Kun F-35 lentää oman partioalueensa reunamilla, se on hyvin haavoittuvainen jos ilmatankkausta ei olisi saatavilla. Sen on pakko hiippailla hyvin varovaisesti ja toivoa, ettei idän VHF-tutkat sitä havaitse ja lähetä Su-35-partioita haravoimaan aluetta tarkemmin. ..koska sillä ei ole keinoja sotia takaisin. Flankerit löytävät sen, jos liikkuvat venäläisessä haravamuodostelmassa riittävän monella koneella, eikä se voi kääntyä puolustamaan itseään. Aivan kuten ei muutkaan koneet.
Tuo nyt kuullostaa melko paksulta skenaariolta. Ei kai mikään taistelukone lennä yksinään partioimassa pl. rauhanajan tunnistaminen. Edelleen pätee vanha sääntö ilmataistelussa kuitenkin, eli se että yksin jääminen on kaikkein vaarallisinta taistelutilanteessa, huolimatta teknologian tuomasta avusta.
In a highly contested environment, teamwork and tactics are just as important as stealth. http://thediplomat.com/2014/08/the-f-35-vs-the-vhf-threat/
Sitäpaitsi ne Flankerit lähettävät tutkakaikuja jotka paljastavat koneiden tulosuunnan eikä ainakaan US koneet lennä yksin, ilman tutkavalvontakoneiden tukea. Meillä tukea tulisi parin/parven muilta koneilta ja /tai maa/meritutkilta ja sensoreilta. Sitäkään en ymmärrä että väität ettei F-35:lla ole keinoja sotia takaisin
. Onhan nyt niillä ainakin se 4 kpl ATA-ohjuksia sisällään / kone! Lisäksi F-35 kerää tietoa ympäriltään jatkuvasti kuin pesusieni (tutkat, ELINT, satelliitit, taistelu- ja tutkakoneet sekä UAS:t jne.), eli ei sen tarvitse välttämättä edes käyttää omaa LPI-tutkaansa. Koska F-35 on vaikeammin havaittava ja todennäköisesti paremmalla tilannekuvalla varustettu kuin SU-35, se voi myös väistää vastapuolta ja välttää havaituksi tulemisen jos niin haluaa.
Huolimatta siitä että F-35 lentäisi alueelle jossa alle 1GHz:n tutkat kykenisivät havaitsemaan sen, X-alueen tutkat eivät konetta havaitse kuin hyvin läheltä. Tästäkin huolimatta SU:t olisivat alakynnessä vaikka suhde olisi 1:2 niiden eduksi tai enemmän koska ne joutuvat lentämään valvontatutkan tietojen perusteella ja käyttämään IRST:ä kiikaroidessaan vastustajaa. Viittaat ilmeisesti usein "Anti-stealth" tutkana viitattuun, Venäläiseen P-18 "Spoon Rest" VHF (A-Band)tutkaan?
"Combat Air Patrol configuration achieves a combat radius of 800 nm (nautical miles), or 1.500 km, from the base of operations, with more than 30 minutes “on station”. It has a ferry range of 2200 nm (4.000 km)."
Tällä sivulla nuo samat luvut mainittiin ilmasta-maahan tehtävässä joten ota nyt noista selvää:
http://www.airrecognition.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1082
Paljonhan nämä ominaisuudet riippuvat olosuhteista, tehoista joilla lennetään sekä lentopinnasta kuormaa unohtamatta. Osansa on myös pilotin toiminta edelleen eli kyky tai mahdollisuus lentää optimaalisesti, polttoainetta säästäen tehtävässä.
Vähän tulee mieleen sama asia kuin se että auton valmistaja lupaa ajoneuvolle tietyt suorituskykyluvut ja useinkaan ne eivät riippumattomissa testeissä pidä paikkaansa, johtuen siitä että muuttujia olosuhteissa on niin paljon ja optimia on vaikea löytää.