Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Taitaa olla vain niitä kuulopuheita..
Teslat ainakin ovat lähestulkoon epäluotettavimpia autoja mitä tällä hetkellä voi ostaa ja jatkuvasti pajalla. Ovat lisäksi tällä hetkellä kaikista eniten Made In USA kaikista amerikkalaisista merkeistä.

 
Jos nyt asiaa miettii niin mitään muita realistisia vaihtoehtoja Suomella ei tässä tilanteessa ole kuin F-35.

Rafale olisi periaatteessa voinut tulla kyseeseen, koska siinä ei elinkaaren pitäisi olla ongelma Ranskan itsensä käyttäessä konetta vielä pitkään ja on kaiketi ollut hyvä kone savimajapommituksissa.
 
F-35 valinta antaisi todella mielenkiintoista ajatuksia suomen ja ruotsin ilmavoimien yhteistyöstä. Ruotsin tutkakoneet ja Gripenit häiritsee ja hämäämään vihulaisen ilmapuolustusta samalla kun suomen F-35:t tekee iskuja.
 
F-35 valinta antaisi todella mielenkiintoista ajatuksia suomen ja ruotsin ilmavoimien yhteistyöstä. Ruotsin tutkakoneet ja Gripenit häiritsee ja hämäämään vihulaisen ilmapuolustusta samalla kun suomen F-35:t tekee iskuja.
Tutkakoneet eivät ole merkittävä häiritsijä. Gripenin häirintäominaisuuksia taas ei ole juuri kuvailtu, F-35:n on.

Roolit voisivatkin mennä myös niin päin, että F-35 häiritsee tutkallaan ja Gripenit kiikuttavat muuleina stand-off aseita minkä kerkiävät, lahden takaa. Ruotsalaisethan pitävät taistelut mielellään täällä vähän idempänä.

Näin myös asetäydennykset Atlantin suunnasta helpottuvat.
 
F-35 valinta antaisi todella mielenkiintoista ajatuksia suomen ja ruotsin ilmavoimien yhteistyöstä. Ruotsin tutkakoneet ja Gripenit häiritsee ja hämäämään vihulaisen ilmapuolustusta samalla kun suomen F-35:t tekee iskuja.
Gripenilläkin voisi tehdä jotain ilmataistelussa jos se vaan rahtaa muulina meteoreja F-35 maalittamiin kohteisiin. Siinä missä finnair mainostaa että illaksi kotiin sinivalkoisin siivin, niin nää vois mainostaa että datalinkillä perille pohjoismaisella yhteistyöllä.
 
Pelkästään esteettiseltä kannalta itse toivoisin Rafalen voittavan. Sitten taas "MORE POWER" miehenä toivoisin Eurofighterin voittavan. Ja kyllä osa minua haluaisi nähdä Super Hornetin Suomessa kun Hornet ollut oma suosikkikone jo 80-luvulta asti ja olisihan Growler kyllä ihan omaa luokkaansa. F-35 on vähän tylsä ratkaisu, mutta ymmärrän ja allekirjoitan kaikki syyt miksi se kenties valitaan.
 
Pelkästään esteettiseltä kannalta itse toivoisin Rafalen voittavan. Sitten taas "MORE POWER" miehenä toivoisin Eurofighterin voittavan. Ja kyllä osa minua haluaisi nähdä Super Hornetin Suomessa kun Hornet ollut oma suosikkikone jo 80-luvulta asti ja olisihan Growler kyllä ihan omaa luokkaansa. F-35 on vähän tylsä ratkaisu, mutta ymmärrän ja allekirjoitan kaikki syyt miksi se kenties valitaan.
Eli et osaa valita? :sneaky: Ymmärrän hyvin, olisi jokaisesta kiintoisa nähdä miten ne otettaisiin käyttöön meillä. Vielä parempi fantasia jos saisi tietää miten erilaisiksi verrattuna muihin kunkin kanssa koko puolustusjärjestelmä olisi kehittynyt. Nyt sitä arvaavat parhaan kykynsä mukaan HX:ssä.

Tylsäähän se toki on kun on ollut kulmakunnan ainoa erikoisuus (pl. Gripen), mutta nyt tulee Pohjolan peruspulla. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Lähestyvä hävittäjähankinta sähköistää eduskunnan keskustelua puolustuksesta – katso suora lähetys klo 14​

Eduskunta käy palautekeskustelun valtioneuvoston puolustusselonteosta. Kansanedustajat ottanevat kantaa myös ajankohtaisiin turvallisuuspolitiikan aiheisiin.

 

Lähestyvä hävittäjähankinta sähköistää eduskunnan keskustelua puolustuksesta – katso suora lähetys klo 14​

Eduskunta käy palautekeskustelun valtioneuvoston puolustusselonteosta. Kansanedustajat ottanevat kantaa myös ajankohtaisiin turvallisuuspolitiikan aiheisiin.

Pääministeri ei ole paikalla, kuten ei viime viikollakaan. Syy sama, korona-altistus (ei koske viikonloppuja).
 

–  Ruotsin tarjous on pöydällä, mutta Suomen hallitus tietenkin päättää, mitä koneita ostaa. Sanottuani tämän totean, että minä olen Ruotsista ja ajattelen tietenkin, että ruotsalaiset koneet ovat fantastisia ja tiedän, että lentäjät rakastavat niitä, Andersson sanoi.

Maltillinen lausunto aivan kuten pitääkin.
 
Viimeisten vetojen aika alkaa olemaan pikkuhiljaa. Onko hankittavien koneiden määrä lähellä Norjan määrää (52) vai lähempänä Suomen tavoittetta (64)?
Sanokaapa se!:sneaky:
 
Back
Top