Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ilmeisesti tämän tarkempaa tietoa ei ole vielä muualla mediassa ilmennyt:

Jos nuo koneet eivät ole vielä tulleet Atlantin yli "winter stormin" takia, niin saa nähdä kerkiävätkö ollenkaan edes maanantaiksi, jolloin pitäisi olla media-aamupäivä?

Pohjoisella Atlantilla on kaksi peräkkäistä isoa matalaa (niistä ensimmäinen on varmaan tämä Flynnin tarkoittama winter storm), jotka yhdistyvät viikonlopun aikana ja ne iskevät tänne maanantaiksi. Jos tuo on katsottu liian hankalaksi keliksi tulla rapakon yli, se ei siitä kauheasti kevene viikonlopun aikana. Päinvastoin keli loppupäässä sen kun pahenee.

Jos taas koneet ovat jo Britanniassa, ei pitäisi olla säiden puolesta mitään ongelmaa saapua Pirkkalaan tänään; päin vastoin. Meinaan että jos ei tänään tulla sääsyistä, niin mahtaako mennä tiistaille asti seuraavaksi.

Kummallisen vähän nyt tietoa liikkeellä ottaen huomioon, että kutsu oli saapua tänään. Mutta lentoturvallisuus edellä mennään rauhan aikaan, kaikilla koneilla.

img.php
 
Viimeksi muokattu:
Jos nuo koneet eivät ole vielä tulleet Atlantin yli "winter stormin" takia, niin saa nähdä kerkiävätkö ollenkaan edes maanantaiksi. Pohjoisella Atlantilla on kaksi peräkkäistä isoa matalaa (niistä ensimmäinen on varmaan tämä winter storm), jotka yhdistyvät viikonlopun aikana ja ne iskevät tänne maanantaiksi. Jos tuo on katsottu liian hankalaksi keliksi tulla rapakon yli, se ei siitä kauheasti kevene viikonlopun aikana. Päinvastoin keli loppupäässä sen kun pahenee.

Jos taas koneet ovat jo Britanniassa, ei pitäisi olla säiden puolesta mitään ongelmaa saapua Pirkkalaan tänään; päin vastoin.

Kummallisen vähän nyt tietoa liikkeellä ottaen huomioon, että kutsu oli saapua tänään. Mutta lentoturvallisuus edellä mennään rauhan aikaan, kaikilla koneilla.

img.php
Toivottavasti mikään kriisi ei osu lumisateen aikaan.
 
Makarooni yrittää maksattaa vuosikulut EU. lla...

Ei se ole paha diili. Mekin voimme maksattaa Rafalen käyttökulut vaikkapa Frontexilla, kun kyse on ulkorajan turvaamisesta.
 
Kyllä nyt pitää olla ilmastotietoinen ja valita Gripen pienen kulutuksen vuoksi. :love: ;):p
 
Kyllä nyt pitää olla ilmastotietoinen ja valita Gripen pienen kulutuksen vuoksi. :love: ;):p

Eiköhän Neste voi kehittää Neste AF uusiutuvan lentopetroolin, joka pienentää fliitin hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia?
 
Aluksi ihmettelin, että kuinka Gripen vie noin paljon vähemmän löpöä, mut sitten muistin että yksimoottorisuus.
 
@tutka Liittyykö postaamasi sääkartta Pohjois-Atlantin myrksyihin tai matalapaineisiin? Missä ne siinä näkyvät?

Tuossa kartassa näkyy suihkuvirtaukset, joissa yläilma menee kovaa itäänpäin ja leviää Euroopan päälle kääntyen lopussa moneen suuntaan. Suihkuvirtauksen yhteyteen syntyy pyörteitä eli matalapaineita. Nämä suihkuvirtaukset ovat yläilmoissa se hankalampi juttu kuin matalapaine, näiden reunoilla on kovasti röykytystä. Ne kaksi matalapainetta; ensimmäinen niistä on koko tuon suihkuvirtauksen läntisellä alueella, keskus jossain Labradorin kieppeillä. Toisen keskus on paikallaan Islannin ja Grönlannin välissä.

Matalapaine siis muodostuu siitä, että nämä suihkuvirtaukset hiukan mutkittelevat ja niiden nopeus vaihtelee; tulee "ryppyjä" joista tulee pieniä pyörteitä suihkuvirtauksen kylkeen (vrt aironveto vedessä). Nää pyörteet on niitä matalapaineita.

(Suihkuvirtauksia menee koko ajan lännestä itään tuossa arktisen ja lämpimämmän ilman välissä. Se, onko meillä kylmää vai märkää, riippuu siitä olemmeko suihkuvirtauksen etelä- vai pohjoispuolella. Nyt juuri ne mutkittelee tavallista enemmän ja tulee isot matalapaineet. Islannin vieressä on oikeastaan aina matalapaine, sen koko vaihtelee.)
 
Ihan mielenkiinnosta, onko suomalaiset koelentäjät lentäneet yksipaikkaisella Gripen E:llä? Entä miten lienee F-35:n kohdalla?

Tästä kun on joskus aiemmin taitettu peistä foorumilla. Jotkut ovat toitottaneet, että F-35:n puikkoihin pääsee vain ostamalla sen. Joidenkin mielestä taas sellaista konetta ei voi ostaa, jonka puikkoihin ei pääse ennen kauppakirjan kirjoittamista.

Eli mitenkäs asiat nyt ovat menneet ja tulevat menemään alkavalla viikolla?
 
@tutka Liittyykö postaamasi sääkartta Pohjois-Atlantin myrksyihin tai matalapaineisiin? Missä ne siinä näkyvät?
Etkö osaa lukea sää karttaa, eikö sitä enää opeteta ala-asteella? Nuo viivat, joissa on hampaita, ovat matalapaineen ja korkeapaineen rajoja. Noissa rajapinnoissa on tyypillisesti epävakaata, etenkin, kun ne on pyörähtäneet pohjois-etelä - suuntiin.
 
Tuossa kartassa näkyy suihkuvirtaukset, joissa yläilma menee kovaa itäänpäin ja leviää Euroopan päälle kääntyen lopussa moneen suuntaan. Suihkuvirtauksen yhteyteen syntyy pyörteitä eli matalapaineita. Nämä suihkuvirtaukset ovat yläilmoissa se hankalampi juttu kuin matalapaine, näiden reunoilla on kovasti röykytystä. Ne kaksi matalapainetta; ensimmäinen niistä on koko tuon suihkuvirtauksen läntisellä alueella, keskus jossain Labradorin kieppeillä. Toisen keskus on paikallaan Islannin ja Grönlannin välissä.

Matalapaine siis muodostuu siitä, että nämä suihkuvirtaukset hiukan mutkittelevat ja niiden nopeus vaihtelee; tulee "ryppyjä" joista tulee pieniä pyörteitä suihkuvirtauksen kylkeen (vrt aironveto vedessä). Nää pyörteet on niitä matalapaineita.
Suihkuvirtauksista niiden nopeuksista.
Kävin juuri Dubaissa ja sattuneesta syystä sinne lennettiinkin nyt Saudi-Arabian yli. Mennessä oli 188 km / h myötätuulta. Palatessa sitten jopa 202 km / h vastaista. Tarjoilu keskeytettiin nelisen kertaan vyöt komennettiin kiinni. Sen verran täristi.
 
Back
Top