Muuri, mutta Meteoristahan se kai.
Yhteiseurooppalainen MBDA on mukana monen HX-kandidaatin asearsenaalissa.
www.tekniikkatalous.fi
HX-hankkeen hävittäjävalmistajista kolme (Eurofighter-konsortio,
Dassault ja
Saab) ovat eurooppalaisia tai yhteiseurooppalaisia vaihtoehtoja. Sama pätee osin myös aseisiin, sillä yhteiseurooppalaisen
MBDA:n [omistajina
Airbus (37.5%),
BAE Systems (37.5%) ja
Leonardo (25%)] valmistamaa aseistusta löytyy kaikkien kolmen valmistajan koneista.
Ilmataistelussa eurooppalainen asevalmistaja on varsin kovassa maineessa: niin Eurofighter Typhooniin, Dassault Rafaleen kuin Saabin Gripen E:henkin on integroitu tai ollaan integroimassa MBDA:n Meteor-tutkaohjusta, jota pidetään yleisesti sangen kyvykkäänä, ehkä jopa parhaana, ohjuksena laatuaan.
”Tyypillisesti ilmasta ilmaan -ohjuksia vauhdittaa rakettimoottori, mutta Meteorissa on patoputkimoottori, mikä muuttaa ohjusten käyttöä”, kertoo
Russ Martin MBDA:lta.
Martin tapasi suomalaistoimittajia Lontoon DSEI-puolustusmessuilla. On syytä muistaa, että hän kertoi MBDA:n aseiden käytöstä osana Eurofighterin asejärjestelmää, joten jotkut yksityiskohdat voivat olla erilaisia muiden hävittäjien tapauksessa.
”Rakettimoottori kiihdyttää ohjusta nopeasti, mutta sitten se myös hidastuu nopeasti, mikä rajoittaa ohjuksen kantamaa ja sen suorituskykyä loppuvaiheessa (engl. endgame).”
Mitä nopeammin ohjus liikkuu, sitä enemmän sillä on liike-energiaa, jota voidaan käyttää korkeudenmuutoksiin tai äkilliseen liikehtimiseen.
”Meteorin raketti toimii tarpeeksi kauan, jotta ohjus pääsee irti koneesta ja kiihdyttää transitionopeudelle, jolloin patoputkimoottori käynnistyy. Ohjuksen energia riittää pidemmälle matkalle, ja se kulkee suuremmalla keskinopeudella, mikä tarkoittaa suurempaa nopeutta kohdetta lähestyttäessä ja parantaa osuman todennäköisyyttä.”
Oletko kiinnostunut autoista? Tilaa T&T:n autokirje tästä
Hyvä on muistaa, että kyse ei ole vain ohjuksesta itsestään, vaan sen käytöstä osana monitoimihävittäjän muita teknisiä järjestelmiä. Esimerkiksi
Lockheed Martin painottaa, että sen F-35 toimii rakettimoottorilla varustetun AMRAAM-tutkaohjuksen kanssa hyvin tehokkaasti: häiveteknologian ansiosta kone pääsee niin lähelle vihollista, että ohjuskin liikkuu suurella nopeudella kohteeseen asti. Kumpi sitten on tosielämässä parempi vaihtoehto, jääkin HX-organisaation evaluoitavaksi.
Meteor kommunikoi lavettinsa kanssa kaksisuuntaisella datalinkillä, mikä parantaa lentäjän tilannetietoisuutta.
”Eurofighterissä jokainen Meteor-laukaisu tehdään tosissaan, koska datalinkin avulla lentäjä näkee esimerkiksi sen, osuuko ohjus ja tarvitaanko uutta laukausta.”
Tutkaohjuksen kaverina monitoimihävittäjissä on lyhyemmän kantaman infrapunaohjus: Eurofighterin tarjouksessa ASRAAM, Saabilla IRIS-T ja Dassaultilla MICA.
”Lentäjän näkökulmasta molemmat ovat tarpeellisia: jos tutkaohjusta häiritään voimakkaasti, voidaan turvautua infrapunaohjukseen”, Martin perustelee.
Tutkaohjus. MBDA Meteor kuvassa etualalla. MIKKO PULLIAINEN
Fakta
MBDA Meteor
Pituus 3,7 m
Halkaisija 178 mm
Paino 190 kg
Kantama n. 200 km (epävirallinen tieto)
MARTININ mukaan Suomen ilmavoimat joutuisivat mahdollisessa konfliktissa toimimaan varsin haastavassa uhkaympäristössä.
”Ympäristö on hyvin ruuhkainen ja haastava radiotaajuuksien suhteen. GPS-häirintää koettaisiin jokaisessa konfliktissa.”
Tarvitaan siis aseistusta, joka on laukaistavissa tarpeeksi kaukana mahdollisista uhkista. MBDA:n ratkaisu tähän pulmaan on keskipitkän kantaman SPEAR-ohjus, joka on mukana ainakin Eurofighterin ja Saabin HX-tarjouksissa.
”SPEAR on suunniteltu toimimaan yhteistyössä SAR-tutkan (synthetic aperture radar, nk. kuvaava tutka) kanssa. Hävittäjätutka tekee ensin tutkakeilauksen kohdealueesta, muodostaa siitä kartan ja lataa tiedon aseeseen.”
Laukaisun jälkeen ohjus hakeutuu kohteeseen vertaamalla karttadataa ja oman hakupäänsä tuottamaa tietoa. Navigoinnissa SPEAR hyödyntää sekä satelliittipaikannusta että omaa, ulkoisesta datasta riippumatonta, inertiaalinavigointijärjestelmäänsä.
”Taistelukärki tehoaa paitsi vahvistettuihin panssareihin ja betoniin, sillä voidaan myös hyökätä pienehköjä taistelualuksia vastaan. Kärjessä on myös sirpaloituva kaulus, joka antaa kyvykkyyttä ulkona olevia taistelujoukkoja vastaan.”
Ohjus on varustettu suihkuturbiinimoottorilla, joka tuottaa työntövoiman lisäksi sähköä.
Kompakti. SPEAR-EW (kuvassa) ja tavallinen SPEAR ovat alle 100 kg:n painoisia, alle kaksimetrisiä ohjuksia. MIKKO PULLIAINEN
VARSIN kiinnostava osa Eurofighter-konsortion HX-tarjousta on SPEAR-ohjuksen elektronisen sodankäynnin versio, SPEAR-EW. Kyseessä on häirintäohjus, joka hoitaa hieman samanlaisia tehtäviä kuin esimerkiksi Saabin tarjoukseen kuuluva LADM.
”Ohjus voidaan laukaista usean sadan kilometrin etäisyydeltä (vrt. tavallinen SPEAR, jonka kantama on n. 140 km), ja se kykenee toimimaan laajalla osalla sähkömagneettista spektriä”, Martin kertoo.
Tarkempia detaljeita taajuusalueesta ei kerrota julki, mutta ohjuksen on tarkoitus täydentää Eurofighterin tulevan ECRS Mk2 -tutkan häirintäspektriä. Tutkasta BAE Systemsin edustajat ovat kertoneet sen verran, ettei senkään häirintäkyky ole rajoittunut ainoastaan X-kaistalle (8-12 GHz).
”Ohjuksen siipiä on muokattu niin, että niissä on antenni. Taistelukärki on korvattu elso-kuormalla ja polttoainetankin kokoa on kasvatettu. Ohjus voi suojella hävittäjää sekä muita laukaistuja aseita, ja sillä on kykyjä tiedusteluun.”
Laukaisun jälkeen ohjus on hallittavissa Naton standardilla Link-16-datalinkkiyhteydellä. Toiminta-aika on yli 30 minuuttia.
Ohjuksen kehitystyö on vielä kesken.
”Itse ohjus on jo kypsää teknologiaa, samoin elso-hyötykuorma, joten kysymys on kaiken integroinnista yhteen kokonaisuuteen, lentotestauksesta ja integroinnista lavettiin.”
Möhkäle. Storm Shadow painaa keskisuuren henkilöauton verran, mutta on monin verroin tuhoisampi. Tai riippuuhan se siitäkin tietysti, kuka on ratissa. MIKKO PULLIAINEN
YKSI UUDEN monitoimihävittäjän tehtäväprofiileista on kaukovaikuttaminen, jota nyky-Horneteissa toteutetaan JASSM-risteilyohjuksella. Amerikkalaiskandidaateista ainakin Lockheed Martin tarjoaa Suomelle nyt JASSM-ER:ää, jonka kantama on noin 1 000 km.
Eurofighterin kanssa Suomeen tulisi MBDA:n Storm Shadow. Dassaultin maailmassa ohjus kantaa nimeä SCALP.
Storm Shadow painaa 1,3 tonnia ja on 5,1 metriä pitkä. Eurofighter kantaa niitä kaksi. Suihkuturbiinilla varustetun ohjuksen kantamaksi ilmoitetaan yli 250 km, ja se on varustettu inertia-, gps- ja maastodataa hyödyntävällä navigointiteknologialla.
”Lentäjä lentää koneen suunniteltuun laukaisupaikkaan ja vapauttaa ohjuksen, joka laskeutuu matalaan lentokorkeuteen (ts. tutkien katvealueelle).”
Ohjus on varustettu kaksivaiheisella taistelukärjellä: ensimmäinen räjähde raivaa tien suojauksen läpi ja toinen tuhoaa suojauksen sisällä olevan kohteen.