Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1516_fi.htmMitä arvelette tämän HX/Laivue-kirjauksen tarkoittavan vai onko vain liturgiaa?
"Valiokunta pitää tärkeänä, että puolustushallinto selvittää mahdollisuudet kansainväliseen materiaaliyhteistyöhön näissä hankinnoissa, jolloin hankintakustannuksia voidaan saada pienennettyä. "
Sitten on myös hiukan pelottavaa puhetta suhteuttamisesta kehykseen.
Valtiovarainvaliokunta: Etenkin HX-hankkeen osalta rahoitusmahdollisuudet joudutaan vuosikymmenen lopulla suhteuttamaan muihin valtion rahoitustarpeisiin.
Puolustusvaliokunta pitää tätä näkemystä perusteltuna ja toteaa, että erilaisten rahoitusmallien ja niiden yhdistelmien huolellista arviointia tulee jatkaa.
Huolimatta korkean tason teknologiasta ja osaamisesta Suomen oma puolustusteollinen kapasiteetti on rajallinen ja monet keskeiset asejärjestelmät joudutaan ostamaan ulkomailta. Valiokunta korostaa, että Suomella täytyy itsellään olla tarvittava teollinen ja teknologinen osaaminen kriittisten järjestelmien ylläpitämiseksi, jotta niiden itsenäinen käyttö voidaan taata kaikissa olosuhteissa. Sotilaallisen huoltovarmuuden näkökulmasta Suomen puolustusvoimilla täytyy olla ilmavoimien monitoimihävittäjien ja merivoimien korvettien osalta vaurionkorjaus- ja kaluston ylläpitokyky kotimaassa järjestelmien koko elinkaaren ajan. Pääosin tämä osaaminen on kotimaisessa puolustusteollisuudessa.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että HX- ja Laivue-hankinnassa voidaan ja pitää asettaa teollisen yhteistyön vaade. Tämä on myös puolustushallinnon lähtökohta hankkeita valmisteltaessa. Teollisen yhteistyön vaatimus tarkoittaa käytännössä sitä, että Suomelle ostetaan hankinnan yhteydessä kaluston käyttämiseen tarvittava kriittinen teknologia, käyttöoikeudet ja osaaminen koko elinkaaren ajalle. Valiokunta toteaa, että teollisen yhteistyön vaikutukset kansantalouteen ja työllisyyteen ovat kiistattomat, vaikka teollisen yhteistyön perusteena saa nykyisessä EU-direktiiviin perustuvassa sääntely-ympäristössä olla ainoastaan puolustuksen toiminnan turvaaminen.
Valiokunta toteaa, että puolustusministeriön tulee jatkaa suomalaisen puolustusvälineteollisuuden pitämistä mukana sekä hävittäjä- että laivahankkeen valmistelussa, jotta huoltomalli olisi puolustusvoimien ja suomalaisen puolustusteollisuuden näkökulmasta mahdollisimman kustannustehokas ja toimiva niin rauhan aikana kuin kriisiolosuhteissakin. Valiokunta huomauttaa, että teollisella yhteistyöllä voidaan merkittävästi alentaa hankinnan jälkeisiä huolto- ja ylläpitokustannuksia. Esimerkiksi Hornet- ja Hawk-kaluston osalta elinkaarikustannusten arvioidaan alentuneen noin 1,7 miljardia euroa kotimaisen ylläpidon takia.
Jos Kok lupaisi että 64 konetta tulee ja se on kynnyskysymys hallitukseen menossa 2019 vaalien jälkeen, voisin äänestää vaikka siellä olisi Urpo vallassa ja pitäisi 45 minuutin monologin eurooppalaisista arvoista ja arvopohjasta.
Uskotko muitakin puolueiden vaalilupauksia? Tärkeintä on tietysti torjuntavoiton saavuttaminen vihervasemmistosta seuraavissa eduskuntavaaleissa, joten sikäli en tuomitse, vaikka kokoomusta äänestäisitkin.
Jos Kok lupaisi että 64 konetta tulee ja se on kynnyskysymys hallitukseen menossa 2019 vaalien jälkeen, voisin äänestää vaikka siellä olisi Urpo vallassa ja pitäisi 45 minuutin monologin eurooppalaisista arvoista ja arvopohjasta.
Jos rajat lyötäisiin tiukasti kiinni elintasopakolaisilta, voisin myöntyä 60:een f-35: Seen, Vaikka silloin olisi varaa vaikka 80 kpl:seen.
Jos rajat lyötäisiin tiukasti kiinni elintasopakolaisilta, voisin myöntyä 60:een f-35: Seen, Vaikka silloin olisi varaa vaikka 80 kpl:seen.
Missään ei ole ollut juttua, että se olisi kynnyskysymys millekään puolueelle. Tuolaiset "kynnyskysymykset" ovat niitä kaikkein helpoimmin joustavia. Ilmavoimat voivat toki olla sitä mieltä ja suositella, että +60 ovat toiminnan ja tehon kannalta optimi määrä. Sitten vihervasmisto (joka tällä hetkellä istuu aika suurella todennäköisyydellä seuraavassa hallituksessa) kysyy notta mikä on se ehdoton minimi määrä jolla vielä pärjätään ja ilmavoimat sanoo notta 32-45 konetta. Sitten saamme sen 32 konetta (gripeniä koska se ei ole niin agressiivinen ja sotaisa kuin amerikkalaiset sisarensa) + option jota ei koskaan käytetä. Kokoomus meen hallitukseen tuosta huolimatta koska haluaa siellä olla ja saa jonkun muun asian läpi.Jos Kok lupaisi että 64 konetta tulee ja se on kynnyskysymys hallitukseen menossa 2019 vaalien jälkeen, voisin äänestää vaikka siellä olisi Urpo vallassa ja pitäisi 45 minuutin monologin eurooppalaisista arvoista ja arvopohjasta.
Niin tai siis maksoivat sen minkä maksoivat mutta ilman kotimaista ylläpitoa olisiva maksaneet vielä enemmän. Eikös niiden hankinta hinta ollut päälle 4mrd ja tuohon sitten elinkaari päälle. Positiivista on se, että rahaa ei mennyt niin paljonkuin luultiin vehkeillä lentämiseen ja niiden ilmassa pitämiseen.
Ilmavoimat tinkivät jos poliitikot käskevät tinkimään. Se päättää joka istuu kukkaron päällä. Valitettavasti. Nykypoliitikot ymmärtävät ja asiasta on konsensus mutta seuraava eduskunta vie homman ns. Maaliin ja siellä on kolme ryhmää jotka ovat aika villejä kortteja. SDP, Vasemmisto ja Vihreät. Demarit ajavat pohjoismaista vaihtoehtoa samoin kuin nämä kaksi muutakin. Vaikka 60 konetta olisi demareille ok niin vihreille ja vasemmistolle se ei ole. Näillä on niin paljon muita asioita tuon kanssa vastakkaina.Sen mitä minä olen ymmärtänyt niin PV ja ilmavoimat ei tingi 60 hävittäjämäärästä. Ja vahvat perustelutkin heillä on 1000km pituisen maan puolustamiseksi. Myös ainakin nykypoliitikot ymmärtävät tämän sikäli, että eri skenarioita mietitään rahoituksen suhteen ja mahdollisen hankinnan portauttamiseksi. F35 näyttää selviöltä mutta ei sitä tietenkään kannata kiinni lyödä. Moni kilpailija tietää tämän mutta mukana ovat jo markkinoinnin ja imagon vuoksi eivätkä lainkaan vastemielisesti. Tarjouskyselyssä mukanaolo on jo erinomainen meriitti ja esim Jasille elintärkeä.
Jas Gripen on mukana ihan viimemetreille näönkin vuoksi. Ruotsi ja Saab näkee yhteistyökuvioita Suomen kanssa ja ns kolmansien maiden kaupoille tämä kilpailutus on hyvä profilointi.
Sen mitä minä olen ymmärtänyt niin PV ja ilmavoimat ei tingi 60 hävittäjämäärästä. Ja vahvat perustelutkin heillä on 1000km pituisen maan puolustamiseksi. Myös ainakin nykypoliitikot ymmärtävät tämän sikäli, että eri skenarioita mietitään rahoituksen suhteen ja mahdollisen hankinnan portauttamiseksi. F35 näyttää selviöltä mutta ei sitä tietenkään kannata kiinni lyödä. Moni kilpailija tietää tämän mutta mukana ovat jo markkinoinnin ja imagon vuoksi eivätkä lainkaan vastemielisesti. Tarjouskyselyssä mukanaolo on jo erinomainen meriitti ja esim Jasille elintärkeä.
Jas Gripen on mukana ihan viimemetreille näönkin vuoksi. Ruotsi ja Saab näkee yhteistyökuvioita Suomen kanssa ja ns kolmansien maiden kaupoille tämä kilpailutus on hyvä profilointi.
Vaihtoehto 1: Suomi tukee vimmalla EU:n puolustuksen solidarisointia ja kehittämisrahastoa sekä pyrkii hyödyntämään omat hankkeensa EU:n yhteisen puolustuksen nimissä ja hakee kustannusten jakoa.Mitä arvelette tämän HX/Laivue-kirjauksen tarkoittavan vai onko vain liturgiaa?
"Valiokunta pitää tärkeänä, että puolustushallinto selvittää mahdollisuudet kansainväliseen materiaaliyhteistyöhön näissä hankinnoissa, jolloin hankintakustannuksia voidaan saada pienennettyä. "
Sitten on myös hiukan pelottavaa puhetta suhteuttamisesta kehykseen.
Valtiovarainvaliokunta: Etenkin HX-hankkeen osalta rahoitusmahdollisuudet joudutaan vuosikymmenen lopulla suhteuttamaan muihin valtion rahoitustarpeisiin.
Puolustusvaliokunta pitää tätä näkemystä perusteltuna ja toteaa, että erilaisten rahoitusmallien ja niiden yhdistelmien huolellista arviointia tulee jatkaa.
Vaihtoehto 1: Suomi tukee vimmalla EU:n puolustuksen solidarisointia ja kehittämisrahastoa sekä pyrkii hyödyntämään omat hankkeensa EU:n yhteisen puolustuksen nimissä ja hakee kustannusten jakoa.
Vaihtoehto 2: Suomi joutuu tyytymään "halpaan ja hyvään" . Hankitaan Gripen E ja Ruotsin epätoivo käytetään hyödyksi kovalla tinkaamisella ja Ruotsi-Suomi yhteisostolla asejärjestelmissä. Huollon ja lentäjien koulutus sekä kalustonhuolto yhdistetään Saabin ja Patrian yhteistyöllä.
Vaihtoehto 3: Suomi tyytyy hankkimaan Ruotsista vähän käytettyjä Gripen C/D koneita, päivitettynä MS 20 standardiin. Samalla hankitaan varaosia ja tehdään yhteishankinta asejärjestelmistä Ruotsin kanssa (Meteor, IRIS-T ja LGB:t).
Vähän mielikuvitusta peliin...