Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Käytetäänkö oikeasti missään maassa AWACSeja perus rauhanajan jatkuvaan ilmavalvontaan?

Ei varmaan. Mutta ainakin lähtövalmius oli aikanaan korkea, samaa luokkaa kuin torjuntahävittäjillä.

On March 31, 1977, the first operational flight of the E-3 took off from Tinker AFB. Operations were initiated, and the E-3 took on a worldwide commitment, assuming a readiness role in support of the North American Aerospace Defense Command (NORAD). The E-3 and its crews stood on alert, ready to fly short-notice missions to sectors along the U.S.-Canada border for airborne radar coverage in defense of the North American continent.

 
Voisin kyllä veikata, että rauhan aikana toinen GE on huollossa, jne... niin siinä ei kyllä yhdellä Globalilla luoda jatkuvaa ilmavalvontaa sitten millään.
 
Niin eikä pelkästään (kahteen tai edes neljään) tutkakoneeseen perustuva ilmavalvontajärjestelmä nyt ole mikään 24/7 kaiken näkevä silmä ja sen taistelunkestävyys on todella huono. Kun puolet on menetetty, ollaan jo puolet ajasta sokeita. Koko keskustelu sellaisesta vaihtoehdosta on typerä.
 
F-35:n on sanottu muistaakseni pysyvän sisäisellä polttoaineella ilmassa kolmen tunnin ajan. Onko tietoa esim. että kuinka kauan Rafale/Typhoon/SH pysyy ilmassa vaikkapa parilla polttoainetankilla?
 
F-35:n on sanottu muistaakseni pysyvän sisäisellä polttoaineella ilmassa kolmen tunnin ajan. Onko tietoa esim. että kuinka kauan Rafale/Typhoon/SH pysyy ilmassa vaikkapa parilla polttoainetankilla?

Super Hornet:

Combat endurance: maritime air superiority, six AAMs,
three 1,818 liter external tanks, 150 nm from aircraft carrier.
2h 15 min


Typhoon:

Combat radius: air defence with 3hr CAP : 185 km


Rafale:

D. CAP: More than 2 hours (Rafale M with six AAMs and three 1,250L tanks, 185 km away from the carrier)


Lisäys:

Friskin mukaan Rafalelta onnistuu kymmenenkin tuntia. Tarvinnee tosin ilmatankkausta tai sitten siellä on Azorin liitokoneen pilotti ohjaimissa ja helvetinmoinen nouseva ilmavirtaus...

The Rafale can do 10 hour CAP-missions, and is able to surge over 150 monthly flight hours per aircraft.


Lisäys 2: Voidaan todeta, ettei tästä(kään) asiasta anneta julkisuuteen yhteismitallisia ja tarkkoja tietoja.
 
Kanada tekee hävittäjäpäätöksen näillä näkymin ensi maaliskuussa, mutta saattaa jo myöhemmin syksyllä pudottaa yhden ehdokkaista pois (kaksi lähdettä veikkasi Gripeniä). Kanadassa pidetään kohta parlamenttivaalit. Trudeau on tällä hetkellä takaa-ajajana kannatusmittauksissa. Jos konservatiivit voittavat vaalit, he haluavat tehdä nopeasti hävittäjäkaupat. Liberaaleissa taas on aktivisteja jotka kampanjoivat sitä, että luovutaan hävittäjäkaupoista tai ei ainakaan osteta F-35:a.

 
Kanada tekee hävittäjäpäätöksen näillä näkymin ensi maaliskuussa, mutta saattaa jo myöhemmin syksyllä pudottaa yhden ehdokkaista pois (kaksi lähdettä veikkasi Gripeniä). Kanadassa pidetään kohta parlamenttivaalit. Trudeau on tällä hetkellä takaa-ajajana kannatusmittauksissa. Jos konservatiivit voittavat vaalit, he haluavat tehdä nopeasti hävittäjäkaupat. Liberaaleissa taas on aktivisteja jotka kampanjoivat sitä, että luovutaan hävittäjäkaupoista tai ei ainakaan osteta F-35:a.

On kyllä ollut melkoinen saaga tämä kanukkien hävittäjähankinta.... Haluavat toimituksien alkavan 2025. F35 on markkinoitu saatanasta seuraavaksi, Gripen on kesken ja F-18E/F kohdalla varmasti samaa epävarmuutta elinkaaresta kuin HX:säkin. Vähissä on vaihtoehdot.
 
On kyllä ollut melkoinen saaga tämä kanukkien hävittäjähankinta.... Haluavat toimituksien alkavan 2025. F35 on markkinoitu saatanasta seuraavaksi, Gripen on kesken ja F-18E/F kohdalla varmasti samaa epävarmuutta elinkaaresta kuin HX:säkin. Vähissä on vaihtoehdot.
Ja F/A-18E/F:n kohdalla taustalla Boeingin törkeät poliittiset viilunkipelit Kanadaa ja Bombardieriä vastaan.
 
Ja F/A-18E/F:n kohdalla taustalla Boeingin törkeät poliittiset viilunkipelit Kanadaa ja Bombardieriä vastaan.
Sekin. Ei varmasti tee mieli palkita Boeingia. Vaihtoehdoksi ei jää kuin F35, jonka markkinointi yleisölle on ilmeisen epäonnistunut.

Josko entinen siirtomaaisäntä tulisi ja vetäisi ohittamattoman Rafale-tarjouksen pöytään, voisi korjata koko potin. (Muok. Rafale vetäytynyt kisasta 2018 eli ohi)
 
Sekin. Ei varmasti tee mieli palkita Boeingia. Vaihtoehdoksi ei jää kuin F35, jonka markkinointi yleisölle on ilmeisen epäonnistunut.

Josko entinen siirtomaaisäntä tulisi ja vetäisi ohittamattoman Rafale-tarjouksen pöytään, voisi korjata koko potin. (Muok. Rafale vetäytynyt kisasta 2018 eli ohi)
Taitaa Eurofighterin tiimiä ketuttaa Kanadasta vetäytyminen. Tässä vaiheessa se saattaisi olla poliittisesti vahvoilla vaihtoehtona.

Ja nopeaan QRA-toimintaan isossa Kanadassa mach 2:een kykenevä Typhoon sopisi kuin avain lukkoon.
 
Oho, Sveitsistä valunut lisätietoa Eurofighter-tarjouksesta. Sisälsi Luftwaffen A400M-kyvyn hyyriä.

The transport aircraft was included in the Eurofighter offer

Instead of buying its own transport aircraft, the DDPS wants to cooperate with Germany and use its A400Ms. However, Berne rejected Eurofighter's fighter jet offer that included making these planes available when needed, preferring the American F-35.

The Department of Defense (DDPS) doesn't want its own big carrier. This despite the difficulties of the evacuation mission to repatriate its Swiss employees and Afghan personnel from Kabul, for which Bern had to hire a plane from Swiss. He prefers to continue to collaborate with foreign partners. The reasons were given in a press release, quoted by the SonntagsZeitung. “Very high costs and probably low usage. In view of the urgent investment needs of the armed forces in other areas, this would be poor prioritization.”

Offer rejected by Berne

As the first partner of choice, the department appoints the German Bundeswehr, which has provided assistance to Kabul with its A400Ms. “At the level of the DDPS, an even stronger bilateral cooperation with Germany for the use of the A400M transport capacity by Switzerland is currently being studied,” he writes. This is what prompted reactions. Because, the use of the A400M and the possibilities of bilateral cooperation in the field of military air transport were included in the offer of Eurofighter combat aircraft, refused in favor of the American F-35. “It is now clear that the Confederation rejected what was probably the best offer,” comments the SonntagsZeitung .

The DDPS for its part believes that the decision in favor of the F-35 will not affect the possibilities of bilateral cooperation in military air transport. Critics are being heard, however. For the national councilor Priska Seiler Graf (PS / ZH), the German offer of airlift is thus “one more reason not to count on an American plane”. And to add that the DDPS would have been deceived by the dumping price of the Americans when it chose the F-35: "The many advantages of the European suppliers apparently no longer had an influence on the evaluation", she concludes.

Last week the PS, the Greens and the Group for a Switzerland without an Army (GSsA) launched an initiative to prevent the purchase of the F-35s. Opponents of the hunter, however, do not agree on the need for a transport plane, notes the Sunday newspaper.

The battle for the transport plane
As a reminder, the purchase of transport planes by Bern has been discussed several times under the Cupola in the past, the last times in 2014. A proposal from Geraldine Savary (PS / VD), then national advisor, was rejected by the National Council despite the support of the Federal Council. Just like the motion of the former State Councilor Peter Bieri (PDC / ZG) who had requested the acquisition of one or more transport planes for 2018 at the latest. Accepted at the National, it failed following a point of order from the former national councilor Oskar Freysinger (UDC / VS).

Meillä on jo onneksi jäsenyys SAC:iisa, joten ei tarvitse vastaavaa lisätarveperustetta vetää hihasta.
 
Back
Top