Kongo-Müller
Luutnantti
Paikka missä minulla on mökki Hornetit lentelee hyvin paljon siinä yläpuolella,välillä hyvinkin matalalla.Vesikielellä odotetaan aikaa kun F-35:t astuvat palvelukseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aivan, katsoinpa liian nopeasti JSM kohdanJa? Ei tuossa edes mainita perus JASSM:mia.
Niin siis Saab pääsi suorituskykyvertailuun mutta ainoa kone, joka siinä pääsi ilmavoimien tavoitesuorituskykyyn, eli yli 4 pisteen, oli F35.Totean tässä nöyrästi, että kannattamani Ruotsin Saab -kone pääsi vertailussa kolmannelle tilalle, jos tieto pitää paikkansa. Tuo tieto on epävirallista tietä saatu. Saab sentään oli yksi kolmesta, jotka saavuttivat hyväksyttävän suorituskyvyn.
Se jäi vaivaamaan,että ne kaksi, joita ei hyväksytty eli Ranskan ja Iso-Britannian konemallit, ovat kuitenkin laajasti käytössä monissa maissa. Niitä siis voidaan käyttää ja varmaankin torjua tai hyökätä tarpeen mukaan. Tässä on kyse jonkinlaisesta kilpailusta, mikä on paras hävittäjä. Sehän on eri asia kuin käydä ilmasotaa tositilanteessa.
Suorituskykymittauksessa viimeinen.Totean tässä nöyrästi, että kannattamani Ruotsin Saab -kone pääsi vertailussa kolmannelle tilalle, jos tieto pitää paikkansa.
Luulisi, että ilmavoimat ihan tieto-taito -mielessä käy vielä itsekseen nämä sotapelit myöhemmin läpi.Olisi ollut kieltämättä mielenkiintoista saada myös nämä koneet mukaan suorituskykyvertailuun.
Vika on juurikin tuolla osastolla. Olisi kiva tietää mikä siellä nousi heille seinäksi vastaan. Uskottiinko oman tarjouksen ylivoimaisuuteen liikaa vai eikö uskottu tarpeeksi että tehtäisiin kunnon paketti jolla kisaan pääsee mukaan.Tämän osalta osoitan syyttävällä sormella BAE:n ja Dassaultin tarjousten kirjoittajia, enkä itse konetta. Olisi ollut kieltämättä mielenkiintoista saada myös nämä koneet mukaan suorituskykyvertailuun.
Jos kerätty data riittää samanlaiseen arviointiin kuin mitä näillä kolmella muulla kanditaatilla käytiin, niin väittäisin että kevättalven pimeinä iltoina nämä pelit pelataan ihan takuulla läpi kaikessa hiljaisuudessa, ja monta muutakin versiota. Vaikka olenkin sitä mieltä että valittu järjestelmä oli paras tarjolla olevista, niin ei ole pahasta olla kärryillä muiden järjestelmien kyvykkyyksistä. Aina pitää olla mittatikkuja mihin verrata omia järjestelmiään jos meinaa saada ymmärrystä siitä missä omat todelliset vahvuudet ja heikkoudet ovat ja mitkä ovat vihollisen vastaavat. Vaikka näitä muita kisakumppaneita vastaan ei suoraan oltaisikaan koskaan rähisemässä, niin ne edustavat kuitenkin monella tapaa teknisiltä ominaisuuksiltaan myös potentiaalista vastustajan kalustoa sillä erolla että näistä on ihan todennettua suorituskykymittausta datasimulaatioon polttoaineeksi.Luulisi, että ilmavoimat ihan tieto-taito -mielessä käy vielä itsekseen nämä sotapelit myöhemmin läpi.
AEW on käyttökelpoinen tuki ja on jossain jopa sanottu että nykyaikaiset ilmaoperaatiot eivät ole mahdollisia ilman johtokonetta. Puhutaan siis toiminnasta vieraalla alueella.Yleensä koneet joita ei voi hankkia ovat turhia eivätkä sovi erityisolosuhteisiimme. Sinänsä tutkakone sopisi tulevaisuudenkin skenaarioissa mainiosti ilmapuolustuksen tueksi paikkaamaan oman alueen tutkaverkkoa vaikka joutuisi lentämään Länsi-Suomessa.
AEW versus moderni ilmatorjunta / modernit ilmataisteluohjukset -matsia ei ole nähty. Dual mode -hakupäät ja kaksisuuntaiset datalinkit tehnevät yhtälön entistä hankalammaksi. Ilmatorjuntaohjuksen laukaisu itsessään voi pakottaa tutkakoneen useamman minuutin väistelyyn tms. joka mahdollistaa puolestaan läpäisyn toisella suunnalla.
Enpä tiedä kyetäänkö sitä lamauttamaan kuin korkeintaan hetkellisesti tietyssä paikassa. Häiritsemällä voidaan pakottaa väistelemään kyllä. Vastapuolen ilmaoperaatiot pitää myös huomioida samanaikaisesti. Se sitoo hävittäjiä paljon.Ajattelin ruotsi yhteistyötä, ruotsin AEW-koneiden ja Gripenien toiminta helpottus, kun venäjän ilmatorjunta on osittain lamautettu, samoin iskut lyhemmän kantaman asejärjestelmillä muihin kohteisiin helpottus.
Hetkellistä lamauttamista tarkoitinkin, jonka aikana pystyy iskemään muihin tärkeisiin kohtaeisiin, ja vastapuolen ilmaoperaatioihin olisi ne ruotsin AEW-koneet ja grippenit hyödyksi, F-35 voisivat välittää myös maalidataa tutkakoneen kautta gripeneille. Yhteistyöllä saataisiin lisää tehoa ja kykyä, sekä voidaa hyödyntää paremmin koneiden ominaisuuksia, Gripenit meteorohjuksilla etäältä, F-35 iskevät ylläättäen ja EAW koneet tutkineen johtavat, ja valvovat matalalla lentäviä maaleja jolloin saadaan reilu ennakko varoitus.Enpä tiedä kyetäänkö sitä lamauttamaan kuin korkeintaan hetkellisesti tietyssä paikassa. Häiritsemällä voidaan pakottaa väistelemään kyllä. Vastapuolen ilmaoperaatiot pitää myös huomioida samanaikaisesti. Se sitoo hävittäjiä paljon.
Ensimmäiset tällaiset nähdään propellilakkiveikkauksena käytössä jossain jenkkien lentotukialuksilla missä väsymättömät mutta huokeahkokäyttöiset silmät taivaalla ovat selviytymisen kannalta elinehto.
Veikkaan, että on oltu armollisia / diplomaattisia / on ajateltu tulevia tarjouskilpailuita.Niin siis Saab pääsi suorituskykyvertailuun mutta ainoa kone, joka siinä pääsi ilmavoimien tavoitesuorituskykyyn, eli yli 4 pisteen, oli F35.
Rafale ja Eurofighter eivät päässeet suorituskykyvertailuun, koska ne eivät täyttäneet Suomen asettamaa vaatimusta huoltovarmuudesta, teollisesta yhteistyöstä tai elinkaarikustannuksista. Tämän osalta osoitan syyttävällä sormella BAE:n ja Dassaultin tarjousten kirjoittajia, enkä itse konetta. Olisi ollut kieltämättä mielenkiintoista saada myös nämä koneet mukaan suorituskykyvertailuun.
Luulisi, että ilmavoimat ihan tieto-taito -mielessä käy vielä itsekseen nämä sotapelit myöhemmin läpi.
... Olisi ollut kieltämättä mielenkiintoista saada myös nämä koneet mukaan suorituskykyvertailuun.
Veikkaan, että on oltu armollisia / diplomaattisia / on ajateltu tulevia tarjouskilpailuita...
Nyt kun tulivat hylätyksi jo "huoltovarmuus, teollinen yhteistyö ja elinkaarikustannus" -vaiheessa, niin luulisi että olisi ollut reiluinta ilmoittaa siinä vaiheessa, että sori, teitä ei nyt valita. Nyt loppuun asti mukana roikottamalla on todennäköisesti aiheutunut turhia kustannuksia toimittajille. Ja kun kuitenkin lopulta paljastettiin, etteivät läpäisseet ensimmäistä vaihetta. Olisi ollut eri asia, jos tätä ei olisi paljastettu lopultakaan.
Esim Siivet-lehden ilmoitusaineiston dl oli marraskuun alussa. Toiston kyseessä ollen toki vielä aikaisemmin.Ja Eurofighterin mainoksia näkyi lehdissä ihan julkistamispäivään asti
Kaikki mainostaminen hankkeeseen liittyen oli turhaa, koska päätöstä ei tehty mielikuvien varassa. Siksi itse ihmettelin useiden valmistajien törsäämistä mainostamiseen loppuun asti.Nyt loppuun asti mukana roikottamalla on todennäköisesti aiheutunut turhia kustannuksia toimittajille.
F-35 tuo aivan uusia mahdollisuuksia Suomi-Ruotsi yhteistyöhön, enemmän mitä yhteinen konetyyppi toisi. On aivan mahdollista että homma voi toimia noin jatkossa.Hetkellistä lamauttamista tarkoitinkin, jonka aikana pystyy iskemään muihin tärkeisiin kohtaeisiin, ja vastapuolen ilmaoperaatioihin olisi ne ruotsin AEW-koneet ja grippenit hyödyksi, F-35 voisivat välittää myös maalidataa tutkakoneen kautta gripeneille. Yhteistyöllä saataisiin lisää tehoa ja kykyä, sekä voidaa hyödyntää paremmin koneiden ominaisuuksia, Gripenit meteorohjuksilla etäältä, F-35 iskevät ylläättäen ja EAW koneet tutkineen johtavat, ja valvovat matalalla lentäviä maaleja jolloin saadaan reilu ennakko varoitus.