Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
132 miljoonaa jaettuna 20 000:lla varusmiehellä tekee 6600 euroa per varusmies. Kuulostaa pieneltä summalta. Jos palvelusaika olisi 10 kk noin keskimäärin, niin kuukausibudjetti olisi 660 euroa. Ruokaan varmaan saa menemään puolet tuosta. Riittääkö loput polttoaineeseen, tväl-materiaaliin, vaatteisiin ym. tarpeelliseen?
Voisiko olla, että Logistiikkalaitoksen nimissä tehty sopparit/sille jyvitetään tilavuokrat kasarmeista jne?

Puolustushaara sitten vastaa varusmiesten muonituksesta, päivärahoista, varusteista, terveydenhuollosta ja muista juoksevista kustannuksista.
 
Voisiko olla, että Logistiikkalaitoksen nimissä tehty sopparit/sille jyvitetään tilavuokrat kasarmeista jne?

Puolustushaara sitten vastaa varusmiesten muonituksesta, päivärahoista, varusteista, terveydenhuollosta ja muista juoksevista kustannuksista.

Onko noissa papereissa sitä varusmiespäivän/reserviläispäivän euromääräistä hintaa? Sitähän voisi tarkastella, osuuko se yhteen noiden isompien lukujen ja varusmiesmäärän kanssa. (Ressupäivä on muistaakseni huomattavasti kalliimpi, mikä viittaisi taloudellisten korvausten kuuluvan ko. summaan.)
 
Kukaan ei nähnyt sitten lisämoukareista unia? Virittäkääpä unitutkanne uudelleen, jotta saadaan tarkempaa HX povausaineistoa.
Vai onko se niin stealth ettei edes mielikuvitus havaitse?
 
Koska toi hornettien seuraaja nyt valitaan?Itse veikkaan edelleenkin f35 tai super hornet.Toisaalta Ranskan kanssa kannattais tehdä yhteistyötä.Mitä aseistusta niihin eri valmistajat nyt lupaa?Usa tarjoaa ainakin risteilyohjuksia johonkin en tosin ole varma ja tarkaa tietoa ei ole.
 
Koska toi hornettien seuraaja nyt valitaan?Itse veikkaan edelleenkin f35 tai super hornet.Toisaalta Ranskan kanssa kannattais tehdä yhteistyötä.Mitä aseistusta niihin eri valmistajat nyt lupaa?Usa tarjoaa ainakin risteilyohjuksia johonkin en tosin ole varma ja tarkaa tietoa ei ole.
Joulukuussa (alkupuolella?) ja eduskunta/hallitus antaa hyväksyntänsä tammikuussa. Sitten saa laittaa nimet paperiin.
 
Unessa :sleep: näkemäni profetia:

Se on Super Hornet. F-35:n itsenäisyys ei riitä ja amerikkalainen kuitenkin halutaan.
En henkisesti heitä lusikkaa nurkkaan, vaikka SH+Growler - kombolla mentäisiin jatkossa. Varsinkin kun mukaan tulee ATS-dronet tulevaisuudessa.

Vaikka tietysti harmittaisi jonkun verran Salamakakkoskerhosta pois jääminen, mutta mikäli Puolustusvoimat - ja ministeriö toteavat Suomelle parhaan ratkaisun olevan SH+Growler, niin sitten pulinat pois ja Superia kehiin.
 
Alkaa Venäjältä tulla julkistakin vaikuttamista kun HX - hanke loppusuoralla, Fortum ja Saimaan kanava. Saas nähdä mitä ne vielä keksii.
 
Huru-ukko-osastoa. Ei ole lukenut tai sisäistänyt edes monesti lehdissä esitettyjä hankitaprosessin päätöskriteereitä ja hankintakustannusta.
 
Huru-ukko-osastoa. Ei ole lukenut tai sisäistänyt edes monesti lehdissä esitettyjä hankitaprosessin päätöskriteereitä ja hankintakustannusta.

Hävittäjähankinta on läpensä poliittinen hanke, tietenkin koska poliitikot päättävät, eivät sotilaat. Sotilaat pyrkivät hakemaan mahdollisimman ison liikkumatilan, poliitikot asettavat reunaehdot. Käytännössä sotilaat esittävät mahdollisuuksien rajoissa sellaisen hankintaehdotuksen minkä poliitikot hyväksyvät.

Toisaalta Stenbäck liioittelee hankinnan merkitystä. Umpieuromaa Alankomaat ja Ranskan naapuri eurolandia Belgia hankkivat F-35:n eikä maailma tähän kaatunut. Tanska ja Norja ovat edelleen pohjoismaita vaikka eivät päätyneet Gripeniin. Ruotsi kelpaa Natolle kumppaniksi vaikka kehittivät oman koneensa. Olemme Naton tärkeä kumppani vaikka hankinta päätyisi Gripeniin.

Kysymykset ovat hänen mielestään visaisia, eikä valtiojohdon kannatta odottaa niihin liittyvää pohdintaansa julkisuudessa avaavan.

– Niin tai näin, Suomen päätös on osa laajempaa turvallisuuspoliittista debattia, halusimme sitä tai emme. Kyse on päätöksestä, jolla on seurauksia – sekä meille että maanosallemme, hän toteaa.
 

Tällainen on Super Hornet -hävittäjän uusin ja ”tappavin” versio, jota Boeing tarjoaa Suomelle – 17-kertainen suorituskyky uudella prosessorilla​

Mikko Pulliainen21.10.202107:30|päivitetty21.10.202109:45

Block III -päivitetyn koneen toimitukset Yhdysvalloille alkoivat. Vierailimme Yhdysvalloissa ottamassa selvää, mitä kaikkea Super Hornetin uudessa versiossa on paranneltu ja miksi se olisi paras vaihtoehto Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi.​

ef5e00e4-4b1e-590e-9a48-8fad47a38d82

Ilmaan. Kaksipaikkainen Block III -version Super Hornet, siis F/A-18F, lentoonlähdössä St. Louisin lentoasemalta. BH3CT62
@


ST. LOUIS
Boeingin uusin versio F/A-18 Super Hornet -monitoimihävittäjästä on valmistunut sangen sopivasti HX-hankkeen aikatauluja varten.
Yhtiö esitteli syyskuun lopulla St. Louisin tehtaallaan suomalaistoimittajille koneen uusinta, Block III -versiota, ja vain päivää aiemmin yhtiö oli toimittanut ensimmäisen uuden koneyksilön Yhdysvaltain laivastolle operatiivista testausta varten.
Suomelle HX-hankkeessa tarjottavat 50 yksipaikkaista F/A-18E-konetta ovat juuri Block III -standardia. HX-tarjoukseen sisältyy myös 14 kappaletta elso-erikoiskone EA-18G Growleria.

”Päivityksen tärkeimmät asiat ovat koneen verkottuneisuus, tappavuus ja selviytymiskyky”, kertoo Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja Jennifer Tebo.
Block III -päivitetyssä Super Hornetissa on uusi datalinkki, jonka speksejä ei tarkasti kerrota. Tebon mukaan datalinkin verkkoviive on kuitenkin aiempaa pienempi ja kaistanleveys suurempi.
”Tehtävätietokoneen uusi prosessori, DTP-N, nostaa tietokoneen suorituskyvyn 17 kertaa aiempaa suuremmaksi. Lisäksi järjestelmäarkkitehtuuri on nyt avoin, eli uusia ominaisuuksia voidaan lisätä järjestelmään nopeasti, ilman että oltaisiin riippuvaisia ohjelmistojen normaalista kehityssyklistä.”

Lue myös:
Tällaisen näkymän hävittäjälentäjä kohtaa taistelukentällä – Video esittelee F-35:n, Gripen E:n ja Super Hornetin ohjaamot
Suomi puristi hävittäjävalmistajilta paremmat tarjoukset kuin ne pitivät mahdollisena – Näin se tehtiin, paljastaa insinöörikenraalimajuri Renko
Yllätys HX-hankkeessa: Boeing tarjoaa Suomelle miehittämättömiä ilma-aluksia
Tebon mukaan järjestelmä tukee myös lentäjän päätöksentekoa entistä paremmin.
Päivitys tuo Super Hornetiin myös infrapunasensorin, jonka merkitystä Tebo korostaa erityisesti häivekoneita jäljitettäessä. Ohjaamo on varustettu 10x19 tuuman kosketusnäytöllä, ja rungon suunniteltu käyttöikä on noussut 6 000 lentotunnista 10 000 tuntiin.
Koneella on Tebon mukaan myös ”säällinen häivekyvykkyys”, joka on toteutettu pääosin rungon päällystemateriaaleilla.
Alun perin Block III -päivitykseen kuuluivat myös uudet, kiinteät lisäpolttoainetankit, jotka kasvattaisivat koneen toimintasädettä eli matkaa, jonka kone voi lentää ja palata vielä lähtöpisteeseensä noin 120–130 merimaililla (220–240 km).
Yhdysvaltain laivasto on kuitenkin luopumassa tankeista, ilmeisesti lentotukialuksilla operointiin liittyvien teknisten ongelmien johdosta. Block III -koneisiin asennetaan kuitenkin ne rakenteet, joihin lisätankit kiinnitettäisiin. Niin Yhdysvalloilla kuin Suomellakin olisi mahdollisuus asentaa tankit myöhemmin, jos tarvetta ilmenee.
3b4f23da-0767-5417-9160-9b5a6c992b3b

Pomo.Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja Jennifer Tebo. MIKKO PULLIAINEN
KONETYYPIN TULEVAISUUDEN suhteen eletään varsin kiinnostavaa aikaa.
Boeingin St. Louisin tehdas valmistaa paraikaa Yhdysvaltain laivaston 78 uuden Block III -Super Hornetin tilausta, joista viimeisten on määrä tulla tuotantolinjalta 2024. Tämän lisäksi yhtiö konvertoi laivaston nykyisiä koneita Block III -standardin mukaiseksi.

Tebo ei halua ottaa kantaa laivaston suunnitelmiin, mutta huomauttaa, että Yhdysvaltain Super Hornet- ja Growler-kalustolla ei ole mitään virallista eläköitymisvuotta.
”Kun ajattelee niitä kyvykkyyksiä, joita koneet tuovat, niin ne ovat osa laivaston kalustoa pitkälle 2040-luvulle ja pidemmällekin. Tätä kalustoa tarvitaan. Block 2 -koneiden muuntaminen Block 3 -standardiin jatkuu pitkälle 2030-luvulle. Se myös tuo runkoon 4 000 tuntia lisää käyttöikää. Laivasto ei tekisi sitä, ellei koneille olisi suunniteltu pitkää operatiivista elämää.”
Uusien Super Hornetienkin valmistus saattaa jatkua vuoden 2024 jälkeen. Saksa aikoo hankkia 30 Super Hornetia ja 15 Growleria, ellei uusi hallitus tule katumapäälle. Suomen lisäksi Boeing hieroo kauppoja Kanadassa sekä Intiassa. Tebo vihjaa myös muista maista, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta koneeseen.
”Kun ajattelee niitä kyvykkyyksiä, joita koneet tuovat, niin ne ovat osa laivaston kalustoa pitkälle 2040-luvulle ja pidemmällekin. Tätä kalustoa tarvitaan. Block 2 -koneiden muuntaminen Block 3 -standardiin jatkuu pitkälle 2030-luvulle. Se myös tuo runkoon 4 000 tuntia lisää käyttöikää. Laivasto ei tekisi sitä, ellei koneille olisi suunniteltu pitkää operatiivista elämää.”

Uusien Super Hornetienkin valmistus saattaa jatkua vuoden 2024 jälkeen. Saksa aikoo hankkia 30 Super Hornetia ja 15 Growleria, ellei uusi hallitus tule katumapäälle. Suomen lisäksi Boeing hieroo kauppoja Kanadassa sekä Intiassa. Tebo vihjaa myös muista maista, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta koneeseen.

Lue myös:

Parjatun F-35:n moottorinvaihto kesti jopa 1,5 viikkoa, Gripenillä alle tunnin – Nyt Lockheed Martin kertoo, mistä todella oli kyse ja mitä asialle on tehty
Ruotsin puolustusvoimat käynnisti oman Saab GlobalEye-hankintansa – erikoiskonetta tarjotaan myös Suomelle
Siivet-lehti teki ison vertailun Suomen HX-hävittäjäehdokkaista – Kärjessä F-35 ja Super Hornet
Uusista hävittäjistä pian päätös – Gustav Hägglund kertoo, miten Suomi voi tehdä taas parhaan valinnan
UUSIN Super Hornet on lento-ominaisuuksiltaan hyvin samanlainen kuin aiemmatkin, kertoo Boeingin F/A-18-pääkoelentäjä Elliott Clemence.

”Eroja löytyy kapasiteetista ja kyvykkyydestä, aseista ja polttoainekapasiteetista. Tehtäväjärjestelmät ovat hyvin erilaisia.”

Suomelle tärkeässä ilmasta ilmaan -roolissa Super Hornet pärjää etenkin tutkansa ja infrapunasensorinsa puolesta, luonnehtii Clemence.

”Aikanaan meitä rajoitti tutkan kantama, mutta enää asia ei ole niin. Nyt tutka [Raytheon AN/APG-79] näkee pidemmälle kuin ohjukset lentävät. Se on hyvin kyvykäs niin havainnoinnin kuin tunnistuksenkin näkökulmasta.”

Boeingin testityö jatkuu. Clemencen mukaan Super Hornetissa on kehityspotentiaalia esimerkiksi tehonlisäyksen ja jäähdytyksen parantamisen suhteen. Tietokoneet tuottavat entistä enemmän lämpöä, mikä taas tekee hävittäjistä infrapunasensoreilla helpommin havaittavia.

1195d06c-3d3c-5b66-8f84-6e3e3cf7bc16

Kuvassa. Koelentäjä Elliott Clemence poseeraa Super Hornetin edessä. MIKKO PULLIAINEN
SUPER HORNET -kalustolla aiotaan operoida yhdessä F-35:n kanssa ”pitkälle 2040-luvulle”, toteaa myös Yhdysvaltain laivaston kansainvälisen F/A-18- ja EA-18G -liiketoiminnan varajohtaja James P. Kennedy.

”Tukialusten lennostot koostuvat näillä näkymin yhdistelmistä Super Horneteja, Growlereita ja F-35:siä. Ne täydentävät toisiaan.”

Kennedyn mukaan konetyyppien rooleja ei ole rajattu niin, että F-35 olisi pääasiassa vihollisen selustaan, valvottuun ilmatilaan tehtävien iskujen työkalu.

”Myös Super Hornetilla on tämä kyky, kun sen mukana on Growler suojaamassa ja tuhoamassa vihollisen ilmapuolustusta. Sanotaan, että F-35 selviytyisi siitä itsenäisesti, mutta kyllä sekin tarvitsee elso-kykyä. Growler toimii laajemmalla osalla taajuusspektriä, ja sen häirintälaitteet kykenevät periaatteessa 360 asteen peittoon, kun taas F-35:n AESA-tutka operoi pääosin koneen etusektoriin.”

Growler-kalusto toimii myös Yhdysvaltain ilmavoimien hävittäjien tukena, kun ilmavoimat operoi vastustajan ilmatorjunnan uhan alaisena. Kone on varustettu elso-kaluston lisäksi ilmasta ilmaan -ohjuksilla sekä tutkalähettimien signaaliin hakeutuvilla HARM- ja AARGM-ohjuksilla.

”Muutakin aseistusta voidaan tarvittaessa integroida”, Kennedy painottaa.

2a72c063-2c3b-588f-a1c6-33e6e2c59376

Porukalla. EA-18G Growleria operoidaan aina kahden hengen miehistöllä. Sen sijaan kaikki HX-tarjouksen Super Hornetit ovat yksipaikkaisia eli E-versiota. MIKKO PULLIAINEN
BOEINGIN HX-tarjoukseen kuuluvat Growlerit ovat niin kutsuttua Advanced Growler -versiota, johon on päivitetty muun muassa samoja ominaisuuksia kuin Block III -päivitettyyn Super Hornetiinkin. Lisäksi koneeseen ollaan kehittämässä uusia häirintäsäiliöitä.

Growler tekee kuitenkin paljon muutakin kuin vain häiritsee vihollisen ilmapuolustusta, painottaa järjestelmäintegraattori Northrop Grummanin kampanjajohtaja John ”JJ” Thompson.

”Growler toimii laajalla taajuuskaistalla UHF:stä aina yli X-kaistan (8–12 GHz). Se prosessoi ja paikallistaa taajuuksia, eikä kyse ole vain varoitusjärjestelmistä.”

Käytännössä Growler kykenee siis analysoimaan ja jaottelemaan sähkömagneettista spektriä vaikkapa sen mukaan, onko kyseessä oma, vihollinen vai neutraali toimija.

”Jos laitteisto antaa vain listan taajuuksista ja pulssinleveyksistä, se ei vielä auta järin paljon. Growler auttaa ymmärtämään myös aikomuksia.”

Selvänä vastauksena Boeingin viestintään useat muut HX-kandidaatit ovat todenneet, että myös niiden järjestelmissä on häirintäkykyä laajemminkin kuin vain sotilastutkien yleisesti käyttämällä X-kaistalla, mutta tarkemmin asiaa ei ole yksilöity.

1723181b-749e-56e3-b8b3-fc019a275994

Jötkäle. Raytheon AN/ALQ-249 NGJ-MB on Growlerin uuden sukupolven häirintäsäiliöiden ensimmäinen edustaja. MIKKO PULLIAINEN
TOISAALTA Growleriin kehitettävät uudet häirintäsäiliöt ovat keskeinen osa koneen suorituskykyä. Satakunnan Lennostossa Pirkkalassa suoritetussa HX Challenge -testitapahtumassa vierailleen Growlerin siivessä roikkui vasta uuden AN/ALQ-249 NGJ-MB:n (Next Generation Jammer Mid-Band) replika, mutta nyt laite lentää oikeastikin.

”Tämän kesän aikana olemme aloittaneet pienen mittakaavan alustavan tuotannon. Lisäksi olemme tehneet lento- ja laboratorio- sekä luotettavuustestausta ja tekniikan pientä säätöä, mutta kyvykkyyden näkökulmasta tilanne ei ole muuttunut puolessatoista vuodessa”, kertoo Ernie Winston alihankkija Raytheonilta.

Winstonin mukaan Growler lentää tyypillisesti kahdella noin 600 kg:n painoisella NGJ-MB:llä varustettuna.

”Se antaa 360 asteen vaikutusalueen, ja säiliöt puhuvat toisilleen. Jos Growler häiritsee vasemmanpuoleista säiliötä käyttäen ja alkaa kääntyä, häirintä hyppää oikealle puolelle ilman katkosta signaalissa.”


360 asteen peitto toteutuu siis vaakasuunnassa. Häirintäsäiliötä käytetään myös ilmassa liikkuvia kohteita vastaan, mutta y-akselin peitolla on rajoituksensa.

”Halusimme keskittyä etu- ja takasektoriin hyökkäys- ja vetäytymisvaiheita varten.”

Winston ei kerro tarkemmin, minkälaisen taajuuskaistan NGJ-MB kattaa. Hänen mukaansa laivasto kuitenkin halusi priorisoida juuri uuden keskikaistan häirintälähettimen kehitykseen, koska sillä taajuusalueella on eniten uhkia.

Raytheon aikoo osallistua myös yläkaistan jammerin tarjouskilpailuun. Alakaistan lähettimen valmistajaksi valittiin viime joulukuussa L3 Harris, joskin Northrop Grumman on protestoinut valinnasta.

29877aef-b3fd-5e2e-8317-3bbfb1633b99

Kehitys. Boeing esitteli Super Hornetin uutta laajakuvanäyttöä simulaattorissaan Kaivopuiston lentonäytöksessä elokuussa 2021. KAROLIINA VUORENMÄKI
BOEINGIN PUOLUSTUSYKSIKÖN kansainvälisestä myynnistä ja yritysyhteistyöstä vastaava johtaja Maria Laine muistuttaa nykyisen Hornet-kaluston myötä rakennetusta 30-vuotisesta yhteistyöstä.

”Enemmän kuin 90 prosenttia Hornetin tekniikasta ylläpidetään Suomessa. Olemme luoneet [Super Hornetille] samanlaisen mallin, eivätkä kaikki muut kilpailijat välttämättä pysty samaan.”

Boeing tarjoaa Suomelle mahdollisuutta kaikkien 50 Super Hornetin loppukokoonpanoon. Tarjoukseen kuuluvat EA-18G Growler -erikoiskoneet (14 kappaletta) koottaisiin Yhdysvalloissa. Kokoonpanolinjan rakentaminen Suomeen tulee toki hieman kalliimmaksi kuin koneiden valmistus Yhdysvalloissa.

Myös koneiden General Electric F414 -moottorit voidaan tarvittaessa koota Suomessa, ja huolto tehtäisiin Linnavuoressa entiseen tapaan.

Laineen mukaan käytössä koeteltu Super Hornet on ylläpitokuluiltaan nyky-Hornetia edullisempi – toki tämäkin on lopulta asia, jonka HX-organisaatio evaluoi.

”Kyse ei ole lupauksista kuten joillakin kilpailijoistamme: sanotaan, että ehkä jonakin päivänä ollaan tietyllä lentotunnin hintatasolla.”

Malliesimerkki Hornet-kaluston huolto- ja korjauskyvystä on HN-468 eli ”Frankenplane”: kahdesta vaurioituneesta (suomalainen ja kanadalainen) Hornetista Patrian tehtaalla koottu uusi koneyksilö. Se tosin tuhoutui myöhemmin modifikaatiotöistä riippumattomassa onnettomuudessa.

”Se oli yksi ensimmäisistä rakenteellisista projekteistani Suomessa”, kertoo ohjelmapäällikkö Jack Flood Boeingilta.

”Tuolloin pidimme viikoittaisia puhelinkokouksia Patrian ja ilmavoimien kanssa kehittääksemme rakennusohjelman. Mikäli Super Hornetin tai Growlerin kanssa sattuisi jotakin samanlaista, meillä on kokemusta auttaa vastaavanlaisen projektin toteuttamisessa.”

Boeingin edustajien mukaan yhtiön tarjous ylittää epäsuoralle yritysyhteistyölle asetetun 500 miljoonan euron kynnyksen – toki tämäkin on lopulta HX-hankeorganisaation evaluoitavissa.

Epäsuorat projektit liittyvät ainakin tekoälyyn, miehittämättömiin järjestelmiin niin ilmassa kuin maassakin, kyber-, avaruus- ja sensoriteknologioihin, huoltoon ja materiaalitekniikkaan.

 
Super Hornetiin on kyllä pakattu loppujen lopuksi lujasti iskuvoimaa, olkoonkin vähän sellainen välimallin kone…

Tavallaan Super Hornetiin sopii moni sellainen argumentti, jolla Gripeniä myydään, mutta lisäksi tulisi muutama bonus, kuten ison koneen asekuorma, Growler ja ehkä myös Uskollinen Siipimies. Sitten joskus.

Ehkei tälläkään vielä ykköstilaa heru, mutta kakkostila hyvinkin.

Mitenkähän tuo Block III arvostetaan suorituskykyarviossa? Muistanko oikein että luvatut ominaisuudet, joita ei kyetä verifioimaan, arvostetaan kertoimella 0,5?
 
Mitenkähän tuo Block III arvostetaan suorituskykyarviossa? Muistanko oikein että luvatut ominaisuudet, joita ei kyetä verifioimaan, arvostetaan kertoimella 0,5?
Eiköhän se arvioida varsin hyvin kun pitäisi olla ainoana jo käytössä juuri se mitä tarjoavat Suomelle. Muilla on vasta näkymä tulevasta, erityisen toiveikkaana Typhoonin tutkan ja koko Gripenin osalta.
 

Israelilaisten lennot Syyrian suunnalla kielii siitä että aika vapaasti ilmatilassa saaneet lennellä. Ilmapuolustus ollut täysin tehoton.

Ja viimeisten uutisten mukaan ydinase voidaan varustaa näihin hyvinkin pian. No, toki meidän saatava nämä koneet, kun vielä tarjoushintaan alepan alehyllyltä. Ei tarkoita sitä että paskoja olisi, vaan halvempi hinta, mutta parempi kone.

Hyvää näissä koneissa on myös se, että kyetään vaimentamaan vihollisen tutkat. Eikä pahaa tee se, että 200 km päästä voidaan tuhota viestiliikenne.

Amerikkalaiset eivät katso myöskään hyvällä, että palvelinkeskukset joutuvat vieraanvaltion haltuun. Joka tarkoittaa sitä että kynnys hyökätä Suomeen on todelle todella iso.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikkalaiset eivät katso myöskään hyvällä
Se palvelin on liikuteltavassa koossa ja mahtuu jatkossa laukun kokoon joten tuskin sitä viholliselle jätetään. Enemmän tekemistä on tietoturvan osalta, että näitä asioita käsittelee sen osalta varmistettu ja turvattu ketju ja henkilöstö.
 
Se palvelin on liikuteltavassa koossa ja mahtuu jatkossa laukun kokoon joten tuskin sitä viholliselle jätetään. Enemmän tekemistä on tietoturvan osalta, että näitä asioita käsittelee sen osalta varmistettu ja turvattu ketju ja henkilöstö.
Liikuteltavuus toki lisää kriisin kestävyyttä mutta määrä edelleenkin nostaa riskiä. Jos tuollaisen laukun tuhoamalla voi lamauttaa ilmavoimat niin tuo on aika korkealla vihollisen prioriteeteissä.
 
Ohjaamo on varustettu 10x19 tuuman kosketusnäytöllä, ja rungon suunniteltu käyttöikä on noussut 6 000 lentotunnista 10 000 tuntiin.

Mitenkähän iso homma tuo käyttöiän pidennys on? Varmastikin on kyse kriittisten kohtien vahvistamisesta. Uusissa koneissa tuo ei tietenkään ole ongelma, mutta oli mainittu että Block III päivitykset tehdään myös käytössä oleviin koneisiin. Ei siis voine olla kyse mistään perusteellisesta uudelleen rakentamisesta(?) Tulee vaan mieleen se taannoinen Hornetin Center Barrel program.
 
Back
Top