Armchair pilot
Kapteeni
Se on tottakai qra valmiina siinä aamusta oikeeseen aikaan. Tolla matkalla ei tosin kantsis ees lentää. Rullais vaan meneen.Se on se 700m:n matka kävelty edestakaisin siinä ajassa, kun INS kalibroituu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se on tottakai qra valmiina siinä aamusta oikeeseen aikaan. Tolla matkalla ei tosin kantsis ees lentää. Rullais vaan meneen.Se on se 700m:n matka kävelty edestakaisin siinä ajassa, kun INS kalibroituu
Vastaus 1, teoreettisesti
Riippuen lämpötilasta noin 2 sekuntia olettaen, että koneesta pudotetaan koukku, joka nappaa kyytiläisen täydestä vauhdista matkaan ja irrottaa perillä. Kyyditettävä ei kyllä pysähdy koulun tontille, jos ei satu jotain kovaa tielle. Tämä on ns. Once in a Lifetime -kokemus.
Tämä on kiinnostavaa! Tulee HX-hankkeesta mikä tahansa korvaava kone Horneteille, niin...
"Hävittäjä ei ole mitään ilman ohjaajaa ja siksi heistä pidetään tarkkaa huolta. Kuvassa suojataan koneelleen kävelevää lentäjää." (Lähde Reserviläinen.fi)
Kuva Tero Tuominen
Katso liite: 53578
Eli koko kalustolla oli vähintään kolmannes jäljellä. Parhailla puolet. Keskimäärin kaiketi yli 40%. Siis silloin kun viimeinen rempattu kone tuli uunista ulos. Ensimmäinen tuli kuitenkin takaisin laivueeseen jo 2-3 vuotta aiemmin.
Haarukkasi lähti CV:n osalta tuolla edellä kolmestakymmenestä vuodesta mihin en usko. 40 vuotta voi jo ollakin oikeilla jäljillä. 50 vuotta kuulostaa paljolle vaikkakin täysin mahdolliselle mutta sitten puhutaan varmasti jo poistuvasta kalustosta. Tai sitten on tehty loistava hankinta johon saa puhallettua henkeä liki loputtomiin.
En kommentoi.
Se kuitenkin kannattaa muistaa että kone tuli käyttöön vuonna 2004 ja elinjaksoa aikaanaan suunniteltiin oleva 30v. Lyhyellä matematiikkalla voidaan laskea remontin alkaessa oltavan noin lasketun elinjakso puolivälissä jolloin yleensä tehdään jonkin sortin Upgrade jotta suorituskyky ja kätettävyys vastaa myös lopun elinjaksosta haasteisiin. Vrt HN kaluston MLU muutama vuosi sitten.
Se on sitten tuskaista toimittajan kestää sitä, ettei ole puolustusvaliokunnassa oikean tiedon äärellä ja niin kamalasti kun tekisi mieli.Kommentti: Loppusuoran tärkein hävittäjäkysymys – riittävätkö Suomen rahat edes lentämiseen F-35:lla?
Suomen hävittäjähankinta on kaartunut loppusuoralle. Lockheed Martinin F-35-hävittäjää pidetään ennakkosuosikkina, mutta poliitikkojen olisi syytä perehtyä esimerkiksi norjalaiskokemuksiin ja kysyä kenraaleilta kysymyksistä tärkein viimeistään nyt: riittävätkö Suomen rahat myös tai edes...www.is.fi
Jotain erikoista on tapahtunut. Kyllähän puolustusvaliokunta ennen on vuotanut kuin seula. Hyvä näin.Se on sitten tuskaista toimittajan kestää sitä, ettei ole puolustusvaliokunnassa oikean tiedon äärellä ja niin kamalasti kun tekisi mieli.
Sentään kirjoitti, että F-35:ttä pidetään ennakkosuosikkina. Olisin odottanut, että vielä tässäkin vaiheessa joku "lehtimies" kirjoittaa vakavin ilmein, kuinka Gripen on ennakkosuosikki kisaan.Se on sitten tuskaista toimittajan kestää sitä, ettei ole puolustusvaliokunnassa oikean tiedon äärellä ja niin kamalasti kun tekisi mieli.
Itse uskon, että kustannukset F-35:n kanssa saadaan pysymään kurissa, jos 64 kpl F-35 vaatii saman määrän henkilöstöä kuin 64 kpl Horneteja.Kommentti: Loppusuoran tärkein hävittäjäkysymys – riittävätkö Suomen rahat edes lentämiseen F-35:lla?
Suomen hävittäjähankinta on kaartunut loppusuoralle. Lockheed Martinin F-35-hävittäjää pidetään ennakkosuosikkina, mutta poliitikkojen olisi syytä perehtyä esimerkiksi norjalaiskokemuksiin ja kysyä kenraaleilta kysymyksistä tärkein viimeistään nyt: riittävätkö Suomen rahat myös tai edes...www.is.fi
Palkat eivät HX:n myötä nouse ilmavoimissa ja nelisen vuotta sitten jako palkkojen ja toimintamenojen kesken olo 130 miljoonaa euroa / 48 miljoonaa euroa. Eli hyvin pystytään 64 kpl F-35:a rahoittamaan tuolla 10 prosentilla puolustusbudjettia.2.1 Toimintamenot Ilmavoimien toimintamenokehys vuodelle 2017 on alustavasti 179,417M€, josta palkkoja on 130,594M€ ja varsinaisia toimintamenoja 48,823M€. Toimintamenokehys on niukka ja siitä johtuen Ilmavoimien toimintaa on jouduttu priorisoimaan ja suunniteltua harjoitustoimintaa karsimaan. Jatkuessaan resurssien niukkuus vaarantaa toimintaympäristön edellyttämän laadukkaan ja monipuolisen harjoitustoiminnan.
Se on sitten tuskaista toimittajan kestää sitä, ettei ole puolustusvaliokunnassa oikean tiedon äärellä ja niin kamalasti kun tekisi mieli.
Itse uskon, että kustannukset F-35:n kanssa saadaan pysymään kurissa, jos 64 kpl F-35 vaatii saman määrän henkilöstöä kuin 64 kpl Horneteja.
Palkat eivät HX:n myötä nouse ilmavoimissa ja nelisen vuotta sitten jako palkkojen ja toimintamenojen kesken olo 130 miljoonaa euroa / 48 miljoonaa euroa. Eli hyvin pystytään 64 kpl F-35:a rahoittamaan tuolla 10 prosentilla puolustusbudjettia.
Sveitsissäkin on pakollinen asepalvelus, mutta onko siellä apumekaanikot henkilöstöä?Mielenkiintoinen kieltämättä, kuinka halvalla Suomessa voidaan operoida versus Norja tai Sveitsi.. Ammattiarmeijat selittää osan kulueroista, mutta on noissa iso ero silti:
En nyt ihan näinkään sanoisi.Ammattisotilaiden määrä on kohinaa operointikustannuksissa. Siviiliyritysten tekemä työ ja myymät osat muodostavat kustannuksen.
Niin on puhuttu 10% vuotuisesta puolustusbutjetista. Ilmavoimat ei käytä lähellekään sitä nyt. Ja kyllä ilmavoimilla on paljon muutakin menoa, kuin HX käyttö ja ylläpito.Tuo on kyllä ihme, että HX:ssä on puhuttu 250 miljoonan euron menoista ja viralliset lähteet taas puhuvat 180 miljoonasta eurosta.
Voisiko olla niin, että HX:lle on varattu 70 miljoonaa euroa lisää per vuosi kuin mitä Hornet käyttää?