Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Erot voivat tulla ihan budjetoinnista kun kustannuksia jakautuu eri momenteille ja eri laitoksille saman katto-organisaation sisällä. Meillä vaikkapa Ilmavoimien ja Logistiikkalaitoksen välillä. Pitäisi aina olla kartalla siitä mistä puhutaan. Mitä on mukana ja mitä ei. Tämä on kuitenkin hyvin harvoin mahdollista.
Takavuosina brittiparlamentissa tehtiin kysely Eurofighterin lentotuntikustannuksista, vastaus sisälsi mm. kaluston kirjanpidolliset alaskirjaukset.
En tiedä mitä sveitsiläiset ovat sisältäneet laskelmiinsa kun heillä oli tuntihinnat niin korkeita, varmaan myös lampaiden syömän ruohon. Edellisen kisan aikana he olivat laskeneet Gripenin lentotunnin hinnaksi 24 000 frangia.
 
Takavuosina brittiparlamentissa tehtiin kysely Eurofighterin lentotuntikustannuksista, vastaus sisälsi mm. kaluston kirjanpidolliset alaskirjaukset.
En tiedä mitä sveitsiläiset ovat sisältäneet laskelmiinsa kun heillä oli tuntihinnat niin korkeita, varmaan myös lampaiden syömän ruohon. Edellisen kisan aikana he olivat laskeneet Gripenin lentotunnin hinnaksi 24 000 frangia.
Minusta eniten hyötyä eri maiden laskelmista on jos ne on tehty useammalle koneelle. Esim. Sveitsi laskisi F-18:lle ja uusille F-35:ille samalla kaavalla. Tai Norja f-16:lle ja F-35:lle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Minusta eniten hyötyä eri maiden laskelmista on jos ne on tehty useammalle koneelle. Esim. Sveitsi laskisi F-18:lle ja uusille F-35:ille samalla kaavalla. Tai Norja f-16:lle ja F-35:lle.
"Samaa suuruusluokkaa kuin F-16:lla" on tosiaan paljon informatiivisempi kuin joku rahasumma. Tuollaisesta voi jo jollain luotettavuudella jotain karkeasti päätelläkin.
 
jos ajattelee että UAE:llä on pian käytössä 5 Global Eyeä.
Pinta-alaa 83 600 km², n. neljäsosa Suomesta.
UAE:n BKT on 3x Suomen ja he laittavat puolustukseen 5,6 % BKT:stä. Suomen puolustusmenot 1.6% BKT:stä!
Tämä tarkoittaa että UAE:n sotilasmenot ovat yli 10 x kuin Suomella.

Minkälaiset ilmavoimat ainakin 10x budjetilla olisi mahdollista saada?

On siellä muutama tankkerikone, Herkules ja hyökkäyshelikoptereita!
Ja eikä olisi kerosiinista pulaa!

Kyllä siihen materiaalin hyvin sopii viisi Global Yet:ta!
Pikkurahalla voi aina tehdä vaikka heräteostoksia! Aina mitä enemmän ostaa sitä halvemmalla saa.
 
UAE:n BKT on 3x Suomen ja he laittavat puolustukseen 5,6 % BKT:stä. Suomen puolustusmenot 1.6% BKT:stä!
Tämä tarkoittaa että UAE:n sotilasmenot ovat yli 10 x kuin Suomella.

Minkälaiset ilmavoimat ainakin 10x budjetilla olisi mahdollista saada?

On siellä muutama tankkerikone, Herkules ja hyökkäyshelikoptereita!
Ja eikä olisi kerosiinista pulaa!

Kyllä siihen materiaalin hyvin sopii viisi Global Yet:ta!
Pikkurahalla voi aina tehdä vaikka heräteostoksia! Aina mitä enemmän ostaa sitä halvemmalla saa.
En kommentillani tarkoittanut että Suomella pitäisi olla esim 5 * 4 valvontakonetta. Vaan vertasin tilannetta Brittein saariin jonka alue on 248,532 km2. Jos rahakas öljymaa hankkii 5 konetta tuon kokoisen alueen valvontaan (koko maan pitäisi näkyä yhden koneen tutkasta kunhan oman maan rajojen sisällä lentää tarpeeksi korkealla). Luulisi että UK:n suurempi pinta-ala vaatisi useampia koneita kuin UAE:n ostamat 5.
 
UK:sta ja muistakin NATO-maista puhuttaessa pitää ottaa huomioon se NATO, jolla itselläänkin on omia AWACSeja. Se on IMO aika tyypillinen tukitoimi jolla toimitetaan tietoa liittouman hävittäjien välillä. Lisäksi, kuten sanottua, UK:lla on varmistamatonta ilmatilaa lähinnä Pohjanmeren suuntaan. Enemmän on tietysti enemmän, mutta eipä kukaan mielelään osta kallita koneita turhaankaan (*köh* Queen Elizabeth *köh*). Vastaavista syistä brittiarmeija on leikannut ja leikkaa edelleen tst-panssareidensa määrää (saarivaltio jota ympäröi käytännössä joka suunnasta NATO-liittolaiset), ne ovat brittien asemassa vähän kuin yrittäisi suunnitella saaressa auton.
 
Minusta eniten hyötyä eri maiden laskelmista on jos ne on tehty useammalle koneelle. Esim. Sveitsi laskisi F-18:lle ja uusille F-35:ille samalla kaavalla. Tai Norja f-16:lle ja F-35:lle.
F-35:n halvin operointihinta Sveitsissä perustuu kiinteään ylläpitosopimukseen, jota myös Suomelle tarjotaan x vuotta eteenpäin ensimmäisen koneen vastaanottamisesta. Tässä on tietysti muutamia haasteita:

Mitä tapahtuu hinnalle kun ensimmäinen sopimusjakso päättyy?
Onko sopimuksessa jotain yllättäviä pieniä pränttejä/force majorea?
Miten LM takaa hintaan sisältyvät Block4-päivitykset, kun Block4 sisältö ei ole kiveen hakattu?
Miten LM takaa koneiden saatavuuden sotatilanteessa?
Miten paljon USA subventoi nykyisellään F-35:n kehitystyötä ja voiko se suhteellisesti laskea tulevaisuudessa?

Sveitsin sisäinen väittely on tylpistynyt nykyisellään näihin kahteen lauseeseen, että A: "hinta ei voi pitää paikkansa" B: "Käyttöhinnasta poikkeaminen olisi sopimusrikkomus, joten se pitää paikkansa, emme ole kiinnostuneita muiden käyttäjien nykykuluista". Hankintahinta ja vertailuprosessi ovat sitten omat riitansa, joihin tutkimuskomitea perehtyy myös.

Ranskan lehdistön mukaan Sveitsi oli hankkimassa Rafale-koneita aika loppuun asti, olivat normaalissa kauppaa edeltävässä vuoropuhelussa, esim. miten harjoittelu tullaan järjestämään. Tämä johti "lehtitietoihin" Ranskassa, että Sveitsi on päätynyt Rafaleen, siihen asti kunnes tuli Sveitsiläinen "lehtieto", että kone onkin F-35. Voi toki olla, että Sveitsissä osa virkamiehistä on luullut koneen olevan Rafale ja käynyt turhaa vuoropuhelua Ranskan kanssa.
 
Ranskan lehdistön mukaan Sveitsi oli hankkimassa Rafale-koneita aika loppuun asti, olivat normaalissa kauppaa edeltävässä vuoropuhelussa, esim. miten harjoittelu tullaan järjestämään. Tämä johti "lehtitietoihin" Ranskassa, että Sveitsi on päätynyt Rafaleen, siihen asti kunnes tuli Sveitsiläinen "lehtieto", että kone onkin F-35. Voi toki olla, että Sveitsissä osa virkamiehistä on luullut koneen olevan Rafale ja käynyt turhaa vuoropuhelua Ranskan kanssa.

Kuinka näille patonkimiehelle aina käy näin?
Australian suklarikaupassa kävin aivan samalla tavalla. Mittakaava taisi vain olla kymenkertainen!

Ei mene gallialaisilla hyvin.
Lohdutuspalkintona Setä Samuli on luvannut auttaa patonkimiehiä lentotukialuksen kehittelyssä.
Kuka tietää vaikka Monte Criston kreivi olisi kostanut muussa tapauksessa?
 
Kuinka näille patonkimiehelle aina käy näin?
Australian suklarikaupassa kävin aivan samalla tavalla. Mittakaava taisi vain olla kymenkertainen!

Ei mene gallialaisilla hyvin.
Lohdutuspalkintona Setä Samuli on luvannut auttaa patonkimiehiä lentotukialuksen kehittelyssä.
Kuka tietää vaikka Monte Criston kreivi olisi kostanut muussa tapauksessa?

Puhummeko nyt ylipainoisista hampurilaisia pureskelevista antautuja-apinoista joiden asevienti per capita on paljon pienempi kuin kulturelllilla viinikansalla? Maalla joka ei yrityksistä huolimatta saa edes fregatteja suunniteltua itse? :cool:
 

280 AMRAAM:ia maksimissaan 650 miljoonaan dollariin. Mikäli 9,4 miljardin tilausvaltuudesta 20 prosenttia menisi aseisiin ja puolet tuosta summasta varataan pitkän kantaman ilmataisteluohjuksille eli 940 miljoonaa euroa, meille saataisiin sopimaan ~450 AMRAAM-ohjusta eli sama määrä kuin mitä Horneteille hankittiin. Ja kun otttaa huomioon DSCA:n ilmoituksen Salamakakkosista 12,5 miljardin dollarin hinnalla eli 11,11 miljardia euroa ja 64 meni 9,4 miljardin tilausvaltuuteen, samaa prosentuaalinen ero itse DSCA-hinnan ja lopullisen tarjouksen hinnassa tarkottaisi, että budjettiin lopulta menisi noin 530 AMRAAM-ohjusta.
 
Kielitieteilijän mukaan 'muutama' tarkoittaa alkujaan yhtä. Alkuperäinen merkitys näkyy esimerkiksi ilmaisussa 'päivänä muutamana' (=yhtenä päivänä).
Takavuosina tästä oli tullut muheva oikeusriita, kun joku isäntä oli luvannut naapurilleen että tämä saa kaataa tontilta muutaman puun omaan käyttöönsä. Naapuri oli parturoinut alueen melkein paljaaksi, satakunta runkoa. Oikeusistuin taisi päätyä naapurin kannalle, että metsätyö-kontekstissa 'muutama' voi tarkoittaa sataakin.
Kuulemani versio oli 99 puuta.
 
Ruotsalaiset tarjoavat siis 10 mrd:n hintaan 64 taistelukonetta, 2 taivaansilmää ja hulppean määrän aseita. Tarjous saattaa olla kyllä aika hyvä, eikä sen ohittaminen ole ihan niin helppoa. JOS lentotuntihinta ja koneen huoltamisen ja ylläpidon -varusmiesosaaminen riittää- on totta, niin se lisää tarjouksen houkuttelevuutta. Mikä on totta ja mikä ei, sen arvioinnin jätän forumin Siivet-osaston harkittavaksi.:)
 
Ruotsalaiset tarjoavat siis 10 mrd:n hintaan 64 taistelukonetta, 2 taivaansilmää ja hulppean määrän aseita. Tarjous saattaa olla kyllä aika hyvä, eikä sen ohittaminen ole ihan niin helppoa. JOS lentotuntihinta ja koneen huoltamisen ja ylläpidon -varusmiesosaaminen riittää- on totta, niin se lisää tarjouksen houkuttelevuutta. Mikä on totta ja mikä ei, sen arvioinnin jätän forumin Siivet-osaston harkittavaksi.:)
Aika hyvä? Siis ihan mahtava. Suorityskyky riittää ihan varmasti myös meille koska naapurin Vilho sanoi niin.
 
Ei se riitä, koska taivassalon riitta sanoi, että ameriikkalainen olla pittää, jotta sota sujuu. Oli netistä lukenna ja on Siivet-lehden kantakirjatilaaja. Ja pelannut läpi mm. Ultimate sky- pelin jo vuonna -94.
En tiedä riittääkö. Sitähän siellä HX:ssä parhaillaan tutkitaan. Ilmeisesti tulokset jo vuotaneet Esson baariin kun tiedät jo että riittää.
 
En tiedä riittääkö. Sitähän siellä HX:ssä parhaillaan tutkitaan. Ilmeisesti tulokset jo vuotaneet Esson baariin kun tiedät jo että riittää.
Eikä pidä unohtaa politiikkaa. Tottakai on korostettu tätä laatuedellä-eetosta. Tosiasia on kuitenkin, että mikä tahansa tarjolla olevista kaluista "välttää meillekin". Politiikka voi korostua eritoten suhteessa amerikkalaisiin vaihtoehtoihin.
 
Ruotsalaiset tarjoavat siis 10 mrd:n hintaan 64 taistelukonetta, 2 taivaansilmää ja hulppean määrän aseita. Tarjous saattaa olla kyllä aika hyvä, eikä sen ohittaminen ole ihan niin helppoa. JOS lentotuntihinta ja koneen huoltamisen ja ylläpidon -varusmiesosaaminen riittää- on totta, niin se lisää tarjouksen houkuttelevuutta. Mikä on totta ja mikä ei, sen arvioinnin jätän forumin Siivet-osaston harkittavaksi.:)

Unohdit yhden ehkä kaikkein tärkeimmän asian pois! Nämä ovat BioPower-hävittäjiä!(y)
Merkitseekö se myös sitä että kepulainen voisi iskeä nesteytettyä turvetta tankkiin?
Katsoppa jutun viimeistä kuvaa. Siinä on sukupuuttoon kuollut Saab BioPower-auto.
Olisihan hieno saada Saab-hävittäjiä joille kuitenkin käy samalla tavalla kuin Saab-autoillekin.
Siitä tulee oikea keräilyharvinaisuus.👍

Suuren pettymys oli se että Saabeja markkinoitiin hyökkäysaseina Venäjää kohtaan.
Saabienhan piti olla rauhanhävittäjiä!

Sekin ihmetyttää että näin ylivoimaisen hävittäjän mukana tulee vielä tutkakonenkin kun se olisi mennyt kaupaksi muutenkin.
Tämä vain osoittaa sitä kuinka hyväntahtoisia ruotsalaiset ovat.

Pahus sentään!
Mille me sitten vitsaillaan kun HX-päätös julkistetaan?
 
Back
Top