Gripenin lentotuntihinta voi ollakin halpa, onhan kone yksimoottorinen ja suht kevyt sarjassaan. Pääomakulut sen sijaan eivät ole, käyttäjäkunta on niin suppea että päivittäminen ja ylläpito ovat varmasti kalliita. Vastaavasti GlobalEyen kulut tulevat lisäksi, tosin en niitä sinänsä tuijottaisi liikaa. Tällä tavalla tarjoamalla niiden on tietysti mahduttava Ilmavoimien HX-budjettiraameihin.
GlobalEyetä ei ole mikään pakko hankkia HX:n yhteydessä, Learjeteistäkin jättää aika joskus ja tiedä sitä millaisia uusia suorityskykyhankkeita tullaan tulevaisuudessa polkaisemaan pystyyn. Sellaisessa hankintatavassa on paljon muitakin etuja kuin että vltytään Gripeniltä, nimittäin aito tarjouskilpailu AEW&C-koneesta voisi tuoda pöydälle mielenkiintoisempiakin herkkuja. Joku voisi jopa varovaisesti väläyttää yhteispohjoismaista tutkakonehankintaa (ei tule toimimaan, tiedetään, mutta näin NH90:kin poliitikoille myytiin).