Huhta
Greatest Leader
Ei Super Hornet tällä hetkellä ole mitenkään vanhahtava tai käytä yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin muut 4+ -sukupolven koneet. Sen verkkottuneisuus ja sensori-integraatio ovat aivan 4.-sukupolven kärkeä. Onhan se paljon uudempaa suunnittelua kuin EF tai Rafale ja Gripen E:kin jakaa enemmän edeltäjänsä kanssa kuin SH. Ongelma on siinä, että tulevaisuuden kehitysnäkymiä ei ole eli SH tulee tn. jäämään muita jälkeen tulevaisuudessa. Operointikustannukset ovat ilmeisesti varsin kohtuulliset.
Toisaalta SH:n tutka pohjautuu gallium-arsenidiin. Niin pohjautuu tosin myös Rafalen ja Gripenin, mutta Rafaleen on ilmeisesti jo tulossa GaN-teknologia (F4-standardissa). Lisäksi EF:n brittitutka tulee olemaan sekoitus GaAs- ja GaN-teknologiaa. Samoin antenniosan käännettävyys on Gripenin ja Typhoonin valtti suhteessa Super Hornetiin.
Ja kuinka paljon Super Hornetiin vaikuttaa se, että se on sinänsä uudemmasta suunnittelusta huolimatta "suurennettu Hornet"? Moottoriteknologia ja aerodynaamiset ratkaisut ovat kuitenkin Hornetin perintöä. Saavutusarvot eivät vaikuta ihan kaksimoottoristen eurocanardien vertaisilta.