Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .

SUOMALAISEEN ilmasotataktiikkaan kuuluu olennaisena osana lentäminen neljän koneen parvissa, joiden avulla tehtävää suorittavasta osastosta saadaan irti kaikki tehot.
Tarjokkaiden tammi-helmikuun koelennoilla parvitaktiikkaa ei kuitenkaan päästäne kokeilemaan, sillä valmistajat eivät todennäköisesti tuo Suomeen neljää konetta. Sen verran kallista hupia koelento-ohjelma tarjokkaille on.

Kolmivaiheisen suorituskykyarvioinnin toinen jakso toteutetaan virtuaalimaailmassa.
Siellä neljästä koneesta muodostettava parvi saa simuloituja, realistisia lentotehtäviä, jotka perustuvat oikeilla koelennoilla todennettuihin suoritusarvoihin.
 
Mielenkiintoinen tuo äänestystulos koneesta. Kysymys oli minkä koneen uskotte tulevan ei minkä toivotte. Voiko tätä tulkita niin että usko poliittiseen vaikuttamiseen on vahva?
Aikoinani valitsin ratsuni puhtaasti poliittisin perustein. Pollin tullessa oli julkisuudessa runsaasti keskustelua pohjoismaisesya yhteistyöstä. Paljon on toki sen jälkeen tapahtunut. Tai valintani (JAS) kohdalla ei ole tapahtunut. Ja pelkäänkin heppani tulevan hylätyksi lähtölaukan vuoksi. Vähän samaan tapaan kuin edellisessäkin kisassa.
 
Tuo on kyllä ihan kaheli laite.

Silloin 11v tyttöni lähti Suomi 100 lentonäytökseen Helsinkiin hieman pitkin hampain, pojat toki olivat innoissaan. Hieman tylsistyneeltä, kävelyyn ja odotteluun tympääntyneeltä vastarannankiiskiltä putosi suomut kerralla silmistä (rupesi epäuskoisena nauramaan) kun Eurofighter lipui hitaasti Kaivopuiston rantaa pitkin ja juuri meidän kohdalla käänsi perän yleisöä kohti ja "puhalsi hatut päästä" jälkipoltolla. Meni kyllä munaskuihin asti se koneen voima.
 
Tuli bongattua saattue...

Suomalaiset koelentäjät pääsevät useimpien hävittäjien ohjaimiin taivaalla Pirkkalan testeissä – Lentoon nousi perjantaina kaksi Hornetia perässään kaksi testattavaa Eurofighteria

 
  • Tykkää
Reactions: M&R
Silloin 11v tyttöni lähti Suomi 100 lentonäytökseen Helsinkiin hieman pitkin hampain, pojat toki olivat innoissaan. Hieman tylsistyneeltä, kävelyyn ja odotteluun tympääntyneeltä vastarannankiiskiltä putosi suomut kerralla silmistä (rupesi epäuskoisena nauramaan) kun Eurofighter lipui hitaasti Kaivopuiston rantaa pitkin ja juuri meidän kohdalla käänsi perän yleisöä kohti ja "puhalsi hatut päästä" jälkipoltolla. Meni kyllä munaskuihin asti se koneen voima.
Mun vieressäni istui silloin rannassa noin 80-vuotias pariskunta. Tuon tilanteen jälkeen arvokas herra kääntyi minuun päin ja totesi:
- Jos äänen perusteella valitaan, niin mulle kelpaa tuo.
 
Valmistajien tarjouksia tosittava HX Challenge ei välttämättä näy lainkaan suurelle yleisölle, sillä suorituskykyjä mittaavilla lennoilla on käytössä pieni konemäärä. Ne tukeutuvat Pirkkalaan, mutta suureksi osaksi suorituskykyä todennnetaan laajoilla ilmatilavarausalueilla Länsi-Suomen ja Pohjanmaan yllä.

Tarkoituksena on mm. selvittää pääseekö hävittäjä ilmaan ainakin kuudelle eri tehtävälle yhden päivän aikana.

Koneen suorituskykyä mitataan lentojen lisäksi siis myös maatoiminnassa kuten koneiden normaaleilla käännöillä, mutta myös liukkailla rullausteillä sekä kiitotiellä, jossa olosuhteet vaihtelevat. Tältä osin yhteistyössä mukana on myös Finavia, joka ei välttämättä yritä pitää kiitotietä kesäkelien mukaisena tarvittavina ajankohtina.


 
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista
Ainakin, jos pelin henkeä kunnioitetaan näiden aseiden suhteen, Rafalen mahdollisuudet nousevat entisestään.

Tässä kisassa Rafale on yllättävä musta hevonen, joka saattaakin tulla takaa yllättäen voittoon.
 
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista

Tietenkin vanha kalusto kannattaa pitää mukana arvioinnissa, muttei siihen myöskään kannata hirttäytyä. Heitän hypoteettisen tilanteen, Super Hornet ja Typhoon ovat tasapistein kärkipaikalla, Super Hornetiin ei tarvitse niin paljoa uutta ohjusaseistusta -> voittaa. Jos taas vastaavassa hypoteettisessa tasatilanteessa Meteor taas toisi ratkaisevan suorituskykyeron SH:iin verrattuna, ei niiden hinta olisi ratkaiseva. -> Typhoon voittaa. Vertailu on siis puhtaasti hypoteettinen esimerkki olemassa olevien ohjusten merkityksestä, ei mikään reaalimaailman vertailu eri koneista. Toki lausunnolla hillitään myös amerikkalaisten vaihtoehtojen hinnoitteluintoa, kun eivät voi olla varma etumatkastaan eurovaihtoehtoihin verrattuna.
 
Näin pitää tietenkin sanoa, mutta jotenkin vaikea uskoa. Tosin ehkä on olemassa makanismi, jolla käyttämättömät aseet voi myydä eteenpäin tai takaisin USA:lle. Tai sitten ainakin osan parasta ennen päivä osuu sopivasti, jolloin ne poistuisivat myös luonnollisesti varastoista
MICA:n käyttöikä sellaisenaan on ilmeisesti 13 vuotta. Jos tässä on kyse lähinnä polttoaineen ja taistelukärjen kemiallisesta vanhenemisesta, se kai lienee samaa mittaluokkaa muillakin? Jos viimeiset Hornetit poistuvat taisteluvalmiudesta 2030, tarvitsee vain katsoa milloin viimeisimmät ohjushankinnat on tehty (ja että onko mahdollista nähdä olemassaolevien mahdolliset kunnostukset jossain budjetissa tai kertomuksessa). Onko JASSMien käyttöikää näkynyt missään julkaisussa?
 
Ainakin, jos pelin henkeä kunnioitetaan näiden aseiden suhteen, Rafalen mahdollisuudet nousevat entisestään.

Tässä kisassa Rafale on yllättävä musta hevonen, joka saattaakin tulla takaa yllättäen voittoon.

Saattaa tulla yllättäviä lopputuloksia: 1) F-35:ttä ei saada järkevää määrää mahtumaan budjettiin, 2) Super Hornet poistuu U.S. Navyn käytöstä 2040.

Jos nämä molemmat asiat toteutuisivat, niin oltaisiin kyllä jännän äärellä
 
Back
Top