Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Aika vilkasta keskustelua, I like it! (y)

Tuossa olikin aiemmin mainintaa F-35:n osalta aiempaa reilusti avoimemmasta tiedottamisesta, eikös tämä juonna Lämärin edelliseen projektiin (F-22) ja sen järkyttäviin kustannuksiin? Muistelenko oikein että sen taloudellisen fiaskon jälkeen säädettiin jokin asetus joka velvoitti avoimempaan toimintaan? Seuraavaksi olisi nimittäin Boeingin vuoro näyttää kyntensä NGADinsa kanssa ja siitähän voi jo nähdä kehkeytyvän vähintääkin samanlainen shit show kuin mikä nyt on kolmevitosen kanssa ollut vuosia käynnissä.
 
Ei ole mitenkään varmaa, että kaikki pääsevät pistevaiheeseen:

"Niinkin voi käydä, että kaikki tarjoajat eivät kykene tarjoamaan täysimääräistä suorituskykyä annettujen ehtojen puitteissa "

Ja seuraavassa kirjoituksessa:

"Suomen vaatimukset, tarpeet ja toiveet on viestitty kullekin tarjoajalle moneen kertaan, yhdessä ja erikseen. "
"Monilta osin asiat ovat hyvällä mallilla, mutta avoimia kysymyksiäkin on vielä. "
"En ole huolissani, mutta aika kuluu nopeasti "

Selvästi huoli paistaa läpi, ettei kaikilta tule puolustusministeriön vaatimusten mukaisia tarjouksia. Valmistaja voi yrittää laskea sen varaan, ettei Suomen hallitus kehtaa tiputtaa ehdokasta X kisasta, jos vaikka teollisesta 3 miljardin paketista jäi uupumaan 15%. Tai valmistaja Y voi tarjota 64 konetta, tietäen ettei se mahdu vuosibudjettiin.
 
Jos Suomi tarvitsee pommittajia siihen parhaaat koneet ovat superhornet+g ja f35. Superhornet on hetivalmis ja halpa. F35 on vikainen ja kallis, mutta parempi.

Rajale on tuossa myös erittäin hyvä. Vähintään yhtä hyvä kuin Super Hornet yksinään.
 
Tietävämmät osaavat sitten kertoa, ovatko F-35:n ominaisuudet kohdallaan silloin, kun ilmatilan loukkauksiin reagoidaan rauhan aikana. Se kahden koneen malli... :(

Kyllä sen pitäisi olla vähintään Hornetin tasolla. Hidaslento-ominaisuudet ovat todella hyvät, iso moottori antaa raketin kiihtyvyyden. Yliäänilennossa ilmoitettu maksiminopeus on 1.6M, joka jää vähän Hornetille. A:n Runko on suunniteltu kestämään 9G, kun Hornetin maksimi on 7.5G.

Super Hornet vastaa hyvin pitkälle nykyistä Hornetia.

Yliäänilennossa ilmataistelukonfiguraatiossa Rafale ja EF ainakin menevät pitkälle toista machia ilman jälkipoltinta ja pari machia jälkipoltolla. Gripenikin kykenee 1.2M supercruiseen muutamalla ohjuksella ja yhdellä lisätankilla. Nämä ominaisuudet saattavat olla tärkeitä nimenomaan siinä, että ehditään ajoissa paikalle.
 
Kyllä sen pitäisi olla vähintään Hornetin tasolla. Hidaslento-ominaisuudet ovat todella hyvät, iso moottori antaa raketin kiihtyvyyden. Yliäänilennossa ilmoitettu maksiminopeus on 1.6M, joka jää vähän Hornetille. A:n Runko on suunniteltu kestämään 9G, kun Hornetin maksimi on 7.5G.

Super Hornet vastaa hyvin pitkälle nykyistä Hornetia.

Yliäänilennossa ilmataistelukonfiguraatiossa Rafale ja EF ainakin menevät pitkälle toista machia ilman jälkipoltinta ja pari machia jälkipoltolla. Gripenikin kykenee 1.2M supercruiseen muutamalla ohjuksella ja yhdellä lisätankilla. Nämä ominaisuudet saattavat olla tärkeitä nimenomaan siinä, että ehditään ajoissa paikalle.

Ymmärtääkseni Gripukan supercruise demo tehtiin ilman extra kuormaa. Pikaisella uutisgooglella en löydä myöskään vahvistusta että siinä olisi ollut yhtään mitään extraa kiinni. Ottaen huomioon että vanhemman mallin huiput hyytyivät mach ~2 -> 1.4 tietämille A/A lastilla, niin suhtautuisin tuohoin supercruise uutiseen vielä tässä vaiheessa melkoisella varauksella suolan ja sitruunan kera.

Vertauksen vuoksi Rafalelle on ilmoitettu supercruise kyky neljän ohjuksen ja yhden ulkoisen tankin kanssa ja Typhoonille wikin mukaan "combat loadout" lastissa nopeudella Mach 1.21 kuumalla kelillä. Molemmat näistä koneista ovat huomattavasti gripeniä paremmilla teho/paino suhteilla. Noiden suoritusten perusteella en pidättelisi hengitystäni että gripen pääsee tuohon ilmoitettuun nopeuteen ulkoisen kuorman kanssa.
 
Ymmärtääkseni Gripukan supercruise demo tehtiin ilman extra kuormaa. Pikaisella uutisgooglella en löydä myöskään vahvistusta että siinä olisi ollut yhtään mitään extraa kiinni. Ottaen huomioon että vanhemman mallin huiput hyytyivät mach ~2 -> 1.4 tietämille A/A lastilla, niin suhtautuisin tuohoin supercruise uutiseen vielä tässä vaiheessa melkoisella varauksella suolan ja sitruunan kera.

Vertauksen vuoksi Rafalelle on ilmoitettu supercruise kyky neljän ohjuksen ja yhden ulkoisen tankin kanssa ja Typhoonille wikin mukaan "combat loadout" lastissa nopeudella Mach 1.21 kuumalla kelillä. Molemmat näistä koneista ovat huomattavasti gripeniä paremmilla teho/paino suhteilla. Noiden suoritusten perusteella en pidättelisi hengitystäni että gripen pääsee tuohon ilmoitettuun nopeuteen ulkoisen kuorman kanssa.
Ja Greippi on lihonut noin 1000kg tuon jälkeen. Eivät ole tainneet enää super cruisea mainostaa
 
Ymmärtääkseni Gripukan supercruise demo tehtiin ilman extra kuormaa. Pikaisella uutisgooglella en löydä myöskään vahvistusta että siinä olisi ollut yhtään mitään extraa kiinni. Ottaen huomioon että vanhemman mallin huiput hyytyivät mach ~2 -> 1.4 tietämille A/A lastilla, niin suhtautuisin tuohoin supercruise uutiseen vielä tässä vaiheessa melkoisella varauksella suolan ja sitruunan kera.

Vertauksen vuoksi Rafalelle on ilmoitettu supercruise kyky neljän ohjuksen ja yhden ulkoisen tankin kanssa ja Typhoonille wikin mukaan "combat loadout" lastissa nopeudella Mach 1.21 kuumalla kelillä. Molemmat näistä koneista ovat huomattavasti gripeniä paremmilla teho/paino suhteilla. Noiden suoritusten perusteella en pidättelisi hengitystäni että gripen pääsee tuohon ilmoitettuun nopeuteen ulkoisen kuorman kanssa.

Koneen aerodynamiikka vaikuttaa myös eikä pelkästään teho/paino. Tosin tässä tapauksessa en tiedä, että millä koneella ja mitenkä.
 
''Erittelemättä asioita tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin voin todeta, että meitä varmasti kiinnostaa tarjottavan HX-ratkaisun uskottava kehityspolku ja käyttäjäkunta aina 2060-luvulle asti, tarjottava aseistus ja sensoritekniikka, puolustusbudjettiin mahtuva käyttö- ja ylläpitokustannus, Suomen tarpeisiin ja taistelutapaan soveltuva huoltovarmuusratkaisu sekä kotimaisen teollisuuden rooli teollisen yhteistyön muodossa. ''

Tuo virke tuossa särähti korvaan aika kovaa. Tuossa on lueteltuna asioita, joissa varmasti kaikilla tarjoajilla on haasteita ainakin joissakin osissa. Ei tule kellekään helpoksi tämä HX-kilpailutus.

Ehkä syystäkin HX-hanketta on sanottu maailman haastavimmaksi hävittäjäkilpailutukseksi ikinä.
 
Löytyykö linkkejä vai onko enemmän oma keksimä?
En nyt tarkkaa muista juuri oikeaa artikkelia, mutta Iltalehden tai Iltasanomien jutussa oli kommentti siitä, että HX-hanke on yksi maailman haastavimmista hävittäjäkilpailutuksista.
 
En nyt tarkkaa muista juuri oikeaa artikkelia, mutta Iltalehden tai Iltasanomien jutussa oli kommentti siitä, että HX-hanke on yksi maailman haastavimmista hävittäjäkilpailutuksista.
Eli oli luokkaa itsestäänselvyys. Pettymys, luulin jo että saa mehustella jonkun ulkomaaneläjän vieraskoreita lausuntoja.
 
Jostain syystä haluat vähätellä ja vääristellä F35:n statusta. Miksi näin? Onhan mm. Israel käyttänyt F35:a sotalennoilla ja Norskit tosiaan nyt operatiivisessa päivystyksessä Islannissa. Rauhan aikana käyttö on enemmän tai vähemmän "lentelyä ympäriinsä"...
On eri asia käyttää konetta pommituksessa kuin ilmasodassa. IOE&T tarvitaan jotta täysi tuotanto voidaan aloittaa ja silloin kehitysvaiheesta siirrytään käsittääkseni päivittämisiin. Kiista immateriaalioikeuksista on viivästyttänyt testikentän luomista, mutta heinäkuussa pitäisi olla valmista. Rata ja testaus on hieman monimutkaisempi kuin meidän HX- Challenge, vaikka siinä on samoja juttuja periaatteessa. Koneen monitoimisuus testataan silloin tosissaan ja sitä ennen ei ole takeita.
Yksi kysymys tietysti on kuinka suuri hyöty vastapuolen keskipitkänmatkan IT-järjestelmien tuhoamisesta on jos meillä ei ole jotain aseistettuja droneja joille syntyisi aukko.
ELSO-koneen ei tarvitse tuhota ilmatorjuntaa, vaan se voi lamauttaa tutkat häirinnällä pelkästään. Näin saadaan muille koneille toimintavapautta alueella esimerkiksi maavoimien vastahyökkäyksen tukemiseen tai alueellisen ilmaherruuden hallintaan. Häirintä on helpompi ja kustannustehokkaampi ratkaisu meidän tapauksessa kuin käyttää kalliita ohjuksia ja pommeja naapurin monikerroksisen ilmatorjunnan tuhoamiseen.
 
On eri asia käyttää konetta pommituksessa kuin ilmasodassa. IOE&T tarvitaan jotta täysi tuotanto voidaan aloittaa ja silloin kehitysvaiheesta siirrytään käsittääkseni päivittämisiin. Kiista immateriaalioikeuksista on viivästyttänyt testikentän luomista, mutta heinäkuussa pitäisi olla valmista. Rata ja testaus on hieman monimutkaisempi kuin meidän HX- Challenge, vaikka siinä on samoja juttuja periaatteessa. Koneen monitoimisuus testataan silloin tosissaan ja sitä ennen ei ole takeita.

ELSO-koneen ei tarvitse tuhota ilmatorjuntaa, vaan se voi lamauttaa tutkat häirinnällä pelkästään. Näin saadaan muille koneille toimintavapautta alueella esimerkiksi maavoimien vastahyökkäyksen tukemiseen tai alueellisen ilmaherruuden hallintaan. Häirintä on helpompi ja kustannustehokkaampi ratkaisu meidän tapauksessa kuin käyttää kalliita ohjuksia ja pommeja naapurin monikerroksisen ilmatorjunnan tuhoamiseen.
Jo pelkkä tietoisuus tutkahakeutuvien olemassaolosta tuo tuohon oman lisänsä.
Serbeillä vain Cap Magnum! kuuluminen radiosta aiheutti toimenpiteitä.
 
Yksi kilpailuun osallistuvista hävittäjistä on monikansallinen Eurofighter Typhoon. Brittiläisen BAE Systemsin Suomen toimitusjohtaja Paul Hitchcock sanoo, että valinnan kohdistuessa Eurofighteriin teollista yhteistyötä olisi luvassa enemmän kuin minimivaatimus edellyttää.

— Yhteistyöhön sisältyy rakentamista, huoltoa, ylläpitoa ja kehitystyötä. Emme aio luoda tilapäisiä työpaikkoja, vaan pysyvää yhteistyötä niiksi 40—50 vuodeksi, joina koneet olisivat käytössä.
Aika kova yhteistyökokonaisuus Typhoonilla. 10 vuoden yhteistyön sijasta elinkaaren pituinen yhteistyö, joka ylittää tuon 30%.
 
Back
Top