Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ooh, Suomen seuraava palveluskivääri on haulikko? :oops:
Ja jos simulaattorina toimii Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, tässä on Suomen seuraava palveluskivääri:
651D7E032B16B632B96E2BAD421C102FD41A712A


Tarkkuuskivääri kranaatinheittimellä.
 
Hetken jo hämmästelin kun olin mielestäni ilmailuaiheisessa ketjussa mutta justhan mä vasta hogasin että täällä valitaan jo lentäjien (?) (käsi)asejärjestelmiä, joilla voi paukutella ilmasta maassa pakoon luikkivia vihollisia ja sitten kun laskeutuu moottoritielle ja rullaa huoltiksen parkkiin niin voi tankatessa vähän roidella vielä lisää. Ja näitä aseita on kai jo testattu simulaattoreissa?

Hornetin tilalle tuleva konehan tuli jo valittua (F-35) ja hyvältä kokonaisuudelta kauppa maallikon silmään vaikuttaa. Laitetaan vähän huntua, jota ei tule ilman runtua.
8A1C58D0-BBF6-4C79-9C85-29E4F4EA5D60.jpeg
 
@Sarek1
Pahoittelut off topicista.

Vaikka tämän mopon moottorissa ei ole kunnolla jerkkua, laitetaan silti sarekin silmille herkkua:maxresdefault__01.jpg
 
Tämä olikin mennyt minulta ohi silmien. Uskovaisten tv-kanava kommentoi HX-hanketta. Varsinainen asiantuntija tämä juontaja. "Meillä on tässä ohjelmassa semmosia faktoja joita ei ole kansanedustajillakaan." Ja ukolla NATO-faktat myös hallussa.

 
Tämä olikin mennyt minulta ohi silmien. Uskovaisten tv-kanava kommentoi HX-hanketta. Varsinainen asiantuntija tämä juontaja. "Meillä on tässä ohjelmassa semmosia faktoja joita ei ole kansanedustajillakaan." Ja ukolla NATO-faktat myös hallussa.

...tanan masokistit
 
Mikäli Rafale ja Typhoon kompastuivat käyttö - ja ylläpitokustannuksiin ja 30% kauppahinnan teollisen yhteistyön vaatimukseen, niin siinä ei auta mikään. Mutta mietin, että jos huoltovarmuuteen kaatui, niin siinä auttaa lisäraha. Olisiko 11 miljardin budjetilla kummatkin selvinneet huoltovarmuuden gatecheckistä? Koska teollisen yhteistyön vaatimus skaalautui suoraan hankintahinnan kanssa, siinä ei hankintabudjetin nostot auta. Ja käyttö - ja ylläpitokustannuksissa ei myöskään.
 

Tässä on Deloiten raportti HX-hankkeen arvioinnista.

Mielenkiintoista on, että jompi kumpi (siis Super Hornet + Growler tai Gripen E + Global Eye) läpäisi teollisen yhteistyön vaatimuksen vain virhemarginaali huomioon ottaen. Eli oli hyvin lähellä, että meillä olisi ollut vain kaksi järjestelmää lopullisessa vertailussa.

Ja tässä mielenkiintoinen ote:

Huoltovarmuus
• Evaluointiraportin esitykset ovat loogisia ja jäljitettävissä huoltovarmuuden arviointiraportteihin.
Yhden kandidaatin osalta arviointi on toteutettu hieman poikkeavalla tavalla johtuen tarjotun koneversion muutoksesta.
• Arvioinnissa ei poikkeamia arviointikäsikirjan kuvauksesta, kandidaatteja kohdeltu tasapuolisesti, ja evaluointiraportin johtopäätökset perusteltavissa

Tuo koneversion muutos ja arvioinnin toteuttaminen poikkeavalla tavalla viittaa varmaankin Typhooniin, koska viimeisillä metreillä vaihdettiin Typhoonin versiota tulevaan versioon uudella tutkalla, jne... mihinkä sitten Typhoon on saattanut kariutua huoltovarmuuden suhteen, kun täysin uutta tekniikkaa sisältävä tutka, jne... pitäisi täällä huoltaa itsenäisesti, niin tuollaisen huolto saattoi osoittautua ongelmalliseksi.
 
Back
Top