalaistivat Lockheed Martinin F-35 hävittäjän sopivuutta Suomelle Helsingissä pidetyissä tiedotustilaisuuksissa."

Normaalia kilpailua ja markkinointia. Omituista olisi, jos eivät kehuisi omaa tuotettaan. F-35 on kuitenkin enakko-odotuksissa ja lööppikirjoittelussa ollut arkkivastustaja kumpaisellekin kilpakumppanille. Sopivuus päätetään kuitenkin Ilmavoimissa.
 
Hmm. No, ihan kuinka vain. Minulla on kotona tällainen "hankkijan" lippis:
Katso liite: 15009
Hieno, eikös vain?
Nojatuoli-ilmamarsalkkana voin ottaa "asiantuntevasti" kantaa vaikka mihin koneiden ominaisuuteen. Mutta pääasia on se, että on kiva että on hauskaa kun on mukavaa!

Tuosta F-35 -kirjoittelusta ja pahasta mielestä tuli muistikuva:
Muutkin koneet ovat saaneet aikojen saatossa sanan säilästä siipeensä kuka mistäkin syystä. Ja herkkää on ollut. Parhaiten julkisesti dokumentoituja ja sinäputkesa levitettyjä ovat mielestäni olleet Gripenien törmäykset planeetan pinnan kanssa.
Jännitän itse puolittain samaa tuon E:n kohdalla. Ee voe mittään. :D

P.S. Pikkupojalla oli Gripen lippis, mutta ketale on hukannut sen jonnekin. Ostin sen tuliaiseksi 2013 Linköpingin ilmailumuseosta, joka on ihan vierailemisen arvoinen paikka svedulandiassa.
Gripen-fanille lajinomainen viesti, muita lyödään fanileimasimella surutta mutta itselle se lääke ei maistukaan. Tulkaa nyt kaapista ja lopettakaa se neutraalin sivustaseuraajan esitys, ei noihin ole vuosiin kukaan uskonut.
 
Normaalia kilpailua ja markkinointia. Omituista olisi, jos eivät kehuisi omaa tuotettaan.
Oman tuotteen kehumisessa ei mitään erikoista olekaan, mutta kilpailijan dissaus on oman kokemuksen ja näkemyksen mukaan hieman kyseenalainen myyntitaktiikka.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vielä sellainen kommentti, että tunnistan tuosta yhden kohdan. Olen myös puhunut erillisrahoituksesta ja moni palstalla on ollut sitä mieltä, ettei erillisrahoitusta tule.

En ole kuitenkaan tulkinnut, että se olisi palstan yleinen mielipide. Vaan, äänessä ovat olleet vain ne, jotka ovat olleet sitä mieltä. En ole kokenut, että minua olisi pidetty typeränä.

Eikä sillä ole minulle sinänsä mitään väliä että tuleeko erillisrahoitus vai ei. Eihän sitä edes vielä tiedä.
No jos puolustusbudjetti on mitä se on, niin ei PV:n rahoituksella koneita makseta edes 10 vuoden aikana jollei jostakin muusta leikata rajusti. Kyllä se rahoitus tulee jolleivat vasurit + vihreät pääse ylivaltaan.
Koneet tarvitaan joka tapauksessa Venäjän pelko on viisauden alku.
 
Voi Jeesus, miten tämä voi olla näin vaikeaa... Ei tarvi miettiä koska ei ole minkäänlaista näyttöä siitä, että neljänkymmenen F-35:n hinnalla voisi hankkia kuuttakymmentä Gripeniä saati muutakaan luettelemaasi konetta.
Mistä sää sen tiedät? eli JOS saisi niin mitä te ottasitte A, 40 kpl F-35 tai B 60 kpl Gripen E , ja tässä kysymys: Voittaako 40 kpl F-35 , 60:entä Jas Gripen ilmasodassa??
 
Mistä sää sen tiedät? eli JOS saisi niin mitä te ottasitte A, 40 kpl F-35 tai B 60 kpl Gripen E , ja tässä kysymys: Voittaako 40 kpl F-35 , 60:entä Jas Gripen ilmasodassa??
Johan laitoin niitä toteutuneita kauppoja eilisiltana.
Jos pakko valita noista niin 40 kolmeviitosta. Kolmesta homppelista ei ole vastusta kahdelle teksasin karjulle. 20 vs 60 VOISI sitten jo kallistua sveduille.

Mutta kuten sanottua, typerää spekuloida tuollaisilla luvuilla koska hintaerot eivät ole noin isoja.
 
Mistä sää sen tiedät? eli JOS saisi niin mitä te ottasitte A, 40 kpl F-35 tai B 60 kpl Gripen E , ja tässä kysymys: Voittaako 40 kpl F-35 , 60:entä Jas Gripen ilmasodassa??
Jos ja jos ja jos ja jos. Ei tämä ole mikään jossitteluturnaus.
Kyllä, kyllä voittais, tai sitten ei. Riippuu TÄYSIN tilanteesta ja skenaariosta.
 
Onko sulla joku lasipallo/kuula että näät ne hinnat tulevaisuudessa?
Itsehän sinä saatana koko ajan jankutat että kolmevitonen maksaa meille kolmanneksen enemmän kuin muut koneet vaikka mikään toteutunut hankinta ei todista sen puolesta, joten sinulla se kristallipallo taitaa olla.

Voisi olla korkea aika lähteä uudelle huilille...
 
Itsehän sinä saatana koko ajan jankutat että kolmevitonen maksaa meille kolmanneksen enemmän kuin muut koneet vaikka mikään toteutunut hankinta ei todista sen puolesta, joten sinulla se kristallipallo taitaa olla.

Voisi olla korkea aika lähteä uudelle huilille...

Mitä jankutan !?, laitta silmälasit päälle....ylhällä olette spekuloitu 40-50 kpl F-35 ja kyllä mä luulen että saa enemmän Gripenia sillä hinnalla

Joo lähemme molemmat huiluille :p
 
Paljonkos nuo vaatimukset täällä kokoamisesta nostavat hintoja? Brasilialaiset taisivat maksaa tuplasti per Gripen E koska kokoavat niitä itse.
 
Back
Top