Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Johan HX-hankkeen esiselvityskin totesi, että droneista ei ole korvaamaan monitoimihävittäjän tarvetta.
Jos joku hölmö menisi laskemaan vapaaehtoisesti hankittavaa määrää niin turha kuvitella, että siitä jäävällä rahalla ostettaisiin muuta. Koetapa myydä jollakin tapaa ilmavoimille hyödylliset dronet poliitikoille. Ne on peijoonin kalliita. Maavoimilla on kyllä kaikenlaista pienempää reuhaketta hyvin rajattuun tarpeeseen.
 
tuossa nyt ei ole järjen hiventäkään
Ymmärrät kai että puhutaan skenaariosta jossa hävittäjien määrä on ulkopoliittisista syistä rajattu 40 kappaleeseen Putinin miellyttämiseksi vaikka budjetti sallisi enemmän?
 
Eikä ole käsittääkseni edes kertakäyttöinen niin eipä kai sillä hinnalla silloin niin paljon väliä ole.
Noh normaalille dynaamiselle köydelle voi tippua noin 5-6 kertaa sen standardi 6m pudotuksen 80kg kuormituksella, köysi venyy noin 6% ensimmäisellä jengalla, ja ehkä 8% lisää... sen jälkeen se menee kierrätykeen/ roskikseen.
Hyvin nytkäyttää kyllä joka kerta :). Noi ammattilaisten staattiset köydet on aika eri asia, niille ei parane tippua... selkä katkeaa.
 
Ymmärrät kai että puhutaan skenaariosta jossa hävittäjien määrä on ulkopoliittisista syistä rajattu 40 kappaleeseen Putinin miellyttämiseksi vaikka budjetti sallisi enemmän?
En ymmärtänyt tuota. Ei kai tilanne sentään niin heikko ole
 
Johan HX-hankkeen esiselvityskin totesi, että droneista ei ole korvaamaan monitoimihävittäjän tarvetta.
Jos joku hölmö menisi laskemaan vapaaehtoisesti hankittavaa määrää niin turha kuvitella, että siitä jäävällä rahalla ostettaisiin muuta. Koetapa myydä jollakin tapaa ilmavoimille hyödylliset dronet poliitikoille. Ne on peijoonin kalliita. Maavoimilla on kyllä kaikenlaista pienempää reuhaketta hyvin rajattuun tarpeeseen.

En ymmärtänyt tuota. Ei kai tilanne sentään niin heikko ole

Jos luette ketjua taaksepäin, huomaatte että foorumilla pohdittiin sitä, että jos koneiden määrä jostain syystä rajattaisiinkin keinotekoisesti 40 koneeseen.

Ja @Benelli totesi että se olisi typerää ja argumentoi sitä vastaan ja pohti, miten sitä vastaan sitten pelaisi.
 
Ainoat tavat, millä voidaan vaikuttaa:
- Julkisuusmylly eli Oikean Linjan lobbaaminen poliitikoille, talouselämän vaikuttajille ja äänestäjille
- Do not support false gods, eli
IMG_2310.webp

Mutta joo, olipa ostos mikä hyvänsä, Ilmavoimien toivomista määristä ei saisi tinkiä.
 
Noh normaalille dynaamiselle köydelle voi tippua noin 5-6 kertaa sen standardi 6m pudotuksen 80kg kuormituksella, köysi venyy noin 6% ensimmäisellä jengalla, ja ehkä 8% lisää... sen jälkeen se menee kierrätykeen/ roskikseen.
Hyvin nytkäyttää kyllä joka kerta :). Noi ammattilaisten staattiset köydet on aika eri asia, niille ei parane tippua... selkä katkeaa.

Paljonkohan maksaa PV:n tai Rajan talonvaltauskoulutuksessa käyttämät köydet
 
Paljonkohan maksaa PV:n tai Rajan talonvaltauskoulutuksessa käyttämät köydet

Ai ne Nato-standardoidut? Lisää kaksi tai kolme nollaa siviilihintoihin. :rolleyes:

Ei vaan, kyllä kaikki köysien kritisointi vaikuttaa täysin perusteettomalta. Paljonkohan kulutettiin NH90-kuljetushelikopterien hankintaan? Tai lopuksi peruttuun ilmatyynyalus Tuulen kehitystyöhön? Siihen nähden jotkin köydet ovat maksaneet suolarahoja...
 
Ai ne Nato-standardoidut? Lisää kaksi tai kolme nollaa siviilihintoihin. :rolleyes:

Ei vaan, kyllä kaikki köysien kritisointi vaikuttaa täysin perusteettomalta. Paljonkohan kulutettiin NH90-kuljetushelikopterien hankintaan? Tai lopuksi peruttuun ilmatyynyalus Tuulen kehitystyöhön? Siihen nähden jotkin köydet ovat maksaneet suolarahoja...

Oli nekin hankkeet siellä esillä.

Mutta jotenkin kirjan anti oli se että mitään kehitystä ei olisi saanut tapahtua 80-luvun alun jälkeen
 
Paljonkohan maksaa PV:n tai Rajan talonvaltauskoulutuksessa käyttämät köydet
Noh dynaaminen kiipeilyköysi on noin 160-190 euroa per 60 metrin köysi, noi ammattilaisten paksummat ehkä 12mm staattiset köydet on halvempina alle pari euroa per metri. Niiden pitää kuitenkin kestää, ei joustaa, eikä saa palaa (helposti) ja ei pitäis olla liian painaviakaan.

Joten ehkä noilla numeroille mennään, ja niitä ostetaan sitten joitakin satoja metrejä :), per joukkue!
 
Miten näette Suomen HX-hankinnan valmistajien näkökulmasta? Onko hankintamme tärkeä referenssi tai onko tuotantolinja kenties vaarassa, minkä vuoksi pitää saada Suomi asiakkaaksi vaikka sitten nollakatteella? Vai onko kyse vain yhdestä kaupasta muiden joukossa?

Entä millaisia arvioita antaisitte hankintahinnoista, nyt kun esimerkiksi F-35:n hintakehitystä on saatu seurata jo jonkin aikaa? Kuka myy kalleinta, kuka halvinta konetta?
 
Miten näette Suomen HX-hankinnan valmistajien näkökulmasta? Onko hankintamme tärkeä referenssi tai onko tuotantolinja kenties vaarassa, minkä vuoksi pitää saada Suomi asiakkaaksi vaikka sitten nollakatteella? Vai onko kyse vain yhdestä kaupasta muiden joukossa?
Rafalelle olisi munakas voitto kun muuten on kelvannut vain korruptiossa rypeviin maihin.
Saabille vähän rafalemainen tarve, tosin korostetummin uskottavuuskysymys koska on kaarensa alkutaipaleella. Ruotsissa leuka nousisi pystyyn pitkäksi ajoiksi.
F-35 ei väliä muuten, mutta olisi jatkoa ajatellen noloa hävitä ensimmäinen kilpa.
Boeingille olisi läpsy molemmille poskille ja ehkä vielä persposkillekin menettää entinen hillotettava.
Typhoonille miltei hautajaissaatto jos ei onnistu. Kaksi neljästä tuotantolinjasta jo kiinni ja kaikki olennaiset omistajat tähyilee hankintaan muita koneita.

Typhoon ja Rafale on kallein. Ihan kaksimoottorisuuteen ja kokoon perustan. Super Hornet on luultavasti vähän halvempi vaikka siinäkin on kokoa ja moottoreita. Silti Block 3 voi olla kohtalainen hintalisä.
Gripen on ehkä halvin koska se on tirri verrattuna muihin. Mutta lähes käsityömäisyys voi pitää toisaalta yksikköhinnan kalliina.

Tietysti meillähän on mahdollisuus sekoilla kaikkien osalta vaatimalla kokoonpanoa.
 
Viimeksi muokattu:
JR Vianney laittoi julki pätkän Brasilian ex-presidentin Dilman todistajalausunnosta Lula-korruptiotutkinnassa, missä selvitetään muiden epäilysten muassa, oliko likaista peliä hävittäjävalinnassa. Täytyy koettaa katsella josko löytyisi pitempikin pätkä.

Pähkinänkuoressa Dilman ilmoittamat perusteet Gripen-päätökselle:

- Super Hornet: edullinen ostohinta, edullinen ylläpito, epävarmuus teknologiasiirrosta, koska kongressin päätettävä asia.
- Rafale: vain hieman kalliimpi ostohinta, varmuus teknologiasiirrosta, mutta kallis ylläpito.
- Gripen: Sama ostohinta kuin Super Hornetilla, varmuus teknologiasiirroista, erittäin edullinen ylläpito.

 
Back
Top