Yksi suurista mysteereistä(ellei suurin), on joka ketjussa toistuva väite Gripen E:n lyhyestä toimintakantamasta. Ehkä ilmiölle on joku järkevä psykologinen selitys.
http://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/Proud-to-be-brazilian/the-fighter/
"Combat Air Patrol configuration achieves a combat radius of 800 nm (nautical miles), or 1.500 km, from the base of operations, with more than 30 minutes “on station”. It has a ferry range of 2200 nm (4.000 km)."
Tuosta sivulla olevasta pdf-failista voi vertailla toiminta-aikaa eri ominaisuuksilla ja varustuksilla, ja arvioida arvioiden tarkkuutta:
Esimerkki CAP1 (yllä) 2x800NM + ">30min" -> toiminta-aika 3h40min
Esimerkki CAP2 (pdf sivu 7) Radius 500NM + ">60min" -> Toiminta-aika >3h
Esimerkki CAP3 (NL-PDF) Radius 700NM + "30min" -> Toiminta-aika 3h20min
Esimerkki CAP4 (Norja-PDF) Radius 650NM + "90min" (2+2AAM) -> Toiminta-aika 4h
Esimerkki "Ferry range" 4000km=2160NM -> Toiminta-aika 4h20min
Jos näitä lukuja pidettäisiin tosissaan annettuina, kyse on optiminopeudesta FL350-400 ilman liikehdintää, oletuksena M0.87 eli 500KTAS. Jos oletetaan, että Ferry Range on ilman aseistusta, niin CAP4 on hiukan yläkantissa; kahden AMRAAMin tuoma vastus ottaa 20min maksimitoiminta-ajasta pois (vastus varmasti tärkeämpi kuin massa), mutta 4xAMRAAM vie maksimitoiminta-ajasta 40-60min.
Gripen Demossa oli maaesittelyissä aikanaan kaksosripustimet Meteorille. Olisi todella mielenkiintoista nähdä sellainen ilmassa. Liekö sitten tuomassa liikaa turbulenssia siipeen, vai miksi ei aineellistu tuotantoon. Sillä kevenisi "ei jää vapaita ripustimia"-ongelmakin.