Heillä voi olla näyttävämpi show mutta muuten täytyy olla eri mieltä.
Suomen lentäjät eivät taidollisesti varmasti häviä kellekään maailmassa, Midnight Hawkit ovat lennonopettajia Lentosotakoulusta. Suomen Hawkit ovat kaikki modernisoituja mutta Red Arrows lentää karvalakki mallilla joka tosin on heille yksi sulka hattuun.
Hieman paradoksaalisesti, lennonopettajat eivät Suomessa ole niin kokeneita kuin voisi ajatella. Lentokoulutusjärjestelmää on tiivistetysti läpikäyty
mm. tässä PDF:ssä.
Noin viiden vuoden
kuluttua Hornet-lentokoulutuksen
aloittamisesta osa ohjaajista koulutetaan HN-lennonopettajiksi, minkä jälkeen he toimivat näissä tehtävissä kaksi vuotta.
Vertailun vuoksi Red Arrowsiin ei edes voi pyrkiä, jos alla ei ole vähintään 1500 lentotuntia. Ja kun jokaista ryhmästä vapautuvaa yksittäistä paikkaa on hakemassa yli 10 ohjaajaa, niin sisäänpääsyyn tarvittaneen käytännössä selkeästi enemmän kuin minimit, ellei ole jokin luonnonlahjakkuus. (Nämä tiedot Wikistä.)
Konekalustosta olin hieman väärässä, oletin Red Arrowsien lentävän T2:lla. Mutta ovat ne niiden T1:t siinä mielessä paremmat, että konetta on muokattu esityskäyttöön virittämällä moottoria ja mahdollistamalla väriaineen ruiskutus moottorin kautta. Suomalaiset joutuvat tyytymään standardi-koneisiin ja savusäiliöihin.
Lentäjien taitotasosta tyydyn toteamaan, että länsimaiden välillä erot ovat yleisesti ottaen kohtalaisen pieniä. Jossakin maassa ollaan hieman parempia asiassa X ja toisessa hieman parempia asiassa Y. Vaikea nähdä, että suomalaiset olisivat maailman parhaita yleisesti. Jossakin spesifissä asiassa se on mahdollista (esim. kaartotaistelu), mutta veikkaan vaikkapa juurikin brittien antavan yleisesti ottaen erittäin tasokkaan ja paremmankin vastuksen. Monella brittilentäjällä on vielä ihan oikeaa taistelukokemustakin, mitä ei suomalaisista kollegoista voi sanoa.
Isoissa maissa on lisäksi yleisesti ottaen parempi rekrytointipotentiaali, kun väestöä on enemmän konemäärään nähden. (Ajattele esim. Hollannin 37 kpl F-35 ja 17 miljoonaa asukasta versus Suomen 62 kpl F/A-18 ja 5 miljoona asukasta.) Isompi väestöpohjakaan ei aina auta, jos halukkaita ei ole riittävästi, mutta esim. Britanniassa halukkaita pilotiksi on
kuulemma 450 per yksi "pilot slot". Siinä voidaan kuoria kermojen kermat.
Vertailun vuoksi Suomessa lentoreserviupseerikurssille hakee vuosittain n. 600-1000 halukasta. Lentoreserviupseerikurssille valitaan näistä 35-40 parasta. Näistä edelleen Hornet-koulutusputkeen päätynee lopulta kymmenkunta (
ilmavoimien mukaan kadettikurssin ohjaajaopintosuunnille otetaan sisään vuosittain 10-18 henkilöä (ml. maavoimien ja rajan kopterit)). Eli n. 1 kuudestakymmenestä-sadasta halukkaasta pääsee Suomessa hävittäjän puikkoihin, mutta monessa maassa seula on vielä paljon tiukempi ja ilmavoimilla on enemmän valikoimisen varaa.