Siellä on tusina Sergeitä tuliyksiköiden ympärillä suojaamassa NATOn ohjusiskuilta.Ollaan optimisteja Ivan hyvä! Superohjus kuitenkin kyseessä! Voi myös olla että S400 -yksiköllä Kaliningradissa saattaisi olla tiettyjä uhkia ylipäätään...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siellä on tusina Sergeitä tuliyksiköiden ympärillä suojaamassa NATOn ohjusiskuilta.Ollaan optimisteja Ivan hyvä! Superohjus kuitenkin kyseessä! Voi myös olla että S400 -yksiköllä Kaliningradissa saattaisi olla tiettyjä uhkia ylipäätään...
Tulppana voi olla Gripenin link16 tiedonsiirtokyky ja sen käsittely. Siinä saa Saab tulla pitkälle vastaan, että järjestelmät keskustelevat keskenään ja Gripen voi hyödyntää F-35:n dataa.F-35 tuo aivan uusia mahdollisuuksia Suomi-Ruotsi yhteistyöhön, enemmän mitä yhteinen konetyyppi toisi. On aivan mahdollista että homma voi toimia noin jatkossa.
Itse olen visioinut samaa. Pihinä miehenä olen hahmotellut myös kalliin elektroniikan evakuointia halvasta lavetista ennen torjuntaohjuksen osumaa. Oletuksenahan näillä operoidaan omien linjojen takaa.Propellilakki päähän ja tulevaisuuden visioita veikkailemaan.
Luulenpa, että AEW ja tiedustelu rooliin tullaan vielä lähitulevaisuudessa valmistamaan länsimaissa jonkin sortin dronea.
Suoraa taistelunjohtoa siinä ei tulla tietty näkemään eikä se sitä tarvitsekkaan, vaan se lentelee ennalta määrätyllä parametrilla ja ohjauskeskuksesta komennettuna partiolentoa tutkineen ja jakaa inffonsa datalinkeillä eteenpäin integroituen sitäkautta kokonaisjärjestelmään.
Runko ja tutka tulevat olemaan perhanan paljon pienempiä kuin mitä nykyisillä awacs laitteilla, mutta tätä voidaan kompensoida osittain alustojen määrällä ja sijainnilla. Nopeudet jäänevät subsoonisiksi ja toiminta aikaa tulee sen mukaan miten iso runko hommaan valikoituu, oletettavasti silti huomattavasti perus hävittäjää pidempi.
Tutkan teho huomattavasti hävittäjätutkia parempi, mutta jos fyysinen koko jää pieneksi niin ei välttämättä silti aivan nykyisten isojen awacsien luokkaa. Silti ehkä verrattavissa global eyeen ja wedgetailiin.
Hintaluokka tulee olemaan semmonen, että sen menetys vituttaa lähinnä pr mielessä mutta koska miestappioita ei tule niin yöuniaan ei menetä kukaan.
Ensimmäiset tällaiset nähdään propellilakkiveikkauksena käytössä jossain jenkkien lentotukialuksilla missä väsymättömät mutta huokeahkokäyttöiset silmät taivaalla ovat selviytymisen kannalta elinehto.
Luulen etteivät vaan saaneet järkevää pakettia aseineen mahtumaan budjettiin. Konemääräkään oli tuskin 64. Liian pieni asepaketti -> hylky huoltovarmuudesta.Vika on juurikin tuolla osastolla. Olisi kiva tietää mikä siellä nousi heille seinäksi vastaan. Uskottiinko oman tarjouksen ylivoimaisuuteen liikaa vai eikö uskottu tarpeeksi että tehtäisiin kunnon paketti jolla kisaan pääsee mukaan.
Tulppana voi olla Gripenin link16 tiedonsiirtokyky ja sen käsittely. Siinä saa Saab tulla pitkälle vastaan, että järjestelmät keskustelevat keskenään ja Gripen voi hyödyntää F-35:n dataa.
Sen sijaan yhteistyö Norjalaisten kanssa voi olla hyvinkin syvällistä tiedustelun, tiedonsiirron, huollon ja varaosien, aseiden sekä harjoittelun suhteen - ja Norjan kautta myös Naton suuntaan.
Mäkin pitäsin tätä todennäkösimpänä. Ei oo oikein mitenkään mahdollista, että Rafalella ja Typhoonilla olisi heikompi suorituskyky kuin Greipillä, pääasekin eli Meteor on sama. Kumpikaan ei kuitenkaan ole mitenkään halvan koneen maineessa, lisäksi ranskalaisten riippakivenä on (kallis) ranskalainen aseistus, Typhoonilla taas se hevosta suunnitteleva komitea pyörittämässä päivitysprojekteja. Tutkaakin taitaa olla jo kolmea sorttia tarjolla.Luulen etteivät vaan saaneet järkevää pakettia aseineen mahtumaan budjettiin. Konemääräkään oli tuskin 64. Liian pieni asepaketti -> hylky huoltovarmuudesta.
Ehkä ovat jopa jättäneet hankintavaltuuden ylittävän tarjouksen luottaen siihen että korkeintaan Gripen pääsee rajojen alle. Gripeniä eivät uskoneet kuitenkaan Suomen ostavan vaikka se olisi ollut ainoa suorituskykyvertailuun päässyt hävittäjä.
Tämän vuoksi on sitten näyttävästi kampanjoitu teollista yhteistyötä jotta poliitikkojen olisi helpompi perustella alkuperäisen budjetin korotuksia äänestäjille.
Luulisi, että ilmavoimat ihan tieto-taito -mielessä käy vielä itsekseen nämä sotapelit myöhemmin läpi.
F-35 tuo aivan uusia mahdollisuuksia Suomi-Ruotsi yhteistyöhön, enemmän mitä yhteinen konetyyppi toisi. On aivan mahdollista että homma voi toimia noin jatkossa.
Siksi mie kirjoituinkin, että dataa siirettäs EAW-koneiden kautta, ei tarvii kuin muutamaan koneeseen hankkia F-35 yhteen sopiva datansiirto, käsittääkseni ruotsilla on Gripenissä oma link16:sta tehokkaampi datalinkki. Hiukan viivettä tuo tietysti tuo.Tulppana voi olla Gripenin link16 tiedonsiirtokyky ja sen käsittely. Siinä saa Saab tulla pitkälle vastaan, että järjestelmät keskustelevat keskenään ja Gripen voi hyödyntää F-35:n dataa.
Sen sijaan yhteistyö Norjalaisten kanssa voi olla hyvinkin syvällistä tiedustelun, tiedonsiirron, huollon ja varaosien, aseiden sekä harjoittelun suhteen - ja Norjan kautta myös Naton suuntaan.
Siksi mie kirjoituinkin, että dataa siirettäs EAW-koneiden kautta, ei tarvii kuin muutamaan koneeseen hankkia F-35 yhteen sopiva datansiirto, käsittääkseni ruotsilla on Gripenissä oma link16:sta tehokkaampi datalinkki. Hiukan viivettä tuo tietysti tuo.
Kaikki mainostaminen hankkeeseen liittyen oli turhaa, koska päätöstä ei tehty mielikuvien varassa. Siksi itse ihmettelin useiden valmistajien törsäämistä mainostamiseen loppuun asti.
Löytyipä Dragonslayerilta yksi viesti josta voin olla samaa mieltä. Joskin, kyllähän alan ammattilaiset tämän Suomessakin hyvin osaavat/ymmärtävät.Valitettavasti tämä on naiivi näkemys joka osittain selittää sitä miksi Ruotsi pärjää yleisesti vientimarkkinoilla Suomea paremmin. Kukaan ei osta mitään pelkästään excelin perusteella raaka-aineita lukuun ottamatta. Tehokkaat markkinat ovat olemassa lähinnä taloustieteen perusoppikirjoissa.
Mielikuvat vaikuttavat aina, varsinkin kun 30, ehkä 50 vuoden päähän vaikuttavaa hankintaa myydään aina tarinoiden perusteella. F-35:llä on tässä - useista syistä - uskottavin tarina.
Ilmavoimat, Puolustusvoimat ja Suomen poliittinen päätöksenteko ovat ihmisistä koostuva organisaatio siinä missä Varkauden Marttakerho, YK tai USAF. Mainonta lehdissä on vain pieni osa myyjien suorittamasta vaikuttamistyöstä.
Löytyipä Dragonslayerilta yksi viesti josta voin olla samaa mieltä. Joskin, kyllähän alan ammattilaiset tämän Suomessakin hyvin osaavat/ymmärtävät.
Nämä konevalmistajien katto-organisaatiot ajattelevat hävittäjämainonnassa pitkälle imagomainontaa ja brändin vahvistamista. Itse kisaan osallistuminen esim Gripenin osalta oli jo iso voitto, koska näin hävittäjä samaistetaan joukkoon joka edustaa korkeinta läntistä teknologiaa ja suorituskykyä. Eikä hävittäjä tai sen mainonta tee työtä vain itse koneen myyntiponnistuksille vaan se edustaa organisaationsa huipputuotteena useilla myös muuta laajempaa tuoteperhettä tai tuotemerkkiä (kuten Saab).
Mainitsinkin jo muutama vuosi sitten, että Saabin kannattaa jo statusmielessäkin osallistua kisaan vaikka kone ei lainkaan pärjäisi tai edes ehtisi valmiiksi.
Samasta syystä hyvin kalliit ja työläät tarjouskierrokset ovat valmistajille paitsi kokemusta ja harjaantumista myös iso näyteikkuna monen julkaisun ja median sivuille ja ammattiryhmien näkyville. Saman näkyvyyden ostaminen tulisi valtavan kalliiksi eikä sen teho/uskottavuus olisi lainkaan samaa luokkaa.
Ajattelin vain jos Link16 kapasiteetti ei riitä, Gripenin (ruotsalaisten) oman kautta käsittääkseni pystyy siirtämään suuremman määrän dataa.Miksi tarvitaan mitään välipalikoita kun F-35 sisältää myös Link 16 datalinkin? Tietysti jos halutaan jotain Gripen spesifistä datalinkkiä tukea niin sitten, mutta käytössä olevien resurssien puolesta Link 16 standardiratkaisun käyttäminen voisi olla järkevintä.
https://www.yumpu.com/en/document/r...munications-navigation-and-identification-cni
MADL liikenteen kääntäminen millään tavalla Ruotsalaisten kanssa yhteensopivaksi välinoodeilla tai ilman olisi jo kohtuullisen korkeatasoinen integraatio. Liekkö MADL rajapinta kuinka hyvin auki muutenkaan potentiaalisille integraattoreille. Link16 on tosiaan jo aika rajoittunut jos verrataan modernimpaan tekniikkaan, mutta se on helppo ja nopea heittää kasaan jos tarvis tulee.Ajattelin vain jos Link16 kapasiteetti ei riitä, Gripenin (ruotsalaisten) oman kautta käsittääkseni pystyy siirtämään suuremman määrän dataa.
Vasemmistoliitolle päätös oli vaikea, mutta koko ajan on ollut selvää, että Suomi ostaa uusia hävittäjiä. Ikävä kyllä nykyisessä maailmantilanteessa saastuttaville tappokoneille on tarve, siitä pitää aggressiivinen Venäjä huolen.
Jotkut ovat vaatineet, että vasemmistoliiton pitäisi jättää hallitus päätöksen vuoksi. Jos niin tehtäisiin, olisi se jättimäinen virhe. Äkkiväärällä politiikalla tarjolla on ikuinen oppositiopaikka, josta ei yhteiskuntaa muuteta.
Politiikassa on toki kyse ideologiasta, mutta välillä tarvitaan niin kutsuttua tolkun realismia. Vajaan kymmenen prosentin kannatuksella ei saa aikaan muutosta – siihen tarvitaan muita.
Tämä ei tarkoita, etteikö hävittäjähankintaa voisi ja pitäisi kritisoida. Tietysti pitää. Ensinnäkin poliitikot laitettiin lopulta mahdottoman paikan eteen, kun sotilaat toivat esityksensä hyvin nopealla varoitusajalla päätettäväksi.
Jos julkisuudessa liikkuvat tiedot pitävät paikkansa, voi todeta, että vaatisi todella kovaa pokkaa ministeriltä sanoa puolen tunnin perehtymisen jälkeen kenraaleille, että he esittävät väärää konetta. Aikataulu oli demokratian kannalta huono.
Sama koskee lopullista hintalappua. Ilmeisesti yhdysvaltalaiset tarjosivat koneita hinnalla, jolle oli lopulta mahdotonta sanoi ei. Mutta kukaan ei osaa sanoa, mitä käyttökustannuksille tapahtuu.
Ei mitään jakoa. Saa toivoa, että edes omiin maa-asemiin saadaan MADL eikä jää F-35 väliseksi.MADL liikenteen kääntäminen millään tavalla Ruotsalaisten kanssa yhteensopivaksi välinoodeilla tai ilman olisi jo kohtuullisen korkeatasoinen integraatio. Liekkö MADL rajapinta kuinka hyvin auki muutenkaan potentiaalisille integraattoreille. Link16 on tosiaan jo aika rajoittunut jos verrataan modernimpaan tekniikkaan, mutta se on helppo ja nopea heittää kasaan jos tarvis tulee.
Venäläisiä pelottaa katos se. Kun suomi pystyis pelaa Iskander/S400 pois pelistä pelkillä jamsseilla. Heti hyökkääjän kärki olisi poisOllaan optimisteja Ivan hyvä! Superohjus kuitenkin kyseessä! Voi myös olla että S400 -yksiköllä Kaliningradissa saattaisi olla tiettyjä uhkia ylipäätään...