Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kauanko muuten veikkaatte Intian kaupan olevan vielä käynnissä? Ja kauanko se on sitä muuten jo ollut?

Odotellessa on ehtinyt napostella yhden sun toisenkin puppadumin ja nan-leivän.
Ei kai tämä viimeisin ole vielä pitkäkestoinen ollut. Nyt haetaan halpaa yksimoottorista ja mukana ovat vain Gripen E ja F-16 Block 70.
Se vituiksi mennyt kisa oli Rafalen voittama MRCA. Vihelsivät pelin poikki ja ostivat vain 36 konetta.
 
Saisivat hiljalleen toimittajat tehdä jotain eikä vain laiskotella. Juuri kukaan ei keksi mitään omaperäistä vaan tuuttaa mitä kuulee valmistajilta.

Kovia kysymyksiä, luu kurkkuun. Typhoonin linjastoa tarjoavalta voisi kysyä esim. kuinka paljon maksavat, että otetaan kun neljä entistäkin piiputtaa? Siitä menee ukko hämilleen ja kohta voikin saada muita hyviä tietoja irti. Super Hornet -maakarilta voi kysyä, että mitenkäs suu pannaan sitten kun ollaan ainoita käyttäjiä? F-35-luukuttajalta meinaavatko ALIStaa meidät osaksi heidän logistiikkaketjua ja mitenkäs tämän uhkakirjaston kanssa oikein on. Gripen-sepältä aikovatko myöhästyä kuten viimeksi ja pitävätkö meitä tyhmänä kun puhuvat lentotesteistä symbolisena asiana? Rafale-reiskalta miksi ei oikein tunnu kiinnostavan markkinointi eli ovatko tosissaan?
 
Viimeksi muokattu:
Saisivat hiljalleen toimittajat tehdä jotain eikä vain laiskotella. Juuri kukaan ei keksi mitään omaperäistä vaan tuuttaa mitä kuulee valmistajilta.

Kovia kysymyksiä, luu kurkkuun. Typhoonin linjastoa tarjoavalta voisi kysyä esim. kuinka paljon maksavat, että otetaan? Siitä menee ukko hämilleen ja kohta voikin saada muita hyviä tietoja irti. Super Hornet -maakarilta voi kysyä, että mitenkäs suu pannaan sitten kun ollaan ainoita käyttäjiä? F-35-luukuttajalta meinaavatko ALIStaa meidät osaksi heidän logistiikkaketjua. Gripen-sepältä aikovatko myöhästyä kuten viimeksi? Rafale-reiskalta miksi ei oikein tunnu kiinnostavan markkinointi eli ovatko tosissaan?

Voi olla että kukaan ei usko että mikään muu kuin F-35 voi voittaa, eivät toimittajat tai valmistajat.
 
Aika harvalla toimittajalla on kompetenssia kysyä tällaisia kysymyksiä. Vaatii kuitenkin melko pitkällistä perehtymistä aiheeseen noin yleensä, spesifisistä jutuista puhumattakaan. Lisäksi vastaukset menisivät suurimmalta osalta lukijakunnasta yli hilseen.
 
Aika harvalla toimittajalla on kompetenssia kysyä tällaisia kysymyksiä. Vaatii kuitenkin melko pitkällistä perehtymistä aiheeseen noin yleensä, spesifisistä jutuista puhumattakaan. Lisäksi vastaukset menisivät suurimmalta osalta lukijakunnasta yli hilseen.
Jep. Keskivertotoimittaja ei saa yleensä aikaiseksi ilman typeriä asiavirheitä olevaa artikkelia yksinkertaisistakaan aiheista, saati jostain näin monimutkaisesta.

Kauhulla odottelen minkälaisia tutkivan journalismin riemuvoittoja tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Osa dissaa suoraan, osa antaa ymmärtää rivien välistä asioita. Suuren maailman meiningissä kaupanteko on raakaa ja raadollista. No, pääasia on, että ei olla höplästä vedettäviä. Siksi hankintaa suunnittelevat ja arvioivat tahot eivät ole meillä kontaktissa lobbareihin ja markkinahelppoheikkeihin.

Seuratkaapa uutisointia Kaivarin ilmailunäytöksestä. Median kommentit eri kanavilla jne. MTV:n uutisissa ihailtiin selvästi Typhoonin muskeleita...

Kävin itsekin katsomassa näytöksen ja sanotaan nyt vaikka näin: helsinkiläisbaarissa olisi ennen tuota näytöstä saanut tyhjän tuijotuksen, jos olisi sanonut olevansa Eurofighter-kuski, mutta shown jälkeen silmiä ei ehtisi räpäyttää kun lattialla olisi kasa pikkuhousuja. Eniten ihmiset hämmästelivät ehkä koneen ääntä ja hidasta kieputtelua. Gripenit kieputtelivat myös taidokkaasti, mutta vaikutelma ei ehkä ollut ihan samanlainen pajavasaralla palleille kuin Typhoonilla. Superhornet lensi muodostelmassa ohilentoja arvokkaasti, yleisö ei ihan hoksannut tiukan muodostelman finessejä vaan odotti ehkä enemmän surmansilmukoita ja syöksykierteitä. Suomen Hornetti veti TODELLA hienosti, tuli melkein tippa linssiin kun katseli. Red arrowsin Suomen lippu oli kuitenkin ehkä päivän paras, ainakin sotilasilmailun puolelta.

Lentonäytökset ovat lentonäytöksiä ja niillä ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa, mutta olihahan vaan päräyttävä tapahtuma.

Tässä on yksi video, josta saa aika hyvin kiinni tunnelmat. Super Hornetin kohdalla on jenkkiselostaja (?) ja Eurofighterin / Gripenin kohdalla Jone Nikula ja Riika Kaipainen keskittyvät fiilistelemään. Minua ainakin hymyilytti.
http://pmd02.nelonenmedia.fi/41/online/video/video_clip_3015141_600_none.mp4
 
Aika harvalla toimittajalla on kompetenssia kysyä tällaisia kysymyksiä. Vaatii kuitenkin melko pitkällistä perehtymistä aiheeseen noin yleensä, spesifisistä jutuista puhumattakaan. Lisäksi vastaukset menisivät suurimmalta osalta lukijakunnasta yli hilseen.
Muutamassa mediassa on olevinaan puolustukseen keskittyneitä toimittajia, joten jotain tasoa pitää voida vaatia.

Ei noita kysymyksiä tarvitse kysyä niiden itsensä takia. Yleisemmin pitäisi vain ottaa aloite itse eikä antaa myyjien puhua toimittajan suulla. Sellaiseksihan se menee jos ei ota minkäänlaista näkökulmaa ennakkoon ja valmistaudu. Reaktiivisella otteella ovat kusessa, koska nimenomaan ei riitä omat tiedot mihinkään.
 
Kysyy kristallipallolta. itse arvan että Suomi ostaa sen määrän mitä on sovittu, eli 64.

Missä näin on sovittu?

Brassit tekivät kymmenien koneiden kaupat ennen kuin koko konetyyppi oli edes lentänyt virallisesti! Suomi tuskin koskaan rupeaisi moiseen uhkapeliin. Täällä halutaan tietää ja kokeilla itse tarkkaan mitä ostetaan ja se on hyvä.

NH90? Ei, Ilmavoimat ei lähde tuollaiseen uhkapeliin koska näpeille on aiemmilla yrityksillä saatu riittävän usein ja NH90 taatusti iskosti opit uudestaan mieleen (vaikka kuinka olikin virallisesti maavoimien hanke).

Superhornet lensi muodostelmassa ohilentoja arvokkaasti, yleisö ei ihan hoksannut tiukan muodostelman finessejä vaan odotti ehkä enemmän surmansilmukoita ja syöksykierteitä.

Ei mikään ihme kun ei se muodostelma ollut erityisen tiukka eikä siinä ollut ihmeempiä finessejä. Nyt oli sen verran parempaakin tarjolla, että hävittäjien ohilennossa ei ole ihan kamalasti näkemistä. Pelkkä näytökseen osallistuminen olisi ollut silkkaa rahan hukkaa, visiitin pääpointti lienee koneen esittelyssä avainryhmille ja takapenkkiläisten kuskaamisessa.
 
Midnight Hawks on muuten melkoinen pettymys Red Arrowsin jälkeen... Tosin onhan Briteillä ainakin tuplasti enemmän tiimaa omaavat miehet puikoissa, suuremmasta lentäjäjoukosta valikoituina ja täyspäiväisesti harjoittelevina. Koneetkin ovat paremmat.
 
Midnight Hawks on muuten melkoinen pettymys Red Arrowsin jälkeen... Tosin onhan Briteillä ainakin tuplasti enemmän tiimaa omaavat miehet puikoissa, suuremmasta lentäjäjoukosta valikoituina ja täyspäiväisesti harjoittelevina. Koneetkin ovat paremmat.

Heillä voi olla näyttävämpi show mutta muuten täytyy olla eri mieltä.
Suomen lentäjät eivät taidollisesti varmasti häviä kellekään maailmassa, Midnight Hawkit ovat lennonopettajia Lentosotakoulusta. Suomen Hawkit ovat kaikki modernisoituja mutta Red Arrows lentää karvalakki mallilla joka tosin on heille yksi sulka hattuun.
 
Heillä voi olla näyttävämpi show mutta muuten täytyy olla eri mieltä.
Suomen lentäjät eivät taidollisesti varmasti häviä kellekään maailmassa, Midnight Hawkit ovat lennonopettajia Lentosotakoulusta. Suomen Hawkit ovat kaikki modernisoituja mutta Red Arrows lentää karvalakki mallilla joka tosin on heille yksi sulka hattuun.

Hieman paradoksaalisesti, lennonopettajat eivät Suomessa ole niin kokeneita kuin voisi ajatella. Lentokoulutusjärjestelmää on tiivistetysti läpikäyty mm. tässä PDF:ssä.

Noin viiden vuoden
kuluttua Hornet-lentokoulutuksen
aloittamisesta osa ohjaajista koulutetaan HN-lennonopettajiksi, minkä jälkeen he toimivat näissä tehtävissä kaksi vuotta.

Vertailun vuoksi Red Arrowsiin ei edes voi pyrkiä, jos alla ei ole vähintään 1500 lentotuntia. Ja kun jokaista ryhmästä vapautuvaa yksittäistä paikkaa on hakemassa yli 10 ohjaajaa, niin sisäänpääsyyn tarvittaneen käytännössä selkeästi enemmän kuin minimit, ellei ole jokin luonnonlahjakkuus. (Nämä tiedot Wikistä.)

Konekalustosta olin hieman väärässä, oletin Red Arrowsien lentävän T2:lla. Mutta ovat ne niiden T1:t siinä mielessä paremmat, että konetta on muokattu esityskäyttöön virittämällä moottoria ja mahdollistamalla väriaineen ruiskutus moottorin kautta. Suomalaiset joutuvat tyytymään standardi-koneisiin ja savusäiliöihin. :p

Lentäjien taitotasosta tyydyn toteamaan, että länsimaiden välillä erot ovat yleisesti ottaen kohtalaisen pieniä. Jossakin maassa ollaan hieman parempia asiassa X ja toisessa hieman parempia asiassa Y. Vaikea nähdä, että suomalaiset olisivat maailman parhaita yleisesti. Jossakin spesifissä asiassa se on mahdollista (esim. kaartotaistelu), mutta veikkaan vaikkapa juurikin brittien antavan yleisesti ottaen erittäin tasokkaan ja paremmankin vastuksen. Monella brittilentäjällä on vielä ihan oikeaa taistelukokemustakin, mitä ei suomalaisista kollegoista voi sanoa.

Isoissa maissa on lisäksi yleisesti ottaen parempi rekrytointipotentiaali, kun väestöä on enemmän konemäärään nähden. (Ajattele esim. Hollannin 37 kpl F-35 ja 17 miljoonaa asukasta versus Suomen 62 kpl F/A-18 ja 5 miljoona asukasta.) Isompi väestöpohjakaan ei aina auta, jos halukkaita ei ole riittävästi, mutta esim. Britanniassa halukkaita pilotiksi on kuulemma 450 per yksi "pilot slot". Siinä voidaan kuoria kermojen kermat.

Vertailun vuoksi Suomessa lentoreserviupseerikurssille hakee vuosittain n. 600-1000 halukasta. Lentoreserviupseerikurssille valitaan näistä 35-40 parasta. Näistä edelleen Hornet-koulutusputkeen päätynee lopulta kymmenkunta (ilmavoimien mukaan kadettikurssin ohjaajaopintosuunnille otetaan sisään vuosittain 10-18 henkilöä (ml. maavoimien ja rajan kopterit)). Eli n. 1 kuudestakymmenestä-sadasta halukkaasta pääsee Suomessa hävittäjän puikkoihin, mutta monessa maassa seula on vielä paljon tiukempi ja ilmavoimilla on enemmän valikoimisen varaa.
 
Kaverihinta onkin kiinnostava juttu. Saabilla on valtavat paineet saada näyttöjä ja kauppoja kun tähän mennessä menestyksiä oikeastaan ei olla nähty. Jos kauppa saataisiin tänne, sillä olisi Gripen-ohjelmalle hurjan iso merkitys. Saab saattaa tosiaan tarjota koneita käytännössä nettohintaan koska eihän sillä ole muuta kilpailuetua kun kone on teknisesti F-35 verrattuna alkeellisempi. Ja välttämättä sekään ei ole kilpailukykyinen hinta. Jos Gripen hinnoitellaan tuolla linjalla millä sitä tarjottu Sveitsiin ja Brasseihin en usko että sillä olisi jakoa. Saab saattaa tarjota konetta tosiaan halvemmalla kuin muualle, vähän pakko jos meinaa että niitä ylioäätään ikinä tehdään jollekin toiselle kuin brasseille ja itselle. Eikä sen hankkimisessa muuten mitään järkeä olisikasn. Jos hinta on karkeasti sama niin jonkin verran alemmaksi oletettu käyttökustannus on aika laiha syömähammas.

Voihan olla niin että tuohon Brasilian kauppaan on vaikuttanut se usko että F-35 on tolkuttoman kallis ja LM:n puheita hinnan laskusta on pidetty vain markkinapuheena. Ruotsalaiset ovat siitä syystä pystyneet hinnoittelemaan Gripenin hyvälle tasolle. Nyt kuitenkin Eurooppalaiset valmistajat ovat tosipaikan edessä kun näyttää että F-35:sen myyntihinta on sama tai halvempi kuin Euro-koneiden. Heillä on valittavana kolme vaihtoehtoa:1 Laittaa pillit pussiin, 2 keskittyä niihin asiakkaisiin joille USA ei suostu myymään koneita, 3 Laskea hintoja merkittävästi.
Hintojen lasku onnistuu jos esim Ruotsin valtio haluaa säilyttää maassaan kehittyneen lentokoneteollisuuden ja alkaa tukea sitä voimakkaasti. Telkkatuella Euroopassa on pitkät perinteet, en näkisi mahdottomana että sama toistuisi sotilas-lentokoneteollisuudessa.
 
Ei kai tämä viimeisin ole vielä pitkäkestoinen ollut. Nyt haetaan halpaa yksimoottorista ja mukana ovat vain Gripen E ja F-16 Block 70.
Se vituiksi mennyt kisa oli Rafalen voittama MRCA. Vihelsivät pelin poikki ja ostivat vain 36 konetta.

Paino sanalla vielä. :D No, saa nähdä. Onneksi ei kutita meitä.

Voihan olla niin että tuohon Brasilian kauppaan on vaikuttanut se usko että F-35 on tolkuttoman kallis ja LM:n puheita hinnan laskusta on pidetty vain markkinapuheena. Ruotsalaiset ovat siitä syystä pystyneet hinnoittelemaan Gripenin hyvälle tasolle. Nyt kuitenkin Eurooppalaiset valmistajat ovat tosipaikan edessä kun näyttää että F-35:sen myyntihinta on sama tai halvempi kuin Euro-koneiden. Heillä on valittavana kolme vaihtoehtoa:1 Laittaa pillit pussiin, 2 keskittyä niihin asiakkaisiin joille USA ei suostu myymään koneita, 3 Laskea hintoja merkittävästi.
Hintojen lasku onnistuu jos esim Ruotsin valtio haluaa säilyttää maassaan kehittyneen lentokoneteollisuuden ja alkaa tukea sitä voimakkaasti. Telkkatuella Euroopassa on pitkät perinteet, en näkisi mahdottomana että sama toistuisi sotilas-lentokoneteollisuudessa.

Brasilian kaupassa oli jenkkilästä muistaakseni ehdolla F-18 Super Hornet, ei F-35. Sen kohdalla maiden välinen politiikka oli korttitalon kaatava tekijä, mikäli oikein muistan. Ja tuo poliittinen karilleajo avasi Gripenille väylää. Ruotsalaiset lupasivat teknologiasiirtoja ja Brasilian oman ilmailuteollisuuden tukemista, mikä vaikutti vaakakupissa.

Meille ei olla ostamassa sikaa säkissä. Nyt tilanne alkaa näyttää lupaavalta: kaikki toimittajat joutuvat pistämään tiskiin tiukat tarjoukset, mikäli mielivät pysyä mukana kisassa. Ja tuo tosipaikka pitää kyllä kutinsa.
 
Ei missään ole sovittu mitään. (agreement)

Suunnitelma / tavoite on eri asia. (plan/objective)
Tääsä suomalaissyntyinen Boeingin kansainvälisen strategisen yhteistyön johtaja Maria Laine

- Onhan tämä erittäin tärkeä kauppa meille. Ensinnäkin tämän meidän Hornet-ohjelman historian kautta, että haluttaisiin mielellään jatkaa tätä. Mutta kaikkinensa onhan tämä erittäin suuri hanke ihan maailman tasolla. 64 konetta ja puhutaan 7-10 miljardista eurosta, niin kyllä se kaikkien mittakaavassa on erittäin tärkeä kauppa, mutta meille varsinkin, kun on tämä nostalginen puoli niin tottakai me halutaan jatkaa tätä yhteistyökuviota, Maria Laine sanoo.

http://www.mtv.fi/uutiset/ekstra/ar...avittajavaihtoehtoihin-yhdysvalloissa/6386774
 
Ilmavoimat on ilmoittanut, että olisi suotavaa hankkia koneita vähintään nykyinen määrä, joten se on hankinnan lähtökohta. Siinä se. Mitään ei ole sovittu kenenkään kanssa, ei valmistajien eikä Suomen sisällä.
 
Back
Top