Tällainen on Super Hornet -hävittäjän uusin ja ”tappavin” versio, jota Boeing tarjoaa Suomelle – 17-kertainen suorituskyky uudella prosessorilla
Mikko Pulliainen21.10.202107:30|päivitetty21.10.202109:45
Block III -päivitetyn koneen toimitukset Yhdysvalloille alkoivat. Vierailimme Yhdysvalloissa ottamassa selvää, mitä kaikkea Super Hornetin uudessa versiossa on paranneltu ja miksi se olisi paras vaihtoehto Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi.
Ilmaan. Kaksipaikkainen Block III -version Super Hornet, siis F/A-18F, lentoonlähdössä St. Louisin lentoasemalta. BH3CT62
@
ST. LOUIS
Boeingin uusin versio F/A-18 Super Hornet -monitoimihävittäjästä on valmistunut sangen sopivasti HX-hankkeen aikatauluja varten.
Yhtiö esitteli syyskuun lopulla St. Louisin tehtaallaan suomalaistoimittajille koneen uusinta, Block III -versiota, ja vain päivää aiemmin yhtiö oli toimittanut ensimmäisen uuden koneyksilön Yhdysvaltain laivastolle operatiivista testausta varten.
Suomelle HX-hankkeessa tarjottavat 50 yksipaikkaista F/A-18E-konetta ovat juuri Block III -standardia. HX-tarjoukseen sisältyy myös 14 kappaletta elso-erikoiskone EA-18G Growleria.
”Päivityksen tärkeimmät asiat ovat koneen verkottuneisuus, tappavuus ja selviytymiskyky”, kertoo Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja
Jennifer Tebo.
Block III -päivitetyssä Super Hornetissa on uusi datalinkki, jonka speksejä ei tarkasti kerrota. Tebon mukaan datalinkin verkkoviive on kuitenkin aiempaa pienempi ja kaistanleveys suurempi.
”Tehtävätietokoneen uusi prosessori, DTP-N, nostaa tietokoneen suorituskyvyn 17 kertaa aiempaa suuremmaksi. Lisäksi järjestelmäarkkitehtuuri on nyt avoin, eli uusia ominaisuuksia voidaan lisätä järjestelmään nopeasti, ilman että oltaisiin riippuvaisia ohjelmistojen normaalista kehityssyklistä.”
Lue myös:
Tällaisen näkymän hävittäjälentäjä kohtaa taistelukentällä – Video esittelee F-35:n, Gripen E:n ja Super Hornetin ohjaamot
Suomi puristi hävittäjävalmistajilta paremmat tarjoukset kuin ne pitivät mahdollisena – Näin se tehtiin, paljastaa insinöörikenraalimajuri Renko
Yllätys HX-hankkeessa: Boeing tarjoaa Suomelle miehittämättömiä ilma-aluksia
Tebon mukaan järjestelmä tukee myös lentäjän päätöksentekoa entistä paremmin.
Päivitys tuo Super Hornetiin myös infrapunasensorin, jonka merkitystä Tebo korostaa erityisesti häivekoneita jäljitettäessä. Ohjaamo on varustettu 10x19 tuuman kosketusnäytöllä, ja rungon suunniteltu käyttöikä on noussut 6 000 lentotunnista 10 000 tuntiin.
Koneella on Tebon mukaan myös ”säällinen häivekyvykkyys”, joka on toteutettu pääosin rungon päällystemateriaaleilla.
Alun perin Block III -päivitykseen kuuluivat myös uudet, kiinteät lisäpolttoainetankit, jotka kasvattaisivat koneen toimintasädettä eli matkaa, jonka kone voi lentää ja palata vielä lähtöpisteeseensä noin 120–130 merimaililla (220–240 km).
Yhdysvaltain laivasto on kuitenkin luopumassa tankeista, ilmeisesti lentotukialuksilla operointiin liittyvien teknisten ongelmien johdosta. Block III -koneisiin asennetaan kuitenkin ne rakenteet, joihin lisätankit kiinnitettäisiin. Niin Yhdysvalloilla kuin Suomellakin olisi mahdollisuus asentaa tankit myöhemmin, jos tarvetta ilmenee.
Pomo.Boeingin Super Hornet- ja Growler-ohjelmien johtaja Jennifer Tebo. MIKKO PULLIAINEN
KONETYYPIN TULEVAISUUDEN suhteen eletään varsin kiinnostavaa aikaa.
Boeingin St. Louisin tehdas valmistaa paraikaa Yhdysvaltain laivaston 78 uuden Block III -Super Hornetin tilausta, joista viimeisten on määrä tulla tuotantolinjalta 2024. Tämän lisäksi yhtiö konvertoi laivaston nykyisiä koneita Block III -standardin mukaiseksi.
Tebo ei halua ottaa kantaa laivaston suunnitelmiin, mutta huomauttaa, että Yhdysvaltain Super Hornet- ja Growler-kalustolla ei ole mitään virallista eläköitymisvuotta.
”Kun ajattelee niitä kyvykkyyksiä, joita koneet tuovat, niin ne ovat osa laivaston kalustoa pitkälle 2040-luvulle ja pidemmällekin. Tätä kalustoa tarvitaan. Block 2 -koneiden muuntaminen Block 3 -standardiin jatkuu pitkälle 2030-luvulle. Se myös tuo runkoon 4 000 tuntia lisää käyttöikää. Laivasto ei tekisi sitä, ellei koneille olisi suunniteltu pitkää operatiivista elämää.”
Uusien Super Hornetienkin valmistus saattaa jatkua vuoden 2024 jälkeen. Saksa aikoo hankkia 30 Super Hornetia ja 15 Growleria, ellei uusi hallitus tule katumapäälle. Suomen lisäksi Boeing hieroo kauppoja Kanadassa sekä Intiassa. Tebo vihjaa myös muista maista, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta koneeseen.
”Kun ajattelee niitä kyvykkyyksiä, joita koneet tuovat, niin ne ovat osa laivaston kalustoa pitkälle 2040-luvulle ja pidemmällekin. Tätä kalustoa tarvitaan. Block 2 -koneiden muuntaminen Block 3 -standardiin jatkuu pitkälle 2030-luvulle. Se myös tuo runkoon 4 000 tuntia lisää käyttöikää. Laivasto ei tekisi sitä, ellei koneille olisi suunniteltu pitkää operatiivista elämää.”
Uusien Super Hornetienkin valmistus saattaa jatkua vuoden 2024 jälkeen. Saksa aikoo hankkia 30 Super Hornetia ja 15 Growleria, ellei uusi hallitus tule katumapäälle. Suomen lisäksi Boeing hieroo kauppoja Kanadassa sekä Intiassa. Tebo vihjaa myös muista maista, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta koneeseen.
Lue myös:
Parjatun F-35:n moottorinvaihto kesti jopa 1,5 viikkoa, Gripenillä alle tunnin – Nyt Lockheed Martin kertoo, mistä todella oli kyse ja mitä asialle on tehty
Ruotsin puolustusvoimat käynnisti oman Saab GlobalEye-hankintansa – erikoiskonetta tarjotaan myös Suomelle
Siivet-lehti teki ison vertailun Suomen HX-hävittäjäehdokkaista – Kärjessä F-35 ja Super Hornet
Uusista hävittäjistä pian päätös – Gustav Hägglund kertoo, miten Suomi voi tehdä taas parhaan valinnan
UUSIN Super Hornet on lento-ominaisuuksiltaan hyvin samanlainen kuin aiemmatkin, kertoo Boeingin F/A-18-pääkoelentäjä
Elliott Clemence.
”Eroja löytyy kapasiteetista ja kyvykkyydestä, aseista ja polttoainekapasiteetista. Tehtäväjärjestelmät ovat hyvin erilaisia.”
Suomelle tärkeässä ilmasta ilmaan -roolissa Super Hornet pärjää etenkin tutkansa ja infrapunasensorinsa puolesta, luonnehtii Clemence.
”Aikanaan meitä rajoitti tutkan kantama, mutta enää asia ei ole niin. Nyt tutka [
Raytheon AN/APG-79] näkee pidemmälle kuin ohjukset lentävät. Se on hyvin kyvykäs niin havainnoinnin kuin tunnistuksenkin näkökulmasta.”
Boeingin testityö jatkuu. Clemencen mukaan Super Hornetissa on kehityspotentiaalia esimerkiksi tehonlisäyksen ja jäähdytyksen parantamisen suhteen. Tietokoneet tuottavat entistä enemmän lämpöä, mikä taas tekee hävittäjistä infrapunasensoreilla helpommin havaittavia.
Kuvassa. Koelentäjä Elliott Clemence poseeraa Super Hornetin edessä. MIKKO PULLIAINEN
SUPER HORNET -kalustolla aiotaan operoida yhdessä F-35:n kanssa ”pitkälle 2040-luvulle”, toteaa myös Yhdysvaltain laivaston kansainvälisen F/A-18- ja EA-18G -liiketoiminnan varajohtaja
James P. Kennedy.
”Tukialusten lennostot koostuvat näillä näkymin yhdistelmistä Super Horneteja, Growlereita ja F-35:siä. Ne täydentävät toisiaan.”
Kennedyn mukaan konetyyppien rooleja ei ole rajattu niin, että F-35 olisi pääasiassa vihollisen selustaan, valvottuun ilmatilaan tehtävien iskujen työkalu.
”Myös Super Hornetilla on tämä kyky, kun sen mukana on Growler suojaamassa ja tuhoamassa vihollisen ilmapuolustusta. Sanotaan, että F-35 selviytyisi siitä itsenäisesti, mutta kyllä sekin tarvitsee elso-kykyä. Growler toimii laajemmalla osalla taajuusspektriä, ja sen häirintälaitteet kykenevät periaatteessa 360 asteen peittoon, kun taas F-35:n AESA-tutka operoi pääosin koneen etusektoriin.”
Growler-kalusto toimii myös Yhdysvaltain ilmavoimien hävittäjien tukena, kun ilmavoimat operoi vastustajan ilmatorjunnan uhan alaisena. Kone on varustettu elso-kaluston lisäksi ilmasta ilmaan -ohjuksilla sekä tutkalähettimien signaaliin hakeutuvilla HARM- ja AARGM-ohjuksilla.
”Muutakin aseistusta voidaan tarvittaessa integroida”, Kennedy painottaa.
Porukalla. EA-18G Growleria operoidaan aina kahden hengen miehistöllä. Sen sijaan kaikki HX-tarjouksen Super Hornetit ovat yksipaikkaisia eli E-versiota. MIKKO PULLIAINEN
BOEINGIN HX-tarjoukseen kuuluvat Growlerit ovat niin kutsuttua Advanced Growler -versiota, johon on päivitetty muun muassa samoja ominaisuuksia kuin Block III -päivitettyyn Super Hornetiinkin. Lisäksi koneeseen ollaan kehittämässä uusia häirintäsäiliöitä.
Growler tekee kuitenkin paljon muutakin kuin vain häiritsee vihollisen ilmapuolustusta, painottaa järjestelmäintegraattori
Northrop Grummanin kampanjajohtaja
John ”JJ” Thompson.
”Growler toimii laajalla taajuuskaistalla UHF:stä aina yli X-kaistan (8–12 GHz). Se prosessoi ja paikallistaa taajuuksia, eikä kyse ole vain varoitusjärjestelmistä.”
Käytännössä Growler kykenee siis analysoimaan ja jaottelemaan sähkömagneettista spektriä vaikkapa sen mukaan, onko kyseessä oma, vihollinen vai neutraali toimija.
”Jos laitteisto antaa vain listan taajuuksista ja pulssinleveyksistä, se ei vielä auta järin paljon. Growler auttaa ymmärtämään myös aikomuksia.”
Selvänä vastauksena Boeingin viestintään useat muut HX-kandidaatit ovat todenneet, että myös niiden järjestelmissä on häirintäkykyä laajemminkin kuin vain sotilastutkien yleisesti käyttämällä X-kaistalla, mutta tarkemmin asiaa ei ole yksilöity.
Jötkäle. Raytheon AN/ALQ-249 NGJ-MB on Growlerin uuden sukupolven häirintäsäiliöiden ensimmäinen edustaja. MIKKO PULLIAINEN
TOISAALTA Growleriin kehitettävät uudet häirintäsäiliöt ovat keskeinen osa koneen suorituskykyä. Satakunnan Lennostossa Pirkkalassa suoritetussa HX Challenge -testitapahtumassa vierailleen Growlerin siivessä roikkui vasta uuden AN/ALQ-249 NGJ-MB:n (Next Generation Jammer Mid-Band) replika, mutta nyt laite lentää oikeastikin.
”Tämän kesän aikana olemme aloittaneet pienen mittakaavan alustavan tuotannon. Lisäksi olemme tehneet lento- ja laboratorio- sekä luotettavuustestausta ja tekniikan pientä säätöä, mutta kyvykkyyden näkökulmasta tilanne ei ole muuttunut puolessatoista vuodessa”, kertoo
Ernie Winston alihankkija Raytheonilta.
Winstonin mukaan Growler lentää tyypillisesti kahdella noin 600 kg:n painoisella NGJ-MB:llä varustettuna.
”Se antaa 360 asteen vaikutusalueen, ja säiliöt puhuvat toisilleen. Jos Growler häiritsee vasemmanpuoleista säiliötä käyttäen ja alkaa kääntyä, häirintä hyppää oikealle puolelle ilman katkosta signaalissa.”
360 asteen peitto toteutuu siis vaakasuunnassa. Häirintäsäiliötä käytetään myös ilmassa liikkuvia kohteita vastaan, mutta y-akselin peitolla on rajoituksensa.
”Halusimme keskittyä etu- ja takasektoriin hyökkäys- ja vetäytymisvaiheita varten.”
Winston ei kerro tarkemmin, minkälaisen taajuuskaistan NGJ-MB kattaa. Hänen mukaansa laivasto kuitenkin halusi priorisoida juuri uuden keskikaistan häirintälähettimen kehitykseen, koska sillä taajuusalueella on eniten uhkia.
Raytheon aikoo osallistua myös yläkaistan jammerin tarjouskilpailuun. Alakaistan lähettimen valmistajaksi valittiin viime joulukuussa
L3 Harris, joskin Northrop Grumman on protestoinut valinnasta.
Kehitys. Boeing esitteli Super Hornetin uutta laajakuvanäyttöä simulaattorissaan Kaivopuiston lentonäytöksessä elokuussa 2021. KAROLIINA VUORENMÄKI
BOEINGIN PUOLUSTUSYKSIKÖN kansainvälisestä myynnistä ja yritysyhteistyöstä vastaava johtaja
Maria Laine muistuttaa nykyisen Hornet-kaluston myötä rakennetusta 30-vuotisesta yhteistyöstä.
”Enemmän kuin 90 prosenttia Hornetin tekniikasta ylläpidetään Suomessa. Olemme luoneet [Super Hornetille] samanlaisen mallin, eivätkä kaikki muut kilpailijat välttämättä pysty samaan.”
Boeing tarjoaa Suomelle mahdollisuutta kaikkien 50 Super Hornetin loppukokoonpanoon. Tarjoukseen kuuluvat EA-18G Growler -erikoiskoneet (14 kappaletta) koottaisiin Yhdysvalloissa. Kokoonpanolinjan rakentaminen Suomeen tulee toki hieman kalliimmaksi kuin koneiden valmistus Yhdysvalloissa.
Myös koneiden
General Electric F414 -moottorit voidaan tarvittaessa koota Suomessa, ja huolto tehtäisiin Linnavuoressa entiseen tapaan.
Laineen mukaan käytössä koeteltu Super Hornet on ylläpitokuluiltaan nyky-Hornetia edullisempi – toki tämäkin on lopulta asia, jonka HX-organisaatio evaluoi.
”Kyse ei ole lupauksista kuten joillakin kilpailijoistamme: sanotaan, että ehkä jonakin päivänä ollaan tietyllä lentotunnin hintatasolla.”
Malliesimerkki Hornet-kaluston huolto- ja korjauskyvystä on HN-468 eli ”Frankenplane”: kahdesta vaurioituneesta (suomalainen ja kanadalainen) Hornetista
Patrian tehtaalla koottu uusi koneyksilö. Se tosin tuhoutui myöhemmin modifikaatiotöistä riippumattomassa onnettomuudessa.
”Se oli yksi ensimmäisistä rakenteellisista projekteistani Suomessa”, kertoo ohjelmapäällikkö
Jack Flood Boeingilta.
”Tuolloin pidimme viikoittaisia puhelinkokouksia Patrian ja ilmavoimien kanssa kehittääksemme rakennusohjelman. Mikäli Super Hornetin tai Growlerin kanssa sattuisi jotakin samanlaista, meillä on kokemusta auttaa vastaavanlaisen projektin toteuttamisessa.”
Boeingin edustajien mukaan yhtiön tarjous ylittää epäsuoralle yritysyhteistyölle asetetun 500 miljoonan euron kynnyksen – toki tämäkin on lopulta HX-hankeorganisaation evaluoitavissa.
Epäsuorat projektit liittyvät ainakin tekoälyyn, miehittämättömiin järjestelmiin niin ilmassa kuin maassakin, kyber-, avaruus- ja sensoriteknologioihin, huoltoon ja materiaalitekniikkaan.