Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minä ymmärsin että tuo uusi navigointisysteemi tulisi käyttöön silloin. Gripen-ketjussahan on tietoa millä aikataululla Ruotsi ottaa E-koneita käyttöön.Greipillä otsikon mukaan vielä 5 vuotta operatiiviseen kykyyn? Käytännössä siis 2027 ja HX-toimitukset pitäisi tulla 2025-2030. Ei tule mitään sanon minä, jos vielä menee pitkäksikin tuosta niin viimeisten Hornettien pitäisi lentää vielä 2035
Mutta kuten Hornet-hankinnan aikaan niin näyttää siltä että Gripen on too little too late tälläkin kertaa.Minä ymmärsin että tuo uusi navigointisysteemi tulisi käyttöön silloin. Gripen-ketjussahan on tietoa millä aikataululla Ruotsi ottaa E-koneita käyttöön.
Gripen olisi ollut usean maan kilpailutuksessa paremmassa asemassa jos E/F:n tuotekehitys olisi ollut 2-3 vuotta pidemmällä.Mutta kuten Hornet-hankinnan aikaan niin näyttää siltä että Gripen on too little too late tälläkin kertaa.
Muistan joskus lukeneeni jostakin useampi vuosi sitten, että Saab kehui, että Gripen E/F:n myyntimäärä ulkomaille tulee olemaan 400 kpl. Itseluottamuksen puutteesta ei ainakaan Saabia (ja Saabisteja) voi syyttää.Gripen olisi ollut usean maan kilpailutuksessa paremmassa asemassa jos E/F:n tuotekehitys olisi ollut 2-3 vuotta pidemmällä.
En rupea arvailemaan sen tulevaisuutta Euroopan maiden ilmavoimissa, mutta veikkaan että myyntimahdollisuuksia on ainakin siellä missä oletetulla vastapuolella ei ole 5. sukupolven koneita.
Brasilia voi hyvin tilata koneita lisää kunhan heidän haluamat aseintegroinnit on tehty ja jonkun aikaa saavat testata. Etelä-Amerikan taivaalla Gripen lienee hyvin toimiva kone. Sitten kun Ruotsin kanssa ovat jonkun aikaa koneillaan lentäneet eikä toivottavasti koneista ole löytynyt mitään suurempia ongelmia voi uusia ostajamaita ilmaantua. Mutta jonkun aikaa siihen menee. Pikkumaat eivät varmasti halua ostaa sikaa säkissä.Muistan joskus lukeneeni jostakin useampi vuosi sitten, että Saab kehui, että Gripen E/F:n myyntimäärä ulkomaille tulee olemaan 400 kpl. Itseluottamuksen puutteesta ei ainakaan Saabia (ja Saabisteja) voi syyttää.
Mikäli Gripen E/F olisi valmistunut vaikkapa edes 2015 vuoteen mennessä, sille olisi saattanut löytyä enemmän markkinarakoja.
Specifically, if the military does not meet the affordability targets for “cost per tail per year” — which measures the average price of operating, maintaining and upgrading a single aircraft — the services will not be able to procure the number of F-35s planned as part of the program of record. (In FY20, the cost per tail for an F-35A was about $8 million. The U.S. Air Force’s target for an F-35A conventional takeoff and landing model is $4.1 million.)
...
An amendment approved by the committee Wednesday pushed by two years the timeline for enacting those constraints. Instead of going into effect in FY26, the Air Force, Marine Corps and Navy will have until 2028 to ensure the price of sustainment meets affordability targets.
Toteutunut hinta päivän kurssilla viime vuonna oli siis kuitenkin n. 7 milj. euroa/kone ja on tavoitteena on laskea kustannukset n. puoleen nykyisestä (aikataulu?). Tämän päälle tulee toki myös kurssiriski; varsin mahdollista että euro lähinnä heikkenee suhteessa dollariin lähivuosina. F-35 lienee edelleen selvästi hintavin valinta, ainakin jos tavoitteena on 64 hävittäjää.House lawmakers want to force the Pentagon to lower F-35 sustainment costs in order to buy more aircraft
House lawmakers on Wednesday debated whether to tie the number of F-35s the Defense Department can buy to the cost of sustainment.www.defensenews.com
Ilmeisesti siis tavoitteena on, että 2028 F-35A:n vuosikustannus per kone olisi 4,1 miljoonaa dollaria eli 3.54 miljoonaa euroa. Ja meillä on tuo 250 miljoonan raja nykybudjetilla mitattuna. Eli meillä pitäisi olla siis per kone kustannukset luokkaa 3,9 miljoonaa euroa. Alan olla jo vakuuttunut siitä, että 64kpl F-35:a menee tuohon meidän käyttö - ja ylläpitokustannusten rajaan.
No näihän se on, että lentäjän paperikarttaan ja kompassiin ei Venäjän GPS-signaalin häirintä pääse vaikuttamaanNo, Hawkissä ja Drakenissa oli 80-luvun puolivälissä kolme eri suunnistusjärjestelmää, joista viimeinen oli kompassi.
Joten Rafalella lentämään pääsevät pilotit ovat varmaan tyytyväisiä monestakin syystä.Montakohan MiG-21 olisi meillä pudonnut jos tähän asti olisi jatkettu? Intiassa otsikon mukaan liki puolet.
Intialla oli yhteensä 874 ikonista MiG-21-neuvostohävittäjää – lähes puolet on pudonnut, ja taas meni yksi
Paikallisen uutislähteen mukaan turmatiheydelle on useita, sangen ymmärrettäviä syitä.www.tekniikkatalous.fi
Montakohan MiG-21 olisi meillä pudonnut jos tähän asti olisi jatkettu? Intiassa otsikon mukaan liki puolet.
Intialla oli yhteensä 874 ikonista MiG-21-neuvostohävittäjää – lähes puolet on pudonnut, ja taas meni yksi
Paikallisen uutislähteen mukaan turmatiheydelle on useita, sangen ymmärrettäviä syitä.www.tekniikkatalous.fi
Lentävätkö Suomelle tarjottavat HX-hävittäjäkandidaatit biopolttoaineilla? Näin valmistajat vastaavat
Selvitimme: ainakin jonkinlainen valmius biopolttoaineiden käyttöön löytyy useimmilta Hornetin seuraajakandidaateilta.www.uusisuomi.fi
Onko biopolttoaine muka sitten vähäpäästöisempää kuin tällaista mietitään? Eikö se ole sama muuttaako liikkeeksi vanhoja dinosauruksia tai hieman nuorempia banaanin kuoria?
Hinta ja onko siitä oikeasti huoltovarmuushyötyä (epäilen vrt. normi Jet a1 lisävarastointi) on toki arkisesti tärkeä kysymys. Ellei vain tyydytä vihreiden päivänpoliittiseen tarkasteluun (ei Gripen sillä tule valituksi joten voisivat suorilta luopua pitämästä esillä).
Jos ympäristöaktivisteille etsii henkistä handjobia HX:stä niin voi katsoa väheneviä lentotunteja vrt. simutunnit ja juhlistaa sitä kautta saatavaa fossiilisten/äänipäästöjen vähennystä.
Ei, mutta tarjolla on edelleen niin monta erilaista että tämä osuus selviää vasta hiljalleen valinnan myötä.
Toki F-35, SH ja EF on janoisempia isomman tyhjäpainon/tehon pohjalta.
Mutta ajattelin vain, että jos pitäisi vihreiden agendaa PR:ssä viestiä niin biopolttoaine ei ehkä ole järkevin. Vaikka ei vihreiden takia pidä kyllä lentotunneista leikata. Sen sijaan jos jotain tapahtuu jo muutenkin voisi sen viestiä halutessaan viherperustein. Kuten Sveitsissä yllättäen. Toki siellä oli ehkä vielä tärkeämpänä halvempi hinta, joka ei meillä toimi.