Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Aika jysähdys oli, lasit vaan helisi. Kävin ikkunasta kurkkaamassa ajoiko joku talon seinään.
Sama; kuulostaa talon sisällä kovasti siltä että just taloon osunut jotakin raskasta. Ovi oli mukavasti lähellä niin kerkesin kuuntelemaan jyrinän liikettä myös. Yleensähän nuo tapahtuu Kymenlaakson suunnalla, kun Rissalasta kiirehtivät.

Nyt oli erikoinen lentoreitti, jos Pirkanmaalta meni ja Uudellamaalla noin Porkkalanniemen kohdalta merelle (äänisuuntimani perusteella). Olsiko joku HX-saattaja irrottautunut tehtävälle pian Pirkkalasta nousun jälkeen? Kun ei nyt Pirkanmaan pohjoispuolella kai hirveästi päivystävät koneet istu.
 
Viimeksi muokattu:
Sama; kuulostaa talon sisällä kovasti siltä että just taloon osunut jotakin raskasta. Ovi oli mukavasti lähellä niin kerkesin kuuntelemaan jyrinän liikettä myös. Yleensähän nuo tapahtuu Kymenlaakson suunnalla, kun Rissalasta kiirehtivät.

Nyt oli erikoinen lentoreitti, jos Pirkanmaalta meni ja Uudellamaalla noin Porkkalanniemen kohdalta merelle (äänisuuntimani perusteella). Olsiko joku HX-saattaja irrottautunut tehtävälle pian Pirkkalasta nousun jälkeen? Kun ei nyt Pirkanmaan pohjoispuolella kai hirveästi päivystävät koneet istu.

Sekö se oli??

Meillä kaadettiin eilen pihalla puita ja nyt myräkässä luulin, että joku jäljelle jääneistä oli kaatunut. Nuorempi lapsi oikein säikähti.
 
Olenko ainoa, jonka mielestä Rafale ja Typhoon ovat parhaimman näköiset ehdokkaat?

Jotenkin noi kaksi ovat kauniita ja komeita sotakoneita.
 
Olenko ainoa, jonka mielestä Rafale ja Typhoon ovat parhaimman näköiset ehdokkaat?

Jotenkin noi kaksi ovat kauniita ja komeita sotakoneita.
Olet. Rafale on nätti, ef ei ole. Vanhan sukupolven greippi oli mielestäni nätimpi, mutta ei tuo uusikaan hassumman näköinen ole. F-35 on livenä sopusuhtaisempi kuin kuvissa. Ei perinteisessä mielessä kaunislinjainen mutta siitä uhkuu taas sellaista pahantahtoisuutta.
 
Olet. Rafale on nätti, ef ei ole. Vanhan sukupolven greippi oli mielestäni nätimpi, mutta ei tuo uusikaan hassumman näköinen ole. F-35 on livenä sopusuhtaisempi kuin kuvissa. Ei perinteisessä mielessä kaunislinjainen mutta siitä uhkuu taas sellaista pahantahtoisuutta.
Kyllä, Rafale pärjää missikisoissa, mutta F-35 on valinta silloin, kun halutaan myös Troitskaja Ulitsalla katu-uskottava ulkonäkö!
 
Näytäkkö lähteen tolle keissille? Mun tarinassa käytettyjen lähteiden mukaan iipat nimittäin väittivät lähinnä reverse engineeranneensa Mirage kolmosensa, ja kun viitonen oli tehty iippojen tilauksesta, oli näillä spekseistä tarkat tiedot. Ranskalaiset olivat kumman hiljaa koko tapauksesta, mistä lähteissä epäiltiin, että juttu olisi ollut sovittu.

Tarinahan on hyvin tuttu esim. Mossadia koskevasta kirjallisuudesta.

Tässä vanha uutisartikkeli vuodelta 1969:


Israeli officials had no comment today over charges that an engineer employed by one of Switzerland’s largest manufacturing firms sold Israel secret plans for an improved version of the French Mirage jet fighter plane. The charges were made in Berne on Friday by Federal Attorney Hans Walder against 43-year-old Alfred Frauenknecht, a technical department head at the Sulzer Engineering Co. in Winterthur. Sulzer manufactures jet engines of the Mirage III “S” planes under a license from the French firm of Marcel Dassault.

According to Mr. Walder, Mr. Frauenknecht admitted after his arrest that he sold 20 crates full of secret plans, records and tooling instructions to Israel for $200,000. The alleged transfer of the plans began in the fall of 1968, well after former President Charles de Gaulle imposed an embargo on 50 Mirage V jets that Israel purchased in France. The crates were reportedly passed to Israeli agents in West Germany through an unidentified relative of Mr. Frauenknecht who was not an employee of Sulzer. Israeli officials in Jerusalem and Tel Aviv have refused to comment on the alleged affair which Mr. Walder described as “the biggest espionage affair in Switzerland since World War II.

Ken Follet kirjoitti koko jutusta kirjankin: https://www.goodreads.com/book/show/1809300.Mirage

Ephraim Kahana: Historical dictionary of Israeli intelligence: https://books.google.fi/books?id=pA...e&q=mossad stealing mirage blueprints&f=false


He engineered a major coup for Israel when France refused to sell its Mirage fighter jets to Israel in the 1960s. Al went to Switzerland and was able to convince a Swiss engineer to part with the plans for the Mirage in return for an unknown amount of cash.. Israel manufactured its own version of the Mirage, which was essential for victory over the Arab air might in the 1967 Six Day War. Schwimmer was persona non grata in Switzerland for many years thereafter.

Google antaa useita kirjoja josta asian voi lukea.
 
Mikäs kone tällä hetkellä on HX Challengessa? Joko Typhoon lähti? Mikä tulee seuraavaksi?
 
Mikäs kone tällä hetkellä on HX Challengessa? Joko Typhoon lähti? Mikä tulee seuraavaksi?

Typhoon. Ei vielä. Rafale.

Tarjoajien testijaksot ovat seuraavat:

Eurofighter Typhoon 9.-17.1.2020

Rafale 20.-28.1.2020

Gripen 29.1.-6.2.2020

F-35 7.-17.2.2020

F/A-18 Super Hornet 18.-26.2.2020

 
  • Tykkää
Reactions: M&R
Iltalehti:
Suomen hävittäjähanke nousi vedonlyönnin kohteeksi - amerikkalaishävittäjillä pienimmät kertoimet

Tänään klo 10:24
Suomessa meneillään oleva hävittäjähanke nykyisten Hornetien korvaamiseksi on noussut kansainvälisen vedonlyönnin kohteeksi.

Vedonlyöntitoimisto uskoo F-35:n nousevan Suomen hävittäjähankinnaksi.
Vedonlyöntitoimisto uskoo F-35:n nousevan Suomen hävittäjähankinnaksi.

Vedonlyöntitoimisto uskoo F-35:n nousevan Suomen hävittäjähankinnaksi. DARIN RUSSELL / LOCKHEED MARTIN

Maltalainen Betsson -peliyhtiö on muotoillut HX-hävittäjähankintaa koskevan kysymyksen näin: Minkä hävittäjän Suomen valtio ostaa?
Muuttuvat kertoimet ovat tällä hetkellä:

Lockheed Martin F-35 2.15
Boeing FA-Super Hornet 3.00
Saab Gripen 3.75
Eurofighter Typhoon 6.25
Dassault Rafale 9.35

Toisin sanoen vedonlyöntitoimisto pitää omien analyysiensä pohjalta yhdysvaltalaista F-35 voittajasuosikkina ja sillä on matalin voittokerroin. Ranskalaisen Rafalen menestysmahdollisuuksiin se uskoo vähiten, koska sillä on korkein voittokerroin.

Betsson on Maltalla pääkonttoriaan pitävä internetpeleihin erikoistunut yhtiö ja se markkinoi näyttävästi pelejään useissa Euroopan maissa. Yhtiö myös kertoo omistavansa Maltan viranomaisten myöntämän ”eurooppalaisen” pelilisenssin.
Suomen nykyisten hävittäjien korvaajiksi tarjolla olevat hävittäjät ovat aloittaneet testauslentonsa Pirkkalasta.Eurofighter Typhoon on jo esittäytynyt, seuraavaksi on vuorossa Rafale.
 
Bettsonilla vedon voittoraja 30 000€
Harmi. Tosin jos laitettaisiin vetoparvi uistelemaan esim. vakinaisen henkilöstön ja ”ylimääräisen harjoituksen” osallistujien nimissä. Tuotot sitten vaivihkaa HX -pussiin.

Toim. huom. Ajatusrakennelma ei pohjaudu realismiin eikä maksa vaivaa, mutta huumorimielessä tuollainen kyhäelmä olisi hauska Huovisen tyylisen huumorikirjan sytyke. ”Vekkulit vedonlyöntikoneet”, ”Kun Suomen poijat hävittäjäkaupoille lähti” tai sometyyliin ”T-HX for the money!”
 
Lockheed Martin F-35 2.15
Boeing FA-Super Hornet 3.00
Saab Gripen 3.75
Eurofighter Typhoon 6.25
Dassault Rafale 9.35
Järjestys on oikea (edit: tai no, en ole varma EF:n ja Rafalen järjestyksestä). F-35:lla hienoinen ylikerroin?
 
Viimeksi muokattu:
Järjestys on oikea (edit: tai no, en ole varma EF:n ja Rafalen järjestyksestä). F-35:lla hienoinen ylikerroin?
Varmaan 35:n kerroin olisi perustellusti pienempi. Ja toisaalta se, saako Gripen konetta edes lopullisessa kuosissa testatuksi niin ei näy kertoimessa. Ja Gripeniin nähden tuskin Eurofighter on on noin paljon sekään takamatkalla - omasta mielestäni olisi Gripenin edellä.

Itse laittaisin näille euroopan koneille tasaisesti aika korkean kertoimen, ehkä 4-5 kaikille.
 
Mielestäni kertoimet ovat suurin piirtein oikein. Kun kyseessä on oikea raha, niin poliittiset ja ideologiset painotukset poistuvat toisin kuin lehtiartikkeleissa ja poliitikkojen ja HX-hankkeen vetäjien puheenvuoroissa.
 
Varmaan 35:n kerroin olisi perustellusti pienempi. Ja toisaalta se, saako Gripen konetta edes lopullisessa kuosissa testatuksi niin ei näy kertoimessa. Ja Gripeniin nähden tuskin Eurofighter on on noin paljon sekään takamatkalla - omasta mielestäni olisi Gripenin edellä.

Itse laittaisin näille euroopan koneille tasaisesti aika korkean kertoimen, ehkä 4-5 kaikille.

Gripenille laittaisin vähän alhaisemman kertoimen kuin Typhoonille johtuen jenkkiaseiden käytöstä. Eurofighterille taas vähän korkeamman, koska eri aseistus ja Tempest tulossa. Ja Rafalen kerrointa vähän alemmas. Samalle tasolle Typhoonin kanssa
 
Mielestäni kertoimet ovat suurin piirtein oikein. Kun kyseessä on oikea raha, niin poliittiset ja ideologiset painotukset poistuvat toisin kuin lehtiartikkeleissa ja poliitikkojen ja HX-hankkeen vetäjien puheenvuoroissa.
Väitätkö että todennäköisesti hankkeen lopputulokseen vaikuttaa "poliittiset ja ideologiset painotukset", mutta niitä ei ole otettu kertoimissa huomioon?

(Itse en usko, enkä toivo, tälläisten asioiden vaikuttavan hankkeen lopputulokseen. Mutta pikaisesti ajateltuna, jos näiden asioiden vaikutusta pidetään todennäköisenä, niin luulisi niiden näkyvän kertoimissakin)
 
Vedonlyöntifirman tavoite on tehdä noin 25% liikevaihdosta voittoa vedonlyönnillä HX-kilpailun voittajasta riippumatta.
Jos siis joku löisi vetoa jokaisen koneen puolesta sellaisilla panoksilla, että saa aina voittaneesta tuloksesta esim 1200€, kuluu vetoihin yhteensä rahaa 1600€, eli tulee aina 400€ tappiota voittajasta riippumatta. Vedonlyöntifirman kannalta kertoimet ovat kohteen avautuessa siten laadittu, että koneiden kertoimet suhteessa toisiinsa vastaavat suunnilleen kunkin kohteen voiton arvioituja todennäköisyyksiä. Jos kuitenkin vedonlyöjät eivät lyö vetoa kyseisissä suhteissa eri koneiden puolesta, niin kertoimia muutetaan siten ettei kertoimien suhteet uusissa vedoissa enää vastaa todennäköisyyksiä (ei entisiä eikä mahdollisesti uudelleen arvioitujakaan), vaan niillä pyritään siihen että uusien vedonlyöntien osuudet koneiden välillä muuttuvat vanhoihin verrattuna siten, että 25% voitto kohteen kokonaisliikevaihdosta firmalle toteutuisi voittajasta riippumatta.
Tämä johtaa siihen ettei uusien vetojen kertoimet vastaa firman kannalta todennäköisyyksiä, vaan aiemmin arvioitua vetoja enemmän saanut kohde saa ns alikertoimen. Tämä varmaankin näkyy jo nykyisissä kertoimissa, eli niistä ei todellakaan voi päätellä kunkin ehdokkaan voittamisen todennäköisyyksiä. Eikä myöskään sitä mitä ne todennäköisyydet ovat kaikkien pelaajien mielestä keskimäärin. Sen saisi selville ainoastaan jos olisi tietoa kertoimien kehityksestä, ja kulloinkin voimassa olleiden kertoimien mukaisten vetojen pelatuista summista. Ja sitä tietoa firma ei tiettävästi koskaan julkista, ei edes jälkikäteen kohteen sulkeuduttua, vai olenko tässä väärässä?
Tiedon julkaiseminen kun haittaisi firman tulevia voittojen saamista, sillä pelaajat oppisivat silloin ainakin osittain ennakoimaan milloin haluamansa veto kannattaa lyödä, eli milloin pelaajan haluaman kohteen kerroin on korkeimmillaan.
Sama prosessi pätee tietysti yleisesti muihinkin jokaisen kaupallisen firman vetoihin, eikä vain HX:ään liittyvään.
 
Back
Top