Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ei. 2035-2045 haarukkaan osuu maavoimissa ainakin Leopard 2A6:n ja CV9030:n korvaajien hankinta sekä varmaan yhtä sun muuta pienempää (pelkästään ilmatorjunnassa ITO 05 alkaa olla reilu 30 vuotias, samoin ITO 05M, NASAMS lähestyy 30-vuoden ikää, Stingerit hankittiin alkujaankin käytettynä...). Merivoimat tarvitsee jotakin Pansioiden, Katanpäiden ja Haminoiden tilalle sekä Pohjanmaa-luokan MLU:n. Ilmavoimat tarvitsee Hawkin korvaajan ja toki myös HX:n MLU alkaa olla käsillä.

Rahaa ei ole tulevaisuudessa enempää kuin nytkään.

Epäilen että tuolla haarukalla on tulossa jo erinäisiä radikaalisti uusia teknologioita jotka eivät tarkoita vaikkapa CV9030:n korvaamista uudella IFV:llä ym. Sotilasteknologia kehittyy nyt taas kovaa vauhtia - tällä kertaa siviiliteknologian perässä. Uudet energiatekniikat, tekoäly, robotisaatio, laserit ja erilaiset maa-meri- ja ilmadroonit tullevat mullistamaan aika monia kuvioita.

Tuonkin takia F-35 on paras valinta hyvistä koneista. Jenkit ovat investoineet siihen niin paljon että se tullaan pitämään relevanttina lavettina.
 
Ei. 2035-2045 haarukkaan osuu maavoimissa ainakin Leopard 2A6:n ja CV9030:n korvaajien hankinta sekä varmaan yhtä sun muuta pienempää (pelkästään ilmatorjunnassa ITO 05 alkaa olla reilu 30 vuotias, samoin ITO 05M, NASAMS lähestyy 30-vuoden ikää, Stingerit hankittiin alkujaankin käytettynä...). Merivoimat tarvitsee jotakin Pansioiden, Katanpäiden ja Haminoiden tilalle sekä Pohjanmaa-luokan MLU:n. Ilmavoimat tarvitsee Hawkin korvaajan ja toki myös HX:n MLU alkaa olla käsillä.

Rahaa ei ole tulevaisuudessa enempää kuin nytkään.
Rahareikiä tosiaan riittää. CV9030:n kohdalla vissiin uutisoitiin hiljan että nyt tehdään kevyempi remontti ja 30-luvulla sitten perusteellisempi MLU.

"Nyt tehtävällä päivityksellä turvaamme vaunujen suorituskyvyn 2030-luvulle asti ja samalla mahdollistamme vaunujen laajemman suorituskyvyn noston ja päivittämisen (MLU, Mid-Life Upgrade) vaunujen myöhemmän elinjakson aikana."

Maavoimien CV9030-vaunut päivitetään

Sehän ei tarkoita että operaatio olisi halpa mutta ehkä hiukan uushankintaa huokeampi kuitenkin.
 
Epäilen että tuolla haarukalla on tulossa jo erinäisiä radikaalisti uusia teknologioita jotka eivät tarkoita vaikkapa CV9030:n korvaamista uudella IFV:llä ym. Sotilasteknologia kehittyy nyt taas kovaa vauhtia - tällä kertaa siviiliteknologian perässä. Uudet energiatekniikat, tekoäly, robotisaatio, laserit ja erilaiset maa-meri- ja ilmadroonit tullevat mullistamaan aika monia kuvioita.

Tuonkin takia F-35 on paras valinta hyvistä koneista. Jenkit ovat investoineet siihen niin paljon että se tullaan pitämään relevanttina lavettina.

Juu, ja taistelupanssarivaunukin oli monien mukaan jo 90-luvulla auringonlaskun asejärjestelmä. Harmi vain, että ainakaan saksalaiset ja ranskalaiset eivät ole ymmärtäneet tätä...

Mutta oli miten oli ja tapahtui miten tapahtui, niin tuskin tulevaisuudessakaan olla tilanteessa, jossa rahaa olisi liikaa ja esikunnissa pohdittaisiin kuumeisesti sille jotakin loppusijoituskohdetta.
 
Epäilen että pian hahmottuu mitä 2040 tienoilla on saatavilla. Avaruussensoreja AEW:n sijaan? Tankkeridrooneja? Robottitankkeja? Nyt eletään pitkästä aikaa sotateknologian innovaatiokautta (valitettavasti) eikä kehitys liene yhtä suoraviivaista kuin vaikkapa 2000-2020 tai edes 1980-2000. Enemmän ehkä samaan tapaan vallankumouksellista kuin 1950-1970 tms.
1990-2010 oli sotateknologian kehityksen kannalta "hiljaista aikaa". Monia projekteja keskeytettiin, koska NL:n hajoaminen vei länneltä voimakkaimman vihollisen. 2010 jälkeen Venäjä aloitti varustautumisen uudelleen, mutta varsinainen asekehityksen kiihdyttäjä oli Kiinan mukaan tulo korkean teknologian aseiden kehittämiseen. Veikkaan että tulevaisuudessa sota on niin nopearytmistä, että sen johtamiseen ja suorittamiseen tarvitaan tekoälyä ja robotiikkaa yhä enemmissä määrin.
 
Rahareikiä tosiaan riittää. CV9030:n kohdalla vissiin uutisoitiin hiljan että nyt tehdään kevyempi remontti ja 30-luvulla sitten perusteellisempi MLU.

"Nyt tehtävällä päivityksellä turvaamme vaunujen suorituskyvyn 2030-luvulle asti ja samalla mahdollistamme vaunujen laajemman suorituskyvyn noston ja päivittämisen (MLU, Mid-Life Upgrade) vaunujen myöhemmän elinjakson aikana."

Maavoimien CV9030-vaunut päivitetään

Sehän ei tarkoita että operaatio olisi halpa mutta ehkä hiukan uushankintaa huokeampi kuitenkin.

Minä ymmärrän tuon niin, että nyt tehtävillä toimenpiteillä kalusto vain saadaan pysymään käytössä vielä vähän pidempään ja luodaan puitteet MLU:n tekemiselle myöhemmin. Ts. MLU:ta ei ole vielä ajoitettu, se voi tulla vaikkapa jo kuluvan vuosikymmenen loppupuoliskolla. Vaunujen elinkaarenhan on sanottu yltävän 2040-luvulle ("Uusien vaunujen operatiivinen elinkaari yltää 2040-luvulle." -Kaleva 8.9.2005) - onko se sitten alkuun vaiko lopulle, tiedä häntä.
 
Minä ymmärrän tuon niin, että nyt tehtävillä toimenpiteillä kalusto vain saadaan pysymään käytössä vielä vähän pidempään ja luodaan puitteet MLU:n tekemiselle myöhemmin. Ts. MLU:ta ei ole vielä ajoitettu, se voi tulla vaikkapa jo kuluvan vuosikymmenen loppupuoliskolla. Vaunujen elinkaarenhan on sanottu yltävän 2040-luvulle ("Uusien vaunujen operatiivinen elinkaari yltää 2040-luvulle." -Kaleva 8.9.2005) - onko se sitten alkuun vaiko lopulle, tiedä häntä.
Jos tällä remontilla päästään ”2030-luvulle asti” niin MLU on tulossa ennen vuotta 2040. Ei kai tuossa mitään sen tarkemmin olekaan sanottu.

Eiköhän perusteellisempi MLU kuitenkin jatka käyttöikää ainakin 20 vuotta eli uutta tarvittaisiin aikaisintaan 2050-luvulla. Aika näyttää.
 
Jos tällä remontilla päästään ”2030-luvulle asti” niin MLU on tulossa ennen vuotta 2040. Ei kai tuossa mitään sen tarkemmin olekaan sanottu.

Eiköhän perusteellisempi MLU kuitenkin jatka käyttöikää ainakin 20 vuotta eli uutta tarvittaisiin aikaisintaan 2050-luvulla. Aika näyttää.

Paljonkos BMP-2:n MLU 10-luvun lopulla jatkoi käyttöikää? 2030-luvulle, ei sen enempää. Muistaakseni olen aiemmin ihmetellyt, miksi ko. toimenpide jätettiin niin myöhäiseksi, mutta niin tehtiin.

Samoin siinä yhteydessä ihmettelin, miksi CV90:n MLU:sta puhuttiin jo tuolloin. Foorumin kollektiivinen päätelmä oli, että nykytekniikka ei kestä vanhan raudan tavoin, joten siksi MLU on ajankohtainen jo ~15-vuotiaalle vaunulle.

Eli eli... Pidän aika rohkeana olettaa, että nolkytluvulla toimitetut CV90:t jatkaisivat vuosisadan puolivälin yli. Eiköhän se jää siihen 30-35-40 vuoteen se elinikä, oletan.
 
Epäilen että tuolla haarukalla on tulossa jo erinäisiä radikaalisti uusia teknologioita jotka eivät tarkoita vaikkapa CV9030:n korvaamista uudella IFV:llä ym. Sotilasteknologia kehittyy nyt taas kovaa vauhtia - tällä kertaa siviiliteknologian perässä. Uudet energiatekniikat, tekoäly, robotisaatio, laserit ja erilaiset maa-meri- ja ilmadroonit tullevat mullistamaan aika monia kuvioita.

Tuonkin takia F-35 on paras valinta hyvistä koneista. Jenkit ovat investoineet siihen niin paljon että se tullaan pitämään relevanttina lavettina.

Jos ollaan tarkkoja ja hieman saivarrellaan, niin tuona ajanjaksona tulee mahdollisesti palveluskäyttöön järjestelmiä, jotka perustuvat pääsääntöisesti nyt käytössä (tai kehitteillä) oleviin teknologioihin. Ja jotka ovat jo nyt vähintään jonkinlaisella suunnittelun esiasteella.

Sotilasteknologia on ollut alati kiihtyvässä kehitysvaiheessa kait viimeiset 100 vuotta, ja harvoin on esille putkahtanut mitään veret seisauttavia uusia järjestelmiä. Teknologiat, ml Sotilasteknologiat kehittyvät koko ajan, mutta ainakin tähän saakka on jonkinmoinen ennustettavuus onnistuttu säilyttämään.
 
Jos ollaan tarkkoja ja hieman saivarrellaan, niin tuona ajanjaksona tulee mahdollisesti palveluskäyttöön järjestelmiä, jotka perustuvat pääsääntöisesti nyt käytössä (tai kehitteillä) oleviin teknologioihin. Ja jotka ovat jo nyt vähintään jonkinlaisella suunnittelun esiasteella.

Sotilasteknologia on ollut alati kiihtyvässä kehitysvaiheessa kait viimeiset 100 vuotta, ja harvoin on esille putkahtanut mitään veret seisauttavia uusia järjestelmiä. Teknologiat, ml Sotilasteknologiat kehittyvät koko ajan, mutta ainakin tähän saakka on jonkinmoinen ennustettavuus onnistuttu säilyttämään.

Erilaiset robottisovellukset ovat kovassa kehitysvaiheessa ja varmaan relevantteja tuolloin 2040-luvulla. Se mikä voi kehittyä odottamatomankin nopeasti ovat erilaiset softat ja elektroniikan integrointi ihan perinteisiinkin aseisiin. Vaikkapa erilaiset käsiaseiden ihmetähtäimet ovat esimerkki teknologiasta joka voidaan ottaa nopeasti käyttöön kunhan läpimurto tulee ja voivat mullistaa monia asioita, esimerkiksi lähi-ilmatorjuntaa etenkin lennokkeja mutta ehkä jopa matalalla lentäviä lentokoneita kohtaan... Toki maasodankäyntikin näkee muutosta kun käsiaseilla jopa osuu johonkin.

Harvoin on toki tullut ihan mullistavia mutta varmaan 100 vuoden ajalta esimerkiksi ydinaseet, ydinreaktorit, suihkumoottori, tutka ja satelliitit voitaisin laskea tuollaisiksi, ehkäpä myös ohjukset. Nämä tulivat kaikki laajaan operatiiviseen käyttöön sellaisella 20-30 vuoden aikajänteellä.

Lentokoneet, panssarivaunut, epäsuora tykistötuli ja kuorma-autothan keksittiin jo vähän yli sata vuotta sitten. Tutka ja ydinaseet kehitettiin aika ripeästi protoasteelta käyttöön. Varmaan kvanttisalaus ja kvanttitietokoneiden käyttö salausten murtamiseen voisi olla tuollainen mullistava ja melko nopeasti käyttöön otettava teknologia.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkos BMP-2:n MLU 10-luvun lopulla jatkoi käyttöikää? 2030-luvulle, ei sen enempää. Muistaakseni olen aiemmin ihmetellyt, miksi ko. toimenpide jätettiin niin myöhäiseksi, mutta niin tehtiin.

Samoin siinä yhteydessä ihmettelin, miksi CV90:n MLU:sta puhuttiin jo tuolloin. Foorumin kollektiivinen päätelmä oli, että nykytekniikka ei kestä vanhan raudan tavoin, joten siksi MLU on ajankohtainen jo ~15-vuotiaalle vaunulle.

Eli eli... Pidän aika rohkeana olettaa, että nolkytluvulla toimitetut CV90:t jatkaisivat vuosisadan puolivälin yli. Eiköhän se jää siihen 30-35-40 vuoteen se elinikä, oletan.
Täysin mahdollista. Kesällä tilattu MLE toisi 5-10 vuotta lisää käyttöikää ja raskas MLU siihen vielä viisi vuotta. Joku tässä suhdeluvussa kyllä särähtää korvaan.

Mitä kakkosbemariin tulee niin CV:lle esitetyllä MLE/MLU-jaottelulla toteutus saattoi olla aika lähellä ensin mainittua.
 
Täysin mahdollista. Kesällä tilattu MLE toisi 5-10 vuotta lisää käyttöikää ja raskas MLU siihen vielä viisi vuotta. Joku tässä suhdeluvussa kyllä särähtää korvaan.

Mitä kakkosbemariin tulee niin CV:lle esitetyllä MLE/MLU-jaottelulla toteutus saattoi olla aika lähellä ensin mainittua.

Tai sitten MLU ei tuo niinkään lisää elinikää, vaan lisää kykyä loppuelämäksi? Vertaa Hornetit, MLU:t tuovat lähinnä uusia ominaisuuksia, eivät varsinaisesti pidennä elinkaarta.
 
Tai sitten MLU ei tuo niinkään lisää elinikää, vaan lisää kykyä loppuelämäksi? Vertaa Hornetit, MLU:t tuovat lähinnä uusia ominaisuuksia, eivät varsinaisesti pidennä elinkaarta.
Mutta vuosia Hornetilla oli merkittävä määrä jäljellä. Saattohoitokalustolle ei tehtäisi mittavaa MLU:ta.
 
Mutta vuosia Hornetilla oli merkittävä määrä jäljellä. Saattohoitokalustolle ei tehtäisi mittavaa MLU:ta.

MLU2:n päättymisestä (v. 2016) ei kulu kymmentäkään vuotta ennen kuin ensimmäiset Hornetit eläköityvät (v. 2025).

Että onko se sitten niin kummallista, jos esim. 2025-2030 tehdään CV90:lle jonkinlainen MLU ja ensimmäiset lähtevät Stenalle esim. 2040 ja viimeiset poistetaan 2045? Tuollakin aikataululla jää 15 vuotta palvelusaikaa jokaiselle vaunulle MLU:n jälkeen.
 
MLU2:n päättymisestä (v. 2016) ei kulu kymmentäkään vuotta
Ja USA:n Merijalkaväen päättäessä luopua Hornet-kalustosta 2030 mennessä aiheutti sen, että he eivät enää isompia päivityksiä ole viime vuosina tilanneet, ja tästä johtuen me jouduimme aikaistamaan Hornetien MLU2:n 2015-2016 tienoille alunperin suunnitelluista 2019-2020 vuosista koska haluttiin päästää nauttimaan mittakaavaetua päivittäessä Hornetit samaan aikaan USMC:n kanssa.

Eli alkuperäisellä Hornetin MLU-suunnitelmalla ei olisi mennyt kuin vuosi toisesta MLU:sta HX-hankintapäätökseen.
 
MLU2:n päättymisestä (v. 2016) ei kulu kymmentäkään vuotta ennen kuin ensimmäiset Hornetit eläköityvät (v. 2025).

Että onko se sitten niin kummallista, jos esim. 2025-2030 tehdään CV90:lle jonkinlainen MLU ja ensimmäiset lähtevät Stenalle esim. 2040 ja viimeiset poistetaan 2045? Tuollakin aikataululla jää 15 vuotta palvelusaikaa jokaiselle vaunulle MLU:n jälkeen.
Eli koko kalustolla oli vähintään kolmannes jäljellä. Parhailla puolet. Keskimäärin kaiketi yli 40%. Siis silloin kun viimeinen rempattu kone tuli uunista ulos. Ensimmäinen tuli kuitenkin takaisin laivueeseen jo 2-3 vuotta aiemmin.

Haarukkasi lähti CV:n osalta tuolla edellä kolmestakymmenestä vuodesta mihin en usko. 40 vuotta voi jo ollakin oikeilla jäljillä. 50 vuotta kuulostaa paljolle vaikkakin täysin mahdolliselle mutta sitten puhutaan varmasti jo poistuvasta kalustosta. Tai sitten on tehty loistava hankinta johon saa puhallettua henkeä liki loputtomiin.
 
Off-topic; isäni koulututtava lyseossa asui koulurakennuksessa itsessään, koska tämän isä oli koulun vahtimestari ja koulurakennuksessa oli tuohon aikaan asunto vahtimestarin perheelle. Eli koulumatkaa luokasta riippuen ei ollut koskaan edes sataa metriä.

Ja silti tämä myöhästeli kaikista eniten aamulla.
 
F-35B olisi tähän käytännöllisin ratkaisu, toki myös ylijäämä-Harrier :cool:


The campaign was simple, reported CBS News correspondent John Blackstone. Buy Pepsi products, collect points from Pepsi labels and claim prizes like t-shirts, sunglasses, or - for 7 million points - a Harrier Jet.

"Sure beats the bus," says the actor in the commercial, while landing on a campus in a computer animated jet. That scene would later prove to be key in sorting the ensuing legal debacle.
...
In the end, Leonard's lawsuit fizzled out. A court granted a summary judgment in favor of Pepsi and ruled that, "no objective person could reasonably have concluded that the commercial actually offered consumers a Harrier Jet."

The court also added this gem of a reason in its dismissal of the case: "The callow youth featured in the commercial is a highly improbable pilot, one who could barely be trusted with the keys to his parents' car, much less the prize aircraft of the United States Marine Corps."
 
Back
Top