Onkohan muihinkin HX-ehdokkaisiin (etenkin F-35) suunnitteilla tällaista passiivista varasuunnistus/paikkatietojärjestelmää sellaisia tilanteita varten, että GPS-signaali on kovinkin häiriintynyt taikka paikkatieto on väärennetty/ ei pidä paikkaansa?
Venäläisethän osaavat tunnetusti GPS-signaalin häirinnän ja paikkatiedon väärentämisen käsittääkseni hyvinkin.
Tässä muutamia otteita eilen (4.10.2021) Lentopostissa ilmestyneestä artikkelista.
Saab etenee vaihtoehtoisen ja passiivisesti toimivan navigointijärjestelmän kehityshankkeessa, jonka päämäärä on mahdollistaa lentotoiminnan jatkuminen ilman GPS-signaalia ja ulkoisia radionavigointilaitteistoja ainoastaan lentokoneen oman navigointijärjestelmän avulla.
www.lentoposti.fi
Saab etenee vaihtoehtoisen ja passiivisesti toimivan navigointijärjestelmän kehityshankkeessa, jonka päämäärä on mahdollistaa lentotoiminnan jatkuminen ilman GPS-signaalia ja ulkoisia radionavigointilaitteistoja ainoastaan lentokoneen oman navigointijärjestelmän avulla.
Uusia algoritmeja koelennetään Gripen E -koneissa ja simulaattoreissa seuraavaksi mm. talvisissa olosuhteissa.
Toukokuussa 2021 esitelty vaihtoehtoinen navigointikyky on osa Saabin Suomelle jättämää HX-hankkeen BAFO-tarjousta.
Sijainnin määrittäminen on elintärkeää monissa sovelluksissa, joista yksi merkittävimmistä on navigointitarkkuus sotilastoiminnassa. Normaalioloissa GNSS-järjestelmän (Global Navigation Satellite System) erittäin tarkkaa paikkatietoa tarjoavat amerikkalainen GPS, eurooppalainen Galileo, venäläinen Glonass ja kiinalainen BeiDou. Palvelun saatavuus ei kuitenkaan ole taattu ja ilman omaa järjestelmää on muiden omistamien järjestelmien varassa.
Viimeaikaiset tapahtumat mm. Norjassa, Pohjois-Suomessa ja Korean niemimaalla ovat osoittaneet, että GNSS-signaalia häiritään myös rauhan aikana. Sotilaallisen konfliktin aikana tai sitä kohti hybridivaikutusten kautta edettäessä GPS-signaaliin perustuvaan navigointikykyyn pyritään mahdollisesti vaikuttamaan laajoilla alueilla.
Haasteita toimintaympäristössä navigointiin voivat aiheuttaa mm. erilaiset elektronisen sodankäynnin toimet, AA/AD -ympäristöt (Anti Access/Area Denial), tutkavalvonta, sekä GPS-signaalin heikkous ja häirintä sekä väärentäminen. Nämä haasteet korostuvat erityisesti matalilla lentokorkeuksilla toimittaessa.
Keväällä 2021 esitelty Saabin vaihtoehtoisen navigoinnin järjestelmä yhdistää lentokoneen navigointijärjestelmään erilaisten algoritmien ja sensorifuusion avulla mm. 3D-maastotietokannan, odometrian sekä kuvantunnistuksen.
Saabin kehityshanke tuo tarjolle erilaisia navigointitarkkuutta parantavia ratkaisuja, jotka ovat täysin passiivisia ratkaisuja.
Ne ovat siis vastapuolen sensoreiden ulottumattomissa. Passiivisesti tuotettu paikkatieto voidaan tarvittaessa jakaa datalinkein esimerkiksi siipimiehille tai muille joukoille.
Passiivisista keinoista perinteisin on odometria, jossa verrataan suhteellista siirtymää pikselien seurannan avulla optisten sensoreiden keräämään kuvamateriaaliin.
Toinen passiivisen vaihtoehtoisen navigoinnin osa-alue perustuu topografiaan lentokoneessa olevien elektro-optisten tai infrapunakameroiden näkemien kuvien vertaamiseen algoritmien avulla maastotietokantaan ja tarkkoihin 3D-maastotietokarttoihin.
Navigointitarkkuuden säilyessä GPS-härinnästä huolimatta voivat hävittäjät operoida normaalisti alueella, jossa GPS-häirintää tai signaalin väärentämistä esiintyy.
Näin vastapuoli ei saa luotua taistelukentälle alueita, jossa hävittäjät eivät kykenisi toimimaan.
Satelliittipohjaisten karttojen resoluutiotarkkuus on 0,5 metriä ja vaihtoehtoisen navigointijärjestelmän tarkkuudeksi Saab kertoo kolme metriä.
Saabin vaihtoehtoisen navigoinnin järjestelmä parantaa navigointijärjestelmän kykyjä myös silloin, kun GPS-signaali on tarjolla. Se seuraa tietojen oikeellisuutta ja havaitseee väärennetyn signaalin.
Tulevia sovelluksia ovat myös tarkat lähestymismenetelmät koneen omaa navigointijärjestelmää käyttäen mittarilento-olosuhteissa aina huonon näkyvyyden olosuhteissa toteutettaviin automaattisiin laskeutumisiin saakka. Siis ilman maalaitteita jopa maantietukikohtaan.