Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jaha minä arvan ja sää tiedät
Jep, jotensakin noin.

Voimme arvioida toteutuneiden kauppojen perusteella että F-35 tullee maksamaan vuonna 2021 FMS-maalle 90-100 miljoonaa $. Jotta Gripeniä voisi ostaa esittämässäsi suhteessa 40/60, Gripen E:n hinta olisi luokkaa 60-66 miljoonaa kappaleelta. Voimme melko varmaksi sanoa sekä Brasilian että Sveitsin perusteella että hyvin epätodennäköistä.

Laita nyt oman väitteeksi tueksi jotain muuta kuin kulla minä luulla.
 
Paljonkos nuo vaatimukset täällä kokoamisesta nostavat hintoja? Brasilialaiset taisivat maksaa tuplasti per Gripen E koska kokoavat niitä itse.
Sveitsin sovittu kauppa (joka meni kansanäänestyksellä nurin) oli 3.4 miljardia 22 koneesta... Brasseille 5.4 36 koneesta. Ei tue tuplaantumista.
Toki nuo kaksi eivät ole varmaankaan vertailukelpoisia joten vaikea sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.talouselama.fi/uutiset/b...evat-haivekoneiden-sopivuutta-suomeen-6656413

"Kaivopuiston lentonäytöksessä perjantaina vierailevien lentokonetehtaiden BAE Systemsin ja Saabin edustajat kyseenalaistivat Lockheed Martinin F-35 hävittäjän sopivuutta Suomelle Helsingissä pidetyissä tiedotustilaisuuksissa."

Normaalia kilpailua ja markkinointia. Omituista olisi, jos eivät kehuisi omaa tuotettaan. F-35 on kuitenkin enakko-odotuksissa ja lööppikirjoittelussa ollut arkkivastustaja kumpaisellekin kilpakumppanille. Sopivuus päätetään kuitenkin Ilmavoimissa.

Oman tuotteen kehumisessa ei mitään erikoista olekaan, mutta kilpailijan dissaus on oman kokemuksen ja näkemyksen mukaan hieman kyseenalainen myyntitaktiikka.

Tässä puhutaan niin isoista rahoista että tuo kilpailijan disauttelu on hyvinkin suosittua...jopa omien rajojen sisällä. Talouselämässä oli 14.4. juttu näistä jossa Lockheed Martinin edustaja puhui hyvin vähättelevästi Super Hornetista. Boeingin testipilotti taas antoi ymmärtää hyvin suoraan, että F-35:n häiveominaisuudet ovat markkinointihuijaus. En ollut uskoa silmiäni.

Juttu on tämä, mutta valitettavasti noita kommentteja ei ole tarjolla enkä muista tarkkoja sanamuotoja.
http://www.talouselama.fi/uutiset/myytavana-monitoimihavittajia-amerikasta-6641492

Johtopäätös: RAHA EI HAISE.
 
Tässä vähän ainakin aihetta sivuten:
http://www.talouselama.fi/uutiset/s...et-ehka-tiennyt-monitoimihavittajista-6641610

talouselämä kirjoitti:
Puhe viidennen sukupolven hävittäjistä on Boeingin asiantuntijoiden mukaan Lockheed Martinin myyntikikka, jolla se pyrkii erottumaan kilpailijoistaan. Maailmalla viides sukupolvi tarkoittaa yleensä kehittynyttä elektroniikkaa ja monipuolista toimintakykyä, jossa pieni tutkaprofiili eli ns. häiveominaisuus on vain yksi osatekijä. Super Hornetia valmistava Boeing ei puhu viidennestä sukupolvesta lainkaan, vaan ”21. vuosisadan suorituskyvystä”.

Heh. Raakaa peliä tähtilippumiesten välillä.
 
Tässä puhutaan niin isoista rahoista että tuo kilpailijan disauttelu on hyvinkin suosittua...jopa omien rajojen sisällä. Talouselämässä oli 14.4. juttu näistä jossa Lockheed Martinin edustaja puhui hyvin vähättelevästi Super Hornetista. Boeingin testipilotti taas antoi ymmärtää hyvin suoraan, että F-35:n häiveominaisuudet ovat markkinointihuijaus. En ollut uskoa silmiäni.

Juttu on tämä, mutta valitettavasti noita kommentteja ei ole tarjolla enkä muista tarkkoja sanamuotoja.
http://www.talouselama.fi/uutiset/myytavana-monitoimihavittajia-amerikasta-6641492

Johtopäätös: RAHA EI HAISE.
Jep, yleistä on mutta ei oikein sovi kotimaiseen kaupankäyntikulttuuriin ja aiheuttaa myyjää kohtaan negatiivisia reaktioita ainakin meikäläiselle. Pätee myös hävittäjiin on esittäjänä sitten Lämäri, Saab tai Boing!.

Tässä vähän ainakin aihetta sivuten:
http://www.talouselama.fi/uutiset/s...et-ehka-tiennyt-monitoimihavittajista-6641610



Heh. Raakaa peliä tähtilippumiesten välillä.
Jep, just näin... Jos koitat myydä kuluttaja-Gyllis1:lle jotain noin, rupeaa mietityttämään onko tuote yhtä paska kuin myyntipuhe.
 
Jep, yleistä on mutta ei oikein sovi kotimaiseen kaupankäyntikulttuuriin ja aiheuttaa myyjää kohtaan negatiivisia reaktioita ainakin meikäläiselle. Pätee myös hävittäjiin on esittäjänä sitten Lämäri, Saab tai Boing!.

Joo, en minäkään ymmärrä tuollaista markkinointia. Mutta tuntuu että kiima suomalaisen veronmaksajan 6-10 miljardin piikkiä kohtaan on niin suuri että ne hyvät tavat tahtovat unohtua noilla kuolemanlintujen maakareilla tuon tuostakin.
 
Jep, jotensakin noin.

Voimme arvioida toteutuneiden kauppojen perusteella että F-35 tullee maksamaan vuonna 2021 FMS-maalle 90-100 miljoonaa $. Jotta Gripeniä voisi ostaa esittämässäsi suhteessa 40/60, Gripen E:n hinta olisi luokkaa 60-66 miljoonaa kappaleelta. Voimme melko varmaksi sanoa sekä Brasilian että Sveitsin perusteella että hyvin epätodennäköistä.

Laita nyt oman väitteeksi tueksi jotain muuta kuin kulla minä luulla.
En keskustelle sun kanssa enään tästä koska sää et kuiteskaan ymmärrä mitään.

EDit: OK, niin sillä hinnalla niin saadaan 40 F-35 tai 60 Gripeniä? olenko oikeassa?
 
Viimeksi muokattu:
Sveitsin sovittu kauppa (joka meni kansanäänestyksellä nurin) oli 3.4 miljardia 22 koneesta... Brasseille 5.4 36 koneesta. Ei tue tuplaantumista.
Toki nuo kaksi eivät ole varmaankaan vertailukelpoisia joten vaikea sanoa.
Itse uskon jos Suomi ostaa Gripenin niin ne saa varmasti paremman hinnan, kaverihinnan.
 
Itse uskon jos Suomi ostaa Gripenin niin ne saa varmasti paremman hinnan, kaverihinnan.
Jaa no olisit heti sanonut, kaverihinta muuttaa tilanteen totaalisesti. Tosihyväkaverihinta olisi tosin vielä parempi, voitaisiin ostaa 120!! Olisikohan se mahdollista?
 
Kaverihinta onkin kiinnostava juttu. Saabilla on valtavat paineet saada näyttöjä ja kauppoja kun tähän mennessä menestyksiä oikeastaan ei olla nähty. Jos kauppa saataisiin tänne, sillä olisi Gripen-ohjelmalle hurjan iso merkitys. Saab saattaa tosiaan tarjota koneita käytännössä nettohintaan koska eihän sillä ole muuta kilpailuetua kun kone on teknisesti F-35 verrattuna alkeellisempi. Ja välttämättä sekään ei ole kilpailukykyinen hinta. Jos Gripen hinnoitellaan tuolla linjalla millä sitä tarjottu Sveitsiin ja Brasseihin en usko että sillä olisi jakoa. Saab saattaa tarjota konetta tosiaan halvemmalla kuin muualle, vähän pakko jos meinaa että niitä ylioäätään ikinä tehdään jollekin toiselle kuin brasseille ja itselle. Eikä sen hankkimisessa muuten mitään järkeä olisikasn. Jos hinta on karkeasti sama niin jonkin verran alemmaksi oletettu käyttökustannus on aika laiha syömähammas.
 
Oman tuotteen kehumisessa ei mitään erikoista olekaan, mutta kilpailijan dissaus on oman kokemuksen ja näkemyksen mukaan hieman kyseenalainen myyntitaktiikka.

Tässä puhutaan niin isoista rahoista että tuo kilpailijan disauttelu on hyvinkin suosittua...jopa omien rajojen sisällä. Talouselämässä oli 14.4. juttu näistä jossa Lockheed Martinin edustaja puhui hyvin vähättelevästi Super Hornetista. Boeingin testipilotti taas antoi ymmärtää hyvin suoraan, että F-35:n häiveominaisuudet ovat markkinointihuijaus. En ollut uskoa silmiäni.

Juttu on tämä, mutta valitettavasti noita kommentteja ei ole tarjolla enkä muista tarkkoja sanamuotoja.
http://www.talouselama.fi/uutiset/myytavana-monitoimihavittajia-amerikasta-6641492

Johtopäätös: RAHA EI HAISE.

Jep, yleistä on mutta ei oikein sovi kotimaiseen kaupankäyntikulttuuriin ja aiheuttaa myyjää kohtaan negatiivisia reaktioita ainakin meikäläiselle. Pätee myös hävittäjiin on esittäjänä sitten Lämäri, Saab tai Boing!.

Jep, just näin... Jos koitat myydä kuluttaja-Gyllis1:lle jotain noin, rupeaa mietityttämään onko tuote yhtä paska kuin myyntipuhe.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Osa dissaa suoraan, osa antaa ymmärtää rivien välistä asioita. Suuren maailman meiningissä kaupanteko on raakaa ja raadollista. No, pääasia on, että ei olla höplästä vedettäviä. Siksi hankintaa suunnittelevat ja arvioivat tahot eivät ole meillä kontaktissa lobbareihin ja markkinahelppoheikkeihin.

Kaverihinta onkin kiinnostava juttu. Saabilla on valtavat paineet saada näyttöjä ja kauppoja kun tähän mennessä menestyksiä oikeastaan ei olla nähty. Jos kauppa saataisiin tänne, sillä olisi Gripen-ohjelmalle hurjan iso merkitys. Saab saattaa tosiaan tarjota koneita käytännössä nettohintaan koska eihän sillä ole muuta kilpailuetua kun kone on teknisesti F-35 verrattuna alkeellisempi. Ja välttämättä sekään ei ole kilpailukykyinen hinta. Jos Gripen hinnoitellaan tuolla linjalla millä sitä tarjottu Sveitsiin ja Brasseihin en usko että sillä olisi jakoa. Saab saattaa tarjota konetta tosiaan halvemmalla kuin muualle, vähän pakko jos meinaa että niitä ylioäätään ikinä tehdään jollekin toiselle kuin brasseille ja itselle. Eikä sen hankkimisessa muuten mitään järkeä olisikasn. Jos hinta on karkeasti sama niin jonkin verran alemmaksi oletettu käyttökustannus on aika laiha syömähammas.

Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä näkökulma. Tuo voi olla svedujen valitsema lähestymistapa tai sitten ei. Mutta hinnoittelun suhteen kilpailukykyä on haettava jollakin tuon tyyppisellä konstilla jos aikovat lyödä kuvakortin pöytään. Paineet ovat eittämättä kovat.

Kilpailun kiristyminen on ollut selvästi aistittavissa. On mielenkiintoista seurata, millaisia lopulliset houkuttimet ja tarjoukset ovat silloin kun paperit lyödään tiskiin.
---
Seuratkaapa uutisointia Kaivarin ilmailunäytöksestä. Median kommentit eri kanavilla jne. MTV:n uutisissa ihailtiin selvästi Typhoonin muskeleita...
 
http://www.talouselama.fi/uutiset/b...evat-haivekoneiden-sopivuutta-suomeen-6656413

"Kaivopuiston lentonäytöksessä perjantaina vierailevien lentokonetehtaiden BAE Systemsin ja Saabin edustajat kyseenalaistivat Lockheed Martinin F-35 hävittäjän sopivuutta Suomelle Helsingissä pidetyissä tiedotustilaisuuksissa."

Tänään saatiin nauttia hienosta lentonäytöksestä tämän ansiosta.

Eurofighter-yhtymään kuuluvan BAE Systems -konsernin kaupallinen johtaja Alan Garwood, sanoi, että Suomen suunnittelema 64:n hävittäjän hankinta on juuri nyt maailman suurin yksittäinen kesken oleva hävittäjäkauppa, ja Eurofighter-yhtymä ottaa kaupan erittäin vakavasti.
 
Intia on käsittääkseni suurin käynnissä oleva (kesto keskenräinen) hävittäjäkauppa, tosin se on nyt enää kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.
 
Intia on käsittääkseni suurin käynnissä oleva (kesto keskenräinen) hävittäjäkauppa, tosin se on nyt enää kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.

Kauanko muuten veikkaatte Intian kaupan olevan vielä käynnissä? Ja kauanko se on sitä muuten jo ollut?

Odotellessa on ehtinyt napostella yhden sun toisenkin puppadumin ja nan-leivän.
 
Kaverihinta onkin kiinnostava juttu. Saabilla on valtavat paineet saada näyttöjä ja kauppoja kun tähän mennessä menestyksiä oikeastaan ei olla nähty. Jos kauppa saataisiin tänne, sillä olisi Gripen-ohjelmalle hurjan iso merkitys. Saab saattaa tosiaan tarjota koneita käytännössä nettohintaan koska eihän sillä ole muuta kilpailuetua kun kone on teknisesti F-35 verrattuna alkeellisempi. Ja välttämättä sekään ei ole kilpailukykyinen hinta. Jos Gripen hinnoitellaan tuolla linjalla millä sitä tarjottu Sveitsiin ja Brasseihin en usko että sillä olisi jakoa. Saab saattaa tarjota konetta tosiaan halvemmalla kuin muualle, vähän pakko jos meinaa että niitä ylioäätään ikinä tehdään jollekin toiselle kuin brasseille ja itselle. Eikä sen hankkimisessa muuten mitään järkeä olisikasn. Jos hinta on karkeasti sama niin jonkin verran alemmaksi oletettu käyttökustannus on aika laiha syömähammas.

Olisihan Suomi-kauppa Saabille sulka hattuun. Venäjän rajalla ilman kovia liittolaisia oleva tiukassa taloustilanteessa rämpivä maa päättäisi luottaa ainoana hävittäjäkoneenaan Gripeniin. Mutta jos Suomi olisi saanut koneet nettohintaan tai jopa hieman halvemmalla, pitäisi tarkat detaljit siitä salata tarkkaan tai tämä sulka hatussa näyttäisi jotenkin keinotekoiselta.

Spekulointi on ilomme.
 
Kaverihinta onkin kiinnostava juttu. Saabilla on valtavat paineet saada näyttöjä ja kauppoja kun tähän mennessä menestyksiä oikeastaan ei olla nähty. Jos kauppa saataisiin tänne, sillä olisi Gripen-ohjelmalle hurjan iso merkitys. Saab saattaa tosiaan tarjota koneita käytännössä nettohintaan koska eihän sillä ole muuta kilpailuetua kun kone on teknisesti F-35 verrattuna alkeellisempi. Ja välttämättä sekään ei ole kilpailukykyinen hinta. Jos Gripen hinnoitellaan tuolla linjalla millä sitä tarjottu Sveitsiin ja Brasseihin en usko että sillä olisi jakoa. Saab saattaa tarjota konetta tosiaan halvemmalla kuin muualle, vähän pakko jos meinaa että niitä ylioäätään ikinä tehdään jollekin toiselle kuin brasseille ja itselle. Eikä sen hankkimisessa muuten mitään järkeä olisikasn. Jos hinta on karkeasti sama niin jonkin verran alemmaksi oletettu käyttökustannus on aika laiha syömähammas.
Yksi tekijä joka varmasti nostanee F-35:n ylläpitokuluja on häivepinnoitteen ja rakenteen korjaukset sekä huolto. Muissa ei käytetä samanlaista tekniikkaa joten lievät vauriot eivät vaikuta koneiden tutkanäkyvyyteen niin dramaattisesti, näin ainakin otaksuisin.

On muuten melkoinen ero Brasilialla ja Suomella tuossa hävittäjähankintaprosessissa. Brassit tekivät kymmenien koneiden kaupat ennen kuin koko konetyyppi oli edes lentänyt virallisesti! Suomi tuskin koskaan rupeaisi moiseen uhkapeliin. Täällä halutaan tietää ja kokeilla itse tarkkaan mitä ostetaan ja se on hyvä.

Heikentääkö se Saabin kilpailukykyä että Gripen E:n puikkoihin suomalaiset pääsevät vasta 2020 kun taas kilpailijoita voi seurata usean vuoden ajan koelentovaiheesta aktiiviseen laivuekäyttöön? Luulen että tämä ei ole ihan merkityksetön asia jos suomi tekee päätöksen ajallaan 2021. Mahdollinen viivästys saattaisi viedä kokeilun mahdollisuuden tyystin tai sitten Gripen osallistuisi kokeisiin ehkä raakileversiolla.
 
Jos ja jos ja jos ja jos. Ei tämä ole mikään jossitteluturnaus.
Kyllä, kyllä voittais, tai sitten ei. Riippuu TÄYSIN tilanteesta ja skenaariosta.

Mutta JASsitteluturnaus hyvinkin! :)
 
Back
Top