Billie Flynn kertoo kokemuksiaan F-16 CFTien kehityksestä/testauksesta ja miten iso urakka se onkaan. Ihmettelee myös miten Boeing ei vaikuttaisi ottaneen opiksi LM:n virheistä. F-16 CFT:t oli pitkän tien takana. Superiin ne ei ilmesty ihan vielä näillä puheilla. Kuten hän sanoo: "Who’s going to pay for it now?"
billieflynn.com
Ihan kokenut kaveri kyllä, mutta selvästi lämärin miehiä ja puolueellisuus paistaa monista kohdista. Voi olla että CFT:t eivät tule NAVYn konfiguraatioon, mutta se ei pidä paikkaansa että ohjelma olisi vielä terminoitu. Ohjelma on keskeytetty ja asiaa vielä tutkitaan, mutta spekuloida tietysti voi asioilla. Lopullinen päätös on kuitenkin vielä tekemättä. Hieman huvittaa Flynnin kommentti siitä että Supereilla ei voitaisi puolustaa Pohjois-Amerikkaa kun tankkien lisäksi siihen ei saataisi "ekstra-ohjuksia"
. Kahdella isolla siipitankillakin varustettuna Superiin menee helposti 6 BVR-ohjusta ja 2 AIM-9 ohjusta. Samaa kuormaa ei kanna F-35 sisäisesti, joten jos siihen 6 BVR-ohjukseen halutaan lisää, saa Salama ottaa ne siipiensä alle myös.
Herra Flynnillä taitaa olla pieni aukko tiedoissaan, kun syyttää Boeingia hankkeen mokaamisesta, koska Hankkeessa pääurakan sai Northrop Grumman.
EL SEGUNDO, Calif. â Aug. 28, 2013 â The first flight of an F/A-18 Advanced Super Hornet prototype featuring conformal fuel tanks (CFT) designed and built by Northrop Grumman Corporation (NYSE:NOC), took place earlier this month.
The design and assembly of the tanks were completed in less than 10 months, ahead of schedule, due to rapid prototyping processes.The conformal fuel tanks and other new Advanced Super Hornet features allow flexibility for longer range and/or low-observable missions.
"We invested in conformal fuel tank research and development so we could offer our domestic and international customers the most capable and sophisticated F/A-18 possible," said John Murnane, F/A-18 program manager, Northrop Grumman Aerospace Systems. "Given the challenge of developing the CFT in a short period of time, the success of the first prototype flight is an incredible achievement for our team." https://news.northropgrumman.com/ne...h-northrop-grumman-built-conformal-fuel-tanks
Ohjelmaan allokoitiin 2018 alkuvuodesta jo 222 miljoonaa USD kokonaisuudessaan, joten siltä osin Flynnin puheet kalliista hankkeesta ovat totta. Toisaalta USN on jo maksanut ohjelmasta pääosan, joten koelennot eivät varmasti maksa enää satoja miljoonia. Boeing ei tee tarjousta kenellekkään vuosien kilpailun jälkeen, jossa vaikkapa Suomelta pyydetään lisärahaa kymmeniä tai satoja miljoonia heidän keskeneräisen koelento-ohjelmansa loppuunsaattamiseen. Hieman realismia siis peliin nyt tämän entisen F-35 koelentäjän juttuihin.
The fuel tanks will be fitted on the aircraft’s “shoulders” to replace in-board drop tanks. Gillian noted the CFTs hold less gas than the current tanks but the removal of external tank drag makes up for that in both speed and efficiency. He said Boeing’s partner on CFTs is
Northrop Grumman [NOC]. The Navy awarded Boeing a $220 million contract to design, develop, test, and integrate the CFTs last February (
Defense Daily, Feb. 14).
https://www.defensedaily.com/boeing-extols-virtues-block-iii-super-hornet-notes-timelines/navy-usmc/
Kommenteista paistaa selvästi pelko kilpailijan menestymisestä, koska muuten toista konetyyppiä ei olisi tarpeen haukkua, vaan keskittyä omiin vahvuuksiinsa. Tai sitten herra Flynniä harmittaa kotimaansa Kanadan vatvominen hävittäjäkilpailussaan. Kommentit viittaavat hieman siihen suuntaan.
Suomen HX:ä ei ratkaise mikään CFT-kyky, vaan kokonaisuus sekä operatiivinen käytettävyys kustannuksineen. Suorituskyky edellä siis mennään kokonaisuudessa eikä CFT-tankit.