Jaa-a, en osaa sanoa milloin ilmapiiri on muuttunut, mutta veikkaisin rohkesti Kekkosta merkittäväksi tekijäksi. Jos tarkoitat että miksi 60-luvulla kuolattiin Lansenin sijaan Drakenia, syy lienee yksinkertaisesti teknologinen kehitys, Draken oli jo palveluksessa ja oli selvästi Lansenia kehittyneempi kone. Vähän turhaahan olisi ollut korvata Gnat toisella vanhentuneella konetyypillä (vaikka Lansen jokasään hävittäjänä kieltämättä olikin kyvykkäämpi, aika oli jo toinen: 60-luvun alussa kahden Machin tutkalla varustetut hävittäjät olivat ihan selvästi suorituskykyisempiä kuin edeltävä sukupolvi). Toinen voi olla se, että 60-luvulla kehittyneempään koneeseen ylipäätään oli varaa ihan toisella tavalla kuin kituuttavalla 50-luvulla, josta osa kului vielä säännöstelyn piirissä ja sotakorvausjunien lähettelyssä. Mutta se on vähän mullekin jäänyt epäselväksi, mikä sai ruotsalaiset lämpenemään Suomelle eri tavalla, liekö Kekkosen myötä tosiaan se aktiivinen pohjoismainen puolueettomuus alkanut ottaa tuulta alleen? Suomeen myydyissä Drakeneissa tosin muistaakseni oli yksinkertaisemmat vientiavioniikat, mutta se lie jo vähän sivuseikka (eikä muutenkaan tavatonta), DK oli viimein konetyyppi jonka Ilmavoimat halusi ja kaupan realisoituminenhan venyi aina 1972 saakka.